Äidinmaidonluovutus

Simppu

Näppärä viestien naputtelija
Onkos täällä muita jolla olis aikeita luovuttaa maitoa keskosille. Mää oon sitä nyt tässä kolme viikkoa harkinnut ja nyt soitin sit ja sovittiin näytteenottopäivät ja selviteltiin vähän käytännönasioita. Täälläpäin maidot haetaan kerran viikossa taksilla kotoa mikä kuulostaa kyllä tosi kätevältä. Saa nähdä miltä se luovutus sit käytännössä tuntuu ja viekö paljonkin voimia mutta voihan sen sit lopettaa jos tuntuu että ei vaan jaksa sitä enää. Mulla tulee maitoa semmonen 3dl ylimäärästä päivässä, vähän riippuen miten jaksan pumpata. Sit jos on pumppaaminen jäänyt vähemmälle niin huomaa kyllä että liivinsuojat on sit ihan likomärät koko ajan eli heruu sit itestään ulos.

Kokemuksia olis kiva kuulla jos joku on luovuttanut tai vaikka saanutkin lapselleen maitoa äidinmaitokeskuksen kautta. Tuntuu itestä jotenkin luontevalta tavalta auttaa muita, verta oon luovuttanu aikasemmin mut nyt ei imetyksen takia saa luovuttaa niin laitetaan sit maidot peliin :)
 
Minä olen luovuttanut maitoa toiselta lapseltani ja nyt kolmannelta lapselta. Ekaltakin piti ja  jäi harmittamaan kun en sit luovuttanut kun minulla tulee noin 1 litra ylimääräistä päivässä. Meillä maito haetaan ma ke ja pe autolla kotoa. Tosi kätevää. Suosittelen luovuttamista kaikille joilta ylimääräistä heruu sillä tarve on kova. Ja saa siitä kivan korvauksenkin verottomana. Itselläni tosiaan tuo litra ylimääräistä päivässä niin sitä saa  kuukaudessa kivan summan ylimääräistä, eipä nuo äippärahat koskaan ole palkan veroiset, on kiva saada vähän ekstraa.
 
Kiva kuulla Lateliini että sinäkin luovutat! Mulla kävi tänään ekaa kertaa taksi hakemassa maidot, jee! :) Sulla tulee kyllä hyvät tienestit tosta kun noin paljon ylimäärästä tulee ja mieti miten valtava apu monelle pikkuiselle olet! Mulla tulee vaan kolmisen desiä päivässä ylimäärästä, mutta tällä hetkellä jyväskylässä haetaan ilmeisesti maitoa vaan minulta ja kahdelta muulta, että luotan siihen että jokainen pusertamani tippa tulee tarpeeseen :) Kerätäänkö siellä tuoremaitona kun noin usein haetaan? Täällä kerätään pakasteina.
 
Kyllä Hämeenlinnassa kerätään tuoremaitoa sekä pakastemaitoa. Kaupunkialueelta haetaan tuoremaidot kotoa. Jos luovuttaja on kauempaa, vie hän pakastemaidot itse maitokeittiölle. Juu kyllä siitä tulee hyvä mieli kun saa auttaa muita, olisi sitä sääli heittää viemäriin kun toiset sitä todella tarvitsee. Meillä maksetaan litrasta 18,75 ja sitä otetaan 6 kk vastaan, että kyllä vaivannäöstä korvataankin hyvin.

 
Minulla ei ole kokemusta luovuttamisesta, mutta vauvani sai kyllä "lisämaitoa" jo heti sairaalassa kun sitä ei alkanut itsellä tulemaan riittävästi! Todella hieno asia että sitä jotkut luovuttavat! Sairaalassa sitä annetaan keskosille jne, ja nehän ei millään muulla elämän alkuun pääsisikään. Se äidinmato tutkitaan (bakteeriviljelmät jne) ja sille jotakin muutakin tehdään, että niille jotka epäröivät niin sen käyttö on aivan turvallista! Kiitos kaikille luovuttajille!
 
Mä olin miettinyt sillon raskauden loppuvaiheessa, että rupeisin luovuttamaan.
Eipä sit kuitenkaan "tarvinnu" luovuttaa, ko maitoa tulee just sen verran, ko Elmeri juo.
Kahtena päivänä oon saanu pumpattua talteen yhteensä 90ml. Lisää tarttis koittaa pumppailla, että Elmeri saa eväät mukaan, kun menee kuun vaihteessa yöhoitoon. :)
 
Mum78 kiitos lämpimistä sanoistasi :) Kiva kuulla vastaanottajankin ajatuksia :)
hönö: Sehän ihanteellisinta onkin jos maitoa tulee juuri oman lapsen tarpeisiin sopivasti :) Itse olen ihan helisemässä jos esim yökylään unohtuu ottaa pumppu mukaan. Kerran nimittäin jäi ja sai poika tosissaan syödäkseen kun olin koko ajan rintaa tuputtamassa kun oli niin täydet :D Suihkussa sain onneks ihan hyvin tyhjennettyä mut on siinäkin aika homma. Tottakai onhan se niinkin että maidontuotanto mulla pysyykin suurena kun pumppaan aamuin illoin maidot pakkaseen. Nyt maitoa on tullut enemmänkin kuin alussa, varmaan semmonen 4dl melkein joka päivä. Yksi viikko jäi melkein kokonaan väliin kun oltiin reissussa mut sielläkin pumppasin ja kaadoin vaan maidot viemäriin :/

Mites Lateliinin luovuttelut sujuu?
Onko toukokuisissa muita luovuttajia?
 
Kyllä se munkin täytyy kiitos antaa luovuttajilla.. Pojut sai sairaalassa oikeestaan vaan luovutettua maitoa kun ite ei oikein pystynyt tissiä antaan. Ja mietin tossa raskausaikana että oisin itekkin pumppailu maidot talteen ja luovuttanu jos ois niin paljon tullu, mutta sittenhän sitä ei tullu ollenkaan..
 
Simppu,lLuovuttelut sujuu hyvin, tulee selaista 1000-1200 ml päivässä pumppailtua. Aamulla on niin piukee olo että meinaa räjähtää.. mutta onneks olen tottunut kun tämä sama rumpa on ollut kaikilla kolmella lapsellani. Kyllä se kivalta kuulosti kun maitokeittiön täti sanoi minulle, että minun maidoistani täyttyy koko osaston tarve... :-) tuntee olonsa hyvinkin tarpeelliseksi ja se kannustaa jatkamaan :-) Enkä kyllä voisi lopettaakaan varmaan räjähtäis nuo utareet... ;-)
 
Kiitos Morkai kiitoksista, lämmittää mieltä :) Mää en oo oikein kiitoksia tuolta sairaalalta saanu niin pitää täällä kalastella! Tosi ystävällisiä siellä ollaan mutta vähän kyllä kaipaisin että joku sanois suoraan että kiitos kun teet tätä, kuitenkin aika iso homma on.

Lateliini, voin vaan kuvitella miten sulla meinaa räjähtää kun itelläkin on aamusin aivan järkyt hinkit :D Tuntuu tosiaan että poksahtaa hetkenä minä hyvänsä ja jos lapsi vähänkin inahtaa niin on liivinsuojat litimärkinä... Sit on kiva yrittää imettää kun reppana on ihan hengenhädässä sen maitosuihkun kans ja kun päästää otteen irti niin suihkii naamalle :( Nyt on tullu pulauttelut kunnolla kehiin, varsinki sillon jos on täydet rinnat kun alkaa imettää, tuntuu että maitoo tulee niin paljon ettei pienen miehen maha vedä kaikkia ja sit tulee pulautuksena ihan puhdasta maitoo ulos.
 
Takaisin
Top