Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

miten teidän vauvat nukahtaa? Meidän tyttö tosiaan aina pitkälti vaan tissille ja siitä sit siirretään sänkyyn tai sohvalle jatkamaan, sylissä toki nukkuis paremmin ja pidempään. Mut siis öisin tää on hankalaa ku likka ähisee pöhisee ja heiluu ja tuntuu et taistelee sitä nukahtamista vastaan kaikin keinoin(voiko noin pieni?). Nyt se on 3-4 yötä nukkunut mun vieressä, eka yö meni hyvin mut nyt viime yö taas huonosti. Mulla ei ollut ollenkaan tarkoitus ottaa sitä missään välissä viereen nukkumaan mutta tässä ollaan.. En kyl koe et imetys ois perhepedissä sen helpompaa, mun lollerot on niin isot et pitää aina käsin tukea ettei toinen tukehdu, eli nokoset imetyksen aikana ei onnistu. Ja muutenkin yleensä ainakin yhdelle imetykselle meen sohvalle. Tää saattaa nukkua reilun tunnin, ja sit alkaa ähinä ja kauhee huitominen ja maiskuttelu ja hamuilu, jota jatkuu helposti on/off yli puol tuntia,jos tarjoon tissiä ton aikana niinku ennakoivasti(koska nälkä tytön herättää ennenpitkää) niin tyttö vaan nukahtaa kahden imaisun jälkeen ja ähinä jatkuu ku siirrään tissiltä pois. Eli syöttäminen onnistuu vasta sitten ku tyttö on kerran karjassut ja jollain tasolla vähän valveilla. Eihän toi ähinä varmaan liikkaa haittaa, äiti vaan valvoo sit sen 30-45min odottaen et tulee tarpeeks nälkä ja vähän meinaa yön tunteinta turhauttaa ja itkettää.

Nyt tein pinnikseen sellasen pienen pesän reunapehmustetta hyödyntäen, yritän nyt nukuttaa sinne ensi yönä. Jos se olis turvallisemman tuntuinen ku iso paljas pinnasänky. En pitkällä tähtäimellä perhepetiä aio pitää joten ois niin hyvä ku tyttö oppis heti omaan sänkyyn mut mut. On tää vähän vaikeaa. Eiks se on vauvallekin hyvä nukahtaa sinne mistä sit herää myöhemmin? Sit jotenkin taas ku miettii et toinen on vielä niin pieni, että pitääkö se nyt jo alkaa "kouluttamaan" tavoille mut ehkä se on alusta asti helpompaa ku myöhemmin muuttaa toimintatapoja täysin? Ääää. emmätiedä!

Meillä vauva alkoi kannatella päätä hieman jo alle viikon iässä!
Jo syntymän jälkeen kätilö totesi "kyllä olet valmis vauva ja erityisen kaunis".
Kun vauvan laittaa masulleen niin pitää aina välillä päätä hetken ylhäällä ja laskee, ja kun ottaa vauvan makaamaan rinnalle niin että on meidän mahat vastakkain ja minä istun tai seison niin jätkällä heti nousee pää ja on heti tarkkailemassa -maisemia <3 masulta selälleen kääntyy vahingossa, tai niin olen lukenut netistä että näin pienet kippaa sen pään painon mukana :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meiän pojalle on tullu vesikello tms märkärakkula kaulaan, mitä voi olla?? Pitääkö ihan lääkärille mennä?

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meillä on myös ollut nukkumishaasteita kerrakseen muutaman päivän ajan.
Helteistä alkoi ja vauva oli hereillä päivällä pidempiä aikoja, yöt meni hyvin vaikka yksi lisäherääminen ja syöttö tulikin mukaan ohjelmistoon. Mutta viime yö oli ihan katastrofi, poju heräs yhdeltä ja sit puol neljältä ja siit se sit valvokin melkein seittemään! Ihme kitinää ja huitomista, välillä vaikutti et olis halukas vaan seurustelemaan, välillä et oli joku hätä ja harmi. Mä väsyin niin totaalisesti et oli pakko pyytää mies jatkamaan ku itekin vaan itkin väsymystä ja toinen ei suostunu millään rauhottumaan ja nukkumaan.
Nyt päivällä sain sen nukkumaan pidemmät päikkärit kauppareissun yhteydessä kun jätin ulos jatkamaan unia. Muuten on ollu kyllä todella katkonaisia unet. En keksi mikä tähän ois syynä, onko ihan normaalia rytmin hakemista vai mitä, kun en oo huomannu erityisemmin vatsavaivaakaan tms.
Mitä te muut ootte tehny jos yöllä syötön jälkeen on jotkut zembalot alkamassa? Miten sitä ite pysyis järjissään? Tiedän et näin pienen kans on viel verrattain helppoa, siks mua ahdistaaki kun oon näin herkkä unieni menetykselle!

Se on kyllä jännä miten me äidit ollaan huolissaan kaikesta. Mut niin se kai menee, että mitä pienempi vauva sitä pienempi murhe. Ainakin itse tunnustan. Mua huolestuttaa se, että viiden vuorokauden ikäinen vauvamme ei tee muuta kuin nukkuu. On vuorokaudesta maximissaan kaks tuntia päivässä hereillä. Ruokinnankin ajankin vain silmät kiinni ja nukahtaa tissille. Ei herää vaipan vaihtoon, eikä vaikka kuinka puhelis tai yrittäis herätellä. Vauva on sairaalasta päästyämme ollut hieman keltainen ja on edelleen. Yritän lohduttautua sillä, että syö, kakkaa ja pissaa sentään hyvin. Harmittaa vaan kun ei pääse tutustumaan toiseen kun koko ajan unessa :(

Meillä kävi Lälly niin että kun 4 päivän ikäinen vauva ja minä päästiin sairaalasta ni kyllä toi kans nukku! Oletan et sairaalassaolo oli sillekin hiukan stressaavaa ja siellä se nukku parhaiten hoitajien kansliassa... mutta heti ku tultiin kotiin se alko nukkua ja aluksi pitkiä unia. Vasta nyt on alkanu tää olen hereillä- kausi.
Mä otin äsken vauvan iltalenkille taas vaunuissa josko sais sen nukkumaan nyt jonkun tovin edes, oli taas levoton alkuilta ja ilta, monta tuntia hereillä ja vähän rauhatonta.

Meidän herra oli tänään 2 tuntia hereillä täs alkuillasta ja hyvin saatiin nukkumaan kun valvomisjakson päätteeksi käytettiin kylvyssä ja syönti päälle!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kasvaminen on raskasta! Ei noi rääpäleet vielä kauaa jaksa valvoa, syöminenkin käy työstä!
Meillä vauvalla on pari virkeää jaksoa päivässä ja muuten herää vain syömään. Illalla tankkaa maitoa. Taas meni tunti, että sain vauvan kylläseksi ja nukkumaan. Ny pitäis itsekin mennä nukkuu, niin sais nukkua 4h unet. Arvatkaa vaan nukuttako nyt! Loppuyö menee parin tunnin pätkissä.

Voih, mä vaan haaveilen 4h yhtäjaksoisista unista! Jos ensi yönä sais edes yhden 2h pätkän:rolleyes:

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Nii ja synnytys vie vauvaltaki voimii, et ekat vuorokaudet on siitäkin syystä pelkkää nukkumista :)

Täällä nukahdetaan tissille perhepedissä huutaen. Ei mee helposti iltanukahtaminen ja jos siirtää sohvalta/sylistä sänkyyn, herää herkästi ja kitisee varmaankin väsymystään pitkät tovit. Lohduttaudun sillä, että se kuuluu asiaan ja vauvojen kuuluukin ilmaista kaikki vaivansa itkemällä kun muuta kommunikointimahdollisuutta ei ole.

Onko teil muilla otettu tuttia käyttöön? Meil ollu vkon jo käytössä. Syö paljon ja söis pullost liikaakin kovan imemis tarpeen vuoksi. Neukus ei vaa katota hyväl tuttia, huoh.

Mä nukutan vauvaa masullaan silloin kun on oikein huitomistuulella ja töhisee ja viuhtoo niin etten saa nukuttua, rauhoittuu siihen parhaiten. Kaikkia muitakin vauvojani olen masullaan nukuttanu ja kun vauva osaa käännellä päätään ja jaksaa sen verran kannatella, niin ei oo tukehtumisvaaraa. N. 3viikkosesta oon käyttäny tätä konstia. Kapalointikin ois hyvä, mut helteiden aikaan ei mitään järkeä kietoa vauvaa mihinkään.

miten teidän vauvat nukahtaa? Meidän tyttö tosiaan aina pitkälti vaan tissille ja siitä sit siirretään sänkyyn tai sohvalle jatkamaan, sylissä toki nukkuis paremmin ja pidempään. Mut siis öisin tää on hankalaa ku likka ähisee pöhisee ja heiluu ja tuntuu et taistelee sitä nukahtamista vastaan kaikin keinoin(voiko noin pieni?). Nyt se on 3-4 yötä nukkunut mun vieressä, eka yö meni hyvin mut nyt viime yö taas huonosti. Mulla ei ollut ollenkaan tarkoitus ottaa sitä missään välissä viereen nukkumaan mutta tässä ollaan.. En kyl koe et imetys ois perhepedissä sen helpompaa, mun lollerot on niin isot et pitää aina käsin tukea ettei toinen tukehdu, eli nokoset imetyksen aikana ei onnistu. Ja muutenkin yleensä ainakin yhdelle imetykselle meen sohvalle. Tää saattaa nukkua reilun tunnin, ja sit alkaa ähinä ja kauhee huitominen ja maiskuttelu ja hamuilu, jota jatkuu helposti on/off yli puol tuntia,jos tarjoon tissiä ton aikana niinku ennakoivasti(koska nälkä tytön herättää ennenpitkää) niin tyttö vaan nukahtaa kahden imaisun jälkeen ja ähinä jatkuu ku siirrään tissiltä pois. Eli syöttäminen onnistuu vasta sitten ku tyttö on kerran karjassut ja jollain tasolla vähän valveilla. Eihän toi ähinä varmaan liikkaa haittaa, äiti vaan valvoo sit sen 30-45min odottaen et tulee tarpeeks nälkä ja vähän meinaa yön tunteinta turhauttaa ja itkettää.

Nyt tein pinnikseen sellasen pienen pesän reunapehmustetta hyödyntäen, yritän nyt nukuttaa sinne ensi yönä. Jos se olis turvallisemman tuntuinen ku iso paljas pinnasänky. En pitkällä tähtäimellä perhepetiä aio pitää joten ois niin hyvä ku tyttö oppis heti omaan sänkyyn mut mut. On tää vähän vaikeaa. Eiks se on vauvallekin hyvä nukahtaa sinne mistä sit herää myöhemmin? Sit jotenkin taas ku miettii et toinen on vielä niin pieni, että pitääkö se nyt jo alkaa "kouluttamaan" tavoille mut ehkä se on alusta asti helpompaa ku myöhemmin muuttaa toimintatapoja täysin? Ääää. emmätiedä!

Nukuta ihan huoletta viereen, syliin tai sänkyyn. Miten vain sillä kertaa tuntuu hyvältä!

Koulutusta joudut vauvalle tekemään vielä moneen kertaan... Sillä ei ole kiirettä! Vauva on vielä niin pieni, että välillä tarvitsee läheisyyttä enemmän. Vastaat vauvan tarpeisiin, niin teidän välille syntyy turvallinen ja luottavainen suhde.

Esikoisen kans hötkyilin noiden opetteluiden kans, kun joka suunnasta tuli ohjetta miten vauvasta tulee riippuvainen jos pitää liikaa vierellä /sylissä. Perhevalmennuksen ohje oli mun mielestä todella hyvä, anna vauvalle sitä mitä pyytää! Ei muutaman viikon/kuukauden ikäinen osaa "pahuuttaan" juoksuttaa äitiä! Kyllä sillä on sillon jokin tarve!

Joka ähinään ja kitinään ei tarvitse hötkyillä, sehän on vauvan puhetta. Rauhoittava ääni riittää.

Meidän neiti kans ähisee unissaan, mutta koitan oppia nukkumaan niiden äänien kanssa. Sit imetän kun rääkäsee kovemmin. Siinä vauvakin oppii ilmaisemaan oikean nälän! Tyttö on siis nyt 2viikkonen!

Mannaryyni meillä on tietenkin se pahamaineinen tuttikin käytössä, eikä oo asiaan missään neuvolassa puututtu. Pojalle kelpaa se tutti välillä esim. tissin vaihdon välissä tai imetyksen jälkeen kun nukahtaa ja sit havahtuu uudestaan. Joskus menee päiviä et se ei sitä halua mut silon kun huolii, en koe tarpeelliseks olla antamatta.
Mun mielestä meidän neuvola toimii niinkun sen kuuluukin; "tukee meitä siinä mitä me itse halutaan tavoittaa". Jos tavoite on täysimetys, neuvola tukee ja auttaa. Jos ei oo tavoitteena imettää, neuvola hyväksyy senkin ja tukee päätöstä. Vissin varmasti tossa tapauksessa ne ei olis samaa mieltä mutta tukis silti ja niin sen täytyy olla.
Jos ei just imetys onnistu, siitä saa kakkaa niskaan ihan riittävästi ilman neuvolan osallistumistakin.

Meillä meni viime yö paaaljon paremmin iltalenkin jälkeen! Mentiin ulos siinä 20 aikaan ja toi nukahti melkein heti, ite menin nukkumaan 21 ja sain nukkua 00.30 asti! Sit annoin pullosta maitoa (ei menny paljookaan) ja vaihdettiin vaippaa ja taas jatku uni noin neljään asti. Sit otin viereen ja imetin ja siihen jäi masu pullollaan pötköttämään. Seuraava herätys oli kuuden aikaan ja taas tissiä huuleen. Siinä alko touhu käydä levottomaks kun tissi oli vähän täynnä ja pikkumiehellä lyhyt pinna... Annoin taas pulloa siinä ja jatkettiin unia vähän yli yheksään asti. On kyllä freesimpi olo ku on nukuttu mutta auts mun selkä ja hartiat, miksen osaa imettää ja nukkua ton vieressä turhia jännittämättä?

Kiitti vinkeistä!
Viime yön tyttö tosiaan nukkui sängyssään ja meni ihan hyvin,22-08 tais olla neljä kertaa tissillä ja pisin pätkä oli melkein 3h unta, jes! Mä nukun kyl ite paremmin ku ei oo kainalossa, joten eiköhän yritetä näin nyt jos toimis. Pinnis mun vieressä ja saan käden pinnojen välistä et pystyn silittelemään tyttöä ja olemaan kuitenkin lähellä vaikken ihan viekussa. Huomattu kanssa et tyttö nukahtaa paremmin kyljelleen ku selälleen. Jossain ohjeissa sanotaan ettei sais kyljelleenkään nukuttaa mut ei toi kyllä siitä mahalleen pääse kääntymään, selälleen humpsahtaa jossain välissä mut kyljelleen nukahtaa helpommin. Tällästä opetteluahan tää aluks on, puolin toisin:)

Mut kääk, muutama 50body joka meillä on käy jo pieneksi! Kohta se jo kävelee ja ja! :D

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Meillä kun ei oo mitään pienempää sänkyä vauvalle ni oon taittanu sellasen paksumman peiton pötköksi pinnikseen ja se vie puolet sängyn tilasta. Mä oon nukuttanu kyljelleen ku on tankattu kunnolla ennen unia. Meidän vauva saa sellasia pieniä kakomiskohtauksia muutenkin välillä ja yskiikin toisinaan joten tuntuu pahalta laittaa ruuan jälkeen selälleen. Kyllä me ollaan kai jo kaikki totuttu näin nukkumaan et pikkunen omassa sängyssään, yleensä varsin tyytyväisenäkin.
Edellisyönä kun oli sellasta pientä räyhäämistä vauva oli siirtyny sieltä keskivaiheilta ihan pinniksen yläpäätyyn jaloilla potkimalla :eek:. Teki sen viel kaks kertaa! Et joo, kyl se kohta varmaan kiipee ite pois sieltä sängystä.

Synnärillä nukuttivat kyljellään ja mä oon jatkanu samalla linjalla. Tuntuu että jos laittais selälleen niin pää ei kyllä pysyisi sivulla. Eipä tää juuri puklaile mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Jos kerkeis vähän meidänkin kuulumisia tänne kertoa..

Torstaina tulee poitsulle jo ikää neljä viikkoa ja hienosti poika on kasvanut. Enää pariin viikkoon meidän ei ole tarvinnut imetyksen lisäks enää antaa pullosta. Rintakumia joudutaan vielä käyttään, kun on nuo nännit niin littanat et ei poika saa niistä otetta..pari kertaa on jo kuitenki onnistuttu ilmankin, mut ison työn saa tehdä et onnistuu ja poika ei kovin helpolla jaksa yrittää. Aikasemmin meillä oli syöttöväli n. 3-4 tuntia, mut nyt pari päivää poika on syöny tuplamäärän..yöllä meillä ei syödä ollenkaan, kun neuvolastakin sanottiin että yöllä ei ole tarvetta syöttää, ja poika välillä nukkuukin yöt hienosti ja äiti ja isikin saa 6-7 tuntia unta. Välillä kyllä herätään sitten vaippaa vaihtamaan ja siitä nukuttaminen vaikeeta, viime yönä suostui nukkumaan vain viereen.

Välillä poika ei tykkää yhtään vaipanvaihdosta, mutta laittamalla vesihanan päälle niin rauhottuu. Poika on alkanut nyt myös yrittään kääntyä mahalleen kun vaippaa vaihdetaan, sängyllä osaa jo kääntyä mahalleen, mut ei osaa takasi selälleen kääntyä vielä.

Päätäkin osaa jo kannatella hienosti ja katseella seuraa varsinkin punaisia juttuja. Viihtyy välillä hereillä useita tunteja :) Pojan ihan lempparia on kylpeminen :)

Meidän kirppu tänään jo 3 vkoa vanha. Viime yönä oltiin tytön kummitädin luona yökylässä ja siellä meni oikein hyvin. Tänään tyttö oli ekaa kertaa mukana ruokaostoksilla. :) Onkos teidän pienokaisten mahat miten sietäneet d-vitamiinitippoja? Meillä käytetty vasta viikko,ei tosin vielä täydellä päiväannoksella. Kuinkahan pian mahat reagoivat jos ne tavalliset eivät sovi?

Takaisin