Äitien tsemppiketju :)

Mariannu

Puuhakas puhuja
Löytyykö heinäkuisista muita äitejä, jotka eivät ole noin vain solahtaneet vanhoihin farkkuihin ja tarvitsisivat vähän tsemppausta tähän projektiin? Mulla olisi kamala hinku päästä kiloista eroon, mutta kamalan vaikea löytää motivaatiota alkaa tekemään asialle mitään. Neidin raskauden jäljiltä kiloja on jäljellä 7 (oli jo vähemmän, mutta niitä on hitsi vieköön tullut takaisin!) ja senkin jälkeen olisi vielä tavoite tiputtaa ehkä toiset 7kg. Pituutta mulla on 168cm, painoa nyt 84kg ja tavoite ensi kesään mennessä olisi se 70kg. Jos vaan jotenkin jaksaisin... Täällä saisi valittaa, tsempata ja jakaa omia hyviä vinkkejään. Löytyykö muita?
 
mulla ei varsinaisesti ole tarvetta jaristaa kiloja, mutta olen aina ollut huono motivoitumaan liikkumisesta. Innostun aina jostakin hetkeksi, mutta muutaman viikon jälkeen innostus laantuu ja sohvalta nouseminen tuottaa tuskaa. Nyt olen käynyt kerran viikossa joogassa ja aikuisbaletissa, joista olen kyllä tykännyt kovasti, mutta suuri kiitos kuuluu miehelle patistamisesta liikkeelle. Ja täytyy myöntää, että kyllä to kotoa poistuminen piristää kummasti, kun on pikkumiehen kanssa kaksistaan aina päivät.
 
Täällä yksi laiskanpulskea mutsi ilmoittautuu!
Meikäläiseltä ei ole raskauskilot noin vain kadonneet ja onhan tuota röllykkää ollut jo ennen raskauttakin.. Mariannu, suht samoissa lukemissa mennään, minulla pituutta 165cm ja painoa ehkä 86kg(???, ei ole aikoihin mitattu). Eli tekemistä riittäisi :D
Minusta tuli ihan karmea herkkupeppu jo raskausaikana, KAIKKEA makeaa tekee mieli joka päivä. Tuntuu, että olen ihan kyltymätön!!
Ja juu imetän edelleen (senkin takia on koko ajan nälkä!), joten viralliselle laiharille ei vielä pysty, mutta kunhan noita herkkuja pystyis edes vähentää..
Iso koira meillä on, joten päivän liikkumiset eivät onneksi ole ihan nollassa, mutta enemmän tehoja niissäkin saisi olla.
Mulla ei mene vielä edes vihkisormus sormeen (kihlasormus joo kun on vähän isompi), eivätkä todellakaan vanhat farkut. Ei oo kyllä huvittanut edes yrittää.. Tällä hetkellä on sellaisessa ärsyttävässä "välitilassa", ettei vanhat housut mene mutta äitiyshousut putoaa päältä! Piti nyt sit tilata uudet "välitilahousut", joilla kehtaa liikkua ihmisten ilmoilla..
Eli saa antaa vinkkejä terveellisistä, makeista herkuista niin tää mamma sais makeanhimonsa tyydytettyä :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Moi! Mä kun en enää imetä, ni olin tossa kuukausi sitte reilun 4 viikkoa tosi tiukalla dietillä. Sillä sain karistettua 5 kg ja viel olis mullakin 4kg matkaa lähtöpainoon, ja 6kg mun normipainoon. olihan se kiva saada kiloja pois mut kun alko dieetti mennä siihen pisteeseen et päivän aikana ei saanu enää syödä mitään muuta ku 200g kalaa tai kanaa ja 1,5kg vihreitä vihanneksia ni lopetin. En mä nyt sentään kitumaan ala vauvakilojen takia. :grin Mun mielestä yks malli sano hyvin yks päivä telkussa, et 9kk siihen men et ne kilot tuli ni hän myös antaa kropalle 9kk aikaa ploistaa ne kilot. Jos ne ei sittenkään oo viel lähteny ni sit alkaa toiminta. :grin En siis tietenkään tarkota etteikö kannattais liikkua ja ehkä koittaa edes vähän pysytellä herkuista loitommalla, mut mä löysäsin nyt kuitenki. Mulla ongelma meinaa nyt olla se kun rakastan leipomista ja erilaisten kakkujen tekoa, ja haluaisin koko ajan kokeilla usia koristeita ja juttuja. Mut enhän mä voi koko ajan tehä kakkuja ja herkkuja, ku sit niitä "joutuu" ite syömään.... :p

Mulla menee parit vanhat farkut jalkaan, mut ne about kymmenet muut farkut ja kaikki muut ei niin löysät housut: ei toivoakaan. Mut jospa viel josukus..... :)
 
Mara, munkin suurin ongelma on herkuttelu. Ja varmaan myös annoskoot, eli tykkään syödä mahan täyteen... Sinänsä syödään varsin terveellisesti koko perhe, kun kuitenkin teen lapsille ruuan kaksi kertaa päivässä ja samaa syödään. MUTTA mä syön varmaan määrällisesti joka aterialla vähän liikaa ja sitten sen lisäksi käyn herkkukaapilla useamman kerran päivässä... Musta on tullut ihan mestari natustelemaan esim keksejä lapsilta salaa iltapäiväkahvin kanssa... Ja lähes joka ilta mies hakee karkkia tai jotain muuta herkkua lähikaupasta. Tuo sokeriaddiktio lienee siis se pahin ongelma ja sitä kierrettä on niiiiin vaikea katkaista, kun ekan viikon tekee koko ajan makeaa mieli.

Mä saan hyötyliikuntaa paljon joka päivä, kun kiikutan poikia kerhoon/eskariin, mutta kaipaisin ihan hikiliikuntaakin. Ennen näitä ikäviä syyssäitä ennätin muutaman kerran käydä juoksemassa ja se tuntui tosi hyvältä, mutta mä en tykkää lenkkeillä sateella, kylmällä, enkä pimeässä, joten lopetan yleensä just näillä main talveksi. Eli salille ja jumppiin pitäisi ahteri raahata, mutta jotenkin on taas niin iso kynnys jättää kaikki kolme lasta miehelle kun se tulee töistä... Vaikka sekin koko ajan sanoo että saan mennä ihan koska vaan, kun tietää että mä kaipaan liikuntaa.

Nyt olen päättänyt, että perjantaiaamuna käyn puntarilla ja se on mun virallinen lähtöpaino. Ja siitä se lähtee tippumaan! Jos lentsu on hellittänyt, aion lähteä (ekaa kertaa vuoden tauon jälkeen!) salille lauantaina. Se olkoon mun eka ponnistus ja sitten pitää miehen kanssa pistää herkuttelulle piste.
 
Ja Minttu ja Mara, mä kävin jo pari kuukautta sitten ostamassa parit farkut ja parit ulkoiluhousut, jotka ovat kokoa isompaa kuin mitä ennen raskautta käytin. Kun mitkään vanhat ei mahtunut jalkaan ja ilmankaan en voi ulos mennä. Mammahousut myin kirpparilla pois.
 
Kommentoin nyt ensimmäisenä sitä, että eipä ole tullut tänne ehdittyä pitkiin pitkiin aikoihin. Ensin vauva-arki vei mukanaan ja nyt pikkuhiljaa selvinnyt syyt miksi kaikki ei olekaan ollut ihan niin "helppoa" tämän meidän neidin kanssa. Eli en tiedä mitä olette keskustelleet tuolla 300 viestin vauvaelämää ketjussa. Huimasi jo kun mietin sen läpikahlaamista etsien kohtalotovereita. Aloitan aiheesta vielä oman ketjun, josko muita samassa tilanteessa olevia löytyisi. Neidillämme ilmeni maitoallergia ja mahdollisesti myös muna ja muita myös. Olen nyt dieetillä ja allergioiden kartoitusvaiheessa. Siis siksi koska neiti edelleen täysimetyksellä (kohta 4kk).

Täällä yksi mama, joka on lihonut viimeisen kolmen vuoden aikana 25 kiloa! Tässä siis mukana nyt nämä neidin mukana tulleet, joita en ole vielä karistanut. Eli tavoitetta olisi kiloja saada pois ja mielellään ne kaikki kertyneet! Nyt yllättäen tämän dieetin johdosta mm. suklaan (nyyyh, yääh, yhyy!!) ja leivonnaisten puputtaminen on ollut pakko jättää. Karkkia saa syödä edelleen, jota olen sitten suruun suklaakaipuusta syönyt. Samalla myös ruoanlaitosta on tipahtanut kerma, voi ja muut maitotuotteet, joten olen optimisti, että se vaikuttaisi jotenkin painoasiaan. Miehen kanssa tuossa toisaalta keskusteltiin, että nämä "elintottumukset" (mässäily, "hyvän" ruoan laittaminen ja herkuttelut) ovat meitä kokoajan lihottaneet ja nyt terveellisemmän ruokavalion alettua painonkertyminen vasta pysähtyy. Nyt pitäisi myös lisätä liikuntaa jos meinataan, että kilot vielä putoaisivat. :D Mutta siis tsemppausta tähän dieettiin kaipaan, vaikka tietenkään retkahduksia tässä dieetissä ei saa tulla. Nuolaisin mm. leipoessani epähuomiossa lusikan ja vatsavaivojen kanssa valvottiin seuraava yö. Että niin herkkää touhua.

Mutta ehkä myös terveellisiä ruoka- ja välipala vinkkejä? Ja miksei "terveellisempiä" herkkuvinkkejäkin? Itse ajattelin koettaa maidotonta versiota porkkanakakusta tässä joku päivä. :)

Ja mitä tuohon vaateasiaan tulee, niin itkuhan siitä asiasta pääsee. Niin ikävä omia vaatteita!! Arki menee jättimäisissä collegehousuissa ja L- koon imetyspaidoissa. Toki ei varmaan vaan kotona ollessa tulisi muuta puettuakaan vaikka mahtuisikin, koska neiti pulauttelee edelleen paljon, mutta edes kun kauppaan lähtee... ... Hävettää.
 
littledaisy, tsempiä elämään allergiavauvan kanssa! Nimimerkillä kokemusta kahden pojan verran :). Meillä kakkonen oli kanssa superherkkä, söin kerran chicosissa hampurilaisen, jossa olikin purkkimajoneesia jossa oli maitojauhetta ja sen illan poitsu huusi... (tarjoilija-perhana ei viitsinyt keittiöstä tarkistaa, tosin sain lahjakortin hyvitykseksi).
 
Tuolla on muutama jälkkärivaihtoehto: http://www.dieetit.fi/laihduttajan-terveellinen-ruokavalio-ja-kevyet-reseptit
Painoa pitäisi pudottaa ja paljon. Paino on niin tähtitieteellinen, etten sitä kehtaa viitsi kirjoittaa.
Kuten Mariannulla, myös mulla nuo annoskoot on suuria ja välipaloja syön harvoin. Kun päivässä syö tavallisesti sen kaksi kertaa, niin ei tuo päivällisannos pieni ole. Nyt olisi tarkotus opetella syömään pienempiä määriä ja useammin päivän aikana. Erilaisia ohjeita oon löytäny vaikka kuinka paljon, nyt niitä vaan testailemaan. Liikuntaa koitan myös lisäillä arkeen. :)
 
Hei!

Samat ajatuksen ovat täälläkin! Tsemppiketju olisi ihana, tulisi edes punnittua itsensä säännöllisesti. Mun on tosi helppo huijata itseäni niin, että muka koko ajan laihdun ja tunnun solakammalta, vaan valokuvat ja vaaka paljastavat totuuden. Mitat ovat nyt 165/79 ja tavoite olisi joskus päästä alle 70 maagisen rajan. Olen asennoitunut tuohon 9kk takaisinpäin - vauhtiin, mutta koko ajan pitäisi painon tosiaan laskea. Mitä se ei nyt tee. Napostelen herkkuja päivät pitkät ja korvaan niillä terveellisten aterioiden syönnin. Vaunulenkkeily tuntuu ankeelta ja tyhmältä, kun kaipaan kunnon hikiliikuntaa. Omia liikuntatuokioita taas on realistista saada 2-3 kertaa viikossa. Niitä toisaalta kovasti kaipaa, mutta toisaalta helposti luistaa heti jos joku kotona kitisee vähänkin enemmän. Täysimetän, ja senkin kannalta olisi parempi syödä terveellisesti. Ei ole ihme, jos pojalla on masuvaivoja tällä suklaadietillä! Miten voi olla niin hankalaa tämä itsekurin pitäminen! Mutta nyt ruotuun! Pitäiskö alkaa kaikki punnita itsemme vaikka samana päivänä? Se jo ehkä vähän auttaisi....
 
Jee, täällä on muitakin! Mulle sopii yhteinen punnituspäivä, olisi ehkä vähän enemmän "merkitystä" sillä punnituksella. Mä olen ajatellut että kävisin puntarilla perjantaiaamuisin. Maanantai on huono päivä, kun viikonloppuna tulee aina syötyä enemmän... Mun virallinen lähtöpaino viime perjantaina oli 82,8kg.

Me alotettiin miehen kanssa karkki- ja herkkulakko, yritetään nyt jouluun saakka olla ilman herkkuja. Jouluna on kyllä sitten pakko saada syödä suklaata... Ja annoskokoja yritän vähän pienentää. Mulla on sinänsä ruokarytmi kohdillaan, syön aamupalan (nykyään terveellisesti seisten, kun en aamuisin ehdi istumaan alas...), lounaan arkenakin kakkosen kanssa, välipalan, iltaruoka syödään aina koko perhe yhdessä ja iltapala syödään miehen kanssa kun lapset on menneet nukkumaan. Eli säännölliset viisi ateriaa päivässä ja ihan kohtalaisen terveellistä ruokaa. Mutta vaan liikaa...

Liikkumaan HALUAISIN ihan kamalasti, mutta todellisuus kolmen lapsen kanssa nyt vaan sellainen, että mä en ehdi. Vaunulenkkejä teen lasten kanssa vielä nyt kun pojat voi ajaa pyörällä, mutta varmaan vielä hetki menee ennen kuin sen kummempaan pystyn. Viikonloppuihin pitäisi sovittaa yksi salitreeni, siitä voisin ehkä aloittaa.
 
Meillä mies tukee mun projektia kantamalla keksejä ja donitseja tänne... Saa nähä kuinka kauan voin vastustaa kiusausta. Itsekuria ei oo nimeksikään. Muilla samanlaisia ongelmia?
 
Mun tarttis varmaan hankkia vaaka. Joskus koin sen vain ahdistavaksi kun ei ne kilot kuitenkaan niin vauhdilla karise. Ja kun pääasiallisena tavoitteena on kuitenkin aina ollut se, että vaatteet istuu ja itsellä on hyvä olla. Aiemmin onnistuin tällä taktiikalla painoa pudottamaan reippaastikin. Näin tuhdissa kunnossa en vaan ole ollut koskaan aiemmin, joten sitä kiinteytymistä saa tässä odottaa ja motivoisihan se jos näkisi oikeesti että paino menisi säännöllisesti alaspäin.

Eli voisin myös osallistua yhteiseen punnituspäivään, tulisi ehkä paremmin pysyttyä pois herkkukaapilta kun sokeri ei ole tässä allergiadieetissä kiellettyä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä vaaka näytti tänään -0,5kg. Oikein tyytyväinen olen. Ainoa muutos on ollut se, että herkut on olleet viikon poissa, PAITSI eilen... Pari äitiyslomalla olevaa työkaveria kävi vauvojensa kanssa kahvittelemassa ja tietysti koko loppupäivänkin mässytin sitten herkkuja. Mutta hyvä alku silti :).
 
Nostanpa vähän tätä vanhaa ketjua, koska itseä on alkanut häiritä tämä lössöily. Raskauskilot (15kg) tippuivat itsestään muutamassa viikossa synnytyksen jälkeen, mutta kuinkas sitten kävikään.. sama juttu mulla kun Mariannulla, että syön isoja annoksia, olen aina syönyt. Toki herkuttelenkin ihan liikaa, päiväkahvilla on pakko otta vähintään joku keksi tms kun ei se kahvi itsekseen maistu.

Vaunulenkkeily ei iske minullakaan, ja täällä maalla se olis tuota yhtä ja samaa tienpätkää. Ei kiitos. Kovasti aina suunnittelen sauvakävleyä ja juoksulenkkiä mutta toistaiseksi on jäänyt suunnitelman asteelle. Kunnon hikirääkkijunmppaa kaipaan, mutta olen niin väsynyt että en tiedä milloin jaksaisin enää jumppaan lähteä kun mies tulee töistä ja voisi katsoa lasta.

Silloin kun tehdään ruokaa niin se on kyllä ihan perus kotiruokaa, mutta läheskään joka päivä ei tehdä. Jos mies on iltavuorossa, niin itselleni en viitsi ruokaa laittaa ja korvaan ateriat voileivällä ja mukillisella kahvia/kaakaota. Pahinta on tietysti jos olen leiponut jotain niin sitten tulee puputettua niitä pitkin päivää. Siksipä en kovin usein leivokaan :p
 
Tutulta kuullostaa nuo isot annokset ja tuo omien leipomusten puputtaminen, sitäkin harrastan. Varsinkin iltaisin tulee herkuteltua telkkaria samalla katsellen.
 
Minä sain sen verran tsempattua, että karsin ruokavaliosta ylimääräiset pois ja herkuttelen vain sillointällöin. Syön aamu- ja iltapalaksi ruisleipää kalkkunaleikkeen ja kurkun/tomaatin tms kanssa, lounaaksi ruokaisan salaatin tai keiton ilman leipää ja välipaloiksi hedelmiä ja rasvatonta maustamatonta jugurttia. Jätin tietoisesti leivän syömisen ruuan yhteydessä, samaten isojen peruna- tai pasta-annosten syömisen. Neljässä viikossa on tippunut 1,2kg, eli 300g viikossa. Minulle ihan kohtuullista.

Olen nyt sahannut tuota tietä vaunujen kanssa, hyvänä päivänä tehdään 5km lenkki josta osan hölkkään. Muuten yleensä 2-3km lenkkejä kävellen. Pitkillä lenkeillä tahtoo pojan kiinnostus maisemien katseluun herpaantua ja parhaimmillaan se on huutanut kurkku suorana yli puolet matkasta :/

Tällä hetkellä tuo on maksimi mitä pystyn liikuntaa harrastamaan. Miehen vapaapäivinä ollaan sitten käyty koko perhe kävelemässä niin että itse olen päässyt sauvojen kanssa kun mies on työntänyt vaunuja. Näillä aion jatkaa, jospa tuo paino tästä hitaasti mutta varmasti sitten lähtisi laskemaan lisää. Jos 5kg nyt alkuun saisin ja sitten pikkuhiljaa toisen mokoman kun työtkin alkaa.
 
Takaisin
Top