Äitiysjoogasta

Sitris

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa kaikille!

Olen uusi palstalainen ja ajattelin heti kysäistä, että onko täällä ketään, jolla on kokemuksia äitiysjoogasta? Oliko siitä apua esim. synnytyksessä ja noin muutenkin? Entä onko kukaan harkinnut aloittavansa joogaa nyt raskausaikana?

Itsellä kiinnostais hirveästi aloittaa nyt syksyllä, mutta hieman mietityttää, ku olen todella kankeaa sorttia ja hikijumpat on enemmänki ollu sitä omaa lajia :D Joten kokemuksien kuuleminen olisi ihan mukavaa.
 
Mä oon pohdiskellu kanssa samaa ja meinasin, että ehkä tossa syys-lokakuussa voisi semmoisen aloittaa. Oon ihan tavallisessa joogassa käynyt ennen raskautta ja se ainakin rentoutti ja vetreytti lihaksia ihanasti. Ollaan kohta lähdössä melkeen 5 vkon reissulle, niin meinasin, että alan sen jälkeen sitten paremmin asiaa selvittämään :)
 
Hei,
kävin jonkin aikaa tavallisessa joogassa joku vuosi sitten, mutta siinä 'itsensäkuuntelu'-vaiheessa missä lopuksi maattiin vain silmät kiinni ja 'hengitettiin', tuppasin aina nukahtamaan, mikä on hiukan noloa...Onneksi kaveri sitten usein tökki hereille  Olen yleensä pitänyt vauhdikkaammista lajeista, kuten kuntonyrkkeilystä, mutta yksilölajina mammajoogakin ansaitsisi varmaankin mahdollisuuden, kun ei nyt raskaana voi kuitenkaan normaalityyliin huhkia...
 
Nyt on mammajoogaan ilmottauduttu ja parin viikon päästä pääsis sit tositoimiin :D
Saa nähdä pitääkö pokka; en nimittäin koskaan ole minkäänlaista joogaa harrastanut ja yleensä vähän vauhdikkaampaa urheilua tullut treenattua. Oon kuitenkin kuullu tästä tosi hyviä juttuja ja on kuulema apua synnytyksessäkin! Ja ei kai rauhoittuminen pahasta ole :D Onks muita menossa kokeilemaan?
 
Saa nyt nähdä tuleeko mentyä, mutta suunnitelmissa olis käydä kokeilemassa muutamien viikkojen päästä, kunhan saan aikaiseksi... Jos on tylsää, eli nukahdan tms. tai muuten ei voi urheiluksi kutsua parhaimmalla tahdollakaan, niin en sitten ala käydä säännöllisesti, mutta jos on edes siedettävää, niin aion kyllä jatkaa, että olis kävelyn lisäksi jotain muun tyyppistäkin liikuntaa...
 
mä halusin äitiysjoogaan, mut en jaksanut etsiä ryhmiä ja sen mitä löysin, oli toisella puolella Helsinkiä. sama järjestäjä tarjosi kuitenkin physiopilates-kursseja odottaville äideille ja ilmoittauduin sit sellaiseen. eilen oli eka kerta ja mä tykkäsin tosi paljon, koska nyt aloin saamaan apua noihin selkäjumituksiin :) physiopilates on muuten samanlaista kuin pilates, mutta vatsallaan ei maata. ja se ohjaaja on fysioterapeutti ja meidän ryhmä oli sen verran pieni (8 hlöä), että ohjaaja ehti käydä korjaamassa meidän kaikkien virheasentoja sen tunnin aikana :) kotiin päästyä ilmoittauduin heti jatkoryhmään, koska tämä kestää vain 6 krt :)
 
Tuo äitiysjooga ja physiopilates kuulostavat kivalta ja varmaan auttaisivat kehonhallintaa sitten viimeisillä metreillä. Mun piti mennä tällä viikolla tavalliseen joogaan, mutta sitten tuntui siltä, että en halua mennä sinne mahani kanssa puhkumaan. Ehkä äitiysjoogassa ei tarvitsi tuntea itseään niin kömpelöksi yksin...
Olen harrastanut joogaa ja pilatesta aiemmin, mutta en nyt aktiivisesti kumpaakaan yli puoleen vuoteen - ehkä olis hyvä etsiä just mammoille tarkoitettu ryhmä niin ei tulis niin turhautunut olo sitten jos ei oikein entinen tasapaino ja notkeus löydykään..

Kerrottehan kokemuksianne sitten äitiysjoogasta myös! 
 
Kokeilin kevyttä joogaa, en siis mammajoogaa, vaan tavallista, ja se oli ihan ok...jos ei nyt niitä hyminöitä ja muita 'mielen rentoutuksia' lasketa. Venyttely teki kyllä hyvää! Ja ihan jokaista asentoahan ei ole pakko tehdä, aina on vaihtoehtoisia asentoja. Maha ei ole vielä iso, että ei se tiellä olis vielä, mutta useimmissa asennoissa ei olis muutenkaan. Jatkan kyllä kerran viikossa...
 
Mä ilmoittauduin oikein viralliseen äitiysjoogaan. Oon kyllä käynyt ahkerasti joogatunneille opiskeluaikoina, mutta nyt on mennyt muutama vuosi etten ole käynyt.. Tuntuu muutenkin jo että alan olla aika huono taipumaan, kun maha tuppaa olemaan tiellä vaikkei se mikään iso olekaan. Veikkaan että tuolla mammajoogassa on muitakin huonosti asanoihin taipuvia naisia

Mutta ens viikolla on ensimmäinen tunti, pitääpä käydä täällä sitten kuvailemassa tuntoja tunnin jälkeen!
 
Kurkin tuolta joulukuisten puolelta....Mäkin ilmottauduin just äitiysjoogaan joka alkaa parin viikon päästä ja jatkuu sinne melkein laskettuun aikaan saakka. Jonkin verran olen astangaa harrastanut mutta se on melko rankkaa jo tällä mahalla :D Mulla nyt 32. viikko menossa, ja todellakin tarviin jotain harjoitusta kropan ja mielen rentouttamiseen. Toivottavasti tuolta mamjoogasta sais apuja. Lähinnä synnytystä ajatellen, että siellä osais sitten rentoutua mahdollisimman hyvin. Kertokaahan miten on joogassa mennyt.:)
 
Mä kävin äitiysjoogassa raskausaikana, noin puolivälissä raskautta ja vähän päälle. Se oli ihan mukavaa ja rauhallista ja ohjaaja korosti joka kerralla sitä, että jokainen kuulostelee omaa kroppaansa ja tekee liikkeet sen mukaan. Ei saa väkisin yrittää vääntäytyä asentoihin, joihin ei pysty. Ei mullakaan ollut mitään kokemusta joogasta ja oon itsekin aina ollut sellanen peruskankea tyyppi, mutta kerta toisensa jälkeen sitä tuntui vähän vetreämmältä :)

Mikä  hyöty siitä sitten oli esim. synnytystä ajatellen, niin ainakin se hengitystekniikka auttoi lievimpiin supistuksiin, mutta siinä ne hyödyt aika lailla oli. Synnytys oli sen verran raju kokemus, ettei siinä paljoa joogat eikä akupunktiopisteiden painelut (niitäkin meille neuvottiin joogassa) auttanut. Rentoutumaankin pystyin vasta epiduraalin saatuani :D

Kaikilla ei tietenkään ole yhtä matala kipukynnys kuin mulla eikä yhtä suuri taipumus mennä paniikkiin tuollaisissa tilanteissa. Heille varmasti joogasta on enemmän hyötyä synnytyksessä. Ohjaajani, joka on ollut kouluttamassa myös kätilöitä sanoi, että jooganneet synnyttäjät yleensä pystyvät paremmin kuuntelemaan kehoaan synnytyksen aikana ja palautuvat nopeammin. Ja tämän hän oli kuullut siis kätilöiltä. Eli kyllä siitä joogasta varmasti on hyötyä kaikille edes jollain tavalla. Kotona tein niitä liikkeitä, jotka auttavat vauvaa laskeutumaan ja löytämään hyvän asennon. En tiedä mahtoiko siitä johtua, että tyttö oli sitten jo kuukausi ennen synnytystä lääkärin mukaan "ihan lähtökuopissa". 
 
Olin tosiaan siellä äitiysjoogassa. Pienimuotoinen pettymys oli,kun tahti oli tooooosi hidas ja asennosta toiseen vaihtojen välillä aina vaan maattiin ja rentouduttiin. Kovempikin tahti olis passannut, mäkin taisin olla raskauden suhteen pisimmällä kaikista osanottajista ja tahti oli mun mielestä liian vaisu. Mutta siis ihan kivaahan se oli, ja ainakin tuntui illalla että mun hartiat oli auennut kunnolla! Ainut oli että kun piti maata selällään (!!!) rentoutumisen aikana  niin en meinannut päästä siitä enää ylös, kun alkoi iskias vaivaamaan tosi pahasti siinä asennossa!
 
Kävin viime viikolla äitiys-lämpöjoogassa ja tykkäsin kyllä. Jonkun kävijän mukaan tämä oli aktiivisempi tunti kuin toinen tässä kaupungissa pidettävä äitiysjooga. Siellä kuulemma todellakin lähinnä tehdään niitä rentoutuksia, makoillaan ja hengitellään. Tässä tehtiin kyllä asanoita, mutta kaikki sopivia raskaana oleville ja muutenkin vetäjä (kolmen lapsen äiti) osasi huomioida raskaana olevien tarpeet ja rajoitukset.
 
Hihi, tulin tänne kurkkimaan maaliskuisista. Itse ohjaan joogaa, ja suosittelen kyllä mammajoogaa kaikille!
Tietysti etenkin aktiivisemmalle mammalle olis kivempaa että tunneilla tehdään kunnolla asanoita, mutta ei kannata aliarvioida pelkän hengittelyn tai rentoutumisen voimaa, näistä on hyötyä myös sikiön kehitykselle ja äitille myös synnytyksessä.
Meditaatiolla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia ihmisen aivoihin ja jopa DNA:han(!?!) joten näkisin, että raskaana olevan naisen, jos kenen, kannattaa meditoida, rauhoittua ja ottaa aikaa itselleen <3

Ihanaa odotusta, teillä ollaankin jo melkein loppumetreillä... <3!
 
Takaisin
Top