Äitiysloma

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja alina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

alina

Näppärä viestien naputtelija
Mua kiinnostais, että milloin te meinaatte jäädä äippälomalle? 30pv ennen laskettua, vai jopa 50pv?

Mä tässä punnitsen, että jaksanko/pystynkö tehdä tosiaan lähihoitajan hommia vielä vaan 1kk ennen laskettua aikaa... Vai pitäiskö aloittaa vaikka 40pv ennen [8|]
En jaksais sitten saikkuillakkaan loppuaikaa, jos ei pystykään.

Kertokaa omat suunnitelmanne [:)]

Jos ei töissä pysty olemaan, niin ennemmin sitä sairaslomalla on, kun pitää äitiyslomaa "pois alta" ilman vauvaa. Se on sitten sieltä toisesta päästä pois... 

Mä jään 30 päivää ennen. Tosin olen toimistorotta suurimmaksi osaksi, joten pystynen istumaan tietokoneella töissä samalla tavalla ku kotonakin. Mun sijainen aloittaa 6 viikkoa ennen mun mammista, joten en senkään takia halua jäädä aiemmin. Ehtii oppia kunnolla ja toisaalta hän on toivottavasti viimeisillä viikolla päävastuullinen, minä vain opastaja.

Ajattelin omalla kohdallani myös siten, että olen sitten saikulla, jos tilanne sitä vaatii, koska muuten nuo 20 päivää on sitten pois vauvan kanssa olosta. Se on kuitenkin 3 viikkoa, mikä rahallisesti on jo merkittävää... ja jos sattuu menemään yliajalle, ni mitä sitä tekee kotona kaikki ne viikot?

Samaa mieltä Riikka33! Tuossa aiemmin toisessa ketjussa keskusteltiin sairaslomista ja siitä miten joku tuntee itsensä "huonoksi" työntekijäksi jos joutuu olemaan saikulla paljon. Itse aloitan äitiysloman 30pv ennen ja haen kyllä saikkua heti jos oma jaksaminen alkaa vaarantua. Tärkein ja ykkösasia on voida itse hyvin ja näin turvata lapsukaiselle mahdollisimman stressitön "emo".

niin no joo, siinä mielessä sairasloma on parempi, että ei lähde loppupäästä pois. muutenkin työt vähenee loppua kohden, kun tosiaan sijaisena olen. pomon kanssa juteltiinkin tänään, että voisin herkemmin tulla sanomaan, että jos tuntuu liikaa olevan töitä. otetaan muutamia työpäiviä sitten pois helpottamiseks.
täytyy miettiä vielä, huomenna kelaan [:)]

Kyllä mä oon kans sitä mieltä että saikkua sitten vaan, oman olon mukaan, sanoo työkaverit tai pomo mitä vaan! Nyt on oma hyvinvointi tärkeintä ja vauva siis myös ! [:)]

mä jään 30 pv ennen laskettua. näillä näkymin tulossa sairasloma ennen sitä... saas nähä ny, kunhan pääsen lääkäriin asti raahautuun...

Mä jään kanssa 30pv ennen.. vaikkakin voi olla ettei selkä kestä loppuun asti töissä vaan saikkuun on turvauduttava. Saas nähdä.. mutta oon samaa mieltä täällä, kun muutkin että ennemmin sitä sitten saikkuilee jos tarve vaatii, kun että lyhentäis äippälomaa loppupäästä - se vajaa vuosi kotona hujahtaa muutenkin varmasti tosi nopeesti!

Jos kaikki menee hyvin, jään sen 30 pv ennen, mutta jos tarve on valtaisa aikaisemmin, niin sitten saikkulille ja sitä kautta aikaisemmin. Mielelläni en sitä tekisi kun on tosiaan aikalailla sama tilanne kuin Lellalla, että sijaista olisi opastettava hommiin. Mutta pakkohan sen vauvan on olla ykkösprioriteettina, ei töiden, että on vain kuunneltava omaa kroppaa sitten ja tehtävä ne ratkaisut jaksamisen mukaan[:)]

Sain tänään vihdoinkin paperit toimitettua Kelaan! Kävin vielä ne läpi paikan päällä, etteivät tulisi bumerangina takaisin. Nyt sitten vain odotellaan päätöksiä ja sitä pakkausta [:)]

Mä alotan 30 pv ennen äitiysloman. Vaikka tiedän jo nyt etten jaksa olla toissä siihen asti. Haen sitten saikkua, kun rupee työntekö pahalta tuntuun.
Neuvolastakin neuvottiin että kannattaa alottaa äippäloma 30:stä ja pitää sairaslomaa jos ei jaksa töissä. Muuten joutuu niin aikasin töihin takasin, jos ei jatka lomia äitiysloman jälkeen.

Mä aloitan äippäloman silloin 30 päivää ennen laskettua aikaa. Tosin olen nyt jo sairaslomalla ja luultavasti olen saikulla sinne loppuun asti [:)]. Täytyy kyllä sanoa, että aika käy kyllä pitkäksi, kun ei ole työn tuomaa arkiaikataulua. Pitää vain yrittää lähteä liikkeelle heti aamusta ja tehdä päivisin asioita, mitä ennen ei ole arjessa jaksanut tehdä. Koti ainakin kiiltää [:D]. Meillä esikoinen jatkaa hoidossa 10 päivää kuukaudessa koko mun sairasloman sekä myös mun äitiysloman ajan, joten näitä "vapaapäiviä" pitäisi kyllä osata käyttää ihan itsensä hoitamiseen.

Minä jäin juuri sairaslomalle kun ei työnteko enää onnistu, ei vaan taivu kyykkyyn. Olen viikolla 28 ja vielä olis olut 1,5 kk äippäloma alkuun......

Koska meidän firmassa en ole saanut kokea yli yhden viikon lomaa, niin pidän sen nyt ennen virallista äitiyslomaa. Ihan vain kokeakseni miltä tuntuu olla kotona ressaamatta että kuka työt tekee ja että niitä kasaantuu mulle koko siltä ajalta mitä oon poissa. Sijainen tulee onneksi jo ensi viikolla ja alkaa kouluttaminen työhön. Tovotaan että silloin loppuu nää hullut 12-14 h työpäivät ympäri viikon.. Onneksi olen tuntipalkalla ja onneksi raskauteni on helppo

Onko teille tullu vielä päätöstä että kuinka paljon saatta rahaa äitiyslomalla kelalta? mulle ei VIELÄKÄÄN oo tullu, vaikka oon äippäpaketinki saanu ja siitä päätös kyllä tuli! onkohan ne möhliny kelalla tai jotain?!?!?!

Mullekaan ei ole tullu mitään päätöstä rahoista, vaikka äitiyspakkaus on kyllä tullu jos kotiin saakka. Mietiskelin ihan samaa että koskas ne rahapäätökset pitäis tulla??

Heippa!
Jotenkin ajauduin tänne teijän keskusteluun... :) Ite jäin äippälomalle 30pvä ennen tai siis saikulla taisin olla viikon... Itse teen sairaanhoitajan töitä ja kyllä seuraavien lasten kohdalla jään ajoissa pois... Liika rasituksesta mulla nousi verenpaineet ja proteiinia tuli virtsaan... :/ Että suosittelen ottamaan rennosti lopussa.. :)

Kelasta se äitiyspäivärahan määrä kesti mulla ainakin tulla, kauan vielä sen jälkeen kun pakkaus oli tullut...Toisaalta mulla odoteltii verotietoja kun oli vuoden loppu ja seur. vuonna oli la... Että kyllä se sieltä tulee.. Nyt on vielä noita opiskelijoiden juttuja varmasti siellä osassa paikoista tiellä... =)

Onnea kaikille loppu odotukseen... :) Muistakaa nauttia =)

Minä sain päätöksen pakkauksesta alkuviikosta ja äitiysrahapaperit tuli tänään. Itse pakkausta ei tietty ole vielä kuulunut. Mutta omalla kohdalla uskon nopean käsittelyn johtuneen siitä, että jouduin tekemään hakemukseen muutoksia vielä niiden jättämisen jälkeen, joten niiden kanssa saikin sitten takuta päivän puhelimessa.. Mutta siis sen takia varmaan käsittelivät noinkin pian kun joutuivat ne kaivamaan nenän alle muutoksia varten. Tuntuu kyllä olevan jonoa noin muuten. Menikös teillä pakkauksen jo saaneilla kokonaan se pari viikkoa tuon pakkauspäätöksen saapumisesta saada pakkaus kotiin? Ei jaksaisi odottaa, että koska se on noudettavissa [:)]

Mä sain muistaakseni päätöksen äitiyspakkauksesta maanantaina tai tiistaina ja Perjantaina se oli postissa. Eli tuli melko nopeesti.

mä sain pakkausta ootella pari viikkoa sen jälkeen ku tuli ilmotus kelalta et se on myönnetty...

Takaisin