Äippälomalaiset

NtiKesäheinä

Satasella mukana keskusteluissa
Äitiysloma alkaa ens viikon to! hui :) Vaikkakin jatkan itse töitä osittain läpi äippäloman niin silti :) ja täytyy sanoa et masu on sen kokonen ja olo sen mukainen et voisi jo hieman hellittää :)

Käytiin tänään tilaamassa pinnasänky (stokken ihanuus) ja olkkariin täysin uusi kalustus (muutettiin vuos sitten ja olkkarissa on ollut väliaikasohva ja ruokapöytä jotka ei sovi sinne ollenkaan, nyt ostettiin sisustussuunnittelijan avulla koko helahoito ja otettiin erikseen huomioon että ovat vauvankestäviä :D). Äiti on tämän viikon kylässä niin ollaan tehty urakalla kunnon kevätsiivous ja laitetaan vielä parvekekin kevätkuntoon tällä viikolla. Talon pihan ajattelin kyllä jättää kesälle, en jaksa nyt kuopsuttaa. 

Vauvan vaatteet on pesty ja lajiteltu kaappiin ja huomenna tehdään täsmäisku Ozbabyyn ja Ikeaan hakee vielä muutama juttu mitä puuttuu. Sitten voin keskittyä mammalomalla ihan vaan itseeni kun "pesä" on valmis :) Varasin jopa ekalle mammalomapäivälle Mother-to-be -hoidon kauneushoitolasta (siihen kuulu jotain jalka ja kasvohoitoa) ja raskaushieronnan :)

Mites muut? onko mammaloma lomailua vai "pesänrakennusta"? :) Joko porukka alkaa olla jo valmista kauraa mammalomalle?
 
Täälä mammaloma alkaa jo keskiviikkona, eli enään kaksi päivää jäljellä :) Niin ihanaa. Teen tosi fyysistä työtä ja kyllä se massu on jo alkanutkin painaa ja olla tiellä että ihan valmis lomalle olen. Yöt menny kieriessä kun jalkoja kolottaa ym...

Pääasiassa varmaan nyt sitten huilin ja kerään voimia tulevaan ja nautin omasta ajasta.Mietin myös, että kaikenlaisissa hoidoissa voisi käydä.. Nyt kun alkanut vähän noi kilot painaan mieltäkin niin varmaan manikyyri, ripset, parturi ym. kesää odotellessa auttas ;) Kuulostaa kivalle toi Mother-to-be -hoitokin... mistä moista saa?

Meillä alkaa pikkuhiljaa oleen kaikki pikkusen tavarat kasassa, vaatteetkin jo pesty, silitetty, viikattu ym. ainut vaan että muutto olisi vielä edessä ettei sänkyjä ym olla vielä kasattu, mutta siinäkin sitten vähän puuhaa lomalle :)
 
Moi!

Omaan mammikseen on vielä aikaa, laskettu aika 29.6., ja tarkoitus ois jäädä töistä pois touko-kesäkuun vaihteessa (KELA:n mukaan viimeistään 23.5., mutta todellisuudessa olen ainakin 31.5. asti vielä töissä - kalenterissa vielä monta merkintää toukokuun vikalle viikolle). Onneksi 15.6. kalenterissa ollut 3 tunnin koulutusvaraus siirtyi, sitä vähän jo kauhulla pohdin, että millä jaksaa esiintyä ja kouluttaa 3 tuntia vielä 2 viikkoa ennen laskettua aikaa...

Me muutimme uuteen kotiin 28.2., ja remonttimme valmistui viime perjantaina ja lauantaina pidimme isot tuparit. Voimat ja ajatukset on menneet kotiasioiden hoitoon, eikä olla pikkuiselle vielä ehditty hankkia mitään. Nyt koti on (onneksi!) valmis ja voimme alkaa keskittyä vauva-asioihin ja muutenkin hidastaa tahtia loppukevääksi.

Omalta osaltani epäilen, että kesäkuinen kotona olo on varmaan todella outoa, kun on tottunut tekemään paljon töitä ja työhöni liittyy erittäin paljon ilta- ja viikonloppumenoja ("kokkareita") ja muuta sosiaalista toimintaa. Saas nähdä, kuinka "uraäiti" osaa olla yksin kotona. :)

Ihania mammaloman aloituksia teille, joilla se on jo lähellä!
 
Meillä täällä alkaa kans ens viikon torstaina äippäloma :) eipä oo enää kauaa ! :D

Tosin sekin on siivousta ja järjestelyä tulevaa varten, vaikka ei täällä enään paljoa ole tekemistä :) viikonloppuna saatiin pinnasänky, siellä se nyt makuuhuoneessa on.. Sen näkeminen vaan kyllä alkaa jännittää että ei oo enään montaa viikkoa jäljellä ! :)



Esikoista odotellessa :) 2.6.2011 :)
 
Täällä ollaan varsinaisesti vielä kesälomalla, mutta parin viikon päästä jatkan sitten suoraan äippälomalle :)
Reilu kaks viikkoa lomailua takana - vauvan huone on valmis, vaatteet on pesty ja silitetty, koti on lähes tulkoon lattiasta kattoon siivottu ja pesty. Vajaa 8 viikkoa vielä laskettuun aikaan, joten tän loppuajan meinaan sit ottaa tooodella iisisti kirjoja lueskellen ja koirien kanssa hääräillen ;)
Tosin toisen koiran jalkojen kanssa on taas murhetta, joten voip olla, että osa tästä ajasta menee sitä kuntoutellessa. Koirauimala ja fyssarit tulee taas tutuiksi (ihan kun ne kauheesti olis ees kerennyt unohtua.. :D)

Mä olen Affinan tavoin myös melko työorientoitunut, joten näin lomalla ollessanikin oon kyllä viikottain vieraillut töissä ja hoitanut joitakin juoksevia asioita. En toki epäile, etteikö ne mimmit siellä töissä pärjäis ilman muakin, mutta koska olen tota paikkaa ihan alusta asti ollut vetämässä, niin jotenkin sitä kehitystä ja meininkiä haluaa olla seuraamassa.
Mä palaankin todennäkösesti työelämään takaisin jo marras-joulukuussa, kun lähden vetämään ihan uutta toimipaikkaa. Tarjous oli niin vetävä, että on ehkä vaan pakko suostua ;) Jo pelkästään sen takia, että palkka olis parempi ja tunteja tarttis tehä vaan n. 30 viikossa ;)) Mitään ei ole kyllä vielä lyöty lukkoon, mutta siis se paikka on mun jos vaan haluan. Lupasin varmistaa asian kesän aikana.
Mun mies on kyllä enemmän kun innoissaan jäämässä sitten loppuvuodesta vauvan kanssa kotiin, hän ilmotti jo heti raskauden selvittyä, että hän haluaisi mielellään viettää osan vanhemapainvapaasta vauvan kanssa :)
Uskon kyllä, että sitten kun sinne töihin täytyy ihan oikeasti palata, niin se voi olla aika kova paikka. Vauvalla on varmasti ihan mahtavaa isin kanssa kotona, mutta mammalla saattaa tulla ikävä ;DD
 
Moi!

Mähän olen opiskelija, niin täysin virallista mammalomaa en edes pidä, mutta kelan mukaan ens kuun puolivälissä kuitenkin sekin alkaa. :)

Muuta koulua en aio ajatella loman aikan, kuin opinnäytetyötä lähdetään kaverin kanssa tekemään. Sitä voi kuitenkin onneksi tehdä kotona, niin eiköhän se jouluun mennessä valmistu. :)

Tässä olisi vielä puristettava muutama kurssi loppuun ennen kesä- ja mammalomaa, mutta eiköhän ne mene omalla painollaan. Kävi vain "hyvä" tuuri, kun sattuu juuri nyt olemaan sellaisia kursseja missä on kaikkea luovaa liikuntaa, tanssia ja toisella taas erityisryhmien liikuntaa. Ajattelin, että pyörätuoliliikuntahan sopii tähän tilanteeseen mainiosti, mutta yllättävää miten paljon esim. pyörätuolitanssi vaatii keskivartalon lihaksia!! Olenkin sitten keskittynyt seuraamaan tunteja salin laidalta..

Me sitten repästiin ja käytiin eilen katsomassa uutta asuntoa. Se tuntui pienemmältä kuin nykyinen (neliöitä muutama enemmän), mutta muuten se oli vauvan kannalta niin paljon parempi, että päätettiin se ottaa. Siinä on sauna ja todella iso lasitettu parveke. Eli muuttoa pukkaa.. :D Päästään muuttamaan ensi kuun puolivälissä ja onneksi siinä on aikaa muutella koko loppukuu, kun vanha kämppä on kesäkuulle asti käytössä.

Voi tulla aika hulvaton projekti siitä. :) Nyt pitääkin sitten alkaa järkkäämään tavaroita laatikoihin, kun päätin että nyt on hyvää aikaa tehdä se sitten niin, että karsin tätä romun määrää ihan reippaasti. Raakaa peliä, kaikki ylimääräinen roskiin. Se tulee olemaan vaikeeta!! :D Mutta muuton aikaan onneksi viikkojakin on jo niin paljon, että vaikka tulisi huhkittua niin sen kuin syntyy! Laskettu aika kun on 16.6.

Että kunhan se "loma" alkaa niin sen varalle on jo puuhaa ihan riittämiin, ettei pääse ihan lomailemaan..
 
Mulla kans vielä hetki aikaa ennen mammalomaa (13.5. vikaa päivää töissä). Mut mehän voidaan sit Affinian ja Bamboon kanssa mennä istumaan johonkin kahvilaan, ottaa kannettavat mukaan ja kokoustaa kotiäidin hektisestä töistä ja tarvittaessa vaikka tehdä jokin pyykinpesuun tai nukuttamiseen liittyvä projekti - ketterällä menetelmällä tietysti :)

Mä odottelen jo aika paljon sitä, että loma alkaa. En sen takia, että pääsis töistä pois vaan sen takia, ettei kuulis mistä kaikesta jää loman aikana paitsi...

mut nyt kyläilemään!
 
Täällä ollaan oltu varhennetulla äippälomalla jo 14.4. lähtien. Mullahan tuo äitiysloma ei normiarjesta muuten poikkea, kuin että kelalta tulee kuussa viisinkertainen määrä rahaa :D

Mutta ihan kiva, että teillä muillakin alkaa loma läheneen, niin alkaa ehkä päivisinkin enemmän pyöriin porukkaa täällä forumilla :)
 
Täällä sama kuin kamelilla, eli opiskelijoita ollaan, joten "varsinaista" mammalomaa ei ole ollenkaan. Tarkoitus olisi itsellä valmistua joulukuussa, opinnäytetyö ja muutama vaivainen tentti olisi enää jäljellä. Saisi sitten äitiysloman jälkeen hakea ihan kunnon töihin :) Olin koko syksy-talvi-kevät-ajan tekemässä harjoitteluja ja oikeastaan huhtikuun alusta ollut nyt "lomalla", eli heitän vain keikkaa. Rupesi harjoittelun loppumetreillä tuntumaan, että alkaa jo pikkuhiljaa riittämään, vaikka viimeiset 4 kuukautta olinkin psykiatrian puolella eikä homma ollut millään lailla fyysistä. Täällä kun maha on pullahtanut järkyttäviin mittasuhteisiin jo joulukuussa, niin on ollut tuota kantamista :)

Varsinaisesti äitiysloma alkaisi siis 9.5, eli äitienpäivältä jään lomalle :) Ostokset on kaikki tehty, mutta täällä myös kuten näköjään muutamalla muulla on muutto edessä, joten siinä riittää virikettä.
 
Täällä yksi mammalomalainen lisää! Tuntuu kyllä kivalta, ja olen tosi tyytyväinen, että jaksoin loppuun asti töissä, nyt on hyvä fiilis jäädä lomalle.

Toivotaan, että keskustelu täällä palstallakin piristyy...
Mansikkainen
 
Kai sitä jo lukeudutaan äippälomalaiseksi, tuet tosin alkaa vasta loppukuusta rullaamaan, mutta lääkärit määräsi lepoon jo kolmisen viikkoa sitten. 
  Kelit ainakin hemmottelee, mutta kun ei oikein saisi tehdä mitään ihmeitä, eikä lenkillekkään saa mennä koiran kanssa, on sitä aika jumissa täällä kotona. Vähän tuppaa olemaan tylsää, mutta teen kotiaskareita rauhalliseen tahtiin pitkin päivää niin on edes jotain. Voisihan sitä piirtää ja suunnitella ihmisten tilauksia, mutta jotenkin en ole löytänyt inspiraatiota siihen ainakaan vielä. Vaavin peiton neulominen on kyllä kesken, se pitäis saada tehtyä loppuun, ehkä siirryn kohta sen pariin =) Ulkona on sen verran kuuma, ja mulla palaa nahka helposti ,että parempi pysytellä vähän sisällä tähän kuumimpaan aikaan... 
 
Täällä alkoi äippäloma 7. päivä ja sitä juhlistettiin kaaverin polttareissa :) Oli kyllä mahtavat polttarit. Järjestettiin vielä semmoset rauhalliset koska sielä oli yksi toinen joka on kanssa raskaana :)
 
No niin, eilisestä lähtien on täälläkin oltu virallisesti äitiysvapaalla! \o/ Tosin kotona olen ollut sairaslomalla jo maaliskuun puolivälistä, joten eipä tämä arki tästä tule juurikaan muuttumaan. ;) Olen kyllä nauttinut kotona olemisesta, vaikka oonkin melko sidottu tänne neljän seinän sisälle. Liitoskipujen vuoksi (myös saikun syy) en paljoa käy esim. kaupungilla, mutta onneksi olen aina ollut kotona viihtyvää tyyppiä. Ja jos mä en pääse ulos, niin ulkomaailma tulkoon mun luo! Oonkin melko ahkeraan kutsunut kavereita käymään, ja kyllä sieltä aina yksi-kaksi visiittiä per viikko järjestyy. Loput päivät kuluukin sitten kotia laittaessa ja kotitöiden parissa. Laittelen myös hiljalleen vauvanhuonetta valmiiksi. En pidä tässä (enkä muissakaan hommissa) sen kummempaa kiirettä, että riittäisi puuhailtavaa koko jäljellä olevaksi kuukaudeksi. Niin, täällä tulee ensi lauantaina tasan kuukausi laskettuun aikaan! Hurjaa ja ihanaa! :D
 
Mä oon nyt tän viikon ollut äippälomalla, mutta siltä ei tunnu. Sairastuin ihan järkyttävään flunssaan ja oon koko viikon kuluttanut sohvan pohjaa. Kaikkia aina varoitellaan, et synnytystä ei saa suunnitella liian tarkkaan, mut mä lisäisin listaan, ettei äitiyslomaakaan sais suunnitella. Ihan mieletön pettymys olla lukittuna neljän seinän sisään. On niin kipeä, ettei jaksa tehdä mitään, mutta ei niin kipeä, että nukkuisi koko ajan.
Oikeastaan ainoa asia, mikä  erottaa äippäloman sairaslomasta tällä hetkellä on se, ettei töistä soitella tai laiteta sähköpostia. Tän voisi kuvitella olevan helpotus, mutta mä oon yllätyksekseni hieman masentunut ajatuksesta, että mut saatiin näin helposti korvattua. Tilanne olis varmaan toinen ilman tätä flunssaa.
Kavereitakaan ei voi kutsua käymään, kun on sairaana. Plääh... mitähän sitä sitten seuraavaksi keksisi, jos vaikka vaihteeksi katsoisi jonkun huonon leffan pois boxilta. Toivottavasti muut saatte nauttia terveinä äippälomastanne.
 
Äippälomalla on nyt oltu toukokuun alusta lähtien, sitä ennen pari viikkoa saitsulla supistelujen takia. Itsekin melkoisena työnarkomaanina tai ainakin töistäni huolehtivana ja huolta kantavana (tyyliin; miten nyt hommat toimii kun olen poissa, ei ole sijaista jne...) aattelin, et on varmasti vaikea irtautua duunikuvioista. Mut toisin kävi; puolitoista viikkoa pois töistä ja mulle oli siinä vaiheessa jo ihan sama, mitä siellä tehdään/ei tehdä. oon vaan kuullut huhuja, et hommat ei toimis niin kuin ennen mut mua ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta, ajatukset pyörii tulevassa elämässä ja arjessa vauvan kanssa. Katsotaan sitten työkuviot vuoden päästä uudestaan - niitä ongelmia on kyllä aikaa sitten ratkoa. :)
 
Tänään alkoi virallisesti äippäloma. Fiilikset on aika normit, tässähän on oltu jo kuukausi suunilleen pakkolomalla. Ehkä kuitenkin lohduttavaa, että alkaa kelan tuet kertymään, kun tässä yrittäjämaailmassa rahat pitää tehdä itse, eikä kukaan mulle mitään maksele huvikseen.

Vaavin huoneen lattia on saatu maalattua, mikä on hieno juttu, koska nyt sinne voi sitten alkaa puuhaamaan kaikkea muuta, ja voin järkkäillä sinne verhot sun muut systeemit pikkuhiljaa. Vaunutkin on tilattu, ja kaikki näyttäisi olevan suhteellisen hyvällä mallilla, eli tässä voi hieman rentoutuakkin jopa..
 
Aletaan vissiin pikkuhiljaa kaikki kesäkuiset olla äippälomalla - tai ainakin kaikkien pitäisi alkaa olla.

Mullakin alkaa vähän flunssa helpottaa, joten elämä näyttää taas vähän valoisammalta. Tosin ilma ei ole kovin houkutteleva. Ehkä se on hyvä vielä pysytellä sisätiloissa ja ottaa rennosti, ettei flunssa uusiudu.

Huomenna joudun kuitenkin evakkoon kotoa, kun täältä suljetaan vedet koko päiväksi. Vessassa pitäisi käydä naapuritalossa (terveyskeskuksessa tai seurakunnan tiloissa) ja jotenkin mä vähän vierastan ajatusta, että puolen tunnin välein lähden vaeltamaan naapuritaloon jonottamaan kaikkien naapurin mummojen kanssa.

Onneksi olo on sen verran parempi, että käyn työpaikalla palauttamassa työpuhelimeni (vihdoin!) ja samalla lounaalla sijaiseni kanssa. Sen lisäksi huomenna meillä on tutustuminen Kättärille, joten päivä poissa kotoa pitäisi onnistua hyvin. Mitenköhän ne meidän talon mummot oikeen pärjää (niitä on aika paljon, kun talo on suunniteltu soveltuvaksi senioriväestölle ja liikuntarajoitteisille)?

Innolla jo odotan kesäkuun tapaamista... tosin jos joku haluaa lähteä jo sitä ennen vaikka kahville tai kävelylle jonnekin, niin olen valmis! (Pääkaupunkiseudulla ja hieman sen ympäristössä voin liikkua, kun auto on käytössä.)
 
Täällä vietetään viimeistä työviikkoa - virallisesti olisi tosin pitänyt lopettaa viimeistään viime perjantaina, mutta jatkan yhden viikon ylimääräistä. Harmillista vaan on, ettei aloitusta voi virallisesti myöhentää, eli KELA:an nähden olen nyt vain huvikseni töissä yhden ylimääräisen viikon ilman, että sillä on toisessa päässä vaikutusta. No, enää 4 päivää.

Nyt alkaa kyllä vatsa olla jo sen verran iso ja olo tukalahko, että koko päivän työpöydän ääressä istuminen ja tietokoneen näpyttely käy ihan työstä jo sekin ja vatsaa kiristää iltapäivää kohti. On vielä niin kiire viikko, etten osaa jotenkin ollenkaan ajatella, miltä mahtaa perjantai-iltapäivänä tuntua... Ensi viikolla aloitamme sitten vauvavarusteiden hankinnan (ja ehkäpä saamme avattua äitiyspakkauksen, joka on lojunut yli kuukauden avaamattomana työhuoneessamme...!). Toivon kyllä, ettei vauva tulisi kovin runsaasti etuajassa, että ehtisi vähän lepäillä viikonlopusta alkaen ja hankkia kaikki uupuvat tavarat rauhassa ennen H-hetkeä.

Mukavia äippispäiviä teille, jotka jo sillä olette - perästä tullaan perjantai-iltana! :)
 
Täällä oltu kanssa äippä"lomalla" jo toukokuun alusta, mutta ei sitä oikein malta pysyä aloillaan. Olen kanssa opiskelija, joten ei välttämättä olisi tarvinnut lomalle jäädä, vaikka onkin fyysistä työntekoa alani opiskelu. Mutta olin jo syksyllä lupautunut yhteen teatteriproggikseen toukokuussa, joten loma on mennytkin teatteria tehdessä, kun vointi on sen verta hyvä.
Tosin kyllä viime viikon lopulla, kun oli kolmas esitys putkeen, huomasi voimien olevan rajalliset. Mutta onneksi enää kaksi vetoa jäljellä, niin voi odotella pikkuisen saapumista kutakuinkin rauhassa, vaikkei tämä joutenolo oikein minua varten ole.
Ja hommaakin olisi vielä ihan lapsen kannalta. Sairaalalaukku pakkaamatta, pinnasänky maalaamatta jne. No on tässä vielä hiukka vajaa kaksi viikkoa aikaa ennen laskettua...
 
Huomenta!

Täällä on alkamassa epävirallisestikin VIIMEINEN työpäivä tänään! :) Virallisesti olisi pitänyt jäädä viimeistään viime perjantaina, mutta tein vielä tän viikon töitä (12-tuntisia päiviä...), eli kyllä nyt alkaa olla tosissaan valmis siirtymään äitiysvapaalle.

Sitä ennen vielä noin 9-10 h hommien viimeistelyä töissä - nyt auton rattiin ja toimistolle ja seuraava päivitys äippälomalaisena! emoticon
 
Takaisin
Top