Huomenta täältäkin ja kiva lukea ajatuksianne lapsiluvusta. On totta, että helposti ajattelee, että jos joku on vaikka vähän 30 molemmin puolin, on hänellä vielä runsaasti aikaa saada vaikka sata lasta. Kuitenkin esim. täälläkin mainittu Hanna Tikander oli pitkään puolisonsa lapsettomuushoidoissa, kunnes raskautui yllättäen luomusti 31-vuotiaana. Kenties ivf:n tukena käytetty hormonihoito mahdollisti lopulta raskauden — ken tietää.
Veronica Verhon haastattelu oli hiljattain Hesarissa, ja siinä hän kertoi, että hänellä alkoi vaihdevuodet kaksikymppisenä. Toisaalla sitten tosiaan entinen valtiovarainministeri Annika Saarikko sai nuorimman lapsensa 41- tai 42-vuotiaana. Ja on muitakin, jotka on vastoin kaikkia todennäköisyyksiä saaneet luomuna lapsen pitkälle yli 40-vuotiaana. Eli tosi yksilöllistä on, ja moni asia vaikuttaa.
Itse kuvittelin tosiaan, että raskaus alkaisi nopeasti, vaikka olin yrittämistä aloittaessamme jo 37-vuotias. Mulla on kuitenkin säännöllinen kierto ja terveelliset elämäntavat. Nyt olen 38, eikä tosiaan koskaan ole edes menkat olleet myöhässä.
@Toiveikas odottelija ja
@Mäntymetsä toi on tuttu suojautumiskeino itsellekin, että välttää viimeiseen asti edes kuvittelemasta olevansa raskaana, jotta ei sitten putoaisi niin korkealta, kun menkat alkaa. Silti pettymys on valtava, ja henkinen tunnemyllerrys kokonaisvaltainen. Että vaikka odottaa menkkoja, niin silti toivoo, että ”jos kuitenkin”.
Omanapa: Mä mietin nyt, että pitäskö sittenkin käydä ostamassa geleet ja ubikinonit vielä. Lämmitti jotenkin sydäntä, kun mies tänään otti omansa niin säntillisesti. Onhan mun ovisoireet niistä kuitenkin vahvistuneet…
Kp 12 tänään, CB:n lila digitesti toimi ekaa kertaa luvatusti: 3 tyhjää, 2 vilkkuvaa — ja tänään pysyvä hymy. Aamun toisesta pissasta tein kans PC:n analogisen testin, ja ekakertaa testiviiva on tummempi kuin kontrolliviiva. Aiemmin oon saanut parhaimmillaan tasavahvat.
Ehdotin miehelle illal talletusta, ja suhtautui siihen ihan avoimin mielin. Sanoi, että jos tänään on the day, niin ehdottomasti, vaikka olikin väsynyt. Sanoin sitten, että ei oo ihan välttämätöntä, jos huomenna (tänään) sit onnistuu. Viimeksi talleteltu kp 9 siis. Muakin väsytti, ja olin oikeastaan aika helpottunut. Sovittiin sit, että levätään, ja heilutellaan peittoa sit tänään.
Itselle tuli hyvä fiilis, ja helpompi ottaa rennommin, kun mieskin on mukana hommassa eikä mun tarvi kannatella koko valtavaa asiaa yksin. Vaikuttaa nyt siltä, että hänessä on oikeasti syttynyt toive lapsesta tai ainakin sen mahdollisuudesta.