Äidit on uupuneimpia tasa-arvoisimmissa maissa - yllättääkö?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tutkimuksen mukaan (lue tarkemmin täältä) äidit ovat uupuneempia maissa, jotka saman tutkimuksen mukaan on kaikista tasa-arvoisempia. Yllättääkö tulos?

Itse en suoranaisesti ole yllättynyt. Tasa-arvoisessa maassa äidit käy töissä Ja hoitavat kodin ja lapset. Vähemmän tasa-arvoisessa hoitavat vain kodin ja lapset. Vähän kärjistäen. Isien pitäisi siis osallistua enemmän kodin- ja lastenhoitoon. Yhteiskunta voisi myös enemmän arvostaa ja tukea vanhemmuutta.
 
Tavallaan yllättää, koska jos on niin tasa-arvoinen maa, niin miksi ihmeessä on näin? Eihän se sitten oikeastaan ole tasa-arvoa.
 
Ei yllätä. Lapsiperheiden tasa-arvo on Suomessa vain illuusio, josta valtaosa miehistä ei herää koskaan, ja iso osa naisista herää siitä vasta palatessaan työelämään, havaitessaan, että molempien vanhempien käydessä töissä mies ei osallistu tippaakaan enempää perheen ja kodin asioihin kuin naisen ollessa äitiyslomalla.
 
Ei ole kauhean suuri yllätys. Itse olin hiljattain 2 vuotta kotona vanhempainvapaalla ja tuo oli minulle onnellista aikaa, vaikka rahasta olikin tiukkaa. Nyt voi huolettomammin käyttää rahaa, mutra olen kokoajan väsynyt ja stressaantunut.

Suomea pidetään taas-arvon mallimaana, koska naiset saivat varhain jo äänioikeuden ja naisia on korkeissa asemissa, ministereinä ja naispresidenttikin on vielä hiukan harvinaisuus. Mutta tämä taas-arvo on hiukan harhaa.

Siinä mielessä syytä on naisissakin, että niin kauan kuin naiset kasvattavat poikansa siihen käsitykseen, että kotityöt ei kuulu mitenkään heille, asiat eivät tule muuttumaan. Nämä asiat eivät tietenkään muutu yhdessä eikä kahdessa sukupolvessa.

Tuosta tuli mieleen, että kun asuin aikanaan pari kuukautta poikaystävän vanhempien luona (remontin takia), siivouspäivänä poikaystävän äiti pyysi minua siivoamaan tietyn alueen. Eikö siinä mitään, toki sitä kuuluu osallistuakin, mutta poikiaan ei pyytänyt ikinä siivoamaan, sitä ei heiltä odotettu. Eikä myöskään ruuanlaittoa.
 
Meillä mies ei pitänyt päivääkään isyysvapaata ( pois lukien ne päivät kun sai olla minun kanssani yhtä aikaa.)

Mutta. Nyt kun olemme molemmat töissä, niin mies käy kaupassa ja tekee ruuan. Minä siivoan ja pyykkään ( ja täydennän kauppalistaa :) ) Myös lasten menot ovat kyllä minun vastuullani.

Se on kyllä aika rasittavaa, että jos jotain sattuu, ja lapsi pitää hakea kesken päivän, niin päiväkoti soittaa aina ensin minulle, vaikka olemme vaikka kuinka monta kertaa kertoneet, että minulla ei ole autoa käytössä ( työmatka julkisilla yli tunti yhteen suuntaan), mutta mies pääsee paikalle tarvittaessa alle puolessa tunnissa. Mutta ei, aina vain soitetaan äidille.
 
Esikoinen on nyt reilu 2,5v ja molemmat meistä käyvät töissä.

Työn lisäksi minä yleensä käyn niillä OIKEILLA kauppareissuilla, koska mies ei tajua mitä kaikkea pitäisi ostaa (ja aina ei ehdi tekemään kauppalistaa). Eli raahaan kaupasta 5 kassillista ruokaa ja päivittäistarvikkeita kun mies piipahtaa lähikaupassa ostamassa leipää.

Minä myös varaan lapsen lääkärit ja neuvolat, huolehdin että kaapissa on hänelle aina särkylääkettä ja nenäsuihketta varalla, mittaan jalat uusia kenkiä varten, katson onko haalarit jääneet pieneksi ja käyn ostamassa uusia vaatteita kun tarvii. Leikkaan hiukset ja kynnet. Putsaan korvat.

Tässä nyt mitä äkkiseltään tulee mieleen. Entiiä miksei mies huolehdi, ei hänellä kai sitten vaan sytytä? Äidit nyt tekee paljon enemmän sitä "metatyötäkin" eli suurinpiirtein on lapsi/lapset koko ajan mielessä vaikka töitäkin pitäisi tehdä. Myönnän, että olen lievästi kontrollifriikki, sen olisi voinut korjata varmaan jos heti alussa olisi antanut miehelle enemmän vastuuta. Mutta sekin on vaikeaa jos äiti viettää rutkasti enemmän aikaa vauvan kanssa kuin isä.

Ehkä tämän marraskuisen kanssa voisi kokeilla tehdä toisin.

Kiteytettynä siis - Ei yllätä että äidit ovat "tasa-arvoisimmissa maissa" uupuneempia.
 
Niin aivan ja yleensä minä siivoan, pesen pyykit ja tyhjennän tiskikoneen. Mies tekee kyllä sitten pihahommia ja huolehtii talosta, siitä pisteet. En sitä tämän kaiken muun lisäksi jaksaisikaan tehdä :Upside Down Face:
 
Isoin erohan on siinä, että toinen on monesti käsipari joka toimii pyydettäessä, ja toinen on se vastuunkantaja, joka huolehtii, että kaikki tulee ajallaan tehtyä sekä päivähoidon, että kotitalouden ostosten, siivouksen, pyykin ja ruokahuollon osalta. Toinen toteuttaa vain ennalta määriteltyjä tehtäviä, toinen joutuu miettimään mitä kaikkea pitää tehdä ja muodostaa niistä tehtäviä, koska muuten ne eivät tule tehtyä, tai jokin kriittisen tärkeä osa tehtävästä jää tekemättä. Lisäksi kaikki, mikä menee pieleen tai jää toiselta epähuomiossa tekemättä, jää viime kädessä sen vastuunkantajan huolehdittavaksi, tai muuten perhe/lapsi kärsii.

Ja tähän sitten aina kysytään, miksi ei voi jättää kokonaan tekemättä, miksi näistä pitää huolehtia ajallaan? No siksi, että jos lapsella on jatkuvasti eritteiset ja risat vaatteet puhtaiden ja ehjien sijasta tai talvella kesäkengät päiväkodissa tai lapsi on aina päiväkodissa nälkäinen, kynnet aina leikkaamatta ja hampaat pesemättä, soittaa päiväkoti lastensuojeluun. Ja lastensuojelu ei innostu nähdessään kodin, jossa tiskivuori kasvaa lavuaarissa hometta ja huoneissa kävellään likaisia vaatekasoja ja roskavuoria vältellen. Vaikka se homeinen tiskivuori ja likapyykkikasat eivät lapsia ja toista aikuista lainkaan häiritsisikään. Lisäksi niiden putsaaminen heti on helpompaa kuin vasta sitten kun lika on pinttynyt ja vaatekasoihin on alkanut pesimään erilaisia tuholaiskuoriaisia.
 
Minulla uupumus ei ole mitenkään sidoksissa lapseen, kodinhoitoon tai parisuhteeseen. Olen ollut uupunut jo kauan ennen tätä parisuhdetta ja lasta.

Koen kyllä, että meillä perheessä on tasa-arvoa tai jos ei ole, niin kyse on siitä, että mies hoitaa asioita enemmän. Minä pesen pyykkiä ja hankin lapselle vaatteet ja tarvikkeet. Saatan joskus siivota, mutta sen jälkeen miehen tarvitsee siivota minun jälkeni. Mies tekee ruuat, kuljettaa lapsen päiväkotiin ja hakee myös, käyttää neuvolassa ja lääkärissä, siivoaa, huolehtii koneiden, laitteiden ja autojen toimivuudesta. Toki osallistun kauppatilsuksen tekemiseen, huolehdin, että neuvolat ja lääkärit tulee tilattua, osallistun päiväkodin keskusteluihin jne. En nyt ihan pelkästään lepää työpäivän jälkeen, mutta melkein.

Olin lapsen kanssa hoitovapaalla noin kolme vuotta, eli hoitovapaa ei automaattisesti tarkoita, että äiti myöhemminkin vastaisi kaikista lapsen asioista. Päiväkodista myös aina soitetaan isälle, jos on asiaa, samoin neuvolasta ja lääkäristä.

Minö hoidan yhä yöheräämiset ja teen päätökset sairauksien hoitamisesta. Minulla on niin hyvät unenlahjat, että pieni keskeytys uniin ei haittaa, kun taas mies valvoo koko yön, jos joutuu heräämään. Minulle on kertynyt enemmän kokemusta ja perimätietoa lasten sairastamisesta ja mikä siihen auttaa. Siksi minä yleensä päätän, mitä kokeillaan.

Ei silti yllätä, että Suomessa äidit ovat uupuneita näennäisestä tasa-arvosta huolimatta. Harvalla isällä on paineita olla täydellinen isä ja tarve todistaa, että pystyy tekemään uraa ja hoitamaan lapsia. Ja vaikka miten saisin äitien vihat päälleni, niin kyllä aika moni äiti tekee sen virheen, että ei anna isän tehdä omalla tyylillään ja neuvoo ja ohjaa niin, että isä lakkaa tekemästä, jotta ei saa arvostelua osakseen.
 
Päiväkodista myös aina soitetaan isälle, jos on asiaa, samoin neuvolasta ja lääkäristä.

Pakko kysyä, miten olette saaneet nämä tahot toimimaan niin? Meilläkin aina kaikki soittaa minulle. Joskus jopa niin ettei soiteta isälle, vaikka äitiä ei tavoittaisi.
 
Pakko kysyä, miten olette saaneet nämä tahot toimimaan niin? Meilläkin aina kaikki soittaa minulle. Joskus jopa niin ettei soiteta isälle, vaikka äitiä ei tavoittaisi.
Neuvolassa ja lääkärissä on erikseen kysytty, mihin numeroon voi soittaa ja on annettu isän numero. Päiväkotiin on sanottu, että isälle voi soittaa koska tahansa ja tulee nopeasti hakemaan, kun soitetaan. Lapsella on pitkäaikaissairauksia ja isällä kestää alle viisi minuuttia ehtiä paikalle, jos tarve vaatii. Voi olla, että tämän sairastamisen vuoksi on jäänyt mieleen. Minulla kestää vähintään tunti autolla saapua paikalle.
 
En ole yllättynyt. Vaikka meidän perheessä hoitovastuu ja kotityöt on jaettu melko tasan, joten en koe tämän pätevän omaan perheeseeni. Puolisoni on kotona lapsen kanssa, joten luonnollisesti hän tekee enemmän kotitöitä ja hoitaa lasta minun ollessa töissä. Ruokatilaukset, ajanvaraukset yms. metatyöt teen kuitenkin yleensä minä, mutta ehkä koska olen itse sellainen, joka haluaa tehdä asiat ajoissa. Mies tekee kyllä, mutta niissä kestää pidempään.

Viikonloppuisin kummallakin on yksi aamu jolloin saa nukkua. Pidemmillä lomilla yleensä minä herään lapsen kanssa, koska on omaan rytmiin luontevampaa. Eikä kukaan minua ole tähän pakottanut, vaan ihan mielelläni vietän aikaa lapsen kanssa, kun viikot vierähtää muuten töissä. Keskusteluyhteys toimii, joten puolen ja toisin voi sanoa, mikäli kaipaa lepohetkeä päivän aikana.
 
Takaisin
Top