Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Supe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Supe

Satasella mukana keskusteluissa
Lokakuiset 2026
Koska teillä on neuvola? Aattelin, et tähän voisi kirjata neuvolakäynnit jotenkin 🤔
Mulla itellä eka neuvola on 5.3 ja sillon olisi menossa vissiinkin 9+5.

Muokattu viimeksi:
Pitäisköhän varata, saahan sen sit peruttua jos niikseen tulee. Varmaan parempi olla ajoissa kun ei niitä aikoja helposti oo tarjolla.

Mä mietin kans et olisko pitäny varata jo, mutta en oo halunnut. Ajattelin, että odotan rauhassa varhaisultraan ja sen jälkeen vasta varailen.

Huomaan, että välttelen koko neuvola asiaa osittain varmaan sen takia että siellä on sama terkka joka oli esikoisen raskaudessa, mutta ei nähty enää synnytyksen jälkeen (piti olla eka neuvola ja jälkitarkastus hänellä, mutta ei ollut). Hän oli kyl tosi kiva.

Varasin ja puhelimen päässä kiiteltiin että olin ajoissa kun ajat on tosiaan kortilla!
11.3. on aika ja silloin rv 8+5. 😊

Mä kanssa meinasin soitella vasta ultran jälkeen. Oon tehnyt kaikissa raskauksissa näin. Nyt vähän mietin, että taidan tarkalle ehdottaa, jos jätetään kokonaan eka käynti välistä. Mehän käytiin silloin syksyllä siellä ja mitään erikoistahan siinä käynnillä ei ole. Pyytäisi vaan labrapyynnöt ja avaamaan ipanaan raskauden ja sitten seuraavat käynnit. Nt-ultra varataan itse sähköisestä järjestelmästä ja sen ohjeet mulla on syksyltä kyllä tallessa.

Mä kanssa meinasin soitella vasta ultran jälkeen. Oon tehnyt kaikissa raskauksissa näin. Nyt vähän mietin, että taidan tarkalle ehdottaa, jos jätetään kokonaan eka käynti välistä. Mehän käytiin silloin syksyllä siellä ja mitään erikoistahan siinä käynnillä ei ole. Pyytäisi vaan labrapyynnöt ja avaamaan ipanaan raskauden ja sitten seuraavat käynnit. Nt-ultra varataan itse sähköisestä järjestelmästä ja sen ohjeet mulla on syksyltä kyllä tallessa.
Mä oon kans vähän miettonyt et voisko sen pitää puhelimessa tms. Katsoin, että netistäkin löytää sen saman materiaalin mitä ensikäynnillö neuvolassa jaetaan. Me asutaan myös alueella missä Ipana käytössä. Muutenkin miettinyt, että koenko tarvetta niin tiheälle neuvolaravaamiselle mitä muistan että esikoisen kanssa oli, siis lähinnä puolen välin jälkeen.

Mulle on reilun viikon päästä joku ensisoitto. Soittavat neuvolasta ja sit vissiin varataan seuraava aika, jossa menisin paikan päälle 😊

Aiemmin täällä varhaisultra tehtiin kunnallisella kaikille, nyt en tiedä onko systeemi muuttunut hyvinvointialueiden vuoksi. Ei ne chatissa sanoneet, kun kysyin. Ois ollut hyvä tietää, koska ollaan etäsuhteessa. Ois voinut suunnitella jo etukäteen hieman ehkä paremmin 😊

Huh, nyt se on hoidettu. Me saatiin aika 9.3. ja tuolloin 9+6. Selitin heti puhelimessa, että jäi vähän traumaa synnytyksestä. Sanoin myös että peruuttelen aikaa sitten jos meneekin kesken. Tosi semmonen kieltävä olo vielä.

Sain heti huomiselle puhelinajan missä väsätään lähete raskauden keston selvitykseen. Oon kyllä aika varma että sai alkunsa 17.1., eikä aiemmin. Mutta kyllä ultra vaan kelpaa🙈🙏

Sitten omalle terkalle aika 3.3.

Sain heti huomiselle puhelinajan missä väsätään lähete raskauden keston selvitykseen. Oon kyllä aika varma että sai alkunsa 17.1., eikä aiemmin. Mutta kyllä ultra vaan kelpaa🙈🙏

Sitten omalle terkalle aika 3.3.

No hyvä juttu, että selvitetään sitten ☺️ Jos olisi alkanut aiemmin, olisi kaikki tekemäsi testit olleet varmaan yhtä tummia. Nyt tais olla joku vaaleampi ja sit heti tummeni?

No hyvä juttu, että selvitetään sitten ☺️ Jos olisi alkanut aiemmin, olisi kaikki tekemäsi testit olleet varmaan yhtä tummia. Nyt tais olla joku vaaleampi ja sit heti tummeni?
Joo näin juuri! Oon 99% varma tuosta ajankohdasta kyllä 🙏

Soitin tänään neuvolaan varatakseni ajan ja se puhelu kesti jo reilu puolituntia kun kyseli kaikki mahdolliset ennakkotiedot.
Ensi viikolla lääkärin konsultointi, jossa tekee arvion foolihappolisästä (keliaakikoille suositellaan tupla annosta, mutta vain lääkärin määräämänä), mutta ymmärtääkseni tästä ei edes soiteta vaan kirjataan vaan Kantaan.

Varsinainen neuvola meni vasta 19.3 eli 10+? Onneksi varattiin se varhaisultra ettei tarvitse sinne asti odotella ilman mitään

Soitin tänään neuvolaan varatakseni ajan ja se puhelu kesti jo reilu puolituntia kun kyseli kaikki mahdolliset ennakkotiedot.
Ensi viikolla lääkärin konsultointi, jossa tekee arvion foolihappolisästä (keliaakikoille suositellaan tupla annosta, mutta vain lääkärin määräämänä), mutta ymmärtääkseni tästä ei edes soiteta vaan kirjataan vaan Kantaan.

Varsinainen neuvola meni vasta 19.3 eli 10+? Onneksi varattiin se varhaisultra ettei tarvitse sinne asti odotella ilman mitään
Oho tuosta en tiennyt. Itsellä myös keliakia. Pitääpä ottaa puheeksi lääkärin kanssa tuo. Kiitos kun laitoit tänne kommentin :)

Oho tuosta en tiennyt. Itsellä myös keliakia. Pitääpä ottaa puheeksi lääkärin kanssa tuo. Kiitos kun laitoit tänne kommentin
Tää on ilmeisesti aika uusi ohjeistus kun edellisessä raskaudessa 2024 tuosta ollut mitään puhetta tai löytynyt mitään tietoa netistä

Eilen oli eka neuvola. Näin esikoista odottavana oli ihan jännää, vaikka loppujenlopuksi aika tylsä käyntihän tuo oli. Tuntuu jotenkin hurjalta, että tuolla käynnillä raskautta ei mitenkään todennettu vaan edelleen ainut todiste tyypin olemassaolosta on viiva tikussa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Mulla on aika häkeltynyt olo vielä tästä tilanteesta ja mietin, voiko tämä olla totta. Ajattelin, että voisin varata neuvolan perjantaina, niin sitten olisi kulunut tasan neljä viikkoa viimeisten kuukautisten alkamisesta.

Hormonikierukka otettiin pois viime keväänä (ei liittynyt lapsen hankintaan) ja sen jälkeen kierrot olleet jotain välillä 21-28. Laskeskelin oletetun ovulaatio perusteella, että tämä kierto olisi ollut 25 päivää ja siten tänään olisi pitänyt kuukautisten alkaa. Tämän pohjalta mä en nyt jotenkaan yhtään tajua, millä raskausviikolla menen ja raskaslaskurista riippuen olen tänään joko 3+ jotain tai 4+0 😅. Onko teillä jotain näkemystä tähän asiaan antaa?

Takaisin