20-25-vuotiaat odottajat!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niin.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
N

Niin.

Vieras
Kommentoivatko lääkärit mitenkään nuorta ikää? Onko parikymppinen fyysisesti valmis äidiksi? Miten raskaus ja synnytys sujuivat?

Itse synnytin 2 viikkoa sitten ja olen 18-vuotias. Minulla oli helppo synnytys ja kesti vain 5 tuntia. Lääkärit eivät kommentoineet ikääni koskaan, neuvolassa kohtelivat samanlailla kuin ketä tahansa odottajaa. Synnytyssairaalassa kätilöt positiivisesti yllättyivät kun pärjäsimme mieheni kanssa niin hyvin vauvan hoidossa. Ei se ole iästä kiinni että onko valmis äidiksi vai ei :)

Samaa mieltä Kismon kanssa, itse olin just täyttänyt 20 kun poika syntyi. Synnytys meni siihen nähden hyvin että jätkä oli perätilassa ja napanuora kaulan ympärillä, tehtiin siis hätäsektio. Mutta hyvin sujui kaikki eikä kukaan kommentoinut ikää missään vaiheessa. Enemmän kaupungilla huomaa kun vanhemmat ihmiset kattoo vähän vinoon kun nuori äiti menee vaunujen kanssa ohi. Kyllä sen itse tietää onko valmis äidiksi vai ei. Ja jollei ole niin siihen kasvetaan. Kaveri oli vain 16 kun hänelle syntyi lapsi, ei tiennyt olevansa raskaana ennen kuin lääkäri sanoi että nyt lähdetään synnyttämään (oli mennyt vatsakivun takia päivystykseen, lääkäri oli aikaisemmin määrännyt ummetuslääkettä lihomiseen:D) Mutta hyvin ovat pärjänneet.

Itse olin 19v kun odotin ja synnytin yksin. Kukaan ei koskaan käyttäytynyt "erityisellä" tavalla. Kyllä ne lääkärit ja kätilöt on kaikkea nähnyt uransa aikana, ettei "nuorta" odottajaa tarvi sen kummosemmin ihmetellä. Synnytys oli helppo, 6h ja muistan kätilön nauraneen jossain välissä "Oot niin ihana kun sattuu ja nauraa samaan aikaan." :) Ja tietty niitä muita perus tsemppi heittoja tuli välillä :)

Olin juuri täyttänyt 23 kun kävin gynellä aloitettuamme lapsen yrittämisen. Gyne kyllä sanoi, että "olet parhaimmassa iässä nyt" ja niinhän se biologisesti onkin. Korvien väli on sitten täysin yksilöllistä. Nykyaikana tämä pitkän nuoruuden kulttuuri on vain ehkä sumentanut monen ajatukset biologian todellisuudelta. 70-luvulla ensisynnyttäjien keski-ikä oli 24 vuotta, eikä siinä mitään biologista ongelmaa ollut, päinvastoin.

Itse en kerkee ihan 21w täyttää ku Aatu näkee päivänvalon! :D Mutta neuvolatäti ei oo iästä puhunu mitään, sano vain et nainen tietää itte onko valmis vai ei!

No mä ite pidän nuorena synnyttäjänä alle 20-vuotiaita. Ite sain ekan 23vuotiaana ja nyt tokan sain, ni täytyän 26. Ja koen olevani vanha jo. Omalla äitillä oli mun ikäsenä jo neljä lasta.

Esikoisen synnyttyä olin 22v. ja toisen synnyttyä täytän 25v. Koskaan ei terveydenhoitajat eikä lääkärit iästäni ole maininneet. Kyllähän itseäni vielä nuorena pidän, mutta kuitenkin kypsänä ja vastuuntuntoisena vanhempana. Uskon kyllä, että jokaisella ihmisellä on myös ns. henkinenikä, koska minä ainakin tunnen montakin 15v. jotka käyttäytyvät 30-40v paremmin.

Elämäntilanteeseemme sopi tehdä lapset nyt, kun molemmilla on hyvä koulutus, meillä on vakaa onnellinen parisuhde ja taloudellinentilanne kunnossa.Myös omat vanhempamme ovat vielä sen ikäisiä, että jaksavat ottaa tarvittaessa hoitoon ja puuhata lastenlastensa kanssa. Myös meidän omat isoäitimme ovat vielä elossa ja aina muistuttavat kuinka onnellisia ovat siitä, että saivat vielä nämä lapsukaiset rakastettavakseen ja lisäämään elämäniloa.

Esikoisen koko odotusajan voin loistavasti ja synnytyksesta palauduin nopeasti. Sukulaisilla ja kavereilla, jotka olivat lapset saatuaan minua huomattavasti vanhempia kesti palautuminen huomattavasti kauemmin ja osalle tuntui vauva-arki olevan paljon hankalempaa yöheräilyjen ja omanajanpuutteen takia.

Olen 20v. eikä neuvolassa tai lääkärissä ole iästäni mainittu mitään. Kun maha alkoi näkyä niin kommentteja tuli töissä asiakkailta, ehkä siksi että saatan näyttää vielä ikäistänikin vuoden tai pari nuoremmalta. Pomonikin sanoi ensimmäiseksi että "taisi tulla raskaus aikamoisena yllätyksenä kun noin nuorena".

Itse koen olevani valmis äidiksi ja omat tuntemuksethan ne tärkeimmät ovat. Raskaus on sujunut hyvin alusta asti (nyt rv 33+4) ja kroppakin mukautunut raskauteen hyvin. Saa nähdä miten on sitten synnytyksen laita.. :)

Erikoista tuo juuri, että jos nuori tai nuorehko nainen on raskaana, niin ihmiset kokevat olevansa oikeutettuja kommentteihin kuten juuri tuo "taisi tulla raskaus yllätyksenä". Tuskin pahaa tietenkään tarkoittavat, mutta on se kuitenkin hieman mautonta olettaa tuollaista toisten elämästä. Meillä miehen sukulaisten puolelta on tullut hieman sellaista pinttynyttä oletusta, että lapsen on pitänyt olla vahinko, ehkä koska emme ole naimisissa? Vaikken nyt suuremmin välitäkään asiasta, niin kyllä se jollain tasolla loukkaa, että noin vähätellään meille todella tärkeää ja puoli vuotta yritettyä lasta. Käytännössä kun emme edes ole kovin nuoria, mies ehtii täyttää 25 ja minä 24 ennen lapsen syntymää. Ties vaikka jolle kulle muulle olisi herkempikin paikka, että hieman voisi miettiä mitä kokee oikeudekseen olettaa. Itselle iski hieman kulttuurishokkina tuo suhtautuminen, kun omat vanhemmat ovat taas ihan tarkoituksella perustaneet perheen 20-vuotiaina, eivätkä ole vieläkään naimisissa, joten aika erilaiseen ajatusmaailmaan olen tottunut. :smiley-angelic002

Itse olen 22v ja neuvolassa ja lääkärissä ei olla mitään mainittu nuoresta iästä. Kaikki sukulaisetkin otti asian hyvillä mielin vastaan, varsinkin äiti ja anoppi :) Ja koko raskausaika on menny niin nopeasti, kun kaikki on mennyt niin hyvin ja toivottavasti synnytyskin menee yhtä vaivattomasti. (rv 35+5) Itse olen aina ajatellut että haluan saada lapsia nuorena ja olen iloinen että toiveeni kävi toteen. Tsemppiä kaikille raskauteen!

Täytin juuri 20 vuotta ja oikeastaan vaan kaverit ovat kauhistelleet nuorta ikääni (tietysti juuri ne kaverit joiden elämä on baarissa käynti...) Neuvolassa olen jutellut yleisellä tasolla iästä ja oma ''neuvolatätini'' vannoi ennemmin nuorten kuin yli 30 vuotiaiden odottajien puoleen.

Olin 19 kun aloin odottaa esikoista, kerkesin kuiten täyttää 20 ennen synnytystä. Ainoa kommentti, mitä neuvolassa tai ylipäätään terveydenhoitohenkilökunnalta tuli oli että nuoria synnyttäjiä pitäisi olla enemmän. Eli oli huolta siitä, että synnyttäjien keski-ikä nousee ja se lisää riskejä..

Tulin raskaaksi 20-vuotiaana, lapsi oli toivottu. Lähipiiri suhtautui asiaan hyvin, mutta useat muut olivat jopa törkeitä. Esim. hammaslääkärissä alkuraskauden aikana käydessäni kun kerroin olevani raskaana, sain vastaukseksi hämmästyneitä katseita ja kommentin: "noin nuorena, ohhoh!" Sama optikolla käydessäni. En jaksanut pahoittaa mieltäni kommenteista, koska olin niin onnellinen raskaudestani.

Kommentoivatko lääkärit mitenkään nuorta ikää? Onko parikymppinen fyysisesti valmis äidiksi? Miten raskaus ja synnytys sujuivat?

Itse olen nyt 26 vuotias kahden lapsen äiti, joista vanhempi aloitti syksyllä koulun <3 Eli olin todellakin nuori äiti silloin kun poikani syntyi, synnytys ja kaikki muukin on mennyt hyvin. Ei se ole ihmisen iästä kiinni vaan luonteesta ja halusta olla äiti.
Lääkärit eivätkä muutkan minun kanssa tekemisissä olevat ihmiset ole koskaan epäilleetkään. Valitettavasti ulkopuolisetki sitäkin useammin.
Ja minua ihmetyttää, että nuoria äitejä sätitään julkisesti ja taivastellaan kuitenkin useampi yli 40 vuotias ensi synnyttjä on suurempi riski? vaikka tämäkin tapauskohtaista toki.

Olen itse 25v (ylihuomenna 26v) kolmen lapsen äiti. Esikoiseni synnytin 23 vuotiaana, enkä koskaan ole saanut keneltäkään kommenttia siitä että olisin jotenkin erikoisen nuori äiti. Ehkä joku on sitä voinut jossain katsoa kun olen useamman pienen kanssa liikkunut, mutta siinäpähän katsovat. En minä siitä jaksa välittää, tiedän itse miten elämäni elän. Ja koen todellakin olleeni valmis äidiksi jo 20 vuotiaana, mutta mieheni toivomuksesta odottelimme hieman pidempään, mikä ehkä toisaalta oli hyväkin. Oli ainakin aikaa ajatella asiaa :)

Mulle tuli iästäni kommenttia kun ensimmäistä lasta odotin... olen liian nuori ja sellaista. Kyllä se tuntui pahalta, mutta jätin asian omaan arvoon. Nyt odotan toista lasta ja olen iloinen siitä. 19 olin kun ekan sain.

Muokattu viimeksi:
Mulle ainakin sanoivat vaan et oon parhaassa iässä lapsen saantiin. Olin siis 21v. Ei kukaan mitään pahaa iästäni sanonut, kun vakituisessa suhteessakin olin/olen. Toki näytän ikäistäni nuoremmalta ja jsokus tummut saattavat katsoa pitään jos olen omani lisäksi vielä siskon(2v) kanssa ulkona.

Kertaakaan en ole kuullut mitään kommenttia iästä. Ehdin täyttää 26 ennen kun tämä esikoinen syntyy.

Koen jotenkin kamalan hassuksi tämän aiheen, kun kamalasti puhutaan kuitenkin siitä, että ensisynnytäjien ikä nousee (ja synnyttäjien muutenkin) ja sen tuomista riskeistä. Samaan aikaan osa saa ihmettelyä 'nuoresta iästä'. Ristiriitaista!

Ja tosiaan, kuten pandakin tuola totesi, ei todellakaan ole kauaa siitä, kun ensisynnyttäjien keski-ikä oli juurikin tässä 20-25 tuntumassa. Historiallisesti ajateltuna nykyään ensisynnyttäjät on nykyään ihan ikäloppuja. ;) (pahoittelen hieman provosoivaa ilmaisua, henkilökohtaisesti minulle on aivan sama minkä ikäisenä ihmset lapsensa hankkivat, kunhan hoitavat synnyttämänsä lapset hyvin)

Itse en tosiaan ole koskaan kuullut yhtään kommenttiä iästäni, enkä myöskään henkilkohtaisesti tunne yhtäkään äitiä, nuorta tai 'vanhaa',jota olisi iästään moitittu.

Takaisin