Raskaudesta kertominen

emsu86

Sanavalmis juttuseppä
Lokakuun äidit 2019
Aloitellaan tänne yleiselle puolelle tämmöinen ketju myös. Joko ootte kertonut jollekin vai odotteletteko viikkojen lisääntymistä? Milloin suunnitteilla kertoa?

Tää on itselle jotenkin vaikea juttu tässä odotuksessa. Omalle siskolle lätkäsin plussasta kuvan jo ennenkukn herätin miehen, mies on kertonut omalle veljelleen, mutta kukaan muu ei tiedä. Yleensä ollaan kerrottu jo tosi aikaisin myös isovanhemmille, nyt ehkä yritän pitkittää koska riskit keskenmenolle on suuremmat niin en halua heitä huolestuttaa. Toisaalta miten sitä sit kertoo, jos keskenmeno tulisikin?

Neuvola ohjeisti kertomaan töissä esihenkilölle, koska pitäisi selvittää vaikuttaako raskaus työntekoon, mutta siellä ainakaan en halua kertoa, olen nyt määräaikaisena työntekijänä ja mahdollisesti keväänaikana vakinaistetaan, joten en todellakaan halua ottaa mitään riskejä sen suhteen vaikkakin raskaussyrjintä on kiellettyä ja esihenkilökin on hyvä tyyppi.

Muokattu viimeksi:
Muutamalle kaverille, työkaverille ja äidille kertonut. Kerron esihenkilölle kyllä kun tietää että oli yritys käynnissä 😊 Helpompi suunnitella töitä! Muille kerrottu yleensä ultrien jälkeen ja ns julkistettu rakenneultran jälkeen, niin varmaan nytkin 😁

Mun lisäks asiasta tietää vasta mun miehet. Edellisessä raskaudessa puhuttiin liian varomattomasti lainalasten kuullen, joten päiväkodissa saivat tietää. Ja toki asian myönsin kun siitä tuli puhetta, jolloin vasukeskustelussa mukana olleet lasten sosiaalityöntekijät tuli infottua asiasta myös. Radin vuoksi ja kahvin juonnin loputtua mun käly arvasi. Radin myötä tuskastuin mun sokereita ihmettelevän tädin uteluihin ja totesin sille et ne sokrut seilaa miten sattuu hormoneitten vuoksi. Täti kun soitti just sen jälkeen kun olin saanut puhelun siitä et seulan lisäksi myös nipt hälytti ja mut passitettiin lapsivesipunktioon. Muille mun läheisille kerrottiin asiasta vasta keskeytyksen jälkeen, kun kummastelivat normalisoituneita sokereita. Appivanhemmille aviomies kertoi siinä vaiheessa, kun tarvittiin keskeytyspäivälle lapsenvahtia.

Edellisestä raskaudesta sai mun makuun tietää liian moni ennakkoon. Tällä kertaa pidän tarkemmin huolen siitä, ettei tieto valuisi mihinkään, ainakaan ennen kuin on mitään hyviä uutisia. Meidän oli jo edellisestä raskaudesta tarkotus olla hipihiljaa kunnes joku arvaisi. Ajatuksena oli laittaa ultrakuvat jouluna jääkaapin oveen mikäli ei olisi sitä ennen "jääty kiinni".

Tällä kertaa taktiikkana edelleen pitää matalaa profiilia ja myöntää vasta kun joku arvaa mitä on meneillään. Toki tällä kertaa ei niin helppoa salailla, sillä jos kahvi rupeaa taas ällöttämään aika moni takuulla arvaa siitä.

Toistaiseksi ei tiedä kun mies ja näin tulee olemaankin hetken :) kerrotaan muille vasta kun ollaan eka lapsille kerrottu ettei sit vahingossa lipsahda joltain 😊 viimeksi vuoto oli läsnä tosi pitkään ja lapsille kerrottiin vasta rv 17 kun se loppui ja kaikki näytti hyvältä ultrassa

Vielä ei tiedä kukaan muu kuin mä ja te täällä palstalla. :D kerron miehelle ens viikolla, kunhan saan testiin sen 3+.

Keskenmennessä kerrottiin mm. lapsille ja muutamille tutuille, ni oli aika ankeeta sitten kertoa, että kävi miten kävi.. 😪 Nyt täytyy vaan jaksaa odottaa, et selvitään yli sen nt-ultran, vaikkei sekään kyllä tae ole vielä yhtään mistään.

Oon kertonut useammalle kaverille, siskolle ja isälle. Rypäleraskaudesta kerroin lopulta useammalle kuin kelle olin koko raskaudesta kertonut siinä vaiheessa. Jotenkin koen itse helpompana sen, että jos sattuu taas menetys kohdalle niin läheiset osaavat olla tukena.

En tiedä yhtään milloin kertoisin. Esikoisesta kerroin esimiehelle heti, koska oksensin kokoajan enkä voinut olla kassalla😅
Nyt kun ei ole tuollaista pakkoa, niin en tiedä yhtään. Toisaalta vu on ensi viikolla, nt kuukauden päästä.. ehkä kerrotaan läheisimmille varhaisen jälkeen ja lopuille nt jälkeen. Ompahan sitten myös tukea, jos käy huonosti

Oon kertonut useammalle kaverille, siskolle ja isälle. Rypäleraskaudesta kerroin lopulta useammalle kuin kelle olin koko raskaudesta kertonut siinä vaiheessa. Jotenkin koen itse helpompana sen, että jos sattuu taas menetys kohdalle niin läheiset osaavat olla tukena.
Oi hurja oot kun pystyt pitämään mieheltäkin vielä salassa! 💪 mun on niin vaikea olla kertomatta mitään ja pitämään minkäänlaisia salaisuuksia saatika jos olis näin megaiso salaisuus 😁

Me ollaan ajateltu, ettei kerrota ennen nt-ultraa kellekään, jollei tule pakottavaa tilannetta vastaan😅 Sen verran skeptisiä tässä asian suhteen ollaan. Mut jos kaikki menee hyvin, niin tulevat isovanhemmat saavat äitienpäivänä kuulla asiasta🥰

Ei olla kerrottu kenellekään vielä. Ekasta kerrottiin isovanhemmille nt-ultran jälkeen, muut sai sitten aika lailla huomata itse 😅 Nyt meinasin, että kertoisko jo aiemmin isovanhemmille, mutta saa nähdä.

Tällä hetkellä tietää miehen lisäksi mun kaksi siskoa. Muille varmaan kerrotaan viimeistään nt ultran jälkeen. Ehkä yhdelle ystävälle kerron ennen sitä. Ekan kohdalla kerrottiin heti isovanhemmille ja sisaruksille. Toisen kohdalla odotettiin vähän pitempään ja hyvä niin😃

Takaisin