MIKSI ette syö toisten vaivalla tekemiä leipomuksia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Willasukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
W

Willasukka

Vieras
poitsu täytti tänään 5v & TAAS oli paikalla aikuisia, jotka ottivat vain kahvin :sad001 vaivalla leipomani kasvispasteijat ja pikkupizzat eivät maistuneet juuri kenellekään, kakku sentään meni ja sipsit tietysti!

sanokaa vain pikkumaiseksi, mutta kyllä minä otin loukkauksena ! :smiley-angry019 ymmärrän allergiat, ymmärrän jos on raskaana jne mutta muuten..

En tiennyt että ihmiset kehtaa tehdä tuollaista :o Kyllä mä aina syön EDES VÄHÄN mitä tarjotaan!!

JOs heillä on menossa dietti tai elämäntapa muutos? :)

Kyllä itse ainakin jos on tiukalla linjalla niin sitten on, ja sanon kyllä aina että mieli tekis mutta ei voi antaa pikkusormea ;D

Joulun jälkeinen aika on kyllä paha, kun monilla on ties mitä karkitonta, vehnätöntä, lihatonta tai vegaanista tammikuuta. Itse yleensä maistan ainakin vähän kaikkea, kun harvoin millään erikoisdieteillä olen, mut ymmärrän senkin, että jos joku dieetti on menossa, ei sitä yksien juhlien takia halua pilata. Ite en tuon takia kehtaa tehdä kauhean montaa sorttia tarjolle. Yksi suolainen ja makea leipomus riittää ja lisäks voi olla sipsiä tai karkkia.

itselläni kieltäytymisen syynä on melko tiukka kasvisruokavalio, jota olen noudattanut lähes 20 vuotta. toki nykyään useimmissa kyläpaikoissa on kasvisvaihtoehto, jota kyllä maistan ja usein syönkin ja läheisimmät ystävät ja tuttavat tietää ruokavalioni rajoituksineen ja järjestävät minullekin soveltuvia tarjoiltavia. tuntemattomammissa kyläpaikoissa joudun kieltäytymään kohteliaasti tarjoamuksista, jos en pysty ruokavalioni puitteissa maistamaan tai syömään niitä. jotenkin, jollei erikoisruokavaliota tiedustella etukäteen tarjoamuksia ajatellen, tuntuu kuin olisi tilaamassa jotain itselleen, mikä taas aiheuttaa vaivaa järjestäjälle.

Jos ( kun ) en itse voi jotakin syödä, niin ilmoitan asiasta kyllä myös emännälle/isännälle, juuri siitä syystä, ettei tule paha mieli.

Itseänikin mietityttää, mitä tarjota veljen kasvis/kalasyöjä tyttöystävälle, kun en osaa tehdä mitään pientä purtavaa joka hänelle sopisi...

On ok jos vieras/vieraat ei syö, mutta se ei oo ok jos erikseen ei mainitse, että ei kiitos, tällä kertaa vain kahvi riittää. Myöskään aina ei tarvi selitellä syytä siihen, riipuen paikasta - vieraammissa paikoussa on kohteliasta kerto miksi ei ota tarjottavia, tuttavammissa paikoissa ei tarvi kertoa syytä.

Mä oon dieetillä mut jos kävisin juhlissa, niin kertoisin sen emännälle ja ottaisin vain vähän jotain.. varmaan kevyintä mahdollista. Kyllä itekin vähän loukkaantuisin jos ei tekemiäni herkkuja syötäis.

Joo sepä siinä on kun tarjoiltavaa on tehtävä sen verran, että kaikille riittää, mut tulee siimä aika hölmö olo, jos kukaan ei viitsi mitään maistaa. Mielellään tietäis aina myös nämä erityisruokavaliot, kun se on harmillista, jos ei sitten ole mitään sopivaa tarjottavaa vieraille. Ite tein muuten pojan synttäreille suolaiseksi tarjottavaksi pestolla, tomaatilla, mozzarellalla ja basilikalla täytettyjä croisantteja. Valitsin kasvisruuan yhden ihmisen takia ja kylläpä vaan kaikille tämä herkku maistui :)

Tammikuussa dieettaillaan, mutta ei yhdet juhlat pilaa koko dieettiä, varsinkin jos ei nyt ihan kaksin käsin ahmi. Kyllä minäkin loukkaantuisin jos vaivalla olisin leiponut eikä niihin edes kosketa.

No mä ostin valmiita lidlin croisantteja, halkasin ne, levitin lidlin vihreää pestoa molemmille puolikkaille, viipaloin tomaatit ja mozzarellan, ladoin toisella croisantin puolikkaalle (lomittain) mozzarellan, tomaatin, basilikan lehden, mozzarellan, tomaatin, basilikan lehden ja ei kun kansi kiinni ja valmis. Helppoa ja hyvää. Oon myös tehnyt brunssille.

Mieheni muuten juurikin karppaa eikä hän tosiaan sokerisiin tai hiilareihin koske ollenkaan, joten ei minusta hänen tarvitse kenenkään mieliksi niitä alkaa syömään. Erityistilaisuuksia löytyisi vaikka joka päivä ja niihin nuo omatkin dieetit usein kaatuu, joten oma mielipiteeni on, että jos tosissaan ylipainoa on ja sitä haluaa pudottaa, niin ei siitä kenenkään kuuluisi mieltään pahoittaa. Minä olen sen sijaan sitä mieltä, että tarjolla voisi ihan hyvin olla myös jotain vähän kevyempiäkin herkkuja, kuten hedelmäpaloja tai kasvistikkuja tai vaikka coctailtikkuja, eikä pelkkää kakkua ja pullaa.

Kyllä mä kohteliaasti maista kaikkea mitä on tarjolla vaikka karppasinkin. Ei se yhden illan syömiset pitäis kovin paljoo haitata. Ja monessa dietissä on hyvä että syö kerran viikossa sellaistakin mitä ei saa, koska aineen vaihdunta tarvii sitä toimiakseen. Se on mun mielipide.

Mulla kävi kans saman lailla syksyllä kovalla vaivalla tein eikä kukaan maistanut. No mä herkuttelin sitte ite, kun vieraat lähti. Ens kerralla tulee tosi yksin kertaiset juhla eväät.
Meilläkin on tulossa nyt muutaman viikon päästä synttärit. Saa nähä mitä kuivia sokeri korppuja laitan tarjottavaksi. :smiley-angry017

no minun täytyy tunnustaa, etten mielelläni ota erään tietyn tuttavani luona leipomuksia.. eikä ota kukaan muukaan! tämä ihminen on tietysti pahoilla mielin, mutta kun tarjolla on ollut mm. raakoja mokkapaloja, suolaista tiikerikakkua sekä kahvia kahvinporoilla... :arghh::depressed:

Noita nokinenä myös asiat ytimessä :D Jotkut ihmiset on myös niin likaisia ettei vaan pysty koskemaan mihinkään :D

Noita nokinenä myös asiat ytimessä :D Jotkut ihmiset on myös niin likaisia ettei vaan pysty koskemaan mihinkään :D

Tuosta tulikin mieleeni yksi kerta, kun mieheni tarjoili vieraille kahvia aivan käsittämättömän törkyisestä kahvipannusta! :dead: :facepalm: Itse kun en juo kahvia, en ollut kiinnittänyt koko pannuun huomiota. Kyllä muuten hävetti!:oops: Voin myös vakuuttaa, että pannun pesemisestä keskusteltiin aika tiukkaan sävyyn, eikä minen ole enää toistunut.

Sä kutsuit selvästi väärät ihmiset, olisit minut kutsunu ni olisin varmaan kaikki vetäny suuhuni.

Mä en ole mikään leipojaihminen niin tulee kaupasta ostettua tarjottavat. Ja kyllä, se on niiiiin raivostuttavaa! Sitten kun itse ei kehtaa olla tarjoamattakaan mitään. Tosin mä puhun nyt ihan perusvierailuista :)

Yleensähän se menee niin että mihin on käyttänyt eniten aikaa ja vaivaa, niin se jää syömättä :)

Pakko sanoa, että anoppilassa joskus mietityttää leivonnaiset ( tehty yli kk vanhentuneesta rahkasta ja viikon vanhasta jauhelihasta ) Yritän ottaa mahdollisimman vähän noita leivonnaisia....

Takaisin