Äitiyspäiväraha tammikuisilla

Odottajako

Jostain jotain jo tietävä
Hei, osaisko joku kertoa, minkä vuoden tulojen mukaan määräytyy äitiyspäiväraha, kun la on tammikuussa ja äitiysloma alkaa joulukuun alussa? Meneekö jo 2016 tulojen mukaan, kun verotus siltä vuodelta on tuohon aikaan jo vahvistettu?
 
Mun käsittääkseni kela vaihtaa "tulojenlaskuvuoden" aina vuodenvaihteessa eli jos äitiysloma alkaa joukukuussa niin se menisi silloin vielä vuoden 2015 tulojen mukaan.
 
Huutelen tuolta tammi17 puolelta. Eli saatte vuoden 2015 mukaan rahat, ellei ota sen viimeisen 6kk mukaan :)
Ihanaa odotusta kaikille. Mä niin muistan ton fiiliksen vuos sitten !
 
Ai voiko sen valita myös viimeisen 6 kk mukaan?

Juu, tietyillä ehdoilla:
6227234e7eca20c4c557dafc5092abd1


http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-tyontekijalle
 
Mites jos esikoinen ei ole täyttänyt vielä kolmea vuotta niin enkö saakki saman rahan nyt kuin esikoisestakin?
 
Nemie, Mulla oli ainakin viimeks niin et sain saman ku edellisestä lapsesta pienellä korotuksella, kun tosiaan se edellinen ei ollut vielä kolmea. Jos ei se oo muuttunut niin saan nytkin nähtävästi vielä sen saman :D
 
Oon ollu 2015 marraskuusta saakka vakkari työssä ja sitä aikaisemmin tenyt vain satunnaista keikkaa, joten vuoden 2015 tulot ovat olleet erittäin pienet. Oon kokoajan ajatellut että tulot otettais vuodelta 2016 ja ehdittiin jo hengähtää ettei ihan minimille joudu tukien kanssa sitten :eek: eli luulis et voin ottaa 6kk mukaan sen. Oon niin ulapalla taas tästäkin asiasta näköjään :hilarious:
 
Nitsa Jos sulla on noussu tarpeeks ni sähän voit hakea sen 6kk mukaan. Ja vaikket olis edes varma siitä, voit silti hakea sen mukaan. Kela laskee ne kyllä ja myöntää tuen sen mukaan miten sulle parhaiten tulee rahaa jos vain siis edellytykset toki täyttyy. Mutta edellyttää tietysti sitä että teet hakemuksen sen 6kk mukaan.

Näin neuvottiin kelasta kun itse pähkäilin näitä ja mulla meni niin hilkulle että kumminko päin oli paremmat tulot.
 
Laitankin tän tänne: Hei tietääkö muuten kukaan, että onko äitiyslomalle jäämiselle joku "takaraja"? Kyselen ihan mielenkiinnosta liittyen tohon verovuoteen johon äitiyspäiväraha perustetaan. Meillä LA on 19.1.2018 ja jos jäisin äippälomalle katsottaisiin tulot 2016 verotuksen mukaan.
 
Eikö se oo pakko jäädä vähintään 30arkipäivää aiemmin.

Vai onks se pikemminkin niin, että jos jää myöhemmin, niin siinä vaan menettää ne äitiyslomapäivät? Siis että laskuri lähtee pyöriin joka tapauksessa viim. 30arkipäivää aiemmin, äitiysrahat jää saamatta siltä osin, jos on töissä.
 
Viimeistään 2viikkoa ennen laskettua-aikaa on pakko jäädä äitiyslomalle. Kysyin itsekkin tuosta töissä niin noin kertoivat kun olin kelan sivuilta ymmärtänyt että se olisi 30arkipäivää. Kuulemma ihan lain mukaan kuitenkin 2viikkoa. :)
 
Takaisin
Top