Äidinmaidon korvike...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sanjana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

sanjana

Jostain jotain jo tietävä
Meillä poitsu on nyt hiukan alle 4vko vanha ja on pakko alottaa ton korvikkeen kanssa läträily ku ittellä maitoa ei tule tarpeeksi... Nyt alotellaan Nan 1:llä saa nähä miten kelpaa mein pikkaselle... Onko kellään muulla samantyylistä tapausta jos on niin mitä korviketta käytätte ja miten vauva on reagoinut...???

Meillä ei oikein meinaa imetys onnistua ollenkaan. Olen just tuota nan 1:stä antanut ja hyvin se maistuu tytölle. Nukkuu aika pitkiä pätkiä kun on saanut mahan täyteen. Ostimme myös sähkökäyttöisen rintapumpun nii oon yrittäny sitä omaa maitoa laittaa kans vähän sekaan. Ei vaan tuu kovin isoja määriä. Sairaalassa vauva sai jo heti ensimmäisenä yönä lisämaitoa eikä multa kysytty mitään lupaa siihen. Ja vielä aika isoja määriä ku kattelin siitä lapusta nii melkein joka välissä joku 20-25ml. parhaimmillaan/pahimmillaan jopa 40ml lisämaitoa.

Ja kaikki tuttipullolla ettei varmasti mulla onnistu imetyksen aloitus.

tolle mun mukulalle on kelvannu melkein mikä vaan korvike. poika syö korvikemaitoa ihan kylmiltääkin.... Nan ja nutritia tais olla nuo merkit mitä meillä on ollu....
joskus joutunut turvautumaan korvikkeeseen jos ei maito riitä tai yksinkertasesti en vaan ole jaksanu imettää, muuten on ihan täysimetyksellä kyllä menty.

Meillä joudutaan käyttämään korviketta päivittäin. Ensin siis imetän ja sen jälkeen annetaan korviketta. Eli maitoa tulee, mutta ei tarpeeks.
Vauva ollu tyytyväinen. Tosin hän tykkää vaan mamin tuttiosissa, aventista tulee kiukku (meillä vaan yks aventin pullo, joka tuli pumpun mukana. Siihen onneks käy myös mamin tuttiosa, joten ei jää itse pullo käyttämättä). Ei oo imetys häiriintyny mitenkään, siis se, että miten laps syö sitte tissillä.
Meillä kans käytössä nan1:stä. Tutteli olis halvempaa, mut huomasin sen olemassaolon vasta vähän aikaa sitten ja nyt menee päivässä jo sen verran korviketta, et ostetaan noita 0,5litran pakkauksia. Niitäkin löytyy sekä nannilta, että tuttelilta, mut nannissa on kätevä "korkki" tölkissä, joja on paljon kätevämpi, kun niissä ainakin lukee, ettei sais pitää aukinaisena jääkaapissa.

Kalliimmaksihan tämä korvikerumba tulee, mut täytyy sen lapsen saada ruokaa jostain[:)]

lisäys. Mä siis ostin kerran myös tuttelia, ja sekin uppos hyvin. Eli meillä ainakin ihan sama mitä antaa, niin muksu on ollu tyytyväinen[:)]

Mä annan korviketta aina iltaisin yötä vasten. Nannilla mennään meilläki. Tuttelia en oo ees ajatellu koittaa ku sisko ja miehen sisko on käyttäneet vaan Nannia ja todenneet sen parhaaksi (muistaakseni myös ravintoarvoiltaan..?). Tissi kelpaa onneks edelleen ja riittää muuten paitsi illalla. Tisseissä olis ilmeisesti kyllä maitoo illallaki, mutta poika on kovin kärsimätön imemisen suhteen tuolloin ja kummallekin on helpompaa et juo 60-100 ml tissin päälle vielä korviketta. Näin saadaan eka unipätkä hieman pidemmäksi ja kumpikin on siitäkin tosi tyytyväinen[:D].

Meillä saa kanssa poika tarvittaessa Nan-korviketta, sai sairaalassakin lisämaitoa alussa ennen kuin imetys alkoi sujua, poika tosin oli sen ekan vuorokauden valvontaosastolla.. Sairaalasta kysyivät ollaanko hankittu korviketta jo valmiiksi ja minkä merkkistä, olivat tyytyväisiä kun sanoin että Nania on pari putelia kaapissa. Se on kuulemma siedetympää vauvoilla kuin tuo Tutteli, kätilön mukaan Tutteli saattaa aiheuttaa enemmän mahaongelmia pienillä (koostumus jotenkin "huonompi") Korviketta annan nykyään n. 50ml päivässä, tosin on päiviä jolloin tissimaitokin pelkästään riittää [:)]

Meillä annetaan Nannia aina iltaisin, kun poika olisi tissillä KOKO AJAN. Ensin imetän sitä useampaan kertaan ja sitten korviketta. Usein vielä senkin päälle annan tissiä, kun näyttää sitä kaipaavan. Poika vetää yleensä sen, mitä meidän pulloon mahtuu 120 ml. Meillä kyllä näyttää kelpaavan mikä tahansa korvike [:)]

Ollaanko me ainoat kelle Tutteli käy :D. Pari päivää on annettu nyt tuttelia välillä ja hyvin neiti voi :/. Imetän joka toinen kerta ja joka toinen kerta annan korviketta. Niin tissit täyttyvät ja kerraksi aina paremmin riittää omaakin maitoa. :)
Meilläkin neiti ei huoli aventin tullia, vain mam käy.

Myös meillä menee Nania imetyksen lisäksi. Tutteliakin kokeiltiin muutama purkki, mutta tuntui että siitä tuli mahavaivoja.

Meillä joudutaan turvautumaan korvikkeeseen yöllä, pojalla semmonen rytmi et herää aina joskus 3-4 aikaan ja haluais olla tissillä loppuyön ainakin kahdeksaan asti. Oon nyt sit parina yönä antanu suoraan korviketta tuohon aikaan niin johan nukkuu poika 7-8 asti hyvin. Nan 1 meilläkin käytössä. On tosin öitä millon ei tarvita korviketta ollenkaan mut joskus siihen joudutaan turvautumaan.
Oon tainnu lukee ihan väärin ton korvikeputelin säilytysohjeet. Vielä on poika hengissä mut nyt kyllä muuttuu meilläkin säilytys. Olin muka lukenu et se 0,5l puteli säilyy avattunakin huoneenlämmössä "korkki" suljettuna viikon, mistähän mä idiootti ton oon keksiny!!! [:@]
Toivottavasti ei oo mitään pahempaa vielä kerenny tapahtumaan pojalle, tosiaan vielä ainakin ihan terveenoloinen vaikka jo kolmisen viikkoo tuolla tavalla tehty et puteli säilytetty kaapissa ja se käytetty loppuun vaikka nyt kun luin niin putelissa SELVÄLLÄ suomenkielellä et avattu puteli säilyy jääkaapissa vuorokauden! [:@]
Oon idiootti!

Tuttelia anna ne pienet määrät mitä mahdollisesti illasta vikalla syötöllä pitänyt antaa. kolme päivää tässä mentiinkin viimeksi ihan omalla maidolla ja eilen illalla otti 40ml lisää. Nukkuikin sit reilu 5 tuntia[:D].

Esikoinen, hyvä, että joku on kokeillu tota säilyvyyttä ilman ongelmaa[:D]
Ku siin purkissahan lukee viel, et pitäs olla suojattuna, peitettynä tms. Eli ne pikkuputelit oon aina laittanu minigrippiin, ettei hajut/maut tartu korvikkeeseen[:D] Nyt on helpompaa, ku on tuo iso purkki sen "korkin" kanssa. Tosin se kusee aina aluks, niin siihenki teen pienen ilmareiän, ettei pulputa. En sit tiiä pitäskö se pieni reikäkin peittää jolalin maalarinteipillä tms.
Mut siis meil menee suunnilleen se yks iso prk päiväs, enkä oo ollu tunnin päälle tarkka siitä vuorokaudesta.
Kai nuo valmistajat vaan haluu pelata tositosi varman päälle tuon säilyvyyden kanssa, joten tuskin tosiaan mitään haittaa on jos vähän menee säilytyksen sinne päin. Jos mä oon esim kaupungil, niin kaadan pulloon eka sen verran mitä vauva mahdollisesti syö. sit ku se on tyhjä niin kaadan putelista loput tuttipulloon odottamaan seuraavaa syömistä, eli lämmitystä.

Onks siin muuten joku juttu, et vauvalle maidon pitää olla lämmintä vai voisko sitä vaan pokkana tosiaan antaa huoneenlämpösenä? Ku tiedän, et jotkut on antanu isommille lapsille tollain, mut enttä ihan pieni???

Mua melkein hävettää kysyä tällaista, mutta missä vaiheessa annatte illalla korviketta jos annatte? Siis odotatteko, että vauva alkaa huutaa rinnalla vai mitä? Ja kauanko annatte imeä ensin rintaa? Monesti oon miettinyt, että pitäiskö antaa korviketta lisäksi, mutta en jotenkin tiedosta missä vaiheessa sitä pitäis antaa[X(]

Meiltä löytyy Tuttelia kaapista. Kerran on poika sitä saanut ja silloin ainakin uppos, mutta musta vähän tuntuu, että mikä tahansa menis tälle kaverille kyllä.

Madie: esimerkiksi eilen syötin eka toisen rinnan ja sit perään toisen ku vaikutti nälkäseltä. Sit sen toisen jälkeen jatkoi edelleen vaan olkapään hamuamista ku osti röyhylle. Ei se ny kummemmin kitissy mut hyvin hanakasti etti edelleen suuhun pantavaa. Mut jos vauva on tyytyväinen eikä hamua niin ei silloin tartte antaa. Ja joskus haluaa vain tutin. Mut sit jos on nälkä vielä niin ei tutti kelpaa ja tulee kitinää.

mä annan sitten korviketta, kun olen imettänyt jo niin, että tissit oikeasti tuntuu tyhjiltä enkä vaan enää jaksa imettää...

Mulle neuvolantäti sanoi että korviketta on hyvä antaa esim. jos on antanut kumpaakin tissiä vauvalle 15-20 minuuttia ja sillä on edelleen nälkä...
Me käytetään kans NAN1:stä.
Mä laitan sen purkin aina maalarinteipillä kiinni kun laitan jääkaappiin... [:)]

Miu ei täälläkään ole annettu... painoo oli tullu pojalle puolessatoista viikossa 300 grammaa yli syntymäpainon,
ja kovin tyytyväiseltä vaikuttaa.. en oo jaksanu ruveta niillä lutraamaan, nukkuu hyvin 4-5h , touhuaa hereillä useamman tunnin,
eikä itke juuri koskaan... ja kasvaakin kovaa tahtia.. eli olettaisin maalaisjärjellä että ei tarvi lisä-maitoa.. mutta vaikea sanoa sitten varmasti kuitenkaan.
tällä hetkellä mennään kuitenkin näin, ennenkun joku viisaampi ohjeistaa toisella tavalla..[8D]

sartza: mä kyselin kans tota samaa, mut se on vissiin ihan sama lämmittääkö vai ei. ei meille mitään ongelmia oo tullu vaikka oon ihan "kylmiltään" korvikkeet antanu aina välillä.

Asali, eiköhän oma maitosi riitä, mikäli vauveli on tyytyväinen ruokailun jälkeen ja kasvaa hyvin - näin uskoisin.

Ihanaa saada vertaistukea täältä ja kuulla, että en ole ongelmani kanssa ainoa. Mullakaan ei maitoa tule tarpeeksi ja sen kyllä kuulee: hirveä huuto alkaa usein iltaisin (joskus jo päivällä) kun jonkun aikaa on lutkutettu tyhjää tissiä... Vaikka olisin halunnut ilman korvikkeita pärjätä, niin ei kyllä tee mieli huudattaa vauvaa vaikka sanotaan, että ilman korvikkeita se sitten imisi hanakkaammin tissiä ja maito heruisi nopeammin. Yritän kyllä aina ensin imettää ja sitten huudon yltyessä sekoittelen korviketta Nutrilon-jauheesta. Päivällä saattaa mennä 60 ml, iltaisin jopa 120 ml.

Mitään keinoa lisätä omaa maidontuottoa en ole vielä keksinyt, mikä toimisi. Lämmitetty kauratyyny ja runsas veden/teen juonti saa kyllä maitoa tulemaan, mutta ikinä iltaisin ei ole niin paljoa ehtinyt tulla, että vauva tulisi täyteen. Iltapullon jälkeen saattaa kyllä vielä tyytyväisenä lutkuttaa tissiä uudelleen, että nukahtaisi.

Nutrilon-jauhe ja Avent-pullot (jopa n:o 2 tuttiosat) kelpaavat oikein hyvin. Me ollaan myös joskus annettu korviketta huoneenlämpöisenä, mutta en osaa sanoa, onko lämmittämisellä jokin muu syy kuin se, että vauva on tottunut tissistä juomaan lämmintä maitoa.

Toivottavasti pikkuinen ei opi, että pullosta maidon saa paljon helpommalla kuin tissistä. No, ainakin vielä tähän saakka on tissikin maistunut. Ja voisikohan vielä käydä niin, että jossain vaiheessa se oma maito pelkästään riittäisi vaikka tässä välissä olisi vähän korvikkeita lisänä antanut?

Takaisin