Äidinmaidon luovuttajat

Taikaa83

Näppärä viestien naputtelija
Helmiäidit 2020
Syyskuiset 2021
Hei!

En löytänyt äkkiseltään viestiketjua aiheesta, joten päätin perustaa sellaisen. :)

Löytyykö täältä muita äidinmaidon luovuttajia?

Olen itse aloitteleva luovuttaja HUS sairaalaan. Ensinmäisiä maitojani pumppaillut ja perjantaina hakevat maidot kotoa. Toivottavasti kelpaavat. Hygienian kanssa yritän olla tosi tarkkana.

Kaipaisin muiden kokemuksia pumppaamisen rytmityksestä. Kuinka usein pumppaatte? Kuinka pitkän välin pidätte pumppaamisten välissä?

Syötän itse ensin vauvan ja siitä hetken päästä pumppaa molemmat rinnat. Maitoa tulee kerralla n.60-90ml. Kolmesti päivässä olen pumpannut, aamulla n.klo10, päivällä n.16 ja illalla n.klo22

Kuinka nopeesti olette yhdistelleet jääkaappi kylmiä maitoja? Mietin aina ilta pumppaamisen jälkeen etten nuku ennenku saan viimeisenkin maidon yhdistettyä ja koko päivän maidot pakastettua.

Kaikki aiheeseen liittyvä on tervetullutta.
Kertokaa hyviä vinkkejä. :)
 
Minä luovutin maitoa Taysiin kun kuopus oli 1-4kk. Pumppasin yleensä aamulla ruokittuani vauvan, tarvittaessa myös illalla mutta yleensä tuo kerran päivässä riitti. Jos vauva ei ollut tissillä koko yötä, molemmasta rinnasta tuli lähemmäs 100 ml kerralla. Jos oli tissillä paljon, maitoa tuli nihkeämmin ja piti sitten pumpata illallakin. Luovutin siis minimiannoksen eli 500ml/2pv. Samoin käytin pumpatessa maidonkerääjiä joista keräsin maidon myös pulloon.

Mun rutiini oli että aina pumppauksen jälkeen keitin pumpun osat että olivat sitten valmiina. Maidon laitoin pulloon aina ennen seuraavaa pumppausta, paitsi ekan satsin tietty saman tien pulloon. Mutta mun ei siis tarvinnut pakastaa maitoa vaan tulivat hakemaan ne kahden päivän maidot jääkaappikylmänä.

Yhden kerran tuli palautus kun oli liikaa bakteereja. Sillä kertaa olin jättänyt pumppauksen kesken kun joku lapsi tarvitsi jotain ja jatkoin sitten noin 10 min myöhemmin. Ilmeisesti siinä ehti pumppuun tai tissiin tulla joku kontaminaatio. Mutta senkin maidon sain kyllä omaan käyttöön, eli ei ollut pahaksi mennyt.

15 litraa tuli yhteensä luovutettua. Esikoisen kohdalla en luovuttanut mutta maitoa tuli paljon, joten tokan kohdalla halusin luovuttaa. Positiivinen ongelma oli että kun kysyntää oli, maitoa tuli sitäkin enemmän ja nyt, "vauvan" ollessa jo 16kk, edelleen välillä suihkuaa.

Ihan mahtavaa että luovutat! Se on pieni vaiva siitä että pienet saavat maitoa ensimmäisinä päivinään. Vaiva oli itse asiassa paljon pienempi kuin mitä olin pelännyt. Osien keittäminen sekä rintojen ja käsien pesu riittivät perushygieniaksi ja maito oli tosiaan hyvin laadukasta.
 
Molemmista luovutin yhteensä 130 litraa, syntyneet keskosina ja nuorin oppi kunnolla rinnalle 3 kk iässä.
Pumppasin n. 4 h välein ja vähintään kerran yöllä, toki myöhemmin väli harveni kun jaksoivat imeä enemmän. Yhdistin maidot kun ne olivat jäähtyneet, jääkaapissa oli aina erilliset vesikupit jäähdytystä varten. Meillä maitoa ei pakastettu vaan se haettiin joka toinen päivä kotoa ma, ke ja pe, ellei sattunut pyhiä olemaan. Isoihin lasipulloihin pullotin ja jääkaapissa säilytys.
Kunnon sähköpumppu ehdoton ja herumista auttoi mielikuva vesiputouksesta ja pumpatessa luin kirjaa tms keskityin johonkin muuhun. Juoda ja syödä piti paljon ja nälkä oli jäätävä.
 
Täälläkin luovuttaja. :hello

Aloitin tuossa marraskuun alussa, vauva syntynyt syyskuun lopussa mutta vasta marraskuussa vapautui pumppu sairaalan äidinmaitokeskuksesta. Ite pumppaan kerran päivässä. Alkuun pumppasin kahteen kertaan, yhden rinnan kerrallaan. Sitten siirryin aina iltasella pumppaamaan molemmat rinnat kerralla. Tällä hetkellä hyvin toimii se että imetän päivän aikaan pääsääntöisesti samasta rinnasta ja illalla sitten pumppaan sen toisen rinnan, jos imetetty rinta tuntuu täydeltä niin pumppaan siitäkin vähän. Ja seuraavana päivänä sitten vaan vaihdan niin että imetän toisesta ja pumppaan toisen. Näin tulee varmistettua että oma vauva saa myös sitä vähän rasvaisempaa maitoa sieltä ns pohjalta kun ei ehdi se imetettävä rinta pakkautumaan täyteen.

Mulla on myös vajaa kaksivuotias joka aamuisin käy rinnalla, ja vauva nukkuu pitkät yöunet joten tissittelee aamulla sitten ahkeraan, niin aamusta aina melko hyvin tyhjenee rinnat eikä siis kovin aikaisin päivällä kannata pumpata. Päivässä pumppaan 200-300ml maitoa tällä hetkellä, saisi varmasti melko helpolla määriä lisättyäkin mutta toi on mun mielestä ihan hyvä satsi eikä vaadi itseltä suuria ponnistuksia.

Mullakin jääkaapissa erikseen vesiastia missä jäähdytän maidot ennen yhdistämistä, varmaan puolen tunnin tai tunnin kuluttua yhdistelen maitoja sitten ja laitan pakkaseen. Täällä ei ole noutoa vaan itse pitää viedä maidot, niin viikon-kahden välein teen keikan sairaalaan samalla kun muutenkin käyn hoitamassa asioita siellä päin. Jos alle vuorokauden sisään pumppaamisesta vie maitoa niin sitä ei tarvi pakastaa vaan voi viedä tuoretavaraa. Ja jos ei sairaalan suunnalle (noin 30km päässä meiltä) oo asiaa niin terveysasemalle voi viedä maidot jos on paria päivää aiemmin ilmoittanut asiasta, sieltä lähtee labrakuljetusten mukana sairaalaan.

Mulla lähtee yleensä herumaan melko hyvin, mutta herumisen saan yltymään suihkuksi ja näin ollen pumppausaikaa lyhennettyä tehokkaasti sillä jos otan vauvan toiselle rinnalle imemään. :p Tässä vaan toki pitää sitten olla tarkkana ettei vauva huiski pumppua tai lypsyosia ja ettei tuu mitään kontaminaatioita sen takia. Vielä ei kyllä oo tullut yhdestäkään satsista ilmoitusta että olisi mitään häikkää.

Alkuun vähän mietin että saa nähdä onko tästä nyt liikaa vaivaa kun on kaksi vaippaikäistä ja muutenkin kädet täynnä. Mutta pumppaan illalla kun taapero jo nukkuu ja vauva on melko rauhallinen niin hyvinpä tuo on sujunut, pumpun osatkin pesen ja keitän yleensä heti pumppaamisen jälkeen niin on valmiina seuraavana iltana. Toistaiseksi siis ihan hyvin sujunut, joten varmasti jatkan siihen asti kun vauva on puoli vuotta kun tuonne sairaalaan voi siihen asti luovuttaa.
 
Minä luovutin 2017 taysiin maitoa, kun kolmas lapsi syntyi. Edelliset olivat kaksoset ja heille riitti hyvin maitoa ja sitä tuli pumpulle silloin hyvin, joten oletin luovutuksen olevan helppoa. Vähän vajaan 3kk sain luovuttaa ja se meni yllättävän kivuttomasti. Pumppasin siten, mikä tuntui itsestäni hyvälle, kunhan se 0,5l/2vrk tuli vain täyteen. Välillä oli enemmänkin maitoa menossa sairaalaan. Meiltä haki taksi kolmesti viikossa kotoa maidot, joten ei tarvinnut pakastaa. Yritin kerran päivässä saada pumpattua sen 2,5dl kerralla, kun vauva nukkui pidempiä unia, mutta jos se ei onnistunut, pumppasin sitten illalla uudestaan.

Hygieniasta pidin ohjeiden mukaan huolta ja se riitti, eikä yhtään maito erää palautettu. Lisäksi sain vielä analyysin maidostani, joka oli mielenkiintoista saada tietää. Sitä kun ei normaalisti missään testata. Hyvää perusmaitoa oli. :smug:

Meillä oli silloin kolme alle 2,5v lasta, joten olen varsin tyytyväinen siihen, että sain vaunut ostettua niillä rahoilla, mitä maidosta sain. Pääasia oli antaa hyvää omastaan, "maksaa" takaisin niitä maitoja, mitä kaksoset saivat ensi päivinään sairaalassa, mutta oli toki ihan palkitsevaa saada luovuttamiseen käytetystä ajasta myös korvaus.
 
Pääasia oli antaa hyvää omastaan, "maksaa" takaisin niitä maitoja, mitä kaksoset saivat ensi päivinään sairaalassa, mutta oli toki ihan palkitsevaa saada luovuttamiseen käytetystä ajasta myös korvaus.

Samoin mietin minäkin et "maksan" takaisin sairaalassa saamamme maidon. :angelic: Poika syntyi kuukauden etuajassa ja matalien verensokerien vuoksi sai ensi päivinä lisämaitoa. Todella kiitollinen olen luovuttajille. :shy:
 
Meilläkin tuplat syntyivät kuukauden ennen laskettua ja vaikka söivät ja hengittivät itse, oli syömisessä alkuun vähän takkuamista, eikä oma maitoni noussut riittävän nopeasti, koska vauvat eivät jaksaneet rinnalla olla sitä tilaamassa. Täysiaikaisille avattiin tuttelia lisämaidoksi, mutta keskoset onneksi saivat luovutettua maitoa. Ihan niin paljon eivät sairaalassa ehtineet sitä hörppiä kuin mitä itse tulin luovuttaneeksi, mutta mieluummin niin päin.. :grin
 
Hyvin haikein ja hieman pettynein mielin lopetan huomenna luovuttamisen. :sad001

Maitoa tulisi riittävä reilu 2dl jos saisin pumpattua kolmesti päivässä ,mutta vauvan kanssa on ollut niin haastavaa etten pysty.

Viime viikolla jo olin lopettamassa, mut vielä tän viikon ajattelin yrittää jos rauhoittuisi. Ikävä kyllä ei rauhoittunut.

Yöllä syö puolet yöstä tunnin välein ja pisimmätkin unipätkät reilu kaksi tuntia. Hereillä ollessa ei viihdy juurikaan muualla kuin sylissä. Joinakin päivinä vauva on tissillä kaksikin tuntia putkeen ja sen jälkeen rintoja särkee. Ei todellakaan tee mieli enää pumpata niiden rupeamien jälkeen vaikka vauva nukkuisikin. :shifty:

Reilu kuukausi on kuitenkin parempi kuin ei mitään. Näin täytyy yrittää ajatella.
 
Takaisin
Top