Äitiyspakkaus vai raha?

tirppana

Jostain jotain jo tietävä
Hei!
 
Onko kukaan ottamassa äitiyspakkausta rahana?
Itse ajattelin ottaa, koska olen hankkinut jo niin paljon vaatteita ja haluan muutenkin paljon "tyttövärejä". 2009-mallin ulkoilupuku on lisäksi aika poikamainen... Onhan se pakkaus paljon arvokkaampi kuin 140 euroa, mutta mieluummin käytän senkin rahan sellaisiin vaatteisiin, jotka miellyttää silmää, kuin että jätän pakkausvaatteet kaapin perälle pyöriskelemään...
 
Tunnen itseni vähän nirsoksi, kun äitiyspakkauksen neurtaalit vaatteet "eivät kelpaa". Olen muutenkin joutunut selittelemään asiaa monille (mm.anoppi) joka ei voi käsittää, miksi en haluaisi äitiyspakkausta. Onko kukaan samoilla aaltopituuksilla?
 
Puolesta vai vastaan?
 
ite oon miettinyt kans tota, mut päädyttiin kuitenki et otetaan äityispakkaus[:D]
 
Minä nyt tuolta toukokuisista huutelen, mutta rahana otin minäkin. Nirso kai sitten täälläkin, mutta inhosin niitä vaatteita mitä siinä oli. Sitten asiaa pohdiskellessa kaverit kertoilivat, mitä kaikkea heiltä saa joten se oli viimeinen tikki siihen, että olin varma päätöksestä. Sain toppapuvun ensitalveluksi(toinenkin on tuloillaan, hieman pienempi joka käy alkutalvesta), sen makuupussin ja pussilakanan, vaatteita vähän.. Kirpparilta olen löytänyt ihan pilkkahintaan vaatetta plus täkin ja pari lakanaa, tavaraa yhteensä neljä muovipussillista ja laskin rahaa menneeksi noin 35e. Ja ovat todella hyväkuntoisia! Ja vaatteet on nyt sit sellasia mitkä itseään miellyttää. Ja vaatteitahan tulee ihan varmasti sitten vierailijoilta, ketkä tulevat katsomaan vauvaa!
Äippäpakkauksen raha meneekin sitten sellaisiin tarvikkeisiin pääosin, mitä ei pakkauksessakaan olisi ollut, kuten rasvat, kylpyöljyt(ym), vaipat(en aio kestoilla), liivinsuojat(mitä siinä pakkauksessa on, 4kpl?), korviketta varulta jne. Harsojen ja vaippojen oston aion jättää aika vähälle, niitä voi sitten pyytää tuomisiksi kun porukka tulee vauvaa katsomaan. Ettei pölyyntymään joutuvaa vaatetta ihan kamalasti tulisi... Siis niitä, mitkä ei sytytä yhtään, enkä aio pitää sellasia vaatteita vaan siksi, että niitä on pakko sitten käyttää.

Joten tiedän tasan, kuinka nirsolta olo tuntuu. Ja vähän varauksella minäkin olen asian esittänyt aina, etten pakkausta ota. Vähän joutuu lukemaan niiden mietteitä asiasta. Mutta itse olen päätökseen enemmän kuin tyytyväinen. Ole siis sinäkin ihan rauhallisin mielin! Ei mekään syyllistettä niitä, jotka pakkauksen ottavat ja siitä tykkäävät! [:)] Päinvastoin, minun mielestäni on hyvä, että Kela antaa mahdollisuuden oman valinnan mukaan tehdä kuinka itse haluaa! Pakkauksen raha on minulle iso ja saan sen riittämään vaikka mihin.
Toki jos kaiken haluaisi uutena ja merkkikamana, ei raha riitä mihinkään.
 
Me otetaan pakkauksena tämä äitiysavustus. Kyl me mietittiin myös rahana kun esikoisesta on pakkaus myös noilta ajoilta mutta otettiin pakkaus nyt sitten kumminkin [:)]
 
Ymmärrän sua kyllä. Siis jos sulla vaatteita on jo etukäteen, etkä sen pakkauksen tavaroita tarvitse, eikä miellytä silmää, niin miks se pitäis ottaa. Toki sen pakkauksen arvo on rahassa paljon isompi kuin se vähän alle 150e, mutta jos niitä tavaroita ei käytä.. Anna sen anoppis mutista, luultavasti tulee mutisemaan sulle muistakin asioista seuraavien vuosien aikana [;)] Opettele jo tässä vaiheessa sulkemaan korvas kritiikiltä, pääset paljon helpommalla.
Itse otan pakkauksen. Lähinnä makuupussin, peiton, talvipuvun ja muutaman vaatteen takia.. ja ehkä myös suurimmaksi osaksi sen fiiliksen takia, kun saa sen paketin hipelöitäväks [:D]
 
Otan myös pakkauksen.
 
Kaverini kehui pakkausta oikein kivaksi ja mulle kanssa yksi iso syy on fiilispohjainen! Oikein odotan pakkauksen saapumista, sen avaamista ja sisällön ihmettelemistä [:D].
 
Mutta ihan yhtä oikea tapa on olla pakkaus ottamatta! Kenenkään ei sitä tulisi kritisoida, sano anopille MURRR [>:].
 
 
 
Kiitos mielipiteiden vaihdosta ja kannustuksesta!
:)
 
Minäkin tosiaan haluaisin ottaa pakkauksen lähinnä makuupussin ja toppapuvun takia (vaikkakaan väri ei ihan miellytä) ja erityisesti sen FIILIKSEN takia. Minulle on ensimmäinen lapsi vasta tulossa ja siksi kai kaikki ei ihan ymmärrä, miten minulla on "vara" nirsoilla. :D Toisaalta saan valtavaa nautintoa itse siitä, kun teen löytöjä alesta, kuljeskelen vapaapäivänä kaupungilla ja ostan vaatteita tulevalle vauvalle rakkaudella ja tunteella. Että voinhan mennä joku päivä kaupungille "ostamaan äitiyspakkauksen" ja tuon kotiin kassillisen rakkaudella valittuja vaatteita ja tarvikkeita joita sitten hiplailen vauvan huoneessa jännittyneenä. Voisin kuvitella sen vastaavan tuota äitiyspakkauksen saamisen fiilistä! :)
 
Minähän sen sanoin! Ei kun rohkeasti tuumasta toimeen. :)
 
Vaan kysynpähän kuitenkin vielä, tietääkö joku, saako mistään sitten ostettua vauvan toppapukuja tai makuupusseja? 
 
Rohkeasti tirppana vaan! [:)]
 
Niinkun sanoit, mulla ainakin parempi fiilis tuli noista itse ostamista tavaroista! Äitiyspakkaus ei varmasti olisi tuonut minkäänlaisia fiiliksia, varmasti olisi melkein syntymään saakka avaamattomana! Etenkin joidenkin kirpparilöytöjen jälkeen olin niin innoissani, että ajoin suoraan miehelle töihin näyttämään niitä! [:D] Ja meillekin tulossa ensimmäinen. Ja äitiyspakkauksessahan vaatteita on niin montaa eri kokoa, ettei niillä pelkästään pärjää millään, tai ihmettelen jos pärjää! Minä en ainakaan vielä ole katsonut isompia vaatteita ollenkaan, katsoo mitä ihmiset tuovat ja kun vähän alkaa hahmottua minkä verran vaatteita lapselle tarvitsee! Niihin isoimpiin kokoihin on niin paljon aikaa, että niitä voi rauhassa sitten katsella ja etsiä!
Suosittelen menemään kirpparille jos vaan lähellä hyviä sellaisia on(minä en ennen raskautta käynyt ikinä kirppareilla ja olen iloisesti yllättynyt)! Meillä mies bongasi tuon lastenvaate/tavara-kirppiksen ja siellä suurinosa tavarasta on kuin uutta! Bodyjen hinnat on olleet keskimäärin euron! Ihmiset myyvät siis päästäkseen tavarasta eroon eikä rahan takia! Isommalta "peruskirppikseltä" en olekaan sitten oikein mitään löytänyt, koska en mitään räihnästä tavaraa halua, ja siellä on poskettomat hinnatkin!
Nyt tähän aikaan on varmasti vielä alessa toppapukuja! Esim Citymarketissa oli vähän aikaa sitten! Varmasti löytyy katselemalla! Makuupussia en keksi kyllä kun kirpparilta..
 
Jeejee! Löysin kirpparilta Finlaysonin uudenveroisen makuupussin (sama malli kuin äitiyspakkauksessa) hintaan 2.80e!!! Ja eilen jätin sitten hakemukset, jossa äitiyspakkausta haetaan rahana. Tein sen! :) 
 
itse meinaan ottaa rahana, ja ihan vaan siitä syystä kun viime vuonna otin pakkauksen ja siitä on vaatteet jääneet ihan hyvinä, kuten toppapuku ja makuupussi.
mutta oli se itsestä kiva ottaa pakkauksena , jotenkin kaikki oli silloin jännää ja uutta. mutta jokainenhan tekee sen oman päätöksen. ja tosiaan kirppikseltä voi tehdä tosi hyviä löytöjä! [:)]
 
Mä päätin kans ottaa rahana kun esikoiselta kaikki tärkeä tallessa. Tietääkä kukaan koska se raha tulee tilille? Onko se joku tietty aika ennen synnytystä vai satunnaisesti sen mukaan koska on sitä hakenut..?
 
Pippa se tulee melkein samalla viivellä hausta kun äitiyspakkauskin. Joillekin tosin nopeemmin kun pakkaus. Minä taisin palauttaa ne hakemukset 3.2, päätös oli annettu 15.2 ja siitä tuli kirje kotiin, rahat tuli tilille eilen. 
 
Päätettiin ottaa pakkaus, vaikka saadaankin aika paljon tarvikkeita sukulaisilta ja tutuilta. Kammoksuttaa hieman se oudon harmahtava suojapuku vuoden 2009 versiossa (joka siis ollaan ilmeisesti saamassa...), mutta äitini onneksi lupasi hankkia vauvalle uuden. [:D] Pakkauksessa kuitenkin on kivasti kaikkea tarpeellista.
 
Minä laitoin paperit joskus kuun vaihteessa ja pakkaus tuli tällä viikolla. Oli vielä vuoden 2009 pakkaus käytössä. Kas kun ei tosiaan ole yhtään pikkuvauvan tavallista vaippaa mukana, siitä vain kestovaippailua opettelemaan kaikki uunituoreet äidit.[:D]
 
Tosi tylsä kun ei oo sitä normi vaippapaketti mukana enään[8|] Mä oon ainakin päättänyt että meillä Ei tulla kestoilemaan. Ja Monen jo lapsia saaneen kaverin kanssa jutelleena,tuo mielipide vain vahvistuu. Enkä halua jokaista "vapaata" hetkeä kuluttaa nyrkkipyykillä..muutenkin kun sitä muutakin pyykkiä varmasti tulevaisuudessa riittää..
En nyt pahalla tarkoita niitä kohtaan jotka meinaa noita kestovaippoja käyttää,ei siinä mitään,täähän on vain mun mielipide[:)]Jokainen toimii kun parhaakseen näkee[:D]
Mulle tuli keskiviikkona kelalta päätös että paketti olisi kahden viikon sisällä tulossa.. Toisaalta ei harmita  se jos tulee vuoden 09 pakkaus,ainoastaan nyppii tuo "toppapuku". Siskolleni tuli paketti joku kolme viikkoa sitten ja katsottiin yhdessä sitä pukua ja ajateltiin että tän täytyy varmaan olla vitsi. Ei ollut millään tavalla se puku tehty talvea varten,niin heppoisesti oli vanua sisällä ja oli ihan älyttömän ohut. joutuuhan sellaseen jo toisen puvun pistämään alle että toinen tarkenee[&:] Ainakin täällä vähän pohjoisemmassa..
 
No ne toppapuvut on tainnut jo jonkun aikaa olla sellaisia, että pelkästään niillä ei missään nimessä pärjää koko talvea. Villa-asua tms. pitää pukea reippaasti alle, ja makuupussissa möllöttää, mikäli meinaa sen kanssa pärjätä. Eli toista pukua mäkin olen sitten joskus ens talvena haeskelemassa, mutta ne nyt ei paljoa maksa uutenakaan ja kirppareilta meinaan tuotaa ensin haeskella. Muuten pakkaus oli kyllä ihan ok, tykkäsin. Ja ne kestovaipat.. Jää meilläkin luultavasti pelkän kokeilun asteelle. Tää äippä ei todellakaan aijo niitä liottaa, pestä.. juu en, meikä on liian laiska. [:D][:D]
 
Sama juttu täällä kestovaippojen suhteen, kai niitä nyt voi kokeilla kun ilmaseks saa mutta ei oo kyllä mitenkään  mun hommaa niitä pestä kun paketista saa aina uuden ja puhtaan... Eikös niitä kestoiluja jotkut päiväkoditkin kiellä jo.
Enpä oo vielä papereita laittanu eteenpäin. Onko kellään tullu mitään probleemaa myöntämisen suhteen?
 
Kannattaa muistaa että YHDEN kertakäyttövaipan tekemiseen menee 810 litraavettä ja ettei yksikään tähän päivään mennessä käytetyistä kertiksistä ole vielä maatunut eikä maadu seuraavaan sataan vuoteenkaan.
Kukin valitkoon miten haluaa mutta kannattaa asialle ainakin sekunti harkintaa käyttää [:)]

Eikä ole nyt tarkoitus aloittaa mitään suurta propagandaa aiheesta. Nuo faktat jää vain usein ihmisiltä tiedostamatta.
 
Löysin tälläsen keskustelen 2010 pakkauksesta http://keskustelu.suomi24.fi/node/8898056

Että jos tuohon nyt on uskomista niin mä en kerkee uuden jakoon.. Riippuen tietenkin kauanko ne käsittelee mun asiaa. No kokeillaan nyt kuitenkin...
 
Takaisin
Top