Useamman lapsen äidit

Mel

Näppärä viestien naputtelija
Lokaäidit 2020
Minkä ikäisiä lapsia teillä on? Milloin aiotte kertoa muille lapsille uudesta sisaruksesta? Miten uutiset otettiin vastaan? Vai onko lapsi vielä niin pieni, ettei ymmärrä masussa asustelevasta otuksesta?

Miten jaksatte lapsen hoitamista raskaana ollessa? Jännittääkö arki useamman lapsen kanssa? Meinaatteko harrastaa lasten kanssa jotain, kun esim vauvajumppaan usein hankala mennä monen lapsen kanssa? Oletteko miettineet, ovatko lapset kotona vai käykö vanhemmat lapset tarhassa tai jossain kerhoissa?

Tarvitaanko tuplarattaat? Entä isompi auto? Siirtyykö isompi lapsi pois pinniksestä ennen seuraavan saapumista?

Ja kaikki muut mieltä askarruttavat asiat monilapsisen perheen arjessa :)
 
Meidän esikoinen on tällä hetkellä 6kk, joten ikäeroa lapsosille tulee 1 vuosi 2 kuukautta (taino, riippuu milloin tämä kakkonen putkahtaa maailmaan). Esikoinen ei juurikaan vielä ymmärrä, joten ei sen suurempaa numeroa olla tehty. Olen enemmän alkanut kiinnittämään huomiota itseeni (jotenkin unohdin itseni esikoisen syntymän jälkeen), yritän syödä useamman kerran päivässä sekä ottaa päiväunet.

Jännittää ja pelottaa kovasti. Veljelläni ja minulla on ikäeroa 1v5kk, ja äitini totesikin, ettei hän muista juuri mitään veljeni vauva-ajasta. Tosin hänellä oli synnytyksen jälkeinen masennus, jota ei missään huomattu. Onhan se oma jaksaminen mietinnässä kovastikkin, vaikka raskaus on vasta aivan alussa. Minulla itselläni on ollut taipumuksia masennukseen, pelkäsin masentuvani esikoisen synnytyksen jälkeen (onneksi näin ei tapahtunut), mutta nyt se jännittää enemmän, kun lapsiakin on kaksinverroin. Onko muilla mieliala ongelmia ollut?

Ostamme kaksosten rattaat, jotta kulkeminen helpottuu. Toivottavasti on vain tulossa yksi lapsi, ettei tarvitse isompaa autoa hankkia tai isompaa taloa... Vaunut ostamme veljeltäni, jolla on kaksoset. Toinen pinnasänky on myös hankinta-listalla. Vaatteet ovat onneksi tallessa, jottei niitä tarvitse ostella kovinkaan paljoa. Tosin jos tulee poika, niin sitten hiukan poikamaisia vaatteita.

Vaikka pelottaa, niin en malta odottaa! :Heartred
 
Meillä esikoinen on nyt 1v7kk ja toisen syntyessä sitten n. 2v3kk. Varmaan myöhemmin harjoitellaan vauvanuken kanssa ja lueskellaan lastenkirjoja aiheesta. Toki myös puhutaan asiasta muuten.

Mua pelottaa ihan älyttömästi, sekä raskausaika (toki olen myös innostunut), esikoisen odotuksessa mulla oli melko rajua pahoinvointia ja oksentelua. Miten sellainen onnistuu eläväisen taaperon kanssa? Varsinkin kun mies tekee ympäripyöreätä päivää töissä ja on harvoin kotona.

Me ostetaan tuplarattaat, olen jo katsellut muutamia malleja. Liikutaan julkisilla niin sen takia tulee rattaat erityiseen tarpeeseen. :)
 
Meillä kolmas tulossa, tosin esikoinen on jo jo 10v. Mutta pikkukakkonen on 1v2kk ja kolmas syntyy hetkenä minä hyvänsä (nyt rv40+3). Tuleva isosisko ei vielä ymmärrä että vauva tulee, joten hirveästi ei sille ole edes asiaa selitetty :) Näkee sitten kun vauva on syntynyt, että miten reagoi :)
Tuplavaunut myös hankittiin, koska julkisilla liikun miehen ollessa töissä, ja ei tuon ikäisen kanssa voi jalan kulkea :) Meillä kaksi ensimmäistä on tyttöjä ja nyt poika pitäisi tulla, niin hieman joutui poikamaisia vaatteita hankkia, mutta edelliseltä kuitenkin niin paljon neutraaleja, että niilläkin periaatteessa pärjäisi. Toinen pinnasänky myös tilattiin ja hyvissä ajoin jo pikkuneiti muutti omaan huoneeseen, ettei tulle itseään hylätyksi, jos vasta vauvan synnyttyä oltaisiin siirretty.
Tuleva vauva-arki ei pelota, ihme kyllä yhtään, vaikka onkin tuo pieni vaativa neitokainen myös, vaan jotenkin tuntuu luontevalta ja että hyvin tähän vauvakin mahtuu. Oma aikaa jää ehkä vähän vähemmälle, mutta sen ei niin väliksi, kun nyt tuntuu että tuo neiti on niin itsenäinen jo, että välillä ei äiti oikein keksi itselleen tekemistäkään kun neiti leikkii omia juttujaan ja häätää äitin pois :) (ompahan sitten vauva mitä hoivata:D )
Meillä lapset menee sitten aikanaan samaan aikaan tarhaan, koska tottakai hoidan kotona kun itsekkin kotona olen. En pystyisi isompaa laittaa hoitoon, kun tulisi sellainen olo, että "hylkään" hänet vauvan tieltä.
Autoakaan ei toistaiseksi tarvitse vaihtaa, vaan vielä mahtuu kaikki viisi meidän farmari-volvoon :) Ja hyvä niin, ei tässä olisi varaakaan uuteen autoon, kun kaikki rahat menee kyllä vajaa kuuden viikon päästä vietettäviin häihin :)
Ja meillä ei tosissaan ainakaan ole mitään harrastussuunnitelmia, vaan pitää itse kehitellä lapsille virikkeitä ja tekemistä..ehkä sitä jotain voi jossain vaiheessa harkita :)
Kovasti odotan jo että päästään alkamaan arkea kolmilapsisena perheenä :)
 
Meidän esikoinen on 3v, pikkukakkonen 1,5v ja kolmatta odottelen. Eli kun tämä kolmas toivottavasti maailmaan syntyy niin meillä on hetken 3 alle 4 vuotiasta. Kyllähän se vähän laittaa miettimään :D Ei mua varsinaisesti kyllä jännitä, nuo kaksi on tosi reippaita (toki uhmaa löytyy jo riittävissä määrin) mutta tuntuu jotenkin ihan luontevalta tämä kolmas joukkoon mukaan. Voi olla että pojat on tyyliin muutaman päivän kuukaudessa hoidossa tai sen muutaman tunnin päivässä, en ole vielä mitään päätöksiä tehnyt vaan riippuu ihan siitä millainen tämä uusin tulokas sitten on. Meidän pikkukakkosella oli pahat allergiat enkä nukkunut ekaan puoleen vuoteen ja poika vaan itki ja huusi. Jos siis on samanlaista menoa niin voi olla että alkuun pojat jatkaa hoidossa. Ovat nyt yksityisellä pph:lla. Tämä on sellainen asia että aika näyttää :) Mieluiten tietysti pitäisin kaikki mussukat kotona mutta omaa jaksamistakin on ajateltava sen verran etten koe huonoa omaa tuntoa siitä että pojat ovat sen muutaman tunnin päivästä hoidossa muualla, Kerhokin on ihan hyvä vaihtoehto kun olisi parina päivänä viikossa pari tuntia.

Tuplia meille ei tule, auto joudutaan varmaan vaihtamaan kun pitää olla sitten 3 turvalaitetta autossa...isompaa asuntoa ollaan mietitty mutta koitetaan nyt ainakin alkuun pärjätä vielä tässä. Me luovuttiin jo kaikista meidän vauvatarvikkeista, siis ihan kaikesta kun miehen serkulle syntyi tuplat ja meille ei pitänyt tulla ainakaan ihan lähiaikoina :D No, nyt sit alkaa uusi etsiminen. Tosin nyt kun on jo kokemusta pohjalla niin voisin väittää että selvitään murto-osalla siitä määrästä mitä kahden ensimmäisen kanssa on ollut tavaraa.
 
Meillä esikoinen on jo 5v. ja nuorempi 3v. Eli ikäeroa tulisi nuorempaan melkein 4v. mikä on jo aika reilu ikäero verraten siihen kun kuopus syntyi niin isosiskonsa oli vasta vajaa 2v. Mutta meni se hyvin silloinkin joten uskoisin että meillä mahtuisi tällä ikäerolla erittäin hyvin kolmonen kehiin. En ole meidän lapsille mitään vielä kertonut ihan siksi että haluan olla varma tuosta alkuraskauden ultrasta ensin. Sitten kun aikuisillekkin aiotaan kertoa niin saavat pienetkin tietää.
Meillä on vielä kaikki vauvatarvikkeet tallella, pois en raskinnut antaa vielä paljon mitään ja niin pojan kuin tytönkin vaatteita löytyy. Tuplarattaatkin meillä on ja kaukalokin veilä tallella, auto varmaan joudutaan vaihtamaan isompaan, mutta ehkä me pärjätään vielä pari vuotta tällä kunnes menisi muutenkin vaihtoon.
En ole yhtään huolissani siitä etteikö me pärjättäisi kolmen kanssa, kun kaksi on jo niin kolmas menee siinä varmasti melko helpolla, varsinkin jos on yhtä helppo vauva kun nämä kaksi on olleet. Kuitenkin näillä kahdella on onneksi jo sitten ikää sen verran enemmän että järkeä ja kuullun ymmärtämistä jo löytyy sen verran enemmän ettei tarvi olla kädestä pitäen kaikkea näyttämässä ja esim. Vessassa käyminen ja pukeminen onnistuu jo itsenäisesti mikä on jo aika iso apu.
 
Täällä esikoinen ehtii täyttää 3v ja 4kk ennen tätä toista, eikä ainakaan vielä olla mitään juteltu. Oon vaan makoillessani kieltäny hyppimästä päällä ja sanonu että äidin masu kipeä. Lapsi on siinä iässä että pulisee kovasti, ja omaksuu kuulemaansa, kaikki kirosanat ja muut täytynyt karsia, ja jottei nyt lörpöttelisi vielä päiväkodissa, tms., ollaan sitten vältelty aiheesta puhumista vielä hänelle. :rolleyes:

Ratashommaa mietin jonkin verran, mutta päädytään luultavasti ostamaan yksösvaunut, kun uudet tarvitaan. Tytöllä Brion Racerit vielä reissuilla käytössä, eli mennään sitten tarpeen vaatiessa kaksilla rattailla, kotikylällä ja kaupoissa pärjätään kävellen joka tapauksessa.
Muista tarvikkeista olen myös aika perusteellisesti hankkiutunut eroon, ainoastaan pinnasänky löytyy. Mutta onneks näin ensimmäisestä oppineena kaikkea sitä rojua ei tarvitse, mitä silloin tuli hommattua. Eli varmaan turvakaukalo ja sitteri kuuluu hankintalistalle, ja tietty vaatteet, mutta kaikkia maailman hyppykeinuja ja kävelytuoleja ei taideta enää hankkia, niin vähälle käytölle jäivät ekalla kerralla.

Niin, ja äitiyspakkauksen meinaan ottaa rahana, kun esikoiselta jäi yli puolet vaatteista käyttämättä, olivat aivan liian isoja kun typy oli vauva, ja sitten kun esim. puolipotkarit olivat sopivia, tyttö käveli jo, eli ei niitä voinut enää käyttää.. Ekasta paketista on kuitenkin tallella makuupussi, pyyhe, ja pikkutilpehöörit, niin aattelin että suuremman hyödyn saan kun ostan 48/50- senttistä vaatetta, ei tartte lapsen sitten hukkua paitoihin ja pöksyihin.

Näin siis meillä. =)
 
Meillä on yksi pian 2v lapsi ja tietää jo missä vauva on, muttei varmaankaan sillä tapaa tiedä kuitenkaan mitä se tarkoittaa.

Minulla oli aivan ihana raskaus ja synnytys tuon ekan kohalla. Pahoinvointi oli pientä enkä oksentanut, tosin yhdessä kohtaa jouduin tiputukseen kun en ollut syönyt kunnolla. Mutta nyt on asiat ihan erikseen, aamusin on niin huono olo etten sängystä meinaa ylös päästä, en oksenna mutta olo on kyllä kamala. Sitten se vähän helpottaa ja jaksan touhuta esikoisen kanssa.

Meillä mies käy töissä ja minä olen kotna, tämä pikku kakkonen suunniteltiinkin niin että hän syntyy ennen kuin esikko täyttää 3v, niin saan jäädä kotiin.

Rattaita tai muuta en ole edes miettinyt vielä, auto on tarpeeksi iso vaikka kolmannellekkin vielä, joten paljoa ei tarvitse tehdä.
 
Mulla tilanne aikalalla samanlainen tilanne ku fuyu:lla :) eli esikoinen 1v ja 7kk ja sit ku pikkunen syntyy nii tämä poika on 2v 3kk :) Auto pitää hankkia isompi ehdottomasti!! Mutta en vielä uskalla ajatella vaunuja yms... (huonoa onnea??)
 
Mulla tilanne aikalalla samanlainen tilanne ku fuyu:lla :) eli esikoinen 1v ja 7kk ja sit ku pikkunen syntyy nii tämä poika on 2v 3kk :) Auto pitää hankkia isompi ehdottomasti!! Mutta en vielä uskalla ajatella vaunuja yms... (huonoa onnea??)
 
Minzey: mikä auto teillä on? :D Meinaan meillä on tuo pähkäily sitten varmaan edessä kun pitää kolme istuinta mahtua kyytiin...
 
No mut tää on musta hyvä tietää kun kaikkii farkkuihinkaan ei mee kolmee istuinta vierekkäin takapenkille :)
 
En mä tiedä meneekö vierekkäin 3 mut veikkaan et ku 3 tulee meille nii esikko on tarpeeksi vanha matkustaan edessä ja kaksi istuinta mahtuu taakse. Tosin on se takapenkki aika iso et voi olla et jotenki sais jopa 3 taakse
 
Saabilla on ainakin joku malli mihin menee kolme vierekkäin. Meillä on esikoisella turvavyöistuin, kuopuksella turvaistuin ja sitten se kaukalo, eikä varmaan mahdu meidän peugeottiin...no, tää on onneks niitä asioita minkä voin huoletta jättää miehen harteille :)
 
Minkä ikäisiä lapsia teillä on? Milloin aiotte kertoa muille lapsille uudesta sisaruksesta? Miten uutiset otettiin vastaan? Vai onko lapsi vielä niin pieni, ettei ymmärrä masussa asustelevasta otuksesta?

Miten jaksatte lapsen hoitamista raskaana ollessa? Jännittääkö arki useamman lapsen kanssa? Meinaatteko harrastaa lasten kanssa jotain, kun esim vauvajumppaan usein hankala mennä monen lapsen kanssa? Oletteko miettineet, ovatko lapset kotona vai käykö vanhemmat lapset tarhassa tai jossain kerhoissa?

Tarvitaanko tuplarattaat? Entä isompi auto? Siirtyykö isompi lapsi pois pinniksestä ennen seuraavan saapumista?

Ja kaikki muut mieltä askarruttavat asiat monilapsisen perheen arjessa :)

Mulla on nyt 1v 2kk tyttö, josta tulee onnellinen (toivottavasti) isosisko, jos kaikki menee raskauden kanssa hyvin. Oon nyt jo jutellut hälle välillä, kun esim. koskee mua masuun syystä tai toisesta, että jos kaikki menee hyvin, niin sieltä saattaa syntyä sinulle sisar tammikuussa. Mutta eihän tuon ikäinen mitään ymmärrä. Kaikki vauvojen kuvat saa nykyään kyllä suukon, mutta eiköhän se asia kuulu ihan muutenkin tämän ajan kehitykseen =)

Aina en meinaakaan jaksaa tämän väsymyksen ja pahoinvoinnin kanssa hoitaa esikoista, mutta jaksan kumminkin. Isännän avulla ja sen, että nukun AINA kun esikoistyttömmekin nukkuu. Ja joo, jännittää huimasti arki kahden lapsen kanssa... Onneks mun äiti on luvannu autella, sen minkä pystyy... Välimatkaa on vaan yli 70km.

Muskariin varmaan mennään... kun käyn esikoisemmekin kanssa. Siinä tulee molemmille mukavasti sellasta omaa aikaa äitin kanssa ja sitten isä tai äitini hoitaa sen aikaa toista. Muuten tuskin tulee harrasteltua ihmeempiä, kun keksiihän sitä muutenkin kaikkea kivaa tekemistä jne. Voi tavata vauvakavereita jne. ja MLL kerhot on kivoi.

Todennäköisesti tarvitaan tuplarattaat. Isompi auto harkinnassa, ekaks tarvii nykysen kanssa käydä kokeilemas esikoista tuplarattaisiin ja niitten laittamista auton perään, että mahtuuks sinne sit enää yhtään mitään muuta... huoh...Toi pinnisjuttu menee sen mukaan, että missä vaiheessa esikoinen sitten on kehityksessään. Ehkä siirtyy junnusänkyyn, ehkä ei. Jos ei siirry, niin sitten mulla on kaverilta varattuna korisänky uudelle tulokkaalle, jossa hän pystyy hyvin ensimmäiset puoli vuotta nukkuun ja sen jälkeen onkin varmaan jo esikoinen valmis junnusänkyyn =)

Kaikkea mieltä askarruttavaa on, mutta niitä on kauhian vaikeata ratkaista vielä, koska ei oikeastaan edes kaikkia asioita ees osaa ajatella... Jännittää ja pelottaa, mutta eiköhän kaikesta jotenkin selviä =)
 
Mulla on tällä hetkellä juuri 1v täyttänyt tyttö eli tulokkaan syntyessä hän on reilu 18kk :) Arki pelottaa, mutta otan päivä kerrallaan, niin eiköhän me pärjätä. Tuplarattaat täytyy ostaa, mut oikeastaan kaikki muu onkin valmiina. Esikko siirtyy todennäköisesti junnusänkyyn jos tilanne näyttää hyvältä, jos ei niin sit hommataan toinen pinnis. :)
 
Meillä esikoinen on 1v 3kk kun vauva syntyy. Meinasin, että vauva saa nukkua kehdossa tms ekan puoli vuotta, niin saa esikoisen sitten junnusänkyyn. Ei tarvii sitten kahta pinasänkyä. Tuplarattaat on ostettava, kun ei tuo esikoinen välttämättä edes kävele kun vauva syntyy. Kaveri jolla on kaksoset suositteli Carena Double Swing-rattaita. Ne on kuulemma kaksosporukoissa kehutut kärryt. Ja ennen kaikkea edulliset. Vaikka uudet saa kaupasta 350€:lla, ajattelin ne käytettynä ostaa, kuten esikoisen vaunutkin ostettiin.
 
Meillä esikoinen nyt 4v 4kk ja toinen ipana 2v 11kk. En oo vielä kummallekkaan kertonu tästä kolmosesta, ku viikoja vasta 9+4. Ehkä sitte np-ultran jälkeen kerron niin ollaan selvemmillä vesillä, toivottavasti :)
 
Meillä esikoinen on oikeasti 1, 8kk tuo laskuri on mennyt sekaisin. Pikkumies kun näkee vauvan niin hihkuu ja osoittaa äitin masua. Oksentelun aikana silittää päätä ja kun hänen mielestään on tarpeeksi oksennettu yrittää laittaa kantta kiinni.
 
Takaisin
Top