Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua vaivaa menkkojen aikaan aina valtava negatiivisuus. Kaikki vain ärsyttää. Ja sen sijaan että surisin sitä että ei osunut kohdalleen, ajatus on enemmänkin ”no emmä ois edes halunnutkaan!” Ja ajatukset pyörii kaikissa vaikeissa asioissa kuten hampaiden teossa, univajeissa, liitoskivuissa ja missä lie. Ja miettii että no olishan sitä ny hullu ja tyhmä kun ampuis itseään tuolla lailla jalkaan.
Mulla iskee negatiivisuus usein siinä kohtaa, kun on jo tehty niin monet negat, että raskaus siinä kierrossa on epätodennäköistä, mutta menkat ei ole alkanut. Mutta sen sijaan, että jotenkin surisin asiaa, mulla tulee puhdas raivo ja inho itseäni kohtaan. En nyt viitsi tähän kirjoittaa niitä ajatuksia sellaisenaan, mutta luokkaa "no mitäpä taas luulit, et sä tolla kropalla tuu koskaan raskautumaan". Samalla kierron alku- ja loppupäät on yleensä mulla myöskin produktiivisinta aikaa, koska en anna itelleni periksi sitten yhtään missään 😂

@Syksynlapsi ja @0mppu Oon tosi samoilla linjoilla teiän kaa tossa miten kierron aikanakin saattaa monta kertaa vaihtua ajatusmaailma siitä. Ite eilen nukkumaanmennessä ahdistuin siitä miten kolmas lapsi tarkottais väistämättä auton vaihtoa jne mikä sit taas vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen merkittävästi. Ja nyt kun on hetken saanut nukkua yönsä hyvin *koputtaa puuta* niin miltä se läpi yön heräily sit taas tuntuu. Mulla on aiemmat lapset ollu tosi huonoja nukkujia käytännössä sen koko vauvavuoden ja oon kulkenu ne ajat ihan haamuna vaan 😶 Mut sit taas vauvahaave on niin vahva että sitä löytää ittensä vähän väliä toivomasta ja odottaa vaan sitä että pääsis jo testaamaan....

Mietin myös vaan siinä vähän epätodennäköisessä skenaariossa että olisin tästä kierrosta raskaana, että miten sitten saiskohan sitten? 🤔 Toki menen ehkä vähän asioiden edelle mutta yritän miettiä kaikki mahdolliset skenaariot etukäteen jotta osaan varautua, kun jostain luin että raskaana jos olisinkin nyt niin raskaana se pitäisi heti aloittaa positiivisesta testistä jos ei ole ennen ollut jo. Ja hyvä olisi jos viimeistään dpo12 jonkin tiedon mukaan, mennyt vähän sekaisin kaikesta tiedosta mitä lukenut tänään asiasta. 😂 Silloin tuossa skenaariossa jos raskaana tulisi kiire kyllä sen progesteronituen kanssa.

Mutta tosiaan asioiden edelle menen kun voihan se hyvin olla että ne arvot kunnossa. 🤷‍♀️ Ja mikään progesteronituki ei auttaisi siinä tilanteessa mua jos ne arvot kunnossa....
Jos tarvit ja saat sen progesteronituen, niin se alkaa vaikuttaa kun lääkettä alat käyttää. Just instassa yks raskaana oleva oli saanut progetuen alkuraskaudessa tiputtelun vuoksi, ja tiputtelu oli loppunut siihen. Mutta hyvä kun meet verikokeisiin!

Heippa! Minulla on vähän ollut taukoa kirjoittelusta, teidän viestit olen kyllä aktiivisesti lukenut. :smiling-eyes:

Mieleeni jäitte etenkin te, jotka kirjoititte, että miehelle tulee suorituspaineita herkästi. Meillä on ihan sama tilanne. Kaikki myötätuntoni siis teille ja toivottavasti saitte talleteltua sen verran hyvin, että pääsette jännittämään mahdollista raskautta :Two-hearts:

Itselläni odotteluun tulee vastaus vihdoin ensi viikolla! Sovin ovulaation jälkeen itseni kanssa, että tekisin ensimmäisen testin aikaisintaan dpo13, eli ensi viikon torstaina. No, nyt perinteisesti en millään jaksaisi odotella sinne asti :Grinning Face: Ehkä testaan ti/ke dpo11/12, huomisen yli koitan nyt vielä sinnitellä.

Oireita ei ole hirmuisesti ollut. Vatsassa on joitain tuntemuksia ollut, mutta niitä on jokaisen kierron lopussa.
Mieli on ollut tyynempi ja tuntuu, että en ole ollut niin vilukissa kuin yleensä, mutta yleensäkin taitaa PMS-ärsytys tulla ilmoille vasta ihan lähellä kuukautisten alkua ja ehkä en vaan aiemmissa kierroissa ole noteerannut kehon lämpötilaa samalla tavalla…

Onneksi testaamista ei tarvitse enää kauaa odotella :folded:

@Syksynlapsi ja @0mppu Oon tosi samoilla linjoilla teiän kaa tossa miten kierron aikanakin saattaa monta kertaa vaihtua ajatusmaailma siitä. Ite eilen nukkumaanmennessä ahdistuin siitä miten kolmas lapsi tarkottais väistämättä auton vaihtoa jne mikä sit taas vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen merkittävästi. Ja nyt kun on hetken saanut nukkua yönsä hyvin *koputtaa puuta* niin miltä se läpi yön heräily sit taas tuntuu. Mulla on aiemmat lapset ollu tosi huonoja nukkujia käytännössä sen koko vauvavuoden ja oon kulkenu ne ajat ihan haamuna vaan 😶 Mut sit taas vauvahaave on niin vahva että sitä löytää ittensä vähän väliä toivomasta ja odottaa vaan sitä että pääsis jo testaamaan....
Kyllä juuri näin. Itselläkin tänään oli hetken neutraali olo että jos meidän lapsiluku jää kahteen niin sen on tarkoitettu niin ja ei tarvi sit ainakaan taloudellista tilannetta tai omaa jaksamista murehria. Mut sit lapset innostui katselemaan omia vauvakuvia ja esikoinen kertoi että sen kaverin perheeseen tulee vauva kesällä... kyllähän se taas kolahti kun meidän kesken mennyt raskaus olis ollut toukokuinen/kesäkuinen ja myös päätettiin että tää kierto oli nyt viimeinen ennen taukoa 😬

Mulla iskee negatiivisuus usein siinä kohtaa, kun on jo tehty niin monet negat, että raskaus siinä kierrossa on epätodennäköistä, mutta menkat ei ole alkanut. Mutta sen sijaan, että jotenkin surisin asiaa, mulla tulee puhdas raivo ja inho itseäni kohtaan. En nyt viitsi tähän kirjoittaa niitä ajatuksia sellaisenaan, mutta luokkaa "no mitäpä taas luulit, et sä tolla kropalla tuu koskaan raskautumaan". Samalla kierron alku- ja loppupäät on yleensä mulla myöskin produktiivisinta aikaa, koska en anna itelleni periksi sitten yhtään missään 😂
Kuulostaa erittäin tutulle tuo negojen ja menkkojen välinen aika. 🫠 Itseinho meinaa nostaa päätään. Mullahan oli yhdessä kierrossa niin masentunut olo, että aloin kelailemaan ihan ihme juttuja. Että en tuu raskaaksi, koska oon jotenkin pilannu mun kehon tai sektio vaikuttaa niin paljon, ettei onnistu. Ja että se kiireellinen sektiokin oli mun vika, koska en osannut synnyttää. Ja oikeastihan mun lantion ja vauvan hartioiden välillä oli vaan niin iso epäsuhta ettei olis onnistunut loppuun asti alateitse. Mutta näin sitä vaan keksii itseään syyttää ja kääntää nuo huonot ajatukset tähän uuden vauvan yritykseenkin. 🙄
Kaipa se on joku mielen kiero tapa suojella itseään. Vaikka sitten haukkumalla itseään.

rouvat herrat neidit ja muutkin, hyvää huomenta! Täällä on LH piikki! 🤣😅

Mieshän sen ties jo eilen kattoessaan mun maanisuutta. Teen ehkä toisen testin varalta päivemmällä kun aamuvirtsa ei tosiaan oo paras ovulaation testaukseen. Plus haluan tietää näillä uusilla tikuilla että kauan ne pystyy poimii mun lh piikkiä (toki se piikki saattaa vaihdella kierron mukaan).

rouvat herrat neidit ja muutkin, hyvää huomenta! Täällä on LH piikki! 🤣😅

Mieshän sen ties jo eilen kattoessaan mun maanisuutta. Teen ehkä toisen testin varalta päivemmällä kun aamuvirtsa ei tosiaan oo paras ovulaation testaukseen. Plus haluan tietää näillä uusilla tikuilla että kauan ne pystyy poimii mun lh piikkiä (toki se piikki saattaa vaihdella kierron mukaan).
Noniin, ette tarvitse enää ovistestejä. Kyllä mies kertoo kun on ovis ovella :rolling:

Sori olin missannu tän kokonaan!

Viikonloppuisin oon tehny siinä joskus pari tuntia ko oon herännyt eli joskus 11-13 aikoihin 😅 Pyrin tekemään yleensä kaksi testiä päivässä, toisen klo 18 aikoihin.

Jos taas oon töissä ja toimistolla, niin aamutesti jää välistä, ja teen päivän ainoan testin siinä klo 15-16, kun tuun kotiin.

Jos oon etänä, niin aamutesti yleensä 8-10 välissä, ja iltatesti klo 18.
Kiitos vastauksesta. :smiling-eyes: Vaihtelua sullakin siis noissa joissa. Saat kuitenkin ovulaation kiinni?

Ehkei tarttisi itsekään sit olla ihan niin huolissaan noista kellonajoista. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja kun ilmeisesti kaikki testit ei kaikilla toimi, niin pitänee sitäkin toivoa, että on tullut valittua itselle toimiva. Saa nähdä millainen stressi tästä vielä kehitetään itselle siihen mennessä kun pääsee edes yritystä aloittamaan. :Grinning Face With Smiling Eyes: Vaikka eihän se sitä ovulaation kiinni saamista vaadi, että raskaaksi tulee. Olis vaan kiva saada tähdättyä oikeaan aikaan tallettelut, niitä kun ei ihan joka väliin kerkeä (tai jaksa).

Huomenta, @Suskikitten, samat sanat kuin @Rouva W : mitä sä ovulaatiotesteihin tuhlaat? Kysyt mieheltä vaan. xD Nyt sit ahkeraa tallettelua ja sitä myöten plussatuulia! <3

@Syssymyssy ooh, olkoon tämä enne hedelmöittyneestä munasolusta ja kiinnittyvästä alkiosta! <3

Olin ihan varma, että tänä aamuna (kp 13) olisi Oura-sormuksen mukaan aamulämmöt jo koholla, kun viikonloppuna oli parina päivänä vähän syvempi droppi ja eilen sit +/-0. Mutta EI! Tänään taas alhaalla lämmöt, joten voi olla, että ovulaatio on vielä tulossa tänään tai huomenna tai oli sunnuntaina. Tein sit MaybeBaby-sylkitestin, ja siinä näytti nyt, että estrogeenit olisi vähän laskusuunnassa, kun oli pisteitä ja saniaiskuvioita molempia näytteessä. Eilen tosin oli aika vahvoja saniaisia, joten en tiedä siitä sitten. Pitää tehdä iltapäivällä vielä toisen kerran.

Itelle henkisesti raskainta on varmaan just tää follikkelivaihe siihen noin suunnilleen ovulaatioon asti. On raskasta kannatella koko kuviota yksin, kun miehen motivaatio petipuuhiin vaihtelee niin paljon per päivä. Mä toivoisin, että olis talletteluja hedelmällisessä ikkunassa vaikka joka päivä tai joka toinen päivä, mutta ymmärrän, että miehellä on paineita ja saattaa tuntea olevansa vain ns. "väline" tässä kaikessa. Niin oon sit lempeästi pitänyt asiaa esillä ja kuulostellut aina päivän fiilistä hänellä ja sen mukaan sitten toiminut. Ja toki miehelle kerron kierron vaiheista suoremmin ja epäsuoremmin, mutta ei se silti ole sama asia kuin mulla, kun tiedän, tunnen ja seuraan paljon tarkemmin oireita ja muuta.

No, katsellaan. Sais kohta jo lämmöt nousta ja ovulaatio tapahtua, niin pääsis taas seuraavaan vaiheeseen tässä kierrossa.

@-Tipi- tervetuloa takaisin kirjoittelemaan ja kiva kuulla kuulumisia! <3 Toivon sulle pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä, että jaksaisit viel muutaman päivän odotella testaamatta – ja kun testin teet, niin vahvaa plussaa tikkuun!

@Kali Hyvä, kun meet verikokeisiin ja jos tarviit progesteronitukea, niin toivottavasti sen saat ja toivotaan, että siitä on apua. Halauksia ja voimia lähetän edelleen kaiken keskelle, sun tie on nyt kuoppaisempaa ja mutkaisempaa laatua, joten pieni helpotus olisi varmasti tervetullutta. <3

Vielä noihin fiiliksiin, mistä täällä on puhuttu, että vaihtelee, niin oon itsekin lopulta yllättävän neutraalisti ottanut sen, kun menkat lopulta on alkaneet. Mulla eniten odotusta oli silloin, kun aloitettiin yrittäminen ja nyt viime kierrossa. Siinä välissä talletteluja oli meillä niin harvoin, että en edes odottanut mitään muuta kuin menkkoja alkaviksi. Marraskuun kierto oli, missä aamulämmöt oli koholla ja menkat pari päivää myöhässä, niin siitä sitten toivo heräsi, että jos nyt ns. yllättäen kuitenkin. Avasin tosiaan jo testipaketinkin, mutta päätin kokeilla kohdunsuuta ennen testaamista – ja vuotohan siinä sitten alkoi samana päivänä. Joulukuussa sit talleteltiin ahkerasti, mutta ei tärpännyt, ja tässä kierrossa sit uudelleen.

Huomaa, että itsellekin tulee vähä sellasta turnausväsymystä, kun ovulaatio ns. antaa odottaa itseään, ja motivaatiota on vaikea pitää yllä enää follikkelivaiheen loppua kohden. Pitäisi jaksaa siihen asti, että ovis on varmasti mennyt ja vasta sit hellittää. Mutta olisihan se kiva, että elämä kierron puolivälin paikkeilla olisi muutakin kuin vauvantekohommia.

Edit: Lisäys tähän väliin vielä, että follikkelivaiheen loppupuolen jälkeen toinen raastava vaihe on se, mistä muutkin olette kirjoittaneet. Siinä ensin odottelee, että josko alkaisi jotain oireita olla, kuten peruslämpö koholla, kiinnittymiskipua tai -vuotoa tai jotain vastaavaa. Kun mitään oireita ei ala kuulua, seuraa pettymys ja itseinho, ja tuntee itsensä typeräksi aasiksi, kun uskalsi toivoa ja haaveilla. Silloin menkat sais tulla heti, mutta eihän ne tule ennen kuin tulee. Siihen asti takaraivossa elää pieni toivonkipinä, että jospa – ja samalla tietää, että ei.

Kivaa viikkoa kaikille!

Muokattu viimeksi:
Pakko tulla taas omanapailemaan, kun en nyt tajua tätä mun kiertoa. Olin eilen ihan varma että oli ovulaatio koska kivut oli niin suuria ja perjantaina testit näytti plussaa. Mut tänään alaselkä kivut jatkuu sekä alavatsan nippailu/paineen tunne ja limaakin vielä tulee vähän. Vieläkö sitä pitäs tänäänkin jaksaa talletella 🤔 lämpöjä en oo mittaillu ja ne ovistestitkin loppui perjantaina joten muiden tuntemusten varassa tässä nyt ollaan.

Pakko tulla taas omanapailemaan, kun en nyt tajua tätä mun kiertoa. Olin eilen ihan varma että oli ovulaatio koska kivut oli niin suuria ja perjantaina testit näytti plussaa. Mut tänään alaselkä kivut jatkuu sekä alavatsan nippailu/paineen tunne ja limaakin vielä tulee vähän. Vieläkö sitä pitäs tänäänkin jaksaa talletella 🤔 lämpöjä en oo mittaillu ja ne ovistestitkin loppui perjantaina joten muiden tuntemusten varassa tässä nyt ollaan.
Tell me about it, mun ovulaatioelämä on tässä kierrossa ollut hyvin yksi yhteen tän sun kokemuksen kanssa. Jos vaan sulla ja miehellä riittää energiaa ja viitseliäisyyttä, niin ei yhdestä lisätallettelusta varmaan haittaa ole. <3 Voimia sekoilevan kierron keskelle!

Saat kuitenkin ovulaation kiinni?
Ainakin tässä kierrossa sain, monestikaan en saa testillä kiinni, mut muiden oireiden + lämmönnousujen avulla saanut sit ns. varmistettua oviksen tapahtuneen.

@Syssymyssy ooh, olkoon tämä enne hedelmöittyneestä munasolusta ja kiinnittyvästä alkiosta! <3
Toivon todella, mutta samalla yritän pitää toivon matalalla 😅 Kiukku kerkesi jo laantua, mutta muita "oireita" tällä hetkellä palelu, nänneissä pientä epämukavuutta, väsyttää, ja ainakin toistaiseksi kohdunkaula on vielä ylhäällä ja pehmeä. Illalla kohtu tuntui jotenkin sellaiselta, että olis pallo vatsassa. Nää kaikki voi olla myös pms-oireita ni en sitten tiedä 🤷‍♀️ Saa nähdä maltanko enää huomenna olla testaamatta, riippuu varmaan siitä, nouseeko vai laskeeko lämmöt.

@Syssymyssy täysin ymmärrettävää! Olishan se kiva, että olis jokin hopealuoti sen selvittämiseen, odottaako lasta vai kuukautisia, mutta valitettavasti moderni lääketiede ei toistaiseksi ole siihen pystynyt (jos kohta nykyiset herkät raskaustestit kertoo tuloksen kyllä melko varhain, tosin ei riittävän varhain kärsimättömälle odottajalle). Vielä, kun pms-oireet ja alkuraskauden oireet on niin yksi yhteen keskenään. Eli maltillista toiveikkuutta ja kärsivällisyyttä päivä kerrallaan. <3

Mun ystävän lapsi just sai nimensä, on nyt 3 kuukauden ikäinen. Tarinan mukaan heillä onnistui tärppi, niin, että ystäväni bongasi ovulaation pregcheckin ja maybebabyn avulla, mutta oli juuri lähdössä muutamaksi päiväksi reissuun ilman miestään. Kertoi sit miehelle, miten on näreet, ja tekivät talletuksen. "Sun ei tarvi tehdä mitään, makaat vaan selälläs, ni mä hoidan homman." Ja katso, hedelmöittymisen ihme tapahtui!

Tänään olisi ne verikokeet mutta luulen kyllä että ei mitään hyviä tuloksia ole luvassa siis hyviä mulle joka tarkoittaisi että arvot huonot. 😪 Mutta luulen että arvot hyvät eli huonoja uutisia mulle.

Muutenkin ei kyllä sen toissapäiväisen pienen toivon pilkkeen jälkeen ole hirveä usko että tärpännyt on. Jotenkin oma intuitio sen sanoo nyt niin että ei ole voinut onnistua. 🙄 En tiedä...

Voihan piinapäivät 🙃 nyt arviolta dpo4/5 ja taas sitä rupeaa kuvittelemaan kaikenlaisia oireita. Mm. vasemmassa nivusessa tuntuvia "repäisykipuja" joita mulla on ollut aina vaan alkuraskauksissa. Ei pitäis kuulostella kroppaa näin tarkasti, kaikenlaista kremppaa sitä löytyykin 🤭

Omanapaa, mutta täällä edelleen ovislimat ja vähän juili/nippaili alavatsalla tänään. En tiedä, johtuuko siitä, että kuulostelen vai muusta, mutta yritän nyt joka tapauksessa miestä motivoida tositoimiin vielä tälle iltaa. Oli nimittäin ihan ku kananmunan olis joku rikkonu mun alakertaan. Viime kierrossa ovislimat kesti sen 3–4 päivää, nyt keskiviikosta asti. Huominen lämpökäyrä jännittää. Silloin kp 14. 🤩

Mietin, että mikähän se mun yks marraskuinen 21 päivän kierto oikein oli, kun ei sen jälkeen tai sitä ennen oo vastaavia ollut.

Viikko sit viikonloppuna ystävän vauva nukahti mun syliin, ja manifestoin itseni vuoden kuluttua pitämään omaa kolmekuista lasta sylissä. Oon manifestoinu joka kk tätä samaa, mut nyt ku oli vavva siinä sylissä ja tuhisi niin ihanasti, ni josko mun rukoukset tällä kertaa kuultais. Mun äiti osaa viittomakieltä ja on luvannut myös viittoa Jumalalle, jos hän vaikka onkin kuuro. 🥲😭

Mun on ollut tänään varsinkin vaikea hillitä raivoani kun suurimman osan ihan on okei olo ollut, mutta jos jokin asia ihan pieni mitätön asia mennyt pieleen olen menettänyt hermot jo monta kertaa sellaisten asioiden takia tänään. 🤯 Ja nyt illalla kun mies söi banaania mun vieressä oli kyllä helvetin vaikeaa hillitä itseäni etten sano jotain. Oli nimittäin jostain syystä uskomattoman ärsyttävä ääni.

Ja soitti kitaraa vielä sen perään joka taas pitkästä aikaa sai mun pinnan vielä kireämmälle. Viimeksi oli edellisen kierron lopulla joka sai mut toivomaan että olisin ollut raskaana koska edellinen kerta siitä oli se edellinen kerta ennen kuin tein positiivisen raskaustestin lokakuun lopulla. ☹️ Ja ärsytti läpi ne muutamat viikot aina välillä kun raskaana edellisen kerran olin. Nyt tosin viime kierron jälkeen epäilen enemmän että joku uusi kuukautisia enteilevä super ärsytys oire vaan.

Olen kyllä aivan hermoraunio kun tuntuu että pahoitan mieleni kaikesta ja en kestä juuri nyt yhtään mitään mikä vähänkin ärsyttää mua. Toki alkaisi kuukautisoireet super ajoissa kun normaalikierron mukaan jos sillä mentäisiin aikaisintaan alkaisi sunnuntaina. Ellei sitten viime pitkän kierron jälkeen nyt olisi lyhyt kierto joten tiedä sitä sitten. 🤷‍♀️

mulla oli äsken kerrassaan positiivinen gynepuhelu. Sain lähetteen julkiselle sen lisäksi että terolutit. Ja tietty suosituksen että lopettaisin imetyksen, jonka tekisin jos tää tissitakiainen ei olisi liimautunut muhun 😓 en ees käsitä miten jotkut onnistuu lopettaa imetyksen kun tää yks pitää huolen että on tissillä kolmen tunnin välein vuorokauden ympäri vaikka on lähemmäs 2 vuotias.

Ehkä terolutit kuitenkin riittäisi auttamaan kun ovulaatio vaikuttaisi tapahtuvan lämpöjen perusteella ja imetys yleensä estää tuon. Toki mun rautavarastot saattaa olla super huonokuntoiset imetyksen takia.

Takaisin