Raskaus ja muuttuva keho

Yrttiteetä tekisi mieli

Kommentoinnin ninja
Elokuiset 2026
Hihii *hermostunutta naurua*, täällä ylittyi aamun punnauksessa 69 kg eli ei oo enää pitkä matka seuraavan kymmenkilon haamurajaan. Lisäpainoa tullut viitisen kiloa lähtöpainoon verrattuna ja raskautta takana vasta 41% eli vähän jännää mitenköhän korkealle tässä päästäänkään...

Ihan yhtä huutava nälkä ei ole enää koko ajan kuin pahimpaan pahoinvointiaikaan, joten en tiedä pitäisikö yrittää hillitä napostelua silloin kun en ole ihan satavarma siitä, onko epämukava olo nälkää vai jotain muuta.

Ihan yhtä huutava nälkä ei ole enää koko ajan kuin pahimpaan pahoinvointiaikaan, joten en tiedä pitäisikö yrittää hillitä napostelua silloin kun en ole ihan satavarma siitä, onko epämukava olo nälkää vai jotain muuta.

Tiedän ton epämukavan jännän nälkäisen olon, suosittelen itse hillitsemään napostelua mutta syömään kunnon välipaloja sillon esim ruisleivän juustolla ja paljon kurkkua, porkkanaa, paprikaa, jne ! Mulla ainakin auttanut se että pitänyt ruokailuvälit lyhyinä ja säännöllisinä, ja syö paljon kasviksia. Sit heti jos ruokailuväli ylittyy 4h (tai vaan napostelee välissä) niin koko loppupäivän on outo kalvava nälkä vaikka söisi kuinka paljon. //edit: eilen huomasin, kun söin "vaan" kastiketta ja täysjyväpastaa, vaikka kastikkeessa oli vihanneksia niin "nälkä" iski jo 1,5h jälkeen vs. jos olisin syönyt ison salaatin samalla niin kuin yleensä syön..

Mulla lähti alkuraskaudessa paino nopeasti nousuun kun jouluna herkuttelin ja söin mitä sattui, ja sit oli kauhee nälkä ja ruokahalu, kunnes paha olo iski ja söin hetken lähinnä hedelmiä, kauramuroja ja maitoa, välillä meni myös suklaata. Radidiagnoosin jälkeen paino lähti yllättäen takasin laskuun ja palasi lähtöruutuun, kun ruokavalio on ollut extraterveellinen, herkuttelu on näyttänyt tyyliin siltä että syön kaksi fasupalaa kerran viikossa aterian jälkeen ja juhlissa oon syönyt pikkusen sipsejä. Lähtenyt paino oli varmaan lähinnä turvotusta, kun nyt kahden viikon aikana hidas tasainen 0,9kg nousu. Vaikka painoa on tullut vähän niin se kyllä näkyy mahassa ja tisseissä! Haikeudella katson jotain vuoden takaisia videoita ja mietin että tuleeko mun maha näyttämään enää ikinä tuolta. (ei varmaan, mutta ei haittaa, mut silti haikea ja vähän katkera fiilis.)

Tiedän ton epämukavan jännän nälkäisen olon, suosittelen itse hillitsemään napostelua mutta syömään kunnon välipaloja sillon esim ruisleivän juustolla ja paljon kurkkua, porkkanaa, paprikaa, jne !
No siis voileipiähän minä napostelu-nälkääni vedänkin! Mutta kasviksia sais kyllä olla enemmänkin.

Tehdään kyllä useimpina päivinä salaattia aterian kanssa ja syön aamiaisella melkein aina joko hedelmiä tai marjoja, mutta 'leivänpäällys-kasvisten' ostamiseen ei ole rutiinia. Meistä kumpikaan ei normaalioloissa (siis ennen raskautta) syönyt säännöllisesti leipää muuten kun aterioiden yhteydessä, eikä silloin ole tarvinnut päällisiä kun leivällä putsataan lautaselle jääneet kastikkeet/muut liemet 😅

Hihii *hermostunutta naurua*, täällä ylittyi aamun punnauksessa 69 kg eli ei oo enää pitkä matka seuraavan kymmenkilon haamurajaan. Lisäpainoa tullut viitisen kiloa lähtöpainoon verrattuna ja raskautta takana vasta 41% eli vähän jännää mitenköhän korkealle tässä päästäänkään...

Tiedän tunteen. Seulontoihin liittyen kun oli punnitus pari vk sitten ja sanoi että 69,5kg niin tais multa "oho" päästä suusta 😂 Ekassa raskaudessa nousi paino hirveästi ja sitten taas laski alle lähtöpainon niin en jaksa nyt stressata kun trendi näyttää samalta, mutta kyllähän ne numerot osaa yllättää.

Nyt olen syönyt kyllä ihan mitä sattuu vaan selviytyäkseen pahoinvoinnista. Yleisesti ruokailut lapsen kanssa on kyllä muuttuneet aikaisempaa elämää säännöllisimmiksi ja terveellisimmiksi, joten ajattelin että jos ei nyt vauva kasvais ihan kieroon vaikka pari kuukautta syönkin hapankorppua, appelsiinia ja jotain leivoksia 😬

Nyt olen syönyt kyllä ihan mitä sattuu vaan selviytyäkseen pahoinvoinnista.
Tämä tuntui myös mulle parhaalta (ainoalta 😬) vaihtoehdolta. Jos täällä on vielä pahoinvoinnista kärsiviä, toivottavasti alkaa hellittää pian - muistan että se vaihe, jossa aina kun luulin sen loppuneen, seuraava ilta/päivä oli ihan kaamea, tuntui turhauttavan pitkältä.

Kunnes sitten jossakin vaiheessa (ehkä viikoilla 12-14) ne pahat jaksot alkoivat tulla lievempinä, enkä enää pystynyt muistamaan tarkkaan milloin edellinen todella paha oli. (Tietysti tämä lieveneminen tapahtui juuri nt-ultran aikoihin niin että ehdin kehittää km-paniikin ennen sitä, mutta onneksi sieltä löytyi sykkeelliben pikku sammakko.)

Takaisin