Äitiyden urbaanilegendat

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Hei, kertokaas näitä juttuja, mitä olette kuulleet! On niillä sitten totuuspohja tai ehkä ei? Ja jos on tai ei ni löytyykö faktaa?

Aloitan nyt tästä, että kissa voi tukehduttaa vauvan nukkumalla naaman päällä. Joo, kyllä varmasti voikin, eikä lemmikkiä ja vauvaa kannata jättää samaan tilaan vahtimatta (eli ei tavallaan ole turha huoli). Kuitenkaan yhtäkään tapauskertomusta, jossa kissa olisi oikeasti tappanut vauvan, ei ole tiedossa. Kyseinen huoli on alunperin keskiajalta, jolloin kissan uskottiin voivan varastaa vauvan hengityksestä lapsen sielun ja jättämään jonkinlaisen epäihmisen tilalle. ( http://www.snopes.com/critters/wild/catsuck.asp )

Tai mites olisi äiti, joka halusi tehdä kaikki vauvan soseet itse, kun ei luota kaupan epäterveelliseen moskaan? Mutta sitten laittoi reilusti voita, suolaa ja kermaa niihin soseisiin mukaan, että sitten maistuukin joltain.

Tai missäs asennoissa sitä tehtiinkään poikia ja missä tyttöjä..? :)
 
Täällä päässä tulee mieleen vain imetykseen liittyviä urbaanilegendoja. :D

No, semmoisen voin kertoa, kun paikallisen perhekerhon vauvatreffeillä oli fysioterapeutti käymässä, niin eräs äiti sanoi kuulleensa jostain, että jos vauvaa istuttaa liian aikaisin (esim. syöttötuolissa siis), niin vauvan selkäranka painuu pysyvästi kasaan. Fysioterapeutti tyrmäsi tämän. :) :D Joskaan vauvaa ei siltikään saa liian aikaisin istuttaa, jotain hallaa se kyllä teki (imetysdementia teki tepposen ja tässä kohtaa en muista, mitä hallaa se teki?), mutta ei se selkäranka mitenkään kasaan painu.
 
Ai niin! Ja tietysti tarina äidistä, joka makeutti vauvalle omatekemänsä marja- ja hedelmäsoseet keinotekoisilla makeutusaineilla, koska vauvoille ei saisi antaa lisättyä sokeria tai hunajaa.
 
^ Meillä on sanottu niin, että aviomiehet tekevät poikia ja rakastajat tyttöjä :grin Meillä tosin aviomies on tehnyt pojan ja tytön ja (silloin vielä) rakastaja/poikaystävä pojan:grin
 
Mulla on aviomies tehnyt molemmat eli legendat kumoutuu tai sitten mies kehittyy rakastajana. :)
 
Urbaanilegenda kyllä mun mielestä se, että odottavan äidin vatsan mallista voisi tietää sukupuolen.
Toki niitä on oikein veikattu paljon, mutta yhtä paljon myös väärin.
 
Mä en nyt oikein ymmärrä mikä urbaanilegenda muka on tuo kissa tukahduttaa vauvan, sillä onhan noita sattunut, ukkomailta löytyy montakin uutista aiheesta. Se verkko siihen sänkyyn/vaunuihin on kumminkin halpa vakuutus/lisäturva.

Isoveljen esikoisella ei tuo kuolema perheen kissan takia ollut kaukana aikoinaan ja siksi suhtaudunkin itse varauksella. Eläin on aina eläin kumminkin.
 
Maidosta:

-Maito muuttuu jonkun X päivän jälkeen pelkäksi sokerilitkuksi, eikä sitä sitten kannata lapselle antaa (ei muutu, pysyy ravinteikkaana koko ajan).

-Jos alussa tulee maitoa runsaasti, niin se sitten myös loppuu nopeasti. (Maidolla ei ole mitään vakiomäärää mikä tulee ja sitten loppuu.)

Mitähän muita...
 
Maidosta viel sellainen, että monesti ne kenellä imetys jostain syystä alkaa takkuilemaan, niin meinaa että maito vaan loppuu, kun kuulemma äidillä ja isoäidilläkin on käynyt niin. Että se kulkisi jotenkin suvussa että maito vaan loppuu :eek:

Kaikille näin ajatteleville tekisi mieli vinkata, että menepäs Imetyksen tuen sivuille tai fb-ryhmään ja pyydä sieltä neuvoja. Jos imetys on aluksi lähtenyt sujumaan ja maito on noussut kunnolla niin ei se maito vaan lopu, jos vaan tietää niksit miten sitä ylläpidetään (kysynnän ja tarjonnan laki). Enkä sano tätä pahalla!
 
Ja linea negraa moni kutsuu 'poikaviivaksi'. :D Mitähän siitä pitäisi päätellä, kun minulle ilmestyi linea negra vasta synnytyksen jälkeen?
 
Niin ja mites se menikään;
raskausaikana poikavauva vie äidin terveyden ja tyttövauva ulkonäön.

Mun olis varmaan pitänyt saada kaksoset kun tuntuu että oli jos jonkinlaista kremppaa mitä ei kaikilla raskaanaolevilla ole, ja kyl ulkonäkökin muuttui kun tuli ylimääräisiä kiloja ja tukka rasvoittui jne... :rolleyes:
 
Hih, tuo närästysjuttu ei pitäny paikkaansa mun kohdalla ainakaan. Pojasta ei närästänyt ollenkaan ja nyt tytöstä närästi kauheesti ja samanlaiset tukat molemmilla. Kumpikaan ei oo mitään pehkopäitä.
 
Hmm, mä oon kyllä kuullut, että jossain olisi kissa mennyt parvekkeella vauvan naamalle nukkumaan. En muista kuoliko vauva siihen vai huomasko joku aikuinen ajoissa. Mut siis ei ole mikään feikkijuttu ja siks meillä on oltu tarkkoja noiden verkkojen kanssa!
 
Isänsä näköisistä tytöistä tulee onnellisia ja taas äitinsä näköisistä pojista onnellisia.. :D
 
Takaisin
Top