Äiti on nyt vähän väsynyt.

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Mitä teet kun väsyttää?
Mulla meni viime yö vähille unille, kun miehen kanssa alettiin vielä myöhään katsoa elokuvaa ja se olikin niin hyvä (Bohemian Rhapsody), ettei malttanut jättää kesken :grin Nyt sitten pitäisi alkaa lähteä töihin, mutta taisin kasvattaa juuret sohvaan :angelic: Onneksi mies keitti minulle valmiiksi kahvit ennenkuin lähti pienten kanssa perhekerhoon, jospa se auttaisi :) Onneksi ulkona paistaa aurinko ja on sopivasti pakkasta, sekin piristää :)
 
Yritän keksiä jotain tekemistä kodin ulkopuolella, jotta aika kuluisi jouhevammin. Myös ihan perusulkoilu auttaa. Kotona ollessa annan pojan katsella videoita ja otan itse lunkisti. Usein myös laitan hänet kylpyyn lotraamaan, kun tykkää siitä niin kovasti ja itse saan vain istua vieressä. :wink
Jos väsyttää tosi paljon, niin otan päikkärit yhdessä lapsen kanssa ja taas jaksaa.
 
Annan lapselle jotain tekemistä, mikä rasittaa itseäni vähemmän ja lepään. Telkkari tai puhelin on tässä hyviä. Jos väsyttää pidempään kuin raaskii antaa toisen tuijottaa ruutua lautapelit on kivoja. Ja miehen kanssa vuorottelu antaa molemmille aikaa levätä. Ulkoilu voi kanssa piristää (riippuu väsymyksen tyypistä). Päiväkotipäivinä vien lapsen hoitoon ja painun takaisin peiton alle, jos mahdollista.
 
Olen pojan syntymän jälkeen jostain syystä kadottanut taidon ottaa päiväunet, eli en saa nukuttua silloin kun poika nukkuu (viikonloppuisin ja lomilla) omia päiväuniaan, joten enimmäkseen sitten vain kärsin väsymyksestä. Yöt ovat pojalla vähän hankalia vieläkin, ainakin ajoittain, joten omat unet jäävät välillä melkoisen vähiin. Poika ei vielä ole kovin kiinnostunut telkkarista, kirjat ja leikkiminen kiinnostaa enemmän, joten oma aika alkaa vasta sitten kun poika on yöunilla. Silloin tosin olen itse jo niin väsynyt, etten jaksa oikein mitään.
 
Puren hammasta ja haukottelen. Lapsi ei vielä osaa leikkiä mitään yksin eikä äiti saa olla pitkällään yhtään. Lapsen päiväunet on niin lyhyet, ettei siinä ajassa ehdi edes nukahtaa.
 
Meillä yöt on välillä katkonaisia ja toisekseen aika usein tulee valvottua liian myöhään. Aamuisin juon monta kupillista kahvia, joka vähän helpottaa väsymykseen. Ja ulkoilu on se mikä itseäni piristää, joten pitkät aamu-ulkoilut kuuluvat meidän perheen rutiineihin. Lisäksi päiväunet ovat yksi pelastava tekijä omassa jakamisessa eli nukun päiväunet lapsemme kanssa yhtäaikaa mikäli se vain on mahdollista. :)
 
Muistui mieleen kuinka joskus väsyneempinä kausina olen saattanut pilkkiä samalla kun leikin lapsen kanssa. Eli olen yrittänyt jaksaa ja aivot on ottaneet siinä samalla mikrounia.
 
Täällä esikoinen jo sen verran iso että alottaa jo koulun niin meen ottamaan päikkärit ja tulee sitten herättämään jos tulee jotain. Yleensä saa sit pleikkarilla olla ku äitiä vähä väsyttää. Pienempänä tais olla piirretyt tai sitten huijasin sen nukkumaan mun kanssa niin et otin lähelle ja aloin esittää nukkuvaa ( tuhisin kovaa ja kuorsasin hiljaa) sitte ku se simahti mun ääniin niin ei menny ku sekuntti niin olin ite unessa. :wink oli kyllä sen verran väsyttävää hommaa toi nukkuvan esittäminen et joskus vaan nukahdin kesken esitykseni mut oli onneks lapsikin nukahtanu siihen :grin
 
Lastenohjelmat on kova sana! Tai koitan keksiä jotain erilaista tekemistä, mitä lapsi voi tehdä itsenäisesti kun itse vain koomailen sohvalla valvomassa. Tämä tosin onnistuu vain 3-vuotiaan kanssa, ei niinkään puolivuotiaan kanssa :D
 
Nyt 6v pelaa tai katsoo ohjelmia kun nukun päikkärit. Täytyy sanoa etten muista mitä keksin kun lapsi oli pienempi, varmaan kärsin vaan tai nukuin kun lapsikin, tai sitten kun mies oli 'vahtivuorossa'.
 
Takaisin
Top