Lugesteron murheita

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hessufi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hessufi

Oman äänensä löytänyt
Heips! Oon uusi täällä. Taustaa sen verran, että marraskuussa 2025 ensimmäinen raskauteni ja keskenmeno. Nyt siitä asti yritetty ja sain nyt lugesteron 300mgx2 luteaalivaiheen tukemiseen. Sitä ennen oli terolut käytössä ja siitä ensimmäinen raskauteni alkoi. Nyt murheena sellainen, että clearbluen lila ovis testi joka siis mittaa kahta hormonia näytti pysyvää hymynaamaa 27.4 illalla. Vielä normi tikkutesteillä tein testejä ja posin sain niillä vasta 30.4. Miten voi olla näin iso ero? Aloitin lugesteronin eilen aamulla, eli 1.5, ja joo ohje on oviksesta 2-3pv lugejen aloitus... Onko koko homma nyt mennyt puihin vai 🥺
 
Heips! Oon uusi täällä. Taustaa sen verran, että marraskuussa 2025 ensimmäinen raskauteni ja keskenmeno. Nyt siitä asti yritetty ja sain nyt lugesteron 300mgx2 luteaalivaiheen tukemiseen. Sitä ennen oli terolut käytössä ja siitä ensimmäinen raskauteni alkoi. Nyt murheena sellainen, että clearbluen lila ovis testi joka siis mittaa kahta hormonia näytti pysyvää hymynaamaa 27.4 illalla. Vielä normi tikkutesteillä tein testejä ja posin sain niillä vasta 30.4. Miten voi olla näin iso ero? Aloitin lugesteronin eilen aamulla, eli 1.5, ja joo ohje on oviksesta 2-3pv lugejen aloitus... Onko koko homma nyt mennyt puihin vai 🥺
Heippa,

Käsittääkseni lugesteron tukee kohdun limakalvoa olemaan otollinen raskaudelle, niin mielestäni sun tilanteessasi ei pitäisi olla estänyt ovulaatiotakaan, kun aloitit ne vasta 1.5. Mullakaan ei toimineet nuo Clearbluen lilat testit oikein, eivät napanneet lh-huippua ollenkaan vaikka liuskat ja Clearbluen pinkki testi oli positiivinen.
 
Mä kans suosittelen niitä pinkkejä testejä, mulla usein ei tullut välttämättä ollenkaan sitä vilkkuvaa naamaa vaan suoraan pysyvä ja ne oli muutenkin vähän höhmeitä kaikin puolin. Ja oi-hoidoissa, insseissä ja ivf:n jälkeisissä alkion siirroissa hoitotaho antoi ohjeeksi juurikin käyttää niitä pinkkejä.

Ja joo teknisesti ottaen keltarauhashormoni voi estää ovulaation, mutta sen pitäs osua käsittääkseni ennen lh huippua (siihenhän jälkiehkäisy kai perustuu, siinä toki muistaakseni moninkerroin enempi progesteronia).
 
Mulla kyllä lilat testit vilkutti sitä hymynaamaa jo 22.4 alkaen ja pysyvä hymynaama tuli sillo 27.4. Noh. Kyllähän sen nyt sitte viimeistään helatorstaina tietää kuinka käytiin, harmittaa vaa jos itse menin sössimään aloituksen tällä uudella lääkkeellä.
 
Laitan nyt tänne, koska sopii varmaan parhaiten: onko muilla ollut lugesteronista väsymystä?
 
Itsekin eksyin tänne etsiäkseni tietoa Lugesteronin sivuvaikutuksista.

Itsellä oli marraskuussa suun kautta otettava Lugesteron annostus, joka VÄSYTTI jonkun tunnin tai kahden päästä ottamisesta. En muista kauan se väsymyspiikki kesti, mutta ei koko päivää.

Nyt alakautta käyttäessä en oo huomannut sivuoireita heti aloituksessa, mutta nyt dpo6 iltapäivästä yhtäkkiä iski jotenkin kuumeinen olo, oksettaa, vapisuttaa jne. Ei oo kuumetta kun tarkistin. Aloin miettii että oonkohan sairaana vai lugetko alkoi tässä vaiheessa oireilee.
 
Mä syötän lugesteronia nyt toista kiertoa alakertaan. Ekas kierrossa meni 200 mg kahdesti päivässä, tässä kierrossa 400 mg. En oo huomannut muita sivuoireita kuin emätinpuikkojen kylkiäisenä yleensäkin tulevan ällöttävän mönjän, joka valuu alkkareihin (ja pakottaa käyttää pikkuhousunsuojaa hautomassa paikkoja).

Ilmavaivoja on, mutta en ole varma, johtuuko ne lugesta vai jostain muusta.

Mulla kun ongelma on itse raskaaksitulo, niin pohdin tässä, viitsinkö kestää tätä mönjäpimppiä enää ensi kierrossa. Ainakin nyt tuntuu, että passaan tän sotkun jatkossa (vaikka niin mä viime kierrossakin ajattelin, mut tässä sitä silti ollaan…)
 
Itellä vasta eka kierto menossa lugesteronilla niin käytän vanhempia alusvaatteita ja viskelen niitä vain roskiin käytettyäni ja lugejen sotkettua 🤣

Varmaan ens kierrossa sit edessä suojien käyttöä.
 
Mulla on lugesteronista (alakautta otettavasta) tullut melkoista väsymystä ja hengästymistä loppukierrossa. Lopettamisen jälkeen on ollut melko voimakasta hikoilua ennen vuodon alkua.
 
Mulla on menossa PAS:sta alkaneesta raskaudesta ekan kolmanneksen loppupuoli ja oon nyt käyttänyt lääkärin ohjeen mukaan lugeja 400mg x2 maaliskuusta alkaen (aloitin vähän ennen alkionsiirtoa), nyt sain vähentää annoksen kerran päivässä viimeiseksi viikoksi. Olen kyllä niin valmis lopettamaan sen, pikkuhousunsuojat ovat pakollisia ja sen mössön kanssa menee hermot. 🙄 Ja luulen että se myös väsyttää ja turvottaa, mutta toki vaikea sanoa kun olen myös raskaana. Toki tämän kestää kun sitä suositeltiin näin pitkään, mutta epämukavaahan se on.
 
Mulla neljäs kierto lugesteronien kanssa ja rinnat kipeät ja arat lähes heti kun aloitan lugesteronit. 😅 Nyt alkoi jo dpo2 eli ennen kuin aloitin ne. Muuten kaikenlaisia vatsatuntemuksia ollut. Tässä kierrossa vielä erilaisia, joita luulin kiinnittymiseen viittaaviksi, mutta ilmeisesti johtuivat lugesteronista.

Käytän siis 400mg aamuin illoin, yhteensä siis 800mg.
 
Kuinka moni saa vatsatuntemuksia lugesteronista?

Mulla periaatteessa alkaisi kuukautiset huomenna, mutta lugejen pitäisi estää ne. Tänään aamuyöstä eteenpäin on ollut häiritseviä alavatsa tuntemuksia, joten mietin että yrittääkö mun keho a) kuukautisia b) kiinnittymistä c) Lugesteron vain tekee tällaista loppukierrosta? Ajatuksia?
 
Joo siis aivan järjetön väsymys ekoina päivinä, huh. Olin kyllä sillon muutenkin iha jäätävässä flunssassa et varmasti lisäsi vettä vaa myllyyn väsymyksen suhteen mut kova väsy. Meni ohi sit loppu ajasta. Muita oireita en huomannut muutaku se inhottava mönjä.
 
Olen saanut Luget käyttöön kun takana kaksi keskenmenoa n raskausviikolla 8. Sain Luget yksityiseltä. Tätä ketjua kun luen niin annostukseni tuntuu aika pieneltä, 100mg aamuisin ja 200mg iltaisin, nyt on kolme kiertoa menty tällä ja ei ole tärpännyt. Mietin onkohan tuo annostus liian pieni. Tiedän että annostus on henkilökohtainen mutta mielenkiinnosta haluaisin tietää millaisilla annoksilla teillä menee Lugesteronia? Minulle nämä määrännyt lääkäri ei ole varsinaisesti lapsettomuushoitoihin perehtynyt Gyne.
 
Olen saanut Luget käyttöön kun takana kaksi keskenmenoa n raskausviikolla 8. Sain Luget yksityiseltä. Tätä ketjua kun luen niin annostukseni tuntuu aika pieneltä, 100mg aamuisin ja 200mg iltaisin, nyt on kolme kiertoa menty tällä ja ei ole tärpännyt. Mietin onkohan tuo annostus liian pieni. Tiedän että annostus on henkilökohtainen mutta mielenkiinnosta haluaisin tietää millaisilla annoksilla teillä menee Lugesteronia? Minulle nämä määrännyt lääkäri ei ole varsinaisesti lapsettomuushoitoihin perehtynyt Gyne.
Kerro vähän lisää taustaasi, mitä varten nää määrättiin sulle tuolla annostuksella? Tarviiko sulla lisäksi pidentää luteaalivaihetta, todettiinko keltarauhasen vajaatoimintaa verikokeilla?

Mulla oli liian lyhyt luteaalivaihe ja tuolla samalla annostuksella sain positiivisen testin kierrosta. Sit sain lopettaa lugesteronit hyvinkin nopeahkosti, koska ne olivat vain mulle laitettu pidentää luteaalivaihetta eikä tukemaan raskauden aikana keltarauhasen toimintaa.
 
Kerro vähän lisää taustaasi, mitä varten nää määrättiin sulle tuolla annostuksella? Tarviiko sulla lisäksi pidentää luteaalivaihetta, todettiinko keltarauhasen vajaatoimintaa verikokeilla?

Mulla oli liian lyhyt luteaalivaihe ja tuolla samalla annostuksella sain positiivisen testin kierrosta. Sit sain lopettaa lugesteronit hyvinkin nopeahkosti, koska ne olivat vain mulle laitettu pidentää luteaalivaihetta eikä tukemaan raskauden aikana keltarauhasen toimintaa.
Sain nuo tukemaan ovulaation jälkeistä kiinnittymistä ja mahdollista alkuraskauden tukemista. Keltarauhasarvoja ei katsottu verikokeilla. Olen 40 v, kaksi lasta ennestään -22, -23 ja tullut aikaisemmin tosi helposti raskaaksi.
 
Sain nuo tukemaan ovulaation jälkeistä kiinnittymistä ja mahdollista alkuraskauden tukemista. Keltarauhasarvoja ei katsottu verikokeilla. Olen 40 v, kaksi lasta ennestään -22, -23 ja tullut aikaisemmin tosi helposti raskaaksi.
Tuo annos on maltillinen. Se varmasti auttaisi kiinnittymisen, mutta en tiiä riittäisikö tuo määrä tukemaan alkuraskaudessa. Oletan että sitä nostettaisiin jonkin verran jos saat positiivisen raskaustestin.

Varmaan käyttöohjeistus oli sulle selkeä eli käytetään emättimen kautta aamuisin pienempi annos, iltaisin isompi, noin 2-3. päivää positiivisesta ovulaatiotestistä aloitetaan?

Muoks kävin just tarkistaa Lugesteronin annostusohjeen ja siellä sanotaan että 300 olisi ihan riittävä keltarauhasen tukemiseen. Helposti kuitenkin tuntuu muille määrättävän isompiakin annoksia kyllä, aika turvallinen valmiste kyseessä. 300-600 mg/vrk kyseessä lapsettomuus hoidoissa eli sun annostus on tuon sisällä kyllä.
 
Takaisin
Top