Äitiysjooga??

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja RK78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

RK78

Vauhtiin päässyt keskustelija
Moikka kaikki odottajat ja jo synnyttäneet[:)]

Kertokaa kokemuksia äitiysjoogasta.
Olen ajatellut aloittaa, mutta en ole uskaltanut välillä ollut kipeä alavatsa ja supistelujen takia. 

Joo kiinnostais kanssa, ilmottauduin jo itsekin kun täällä 'kylällä' semmoinen on, eri asia sitten ehdinkö käydä kaikki kerrat kun menee niin lähelle la:a vielä tunteja :)

Aloitin heti kun sain tietää olevani raskaana eli joskus vko.lla 8 (1. lapsi) . Nyt 21+5 ja on ollut apua oman kehon tuntemuksessa ja ajatusten järjestelyssä. Mun jooga perustuu hathaan, eli sisältää paljon rentoutus- ja hengitysharjoituksia. Luulisin että olisi apua myös synnytyksessä. Tehdään myös lantionpohjalihaksia ja "avaavia" liikkeitä kun paikat venyy. Kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus ja liikkeitä kertaillaan, joten muistaa tehdä kotonakin. Suosittelen ehdottomasti kaikille! [:)]

Kävin raskauden puolen välin aikaan äitiysjooga-kurssin, joka kesti n. 2kk. Muistaakseni pohjalla oli se Hathajooga myöskin, että paljon rentoutus-/ hengitysharjoituksia. Liikkeet auttoi mm. selkäkipuihin ja nyt synnytyksen ollessa ovella sieltä sai hyviä vinkkejä mm. hengitystä ajatellen, supistuksen aikaisia ääniharjoituksia, jotka auttaa kestämään kipua ym. Ainakin käymälläni kurssilla oli pätevä ohjaaja, joka muistutti, että kaikki liikkeet tehdään omien tuntemusten mukaan ja jos tuntuu vähänkin pahalta, niin ne liikkeet jätetään tekemättä. Rentouttava puolitoistatuntinen joka tapauksessa. Suosittelen kyllä, jos on mielenkiintoa.

Kävin itse jonnekin rv. 30 saakka ihan tavallisilla joogatunneilla ja hot joogassa. Sovelsin vain liikkeet itselleni sopiviksi, ja ohjaajakin osasi hyvin kertoa vaihtoehtoja. Esim. venytyksiä ei saanut tehdä niin pitkälle kuin olisi venynyt. Jooga oli mun juttu raskauden aikana, siitä oli paljon iloa ja apua kunnon ylläpitämisessä.

Loppuraskaudesta kävin pari kertaa äitiysjoogassa, mutta minun makuuni se oli liian kevyttä ja pehmeää, olisin saanut tavallisesta joogasta enemmän irti. Mutta aloittelijalle äitiysjooga sopii varmasti paremmin, raskaana kun ei kannata aloittaa uutta lajia, jossa ei osaa soveltaa liikkeitä sopiviksi.

Meillä äitiysjoogassa tehtiin erityisen paljon rintaa avaavia liikkeitä, ja ihan hyvä niin. Loppuraskaudesta huomasi, että rinta tosiaankin on jotenkin lysyssä ja rintalihakset kireät. Toinen tärkeä "kohde" olivat lonkankoukistajat ja takareidet, jotka myös kiristyvät raskaana ollessa helposti.

Takaisin