Äitiyspakkaus 2025 ♡

^ Tottahan tuo varmasti on, että lähinnä symbolinen merkitys on äitiyspakkauksella enää nykyisin. Näissä on vaan vähän aina, että lakkautus on melkoisen vaikeaa, koska minkälaisen symbolisen viestin se sitten antaisi... 😀 Mutta enpä varmaan itsekään olisi hankkinut tuota(kaan) määrää esim. vaatetta uutena, kun kerran etenkin pikkuvauvalle kirppikseltä löytää niin helposti halvalla hyväkuntoists, että tuntuisi rahan ja ympäristön tuhlaamiseltä ostaa uutta. Kuitenkin kaikki ovat kyllä käytössä olleet, kun kerran pakkauksen otimme 🙂

@harsokukka hyvää pohdintaa. Toisaalta en ehkä vielä lähtisi purkamaan tuota järjestelmää taloustilanteen ollessa nykyisenlainen. Ehkä jos eläisimme nousukautta niin saattaisin suhtautua pakkauksen jakamiseen negatiivisemmin.

On tuossa pakkauksessa arvoonsa nähden kuitenkin enemmän sitä uutta tavaraa. Kaikkea ei välttämättä löydä käytettynä, kun keskituloistenkin on nykyään ostettava suurin osa vaatteista käytettynä ja alennuksista. Toisaalta on ihan positiivista, jos kulutus vähentyy, mutta se vaikuttaa myös siihen mitä löytyy käytettynä ja missä kunnossa. Jos ei taloutta saada nousuun niin pakkaus saattaa tulla hyvinkin tarpeelliseksi kun käytettyä tavaraa alkaa hävitä markkinoilta. 🤔

Itse pidin meidänkin -22 vuoden pakkausta tylsänä (ja ennen kaikkea synkkänä!), mutta oli ensimmäinen lapsi ja siinä oli kuitenkin tuo käytännöllinen makuupussi ja kaikki vaatteet tulivat ainakin jollain lailla käyttöön. Ruokalappu ja peitto ovat käytössä edelleen. 2,5v totesi eilen, että anna kauluri, kun minä kuitenkin sotken. 🤭 Eikä halua isompaa peittoa vaan haluaa edelleen nukkua vauvapeitolla. 😄

Täytyy ihan kommentoida että olipa hyvä kirjoitus @harsokukka ! Mä itse kovasti toivon ja odotan, että äitiyspakkauksen joskus vielä saan. Täytyy itse varmasti enemmän mietiskellä että kuinka hyödyllinen pakkaus oikeasti isossa kuvassa on panostukseen nähden, mutta tosi kivasti argumentoitu sun näkökulma :Smiling Face With Smiling Eyes:

Ja mä kyllä tykkään kovasti tästä 2025 mallista, musta kivempi kuin 2024. Pidän kovasti eläinkuoseista, neutraaleista ja murretuista väreistä, ja jopa se mielipiteitä jakava haalarikin on musta tosi ihana. Lemppareita just se haalari, viltti ja eläinbodyt :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Tämä on varmasti mahdollisimman epäsuosittu mielipide, mutta oon kyllä miettinyt äitiyspakkauksen merkitystä tänä päivänä kovasti. Pohjustetaan kertomalla, että olen äitiyspakkausfiilistelijä, katsonut kaikki julkaisut jo vuosia ennen yrityksen aloittamista ja rakastin sitä pakkauksen avaamista ja sisällön tutkimista esikoisen raskaudessa. Mutta jos mietitään järjellä eikä tunteella, en ole ihan varma, onko äitiyspakkauksella enää sellaista merkitystä, joka puoltaisi yhteisten varojen käyttämistä siihen.

Varmaan ratkaiseva asia oli huono-osaiseksi tai vähintään pienituloiseksi itsensä identifioivan odottajan kommentti aikoinaan yhdessä FB:n vauvaryhmässä. Tämän kommentin mukaan oikeasti köyhät eivät voi mitään äitiyspakkausta ottaa, vaan heidän on pakko ottaa äitiysavustus rahana, sillä saa niin paljon enemmän tavaraa. Ja näinhän se on. Äitiyspakkaus on keskiluokkaisten perheiden juttu, jolla osoitetaan kuuluvuutta sukupolvien jatkumoon ja lapsen kuulumista tiettyyn ikäluokkaan sekä tehdään raskautta ja tulevaa lasta konkreettiseksi tavaran kautta.

Huomioiden äitiyspakkauksen ympäristövaikutukset en ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että meidän kannattaa kierrättää verorahoja keskiluokalta keskiluokalle ja tuottaa siinä sivussa valtava määrä tavaraa, jolla olisi potentiaalista käyttöarvoa vaikka kahdeksalle vauvalle, mutta joka ei käytännössä kelpaa välttämättä edes ilmaiseksi eteenpäin.

Ja edelleen, äitiyspakkaus on ihana, sen saaminen oli ihanaa, se on aikoinaan ollut valtavan tärkeä juttu ja torjunut jopa lapsikuolleisuutta. Nykyään sen merkitys on etenkin tavaramäärän jatkuvasti pienetyessä lähinnä symbolinen, ja onko verovarojen käyttö symbolisiin tekoihin perusteltua, en oikein tiedä. Annettaisiin sitten vaan se 170 e käteisenä kaikille odottajille tai käytettäisiin vaikka siihen, että jokainen saisi oikeasti kunnollisen jälkitarkastuksen synnytyksen jälkeen.
Erittäin osuvaa pohdintaa! Olen miettinyt ihan samaa. Itse otimme äitiyspakkauksen lähinnä juurikin sen symboliarvon ja helppouden vuoksi. Olen tottunut kirppistelijä, ja tiesin, että saisin enemmän tavaraa ottamalla avustuksen rahana, mutta meillä oli varaa valita pakkauksen helppous: ei tarvinnut miettiä, mitä esikoinen saattaisi tarvita. Toisaalta ajattelen myös, että pakkaus on tosi ihana ja sen symbolinen arvo on suuri, ja se on odotettu juttu monelle lapsen saajalle. Ehkä, taloustilanteen edelleen kiristyessä, voi olla tehokkaampaa jakaa avustus rahana, tai vaikkapa kokonaan tarveharkintaisesti. (En tietenkään toivo, että erilaiset äitiys- ja perheavustukset eivät koskisi kaikkia, mutta jos on jossain vaiheessa aivan pakko jostain säästää, niin hyvin toimeentulevilta lienee pakko jotain etuja napsia pois, jos halutaan kohdentaa varoja tarvitseville.)

Ihania kuoseja! Tykkäsin erityisesti makuupussista, haalarikin on söpö sekä aivan ihana kettubody. Muuten olisin kyllä kaivannut lisää värejä. Muutenkin aika suppea pakkaus oli. Viimeksi ollut äitiyspakkaus vuonna 2020, se oli minusta aivan liian harmaa (en pidä yhtään harmaasta) mutta siinäkin muutamia kivoja tuotteita, esim. jääkarhubody. Vuoden 2016 pakkaus oli muistaakseni mys aika harmaa, mutta siinä taisi olla vähän enemmän värejä. Nyt oli kyllä selkeästi tämä 2025 pienikokoisempi pakkaus kuin kumpikaan noista mitkä meillä olleet.

Ottaisin kyllä silti äitiyspakkauksen taas jos saisin vauvan :D Symbolinen arvo merkitsee paljon.

Hyvää pohdintaa @harsokukka ! Äitiyspakkaus on tosiaan kiva - mutta ajaako tosiaan raha paremmin asiansa? Tuo on aika pysäyttävää, ettei pienituloiset voi ottaa pakkausta koska samalla rahalla saa niin paljon enemmän vastetta ostamalla itse. Ja eihän niillä muutamalla bodylla ja housuilla pitkälle pötki. Pakkauksen tunnearvo ja symbolinen arvo on selvästi isompi kuin mikä sen järjellä ajateltu mielekkyys. Mutta tosiaan @Meliora lla hyvä pointti pakkauksen lakkauttamisesta. Siinähän sitten symbolinen viesti kertoo paljon lapsiperheiden arvostuksesta.

Mä tykkään tän pakkauksen makuupussista ja haalarista. Tai haalarista lähinnä siksi, että ei ole niin tumma, kuin mitä meiän -21 ja -22 saamat pakkaukset. Muuten tosiaan suht suppea. Mua itseä harmittaa pehmolelun poistuminen. Musta ne on ollut tosi kivat, vaikka eivät toki kaikilla tule käyttöön, meilläkin vasta nyt lapset alkanu ottaa kainaloon, vaikka aina ollut sängyssä.

Mä tykkään, että edelleen on äitiyspakkaus. Me ostetaan kirpparilta ja saadaan serkuilta suurin osa vaatteista. Ja musta on tosi kiva, että lapset on molemmat saaneet jotain ihan uutta, eli pakkauksen. Jos ois raha otettu, sillä ois varmasti ostettu kirpparilta tarvikkeet. Ja siis älkää ymmärtäkö väärin, kirppistely ja tavaran/vaatteiden kierrätys on tosi jees, ja lähes kaiken koitan ostaa käytettynä. Mutta silti musta on kivaa, että lapsella on jotain uutena saatua.

Takaisin