Äitioloja / synnytyksestä toipuminen

Lunastar: täälläkin mies suhtautunut todella hyvin, säikähti pahanpäiväisesti kun sekä lapsi että äiti vietiin pois heti synnytyksen jälkeen mutta on toipunut. Hoitaa vauvaa ja minua hyvin :). Ja on suhtatutunut ymmärtäväisesti ahdistukseeni.

Ei olla enää alkupäivien jälkeen pidetty ruokapäiväkirjaa mutta aloitan jonkinlaisen kirjanpidon kun tuo d-vit. ja rauta alkaa että muistan antaa joka päivä. Tuliko teillä lunastar vatsavaivoja tuosta raudasta? Keskostippaa meillä ei aloitettukaan, meinasivat ensin aloittaa mutta olikin sitten tarpeeton. Kuulinkin että se maksaa satasen pullo!

Sain sairaalassa ohjeet steriloida pullot joka käytön jälkeen, en ole sitten uskaltanut uhmata tuota käskyä, pelottelivat että vauva voi pahimmillaan saada vatsataudin pulloon jääneestä pöpöstä, sitä riskiä en ole valmis ottamaan tässä tilanteessa.
 
Ei sentään ihan satasta, mutta 67 euroa kelakorvauksen jälkeen jäi maksettavaa. Ja vakuutus tuskin sitä korvaa, kun vitamiinivalmisteet ym. on rajattu korvauksen ulkopuolelle :sad001

Ei erityisemmin vaikuttanut tuo rauta. Parina päivänä tuli putkeen kakka (normaali koostumus), kun normisti tekee kakan 3pv välein näköjään. Vaikka eihän sitä voi olla 100% varma johtuko suolen normaali toiminta raudasta ollenkaan :)

Itse olen sitkeästi jatkanut ruokapäiväkirjan pitämistä koko ajan (kotiutui 21.6.), tuo mielenrauhaa, kun näkee, että riittävästi syö ja helppo seurata suolen toiminta & että on kaikki lisät saanut :)
 
Kirsikka, ilmanmuuta sitte keität. Tästä tosiaan on monta mielipidettä mutta nyrkkisääntö lie ihan järjelläkin että niin puhtaaksi kun saa ja säilytys mahd hyvin ja hygieenisesti. Ei se rosiaan pahaakaan tee se keittäminen :)

Meillä ukon kanssa mentiin ristiin ylä ja alamäet, onneksi, että toinen jaksoi sitten kun toinen ei jaksanut. Mutta olihan se rankaa kun itse sai pään niinsanotusti pinnalle ja samalla toinen upposi, sellaista selviytymistaistelua päivästä toiseen. Miehellähän on tavallaan ollut rankempaa varsinkin alussa kun näki mun tuskan ja ahdistuksen ja ei voinut muuta kun katsoa vierestä, ja sitten sama pojan kanssa.. kysyin siltä eilen että mikä pössis, sano että ku akka ei ois nii kiukkune ni kaikki alkais olee jees.. :wink kysy että mites mä, sanoin että joku ahistaa jännittää mut en saa kiinni että mikä.. ja se on totta. Kai se sit on tätä alkukankeutta viel. Kun ipana koittaa joka ruokailussa melkeen tikahtua maitoon hurmiossaan.. yövalvominen..
Mulla on toi ruokapäiväkirja jäänyt sairaalasta, just se monelta, paljonko ruokaa uppos, rauta, D & rela, ja tuliko kakki vaippaan. Joka on ihan hyvä, vähän voi rytmittää päivää ja vähän tietää koska mikäkin öhinä kärinä on nälkää todenäköisemmin kun jotain muuta. Ja muistaa vitamiinit yms.





Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Pjärkele noita typoja ku luurilla räpeltää. Sorrry, inhoon itte typotusta niin että nään punaista, mut näemmä niitä aina jää, varsinkin quick replyyn, vaikka kuinka koitan sihtaa. Koittakaa kestää!

Muoks, näemmä luurillaki saa muokattua, korjasin pahimmat.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Kun ajattelee maalaisjärjellä tuota pullojen keittämistä niin pitäisihän kunnon pesun riittää....

Miten/missä teillä nukutaan? Iltamaidon jälkeen (pullo+tissi) laitan tytön pinnasänkyyn nukkumaan, sieltä kun heräilee muutaman tunnin päästä otan viereeni sänkyyn ja nukutaan ja syödään siinä sitten loppuyö. (Mies on evakossa toisessa huoneessa jotta jaksaa töissä käydä).
 
Meillä nukutaan päivisin olohuoneessa vaunuissa ja yöllä nukkuu mun vieressä makkarissa, koen sen paljon helpommaksi että on vieressä koko ajan :) Mies siis nukkuu eri huoneessa, kun koira muuten vahtisi yöt läpeensä vauvaa jos nukuttaisiin kaikki samassa huoneessa, nyt käy vaan kerran yössä varmistamassa että ollaanhan vielä kotona!

Asiasta kolmanteen, en saanut imetystä onnistmaan ollenkaan niin nyt pumppailen ja annetaan pullosta, maitoa uppoaa vaihtelevasti ; äsken 40ml ja neljä tuntia sitten 75ml.

Meillä ei myöskään juurikaan itketä, (koputtaa puuta) ensimmäinen päivä ja yö kotona meni kyllä suurimmaksi osaksi itkiessä, ja pyllyn pesu on kurjaa, mutta muuten kovinkin rauhallinen ainakin vielä :)

Justiinsa pötkötellään vauvan kanssa sohvalla, vauva rinnan päällä ja vaippa pärisee eli kohta kait se on kakkavaipan vaihtoon suunnattava!
(Poika on jo kolme kertaa onnistunut mun päälle pissaamaan ja eilen kakkasikin päälle vaipan vaihdon yhteydessä :grin)
 
Vielä sen verran piti kirjoittaa, että ite keitän pullot aina käytön jälkeen ja siitäkin nyt vajaassa viikossa tullut ihan tapa. Kerään siis kuumalla vedellä huuhdellut pullot isoon kattilaan ja keitän muutaman kerran päivässä, en siis heti käytön jälkeen vaan kerään niitä ensin muutaman.
 
Pissakaaret on tuttuja :) Poikien kanssa ilmeisesti vielä herkemmin tulee päälle pissat, kuin tyttöjen, mutta eiköhän ne tytötkin siinä onnistu :)

Meillä nukutaan yöt omassa pinnasängyssä, mutta yleensä aamuyöstä otan sitten sänkyyn nukkuun. Vähän rutinoista riippuen. Kännykkä on herättämässä kolmen tunnin välein, kun poika kyllä nukkuisi pidempiäkin pätkiä yöllä! Nyt odotelen jo innoissani, että päiväruokailujen määrät alkaisi olla riittävän suuria, niin uskaltaisi sitten yöt mennä lapsentahdilla - eli herättää sitten kun on nälkä, ettei tartte mennä kello kaulassa sitä ruokailua. Päivisin yleensä nukkuu olkkarissa olevassa kehdossa, niin on helppo vilkaista mikä tilanne. Toki makkari lähellä, mutta helppo noin, kun oli tuo kehto käytettävissä niin hyödynnetään. Kun kissat tulee kotiin, niin täytyy sitten laitaa semmoinen "kansi" tuohon kehdon päälle, ettei kissat pääse hyppään kehtoon .Yöksi meneekin sitten ovi kiinni, etteivät enää pääse makkariin. Ja nukutaan siis kaikki samassa huoneessa, mutta kun miehen työt elokuussa jatkuu, niin hän siirtyy nukkumaan ainakin viikolla yöt toiseen huoneeseen (just eilen petasin hänelle pedin sinne valmiiksi vierassänkyyn), jotta saa sitten yöllä keskeytymättömät unet, jotta jaksaa töissä keskittyä. Onneksi jatkossakin kuitenkin varmaan hoitaa iltasyötön, jotta saan pidemmän pätkän unta - hän kun on illan virkku, kun itse olen se illan torkku :) Nyt odottelen, että itkuhälyttimet tulisi, niin saisi sitten vaunuissakin ulkona nukuttaa poikaa (hyvällä säällä). Vaunulenkeilä käyty päivittäin nyt tällä viikolla ja hyvin on sekin sujunut - ja äiti saa liikuntaa. Aaah!
 
Vielä sen verran piti kirjoittaa, että ite keitän pullot aina käytön jälkeen ja siitäkin nyt vajaassa viikossa tullut ihan tapa. Kerään siis kuumalla vedellä huuhdellut pullot isoon kattilaan ja keitän muutaman kerran päivässä, en siis heti käytön jälkeen vaan kerään niitä ensin muutaman.

Sama kanssa, että keräilen pulloja kasaan ja yleensä pumppauksen jälkeen keittelen pumpun osat ja siihen mennessä kertyneet pullot. Pumppailen n. 6h välein, niin pari kertaa päivässä tulee pullokeittoa tehtyä. Mutta se on tosiaan niin rutiinia jo, etten koe siitä itselle haittaa / vaivaa, kun nopea tehdä. Tuttipulloja on siis useampi juuri tarkoituksella, ettei tarvitse heti käytön jälkeen keittämistä tehdä. Ja yöllä en kyllä keittämistä tee edes pumppauksen jälkeen vaan se jää aamuun sitten :)
 
Täälläkin on pissat ja kakka tullut päälle vaikka tyttö kyseessä onkin, en vaan osaa varoa, varsinkin yöllä olen helppo kohde silmät ristissä :)

Mitenkäs muilla fyysinen puoli synnytyksestä toipumisessa? Itse olen toipunut mielestäni suht hyvin, ompeleet vähän kiristelee ( nirhaumia) mutta kohta niidenkin pitäisi sulaa pois. Yllättävän hyvin toivuin tuosta istukan käsin irrotuksesta, pari päivää piti rengastyynyllä istua. Masu jäi sinne sairaalaan, kätilöt sanoivat että minulla on sellainen nahka joka palautuu hyvin, eihän tuo vauvakaan toki kovin iso ollut sitä venyttämässä...
 
Täällä ei minkään näköistä merkkiä siitä että olisi vatsa leikattu auki 9 päivää sitten, hakasetkin otettiin pois jo tiistaina.
Mulla ei maha todellakaan jäänyt sairaalaan, mikä kiukuttaakin suunnattomasti. Kiloja raskauden aikana tuli siis 15 ja tänä aamuna jäljellä vielä 4,5 kg.
Mulla alkaa maidon tulo hiipumaan, syynä varmaan se etten saa syödyksi juuri mitään. Ruokaa ei tee mieli ollenkaan, väkisin koitan jotain syödä mutta huonolla menestyksellä.. :sad001
Toissapäivänä sain pumpattua vielä n.90ml/rinta ja vielä jäi rinnat hieman pinkeän tuntuisiksi ja tänään olen saanut kerran yhteensä 120ml ja kahdella kerralla vaan 90ml yhteensä ja rinnat olleet normi löllöt koko päivän, oikeestaa. Jo eilisestä..
 
Coco Mä olen sulle kuitenkin kyllä kateellinen. Mun ennätys on 80ml molemmista rinnoista yhteensä 30min pumppauksen jälkeen (15min/rinta). Pitkällä tauolla ja yöllä normi on yhteensä 70ml. Päivisin lyhyemmällä tauolla normi on 40-50ml yhteensä... :sad001 Mut siis toki toivon, että sulla ei vielä lopu (jos et halua). Yritä syödä tai vaiks tehdä smoothieta, jos ruoka ei maita? Ja ruokaa vielä enemmän, muista juoda. Paljon. Ite tavotteena juoda 4l vettä päivässä...

Miten muilla äideillä, onko kuukautiset vielä käynnistyneet? Mulla alkoi eilen. Ei olis haitannu, jos olis ollu kauemmin poissa.. :schocked028
 
Mulla alko kai kanssa ku poika täytti 2kk. Oudot on, erilaiset ku ennen ja ei ollu ikävä..

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Philips Aventin sähkökäyttöinen. Oon tykänny tosi paljon ja varsinkin, kun joutuu pumppaamaan useita kertoja vuorokaudessa n. 20-30min/krt, niin on todellakin ollu tarpeen. Nytkin pystyy olemaan netissä helposti samalla, kun pumppaa. Löysin omani torista (käyttämätön, vuoden vanha) hinnalla 80e. Normistihan nämä taitaa olla 140-160 euron tietämillä.
 
Ite käytän käsikäyttöstä, oisko emma? o_O Tai joku halpis kuitenkin.
Sähkökäyttönen olis kyllä paljon kätevämpi, kun tosiaan joutuu pumppaa aika usein, mutta pumppaan kyllä vaan 15min/krt ja jos tosiaan alkaa maidontulo nyt jo hiipumaan, niin sitten kyllä riittää vallanmainiosti toi manuaalinen :)
 
Mulla kans Emman pumppu, en hirveitä määriä pumppaile, annan korviketta tytölle lisänä.
 
Kuumat juomat ja kofeiinipitoset juomat kiihdyttää maidon tuotantoa. Ykkösolutta kannattaa kans hörppiä muutama pullo.
 
Sekä kotikalja tuohon lisäksi...
 
Ja lisäksi imetystee ja rintaöljy. Ei tosin millään poppaskonstilla ollut itselle apua (kaikki kokeiltu), mutta eihän sitä tiedä, jos jollekin toiselle vaikutusta löytyisi :)
 
Takaisin
Top