Ensimmäinen Ultra (11+0 -->)

Varasin alunperin 30.7. mutta vaihdoin eilen 4.8. kun selvisi, että lapsen isä pääsee myös sillon mukaan. Si ois jo 13+3

Ylihuomenna olis sitten tää edessä! Jännittää ihan todella paljon. Oon jonkin verran lukenut mitä tapahtuu, jos seula hälyttää ja miettinyt todella paljon mitä sitten tekisin. Tuntuu jotenkin tosi ahdistavalta, että joutuu tekemään isoja päätöksiä, jos sieltä löytyy jotain. En ole ennen aivan täysin ymmärtänyt miten tavallaan pitkällä raskaus oikeasti on ennen kuin näitä asioita voidaan ylipäätään selvittää. Sittenhän on vielä toinenkin ultra hamassa tulevaisuudessa, jossa sit edelleen voi löytyä kaikenlaista. 🫣

Puran tätä huolta nyt tänne. Helpottaa kirjoittaa tätä vähän auki. Haluan uskoa että todennäköisesti kuitenkin kaikki on hyvin. 😊

Tiedän tunteen @Ananana . Mulla on torstaina ultra ja nyt jo jännittää ihan hirveästi. Tällä hetkellä isoin huoli on siitä, onko siellä mitään elonmerkkejä edes. Toki jonkin verran olen miettinyt myös sitä, miten edetä, jos ultrassa tai NIPT-testissä ilmenee jotain poikkeavaa. Etenkin, kun tulokset eivät ole edes täysin luotettavia (lapsi voi olla terve, vaikka seulonnat hälyttäisivät).

@Aureelia toi on kyllä hyvä huomio et hälytys ei suoraan tarkoita muuta kuin, että pitää tutkia lisää. Mä en edes saanut NIPT testiä, täällä sitä ei tehdä ja ilmeisesti toi seula on vielä epävarmempi.

NIPT-testi taitaakin olla vain hyvin rajatulla alueella yleisessä käytössä. Sen tosiaan pitäisi olla luotettavampi kuin yhdistelmäseulonta, mutta ei sekään 100% luotettava ole (olikohan niin, että poikkeava tulos on 70% varmuudella oikein). Lisäksi mulla on lähisukulainen, jolla piti olla Downin syndrooma niskaturvotuksen ja seulojen mukaan, mutta lapsi syntyikin täysin terveenä.

Mulla kans pyörii ajatukset siinä että mitä jos onkin jotain hälyttävää tai siellä ei olekkaan elon merkkejä.. ei haluisi miettiä näitä 🫤
Ja sit myös tajusin, että oltiin alunperin ajateltu että jess jos kaikki on hyvin ton jälkeen voi heti vihdoinkin kertoa lapsille ja muulle perheelle, mut sit pitääkin vielä odottaa niitä nipt tuloksia ensin ja niissä voi ilmeisesti mennä jopa viikko? Kellään tietoa? Ja että voiko verikokeeseen mennä heti tuon ultran jälkeen? Vai miten ❤️

Mulla kans pyörii ajatukset siinä että mitä jos onkin jotain hälyttävää tai siellä ei olekkaan elon merkkejä.. ei haluisi miettiä näitä 🫤
Ja sit myös tajusin, että oltiin alunperin ajateltu että jess jos kaikki on hyvin ton jälkeen voi heti vihdoinkin kertoa lapsille ja muulle perheelle, mut sit pitääkin vielä odottaa niitä nipt tuloksia ensin ja niissä voi ilmeisesti mennä jopa viikko? Kellään tietoa? Ja että voiko verikokeeseen mennä heti tuon ultran jälkeen? Vai miten ❤️

Mä ainakin oon käynyt jo verikokeet etukäteen, mutta ilmeisesti siinä tuloksessa voi kestää vielä senkin jälkeen. Mut en tiedä miten NIPT kohdalla se menee.

Mä todella haluaisin jakaa tän asian heti, kun tulokset on tullut, mutta en tiedä vielä teenkö niin. Tätä oon täällä foorumillakin moneen kertaan pyöritellyt enkä tiedä saanko mitään mielenrauhaa asiaan.

Rakenneultrassa voi vielä selvitä vaikka mitä. Mutta sinne on vielä pidempi aika. 😣 Toisaalta mun läheisistä tärkeimmät tietää jo nyt, koska oon IVF takia tukeutunut heihin tässä matkalla aika paljon.

NIPTissä käydään tosiaan vasta ultran jälkeen, mutta muistaakseni siinä oli joku aikaraja (3 viikkoa tai jotain), jonka sisällä pitää käydä. Eli ei varmaan haittaa, jos menee heti. Ja jostain luin, että tulokset voi kestää jopa kaksikin viikkoa ja normaalit löydökset tulee kirjeellä eli hitaasti :Grimacing Face:

Takaisin