Lasten kuvien julkaiseminen sosiaalisessa mediassa

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä olette lasten kuvien julkaisemisesta somessa? Onko se ok? Oletteko julkaisseet itse lastenne kuvia?
 
Esikoisesta taisin joskus julkaista jonkun kuvan, ennen kuin hän oli 1v. Toisesta en ole julkaissut, enkä aio julkaista lapsista kuvia enää missään. En tuomitse ketään, joka haluaa laittaa kuvia lapsistaan, mutta itse en tahdo. En ole muutenkaan kovin aktiivinen somessa.
 
Ei ole musta ok, kuvat on kuitenkin ikuisesti netissä ja jokaisella ihmisellä pitäisi olla oikeus päättää, mitä kuvia itsestä on julkisessa jaossa.
 
En julkaise muutenkaan hirveästi kuvia henkilöistä, joten en ole lastenkaan kuvia hirveästi nettiin laittanut. Minusta lasten kuvien laittamisessa ei ole mitään pahaa, kunhan katsoo, että lapsi on kuvassa aina sellaisessa paikassa ja tilanteessa, ettei lapselle voi siitä koitua mitään negatiivista.

En jaksa yrittää muistaa kenen lapsen kuvia saa tai ei saa julkaista, joten jos lapseni kavereiden perheillä on ehdottomia kieltoja, sellaiset lapset jätetään ryhmäkuvista pois kokonaan. Vaikka siis en ole vielä tähän mennessä julkaissut yhtään kuvaa lapseni kavereista, ja esikoinen on jo 5-vuotias.

Pari vuotta sitten lähetin entiselle luokkakaverilleni kaikki kuvat, joita minulla hänen lapsuusajoistaan oli, ja hän oli todella onnellinen, koska hänen omat lapsuuskuvansa tuhoutuivat vuosia sitten. Onneksi siihen aikaan kun me olimme pieniä, ei kellään ollut mitään kuvausrajoitteita, muuten ei minulla olisi noitakaan kuvia hänestä ollut. Nämä kuvapelkoisten aikuisten lapset saattavat aikuisena päätyä tilanteeseen, että heidän kaikki lapsuusajan kuvat ovat tuhoutuneet, koska niitä ei ole missään muualla kuin vanhempien koneella.
 
Kuvia, joista lapsi ei ole suoraan tunnistettavissa, saatan julkaista. Lasten oikeita nimiä tms. yksityisiä tietoja taas koskaan en.
 
Julkaisen harvakseltaan sellaisia kuvia, joista lasta ei voi tunnistaa (kasvot eivät näy). Lähipiiri tietää periaatteeni ja kunnioittaa sitä myös.
 
En ole julkaissut, vaikka joskus kyllä haluaisin, esim. syntymäpäivänä. Ollaan sovittu miehen kanssa että ei julkaista.
 
Vältän julkaisemasta. Jos jotain laitan, julkaisen kuvan, jossa kasvot ei kunnolla näy. Joskus olen voinut jonkin ns. perhepotretin someen laittaa. Naamoja en kuitenkaan ala erikseen suttaamaan, koska kyseenalaistan siinä kohtaa kokonaan sen, miksi se kuva on sitten pitänyt edes julkaista alunperinkään.
 
Toisesta lapsesta julkaisin yhden kuvan vauvauutista kertoessa. Isommasta lapsesta en aio julkaista kuvia somessa. Kaikista vähiten ymmärrystä saa kuvat, jotka voi lapsesta tuntua isompana noloilta ja kuvat joissa lapsi on alasti.
 
Mies ja minä päätimme jo esikoisen aikana, että kuvia emme verkkoon laita. Mitä kuvien ”säilymiseen” tulee, niin meillä on varmuuskopiot kaikista kuvista useammassa paikassa.
 
Takaisin
Top