Äidinmaidon korvike...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sanjana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
muistakaa monipuolinen ja terveellinen ruokavalio ja paljon nesteitä. Mitä enemmä syö oikeasti ruokaa niin sen paremmin maitoa myös erittyy. Kotikalja nostattaa maitoa ja myös olut. pullon sillon tällön voi turvallisesti juoda. Mitä enemmä lapsi on rinnalla sitä enemmä se tilaa sitä maitoa, mutta aina ei sekään onnistu. Mutta nauttikaa oikeasti nyt siitä ajasta kun se on siinä vieressä tuhisemassa. pumppaus tottakai edistää myös maidon tuloa.

Oma lapsi o jo nii iso ettei pitkää tissillä viihy muullon ku yöllä. meillä alotettii korvikkeen syönti vasta kuukaus takaperin ja ruuan kanssa.mutta edelleen joka väliin syöpi tissiä.

Oon kyllä miettiny että pitäiskö antaa illalla korviketta kun vauva haluaa koko ajan syödä. Illalla tuntuu rinnat ihan tyhjiltä, mutta kyllä sieltä maitoa tulee, varmaan niin hitaasti vaan, että vauvalla kestää syödä. Kertaakaan ei vielä olla korviketta annettu, mutta vois koittaa joku ilta. Nytkin vauva on taas rinnalla, mutta syö vain välillä vähäsen. Eikö se jaksa imeä kun maitoa tulee niin hitaasti vai tahtooko vain huvikseen lutkuttaa aina välillä.

Nytkin vauva välillä itkee, mutta en tiedä onko vatsanväänteitä vai nälkä eikä jaksais imeä [&o] Toivottavasti ei nälkä! On kyllä vauva nukkunut n. 3h yössä ja on yleensä tyytyväinen ja viimeksi neuvolassa oli kasvanut ok. Omalla syömisellä on kyllä suuri vaikutus. Kun syön usein ja kuin hevonen niin maitoa tulee paljon enemmän...pitäis vaan ehtiä syömään paljon [8|]

Neuvolalääkäristä voi muuten pyytää primperan-reseptin joka auttaa maidon tuloon myös [;)]

Mulla kun tuota maitoa ei riittävästi tuu, niiin ajattelin, että pumppailen. Mutta neuvolassa oltiin taas jyrkästi pumppaamista vastaan mun tilanteessa.
Eli parempi, että se vauva saa sieltä tissistä minkä saa ja loput korvikkeella. Eli vauva vaan tissille aina kun haluaa. Jos rupeen pumppaamaan, niin sit vauva ei saa tissistä sitä vähäänkään vaan se syötetään pullosta. Ja jos saan pumppaamalla hädintuskin sen 20ml niin ei oo oikein järkee muutenkaan.
Ja maidon "uudelleennousu" kestää kuulemma n. tunnin, joten jos vauva huutaa, on turha odottaa, että se loppuis jos vaan tyrkkää tissiä suuhun, ku ei sen nälkä siinä katoa.
Neuvolassa myös sanottiin, että kun selvästi nähdään, että mun maito ei riitä, vauva kuluttaa tissillä pitkään ollessaan enemmän energiaa imemiseen, kuin siihen mitä se sieltä saa. Ja se ei taas oo hyväks.

Mä kans ihmettelin, ku luin jostain artikkelista, et voi tehdä niiin, et jättää jokatoisella syötöllä antamatta tissiä. Jotenkin luulis tosiaan, että sillon se maidontulo just tyrehtyis. Ite siis eka tissittelen ja sit päälle korviketta tarpeen mukaan. Joskus ei tartte, mut useimmiten uppoo imetyksien päälle viel 70-100ml, joten kyllä mä koen, että se tulee todella tarpeeseen.

Plääh kun on vaikeaa! Alkuun meni niin hienosti, mutta nyt mietityttää kyllä tuo mitä Sartza sanoit. Että en tiedä syökö iltaisin niin pitkään huvikseen vai siksi, että ei saa kunnolla maitoa ja nukahtelee siksi välillä ja imee vaan raukka. Eilen varmaan puolentoista tunnin syöttörupeaman jälkeen ajattelin kokeilla tarjota korviketta varuilta, mutta kun sain pullon keitettyä jne. vauva nukahti ja nukkui 2,5h ja heräsi syömään ja yö meni normaalisti. Nyt taas aamupäivällä itkeskeli välillä rinnalla, en tiedä oliko maidosta kiinni vai vatsanväänteitä mihin halusi lohtuimeä... [8|]

Lidia, onko teillä paino noussut ihan normaalisti? Varmasti siinä näkyisi jos ei tarpeeksi
saa ruokaa, joten jos se kunnossa niin tuskin kannattaa huolehtia [:)]

Lidia, kyllä sen huomaa jos vauva tarvii lisämaitoo. Tai meillä ainakin huomaa. Jos se ei saa mahaa täyteen niin alkaa hirvee huuto. Joskus on tyytyväinen pelkän tissin jälkeen, silloin en korviketta anna. Mut jos alkaa kitinä ja huuto vaikka olis syöny tissit tyhjiks, annan korviketta.
Joskus imetän vielä toisen kierroksen, mut kyl sen useimmiten huomaa, ettei tuo mitään sielt oikeestaan saa.
Joinain päivinä oon yllättyny, ku huomaan, et annan ekan kerran korviketta vasta joskus 3 aikaan iltapäivällä. Joskus se tarvii sitä heti aamusta. Eli on ihan päivästä kii miten menee.

Ja voihan se tosiaan vauva siinä tissillä muuten vaan viihtyä. Meidän vaavi ei siinä oikein viihdy jos sielt ei mitään tuu, mutta nää vauvelit on niin yksilöllisiä. Ja niinku J.J. sano, jos paino nousee niin tuskin on hätää[:D]
Meidän neiti on vaan usein seurankipee. Usein siis seura kelpaa paremmin ku tissi. Pitäs olla kokoajan actionia, tullu kai äitiinsä[:D]

Nutrician tutteli käytössä meillä...Nyt kyllä oma maito riittää ylikin jos vain muistan syödä ja juoda riittävästi...Nykyään mulla onkin vesikannu pöydässä käden ulottuvilla kun syötän poikaa pullosta tai pumppaan maitoa...Muutoin ei muista juoda riittävästi...

Meillä tuttelia käytetään silloin kun ollaan reissusa...Joskus saatta kakka muuttua vihreäksi sen ansioo, mut ei se mua haittaa...Onpahan värikkäämpää putsattavaa/pestävää...[;)]

Ainun 200 ml pullot käytössä meillä niiden mukana tulevilla tuteilla...Olen hieman pihi, niin en raatti miljoonia upottaa tavaroihin kun noillakin meni sairaalassa maidot hyvin alas...

Vinkki...Kouvolassa Pikku Piiassa on myytävänä itsestään lämpiäviä tuttipulloja...4 minsaa ja 37 asteinen maito...Niissä on kertakäyttöinen patruuna jok alämmittää kemiallisen reaktion kautta maidon...Pullo maksaa 30 € ja patruunat 6 kpl 6,5 €...Ja patruunat siis kertakäyttöisiä...Reissussa varmaan ihan kätevät, mutten itse halua nuin paljoa upottaa rahaa...

Vettä kyllä tosiaan kuluu aika paljon päivässä! Varmaan kulutus noussu 2litraa päivässä vauvan tulon jälkeen! Mulla on vesipullo tai tuoppi tossa imetystuolin vieressä. Pitää siis ennen imetystä huolehtia siihen vesi, kaukosäätimet ja puhelin. Niillä pääsee pitkälle [:D]

Sartza, mulla ihan sama arsenaali syöttötuolin vieressä -ilman noita ei pärjää mitenkään. Pari kertaa unohtunu kaukosäädin, ni onpa ollu kivaa tuijottaa seinää reilu puol tuntii.. [:D]

Lidia mulle lastenterkka sanoi eilen et äidille voi tulla välillä "imetyskriisi", siis et maitoo on muutamana päivänä vähemmän kuin normaalisti, joka houkuttelee vauvaa olemaan paljon rinnalla ja kasvattamaan maitomäärää. Äidin keho ikään kuin testaa miten vauva on kasvanut ja paljonko se tarvitsee maitoa, muistaakseni noita "kriisejä" voi tulla noin kuukauden välein.

Tuo tuli puheeksi kun mainitsin et meillä poika yks ilta oli koko ajan rinnalla ja vaikka oli syönyt molemmat puolet tyhjiksi (mikä on meillä epänormaalia, yleensä poika syö vaan toisen puolen, maitoa kun tulee niin paljon) hän vaikutti silti nälkäiseltä. Sulatin sit pakkasesta maitoa ja tarjosin pullosta (mistä tuli kauheet raivarit, poika ei hyväksy pulloa ollenkaan) ja kiukkuamisen jälkeen sai syötyä 20ml ja nukahti tyytyväisenä.

mut noi on kuulema yleisiä..en tiiä onko sulla kyse tuosta, mut sun tekstin luettua tuli toi mieleen, onpahan kerrottu [:D]

Meillä meni lisämaitoa se 50-100ml vrk ekan kuukauden ikään asti (Nan1) mutta nyt tyttö ei suostu enää juomaan sitä. Rinnalle kuitenkin haluaa siitä huolimatta, joten olen tulkinnut että haluaa lohtua ja läheisyyttä. Eipä sieltä paljon mitään voi tulla kun illan asuu siinä imemässä, mutta se on varma keino saada hyvä mieli vauvalle (ja äidille..[:D] )

Mullahan ei tullut maitoa ekaan kahteen viikkoon kunnolla (sairaalan syöttöpunnitus kun vauva oli 3 vrk ikäinen oli 6g ja siihen vauva oli imenyt tunnin ja molemmat rinnat) ja silloin tuntui epätoivoiselta koko homma. Hitaasti maito on kuitenkin noussut ja nyt ilmeisesti riittää kun ei lisämaito enää mene. Lisämaitoa on tarjottu iltaisin noiden imetysmaratonien päätteeksi.  Ei vieläkään maito suihkua ja harvoin edes tarvii liivinsuojia, mutta vauva nielee ahnaasti eli ilmeisesti hyvin saa kuitenkin imettyä vaikka itse herumisen käynnistäminen on hankalaa (käsipumpulla ei tule mitään). Mulla on nyt mahdollisuus saada sähköpumppu lainaan, niin ajattelin kokeilla sillä vielä, jos saisi omia reissuja varten varamaitoja. Toivottavasti suostuisi niitä juomaan pullosta kun korvike ei enää ollenkaan kelpaa.. (ei tosin olla koitettu kun tissittelyn päälle kun olen käynyt vaan kaupassa tms nopeasti ja ollut max tunnin pois niin ei ole miehen tarvinnut syöttää). Päivisin syömisvälit on sen 2-3 tuntia kun illalla väli on 15 min tai ei mitään..

Mulle sanoi tuttavani viime viikolla noista iltaraivareista, mitä meillä ja ilmeisesti muillakin [:D], harrastetaan, että on siitä, kun maito on illalla laihempaa. Vauvaa hermostuttaa, kun pitäisi saada yötankkaus tehtyä ja tulee vain laihaa tavaraa halutun "kerman" sijaan. [8D] Mut silti siihen ei kuulemma tarvi reagoida mitenkään: esim. antamalla lisämaitoa tms. Se riittää silti kyllä. Ja niin on riittänytkin. [:)]

Meillä poika ei oo missää vaiheessa suostunu oikee tissist syömää et sitä sairaalassa jo hörpytin ja lypsäsin pulloo sille. Ja ennen ku päästii kotii ni kätilö sano et yritä välil ees saada se tissille syömää mikä meillä onnistuu 1krt/vko ja sen jälkee tarvii lisämaitoo... Meillä oli se yks päivä sillee et oli pakko antaa korviketta ku ei tullu mölöö mut nyt sit taas tulee iha ok määrät... Joku kysy tuol aikasemmin et onks sil välii antaako maidon/korvikkeen lämpimänä vai kylmänä... sama pätee ku sussa ittessäkin tuntuuko maha enemmän täydeltä jos syöt lämmintä ruokaa ja syötkö enemmän ku on kylmää ruokaa. eli lyhennettynä lämmin ruoka/maito ns.täydentää enemmän mahaa ku kylmä.

Takaisin