Äitiysloma, äitiyspäiväraha, vanhempainraha

Annisofia

Oman äänensä löytänyt
Moi!:smiley-angelic003
Onko kellään muulla nyt jo huolta siitä, miten pärjätä taloudellisesti sitten kun jää äitiyslomalle? Mä oon itse ollut osittain lomautettuna jo koronan alusta asti (välillä saa paljon töitä ja välillä ei), joten tulot ovat pienentyneet huomattavasti. Tarkoitan noin 900€/kk jää kateen verojen jälkeen ja siitä pitäisi sitten kaikki asuntolainat sun muut maksaa. Toki saan Pamista pientä tukea, mutta eipä se kamalasti ole. Tämä tietenkin vaikuttaa tukeen mitä saa sitten äippälomalla. Stressaan nyt jo aivan hirveästi, että miten siinä sitten pärjää. Onko kukaan muu vastaavassa tilanteessa? Ainoa vaihtoehto tietenkin on alkaa nyt säästää rahaa, mutta vaikeaa on kun ei oikeen ole mistä säästää. En tajua miten en edes tullut ajatelleeksi tätä tukiasiaa aikaisemmin. Olen ollut niin onnellinen tässä vauvakuplassa. :oops::angelic:
 
Itselläni on vakiotyö, niin täytyy tunnustaa että en ole kyllä suonut ajatustakaan, miten tulot tulevat muuttumaan, ja kuinka kauan olisi mahdollista olla kotona. Ajattelin nyt kyllä laittaa kaiken ylimääräisen säästöön, ja miettiä ostokset tarkkaan. Meilläkin kun tulee eteen uuden auton osto, ja kun esikoinen on tiedossa niin eipä meiltä mitään vauvakamoja jemmasta löydy. Yritän kyllä varmaan osan kamoista etsiä kierrätettynä, mutta esim. vaunut ja turvaistuimen haluan ostaa uutena. Mutta totta on, että ne normaalit arkimenotkin tulevat kasvamaan, kun perheenjäsenien lukumäärä lisääntyy.
 
Olen edelliset lapset saanut ulkomailla enkä mitään äitiysavustuksia. Nytkin tulen varmasti saamaan pienimmän mahdollisen äitiysrahan koska teen vain 60% työaikaa, eipä sillä paljon leveillä. Raksalainat on laskettu niin että olisin normaalisti töissä niin siinä mielessä kyllä tää tuntuu. Jospa jotenkin selvittäis
 
Mä meen syksyksi takaisin vakipaikkaan töihin. Oon yrittänyt ajatella niin että maksaahan ne työmatkat, ruuat ja esimerkiks lapsen hoito sen verran että vähemmällä pärjää. Jos pystyy niin ei ostele mitään erikoisia valmiiksi vaan sit jos tarvitsee. Sit vauva aikana jos pystyy imettää niin tulee halvemmaks, itsetehdyt ruuat ja kierrätys vauvatavaroissa auttaa. Jotenki sitä vaan sopeutuu siihen et on vähemmän rahaa käytössä.
 
Takaisin
Top