IVF/ICSI-HOIDOT 2026

StellaMom, kiitos tsempeistä. Me todella siis yksityisen puolella, joten jonotuksia tarvitse. Kunhan keho toipuu punktiosta (ehkä lievästä hyperistä) ja tästä ärsyttävästä pikku flunssasta, mikä eilen alkoi, kun punktio oli keskiviikkona. Ihan siis kierron ja kehon mukaan PAS:Iin. Mikäli sieltä alkioita pakkaseen asti pääsee. Enää en ole varma mistään.
Meillä 4 munasolua, 3 hedelmöityi ja 2 pakkaseen. Yksi niistä saa tuomionsa maanantaina. Mullakin tuli flunssaa edellisen punktion jälkeen sopivasti, ehkä se on a) tämä aika vuodesta ja b) vartalo kun on käynyt kovilla ja vastustuskyky alhaalla.
Vaikka on kauheaa odottaa miten hedelmötyksen ja solukehityksen kanssa käy niin on se parempaa että saa tietää, ja lääkäri voi tehdä hoitosuunnitelma niiden tietojen perusteella. Meidän yritykset alkoivat jo 8 vuotta sitten joten tässä muutama kuukausi lisää ei haittaa. 39 vuotiaalla PAS siirtojen mahdollisuudet ovat ihan positiivisia vielä.

Meillä mies oli mukana punktiossa sekä alkionsiirrossa, se on selkeästi normaalia. Heräämössä saatiin kahvia/teetä, mehua ja patonkia. Yksityisellä maksaa tarpeeksi että heillä on varaa laittaa kymppi tarjoiluihin 😁 oishan se kiva että on joku tuttu mukana joka voi pitää vaikka kädestä kiinni. Mun mies silitteli päätä punktion aikana mut en kyl siihen voinut keskittyä 😬

Mihin ne julkisella perustaa tuon, että mies ei saa olla mukana? Me ollaan yksityisellä ja ihan kaikessa mies ollut mukana. Punktiossa hänestä myös iso apu, etenkin tällä kertaa kun todella teki kipeätä jonkin verran. Meillä mies myös hoitaa kaikki pistokset muhun. Jotenkin tuntuu kummalliselta ajatukselta, että ei saisi olla mukana, kun yhteinen asia tämä kuitenkin meillä on.
En tosiaan tiedä mihin se perustuu, enkä edes huomannut kysyä kun siinä niin paljon muutakin asiaa tuli 🤔. Enkä toki sitäkään kysynyt tarkoittiko koko punktiota vai esim. just sitä heräämöä.

Mulla kans helpotti kyllä tosi paljon, että mies sai olla siinä vieressä koko ajan. En kyllä yleensä oo jännittäjä tai pelkää toimenpiteitä mut jos olisin yksin joutunut olemaan nii olisin vakavasti harkinnut sitä esilääkettä kyllä 😅.

ON: Kävin ultrassa, saikku jatkuu. Mennään sillä rajalla onko normaalia toipumista vai lievä hyperi. Nestettä saman verran ku aiemmin ja munasarjat edelleen kookkaat mut ei oo lähteny suurentumaan. Nyt vaan lepoa ja nesteiden nauttimista 😅.

Tilkassa tosiaan mies saa olla mukana kaikessa paitsi "heräämössä" punktion jälkeen. Eli kaikki ultrat ja muut sekä punktiossa saa olla mukana. Alkionsiirroista en tiedä, kun itse en ainakaan kokenut tarvetta puolisolle siellä. Heräämön ovessa lukee, että tila on tarkoitettu vain toimenpiteeseen tulijoille. Se koko tila on mun mielestä aika ahdas ja tosi hyvin kuulee, mitä verhon takana puhutaan, niin veikkaan, että se on syy.

Onpa todella erilaisia käytänteitä miesten suhteen!
Kysissä mies on mukana kaikessa, jos niin haluaa. Niin petipuolella kuin toimenpidehuoneessa. Ja silloin kumpikin kohtaa hoitajan ja lääkärin.
Ja onneksi oli mukana kun menin itse ihan pois tolaltaan tästä yllättävästä endodiagnoosista🥲🩷
Siellä ilmeisesti on joku suht tarkka lääkäri, koska minullekin KYSin lapsettomuuslääkäri diagnosoi endometrioosin. Mua on ruvettu hoitojen takia ultraamaan vuonna 2019, että aika monta vuotta meni diagnoosiin. Toki minulla on vähän epätyypillisemmät oireet, mutta aika monta palasta omassa elämässä oireiden suhteen loksahti paikalleen. Minulle oli jotenkin helpotus ymmärtää, että endometrioosin takia minun kohtu on lääkäreiden mielestä hyvin hankalasti kallellaan. Ja tämä kohdun vähän jännä asento on varmaan aiheuttanut minulle useamman kerran ongelmia, ehkä jopa esikoisen synnytyksessä sektion.

Itselle tuo diagnoosi oli myös aika iso yllätys, ehkä pieni järkytyskin. Oletin jotenkin että se olisi löytynyt jo ajat sitten jos minulla sellainen olisi. Tai joku olisi kysynyt ne tietyt kysymykset, jotka auttaa sen diagnoosin tekemisessä (minä olin siihen mennessä ollut hoidossa HUSissa ja Dextrassa ja muutama lääkäri kuitenkin minun kohtua on tutkinut....). Mutta kun syy hoitoihin on ollut alusta asti miehessä, niin eipä minua ole tutkittu.

Paljon tsemppiä asian sulatteluun!

@Enkelinsiipi kiitos🩷 Oikeastaan diagnoosi tuli siitä, kun lääkäri yritti tyhjentää follikkelia mutta sieltä tulikin verta. Tämä oli jo minun kolmas punktio kuitenkin.
Toki mitään endoon viittaavia oireita mulla ei ole ollut kropassa kuin se, että munasarjat ei reagoi lääkkeisiin kovasti. Nuorena mulla oli todella kivuliaat menkat, mutta ne jäi jostakin syystä sinne. Kierukka mulla oli ennen yritystä 7 vuotta putkeen, mikä on varmasti pitänyt endon aisoissa.

En saanut sen ihmeempiä ohjeita. Pitäiskö mun tutkituttaa tän laajuuttaa vai katsoa vaan päästäänkö pasiin ja toivoa parasta? Mutta joo lääkärille nämä on arkipäivää ja ei sen erityisemmin ottautunut tähän tuoreeseen diagnoosiin. Saitko sinä erilaista hoitoa diagnoosin jälkeen esim?

Tarjoiluista: julkiselta sain viimeksi vaan kusen väristä mehua. Alkoi nuo yksityisen tarjoilut kiinnostamaan 🤣

@Enkelinsiipi kiitos🩷 Oikeastaan diagnoosi tuli siitä, kun lääkäri yritti tyhjentää follikkelia mutta sieltä tulikin verta. Tämä oli jo minun kolmas punktio kuitenkin.
Toki mitään endoon viittaavia oireita mulla ei ole ollut kropassa kuin se, että munasarjat ei reagoi lääkkeisiin kovasti. Nuorena mulla oli todella kivuliaat menkat, mutta ne jäi jostakin syystä sinne. Kierukka mulla oli ennen yritystä 7 vuotta putkeen, mikä on varmasti pitänyt endon aisoissa.

En saanut sen ihmeempiä ohjeita. Pitäiskö mun tutkituttaa tän laajuuttaa vai katsoa vaan päästäänkö pasiin ja toivoa parasta? Mutta joo lääkärille nämä on arkipäivää ja ei sen erityisemmin ottautunut tähän tuoreeseen diagnoosiin. Saitko sinä erilaista hoitoa diagnoosin jälkeen esim?

Tarjoiluista: julkiselta sain viimeksi vaan kusen väristä mehua. Alkoi nuo yksityisen tarjoilut kiinnostamaan 🤣
Seuraavan kierron inseminaatioon määrättiin vahvemmat keltarauhashormonilääkkeet loppukiertoon. Muuta jatkohoitoa ei ole ollut, kun ilmeisesti minullakin on suht lievä endometrioosi. Se pysyi pitkään piilossa minipillereiden ansiosta. Me vaihdettiin aika pian tuon endo-diagnoosin jälkeen yksityiselle, vaikka jonotammekin vielä julkisen puolen alkiodiagnostiikkaan (puolison perinnöllinen sairaus). Mutta niissä jonoissa ja etenkin hoidoissa kestää ikä ja terveys, ja kohta epäilen että lähetekin on hukkunut (kliinisen genetiikan yksikkö laittoi sen Tilkkaan marraskuun alussa. KYS laittoi oman lähetteensä syyskuun puolivälissä matkaan genetiikan yksikköön. On tässä venailtu hetki). Nyt siis on tulossa luovutetuilla siittiöillä ivf Ovumialla.

Mulla siis oireina tosiaan kohdun jyrkän vinouden lisäksi tietyissä asennoissa yhdyntäkipuja, ajoittain menkkojen aikaan ulostuskipua, alkionsiirroissa ei riittänyt tavallinen annos keltarauhashormonia pitämään vuotoja poissa... Aika pahat pms-oireet ja hormonaalinen ahdistus, eli jos raskaaksi tulen ja vauva saadaan, niin jatkan vanhoilla tutuilla minipillereillä, koska ne sopivat mun mielenterveydelle hyvin. IVF-hoidoissa ainakin 5v sitten oli vielä lääkityksellä hyvä vaste, saa nähdä miten käy nyt 37-vuotiaana. Huomenna alkaa progynova, menkkojen odottelu ja ivf-rundi starttaa täydellä voimallaan joskus kuun vaihteessa (Estrogen priming-lyhyt kaava). Meinaa jo jännittää.

Ei tuo menopur näytä mulle sopivan. Tänään vikassa ultrassa oli kaksi 20mm follikkelia ja muuten sitten alle 10mm follikkeleita. Me ei todella suurella todennäköisyydellä saada kolmea hoitoa julkisella koska tulokset on näin huonoja. Saatiin nyt sitten valita mennäänkö inseminaatioon vai ivf:ään. Kumpi vaan valitaan niin saadaan sen jälkeen joka tapauksessa yksi ivf hoito vielä. Joten päätettiin että lähdetään kokeilemaan näillä kahdella follikkelilla ivf:ää koska se ei kuitenkaan syö sitä meidän vikaa kertaa. Täytyy nyt vaan toivoa että nämä olisivatkin laadultaan ihan huippuja. Maanantaina punktio!

Ongelma vaan on, ettei biologiin saa mitään suoraa kontaktia. Biologi ei ole missään tapaamisissa ja omakannan kautta viesteihin vastaa vain hoitaja. Hoitajasta sit riippuu miten paljon ne jaksaa kysellä asioita ja miten nopeasti vetää herneet nenään kysymyksistä... Harmillista on, että viestivastauksista ei ikinä kysytä kokemuksia, vain lääkärikäynneistä. Mä nimenomaan toivoisin lääkäreiltäkin tuollaista laatikon ulkopuolelta asioiden katsomista, et mietittäis enemmän yhteistyössä biologin kanssa, että mitä siellä ihan solutasolla tapahtuu ja oisko jotain mitä vois kokeilla. Ehkä mun pitää vielä laittaa uudelleen viestiä omakannan kautta, siitäkin huolimatta että viimeisin hoitaja jo vaikutti tosi kypsältä mun kyselyihin...
Tuntuu olevan kovin erilaisia käytäntöjä. Husissa olemme saaneet useasti jutella biologin kanssa. Olen laittanut pyynnön biologin soittoajasta Omapolun kautta.

En tosiaan tiedä mihin se perustuu, enkä edes huomannut kysyä kun siinä niin paljon muutakin asiaa tuli 🤔. Enkä toki sitäkään kysynyt tarkoittiko koko punktiota vai esim. just sitä heräämöä.

Mulla kans helpotti kyllä tosi paljon, että mies sai olla siinä vieressä koko ajan. En kyllä yleensä oo jännittäjä tai pelkää toimenpiteitä mut jos olisin yksin joutunut olemaan nii olisin vakavasti harkinnut sitä esilääkettä kyllä 😅.

ON: Kävin ultrassa, saikku jatkuu. Mennään sillä rajalla onko normaalia toipumista vai lievä hyperi. Nestettä saman verran ku aiemmin ja munasarjat edelleen kookkaat mut ei oo lähteny suurentumaan. Nyt vaan lepoa ja nesteiden nauttimista 😅.
Minkälaisia oireita sulla on? Tässä omia oireita yrittänyt tutkailla, mutta tämä pirun flunssakin sekottaa ajatuksia.

Minkälaisia oireita sulla on? Tässä omia oireita yrittänyt tutkailla, mutta tämä pirun flunssakin sekottaa ajatuksia.
No oon vähän kipeä, turvoksissa, sit alavatsalla alkoi uudelleen kipuilu, päätä särkenyt. Hengästytti portaissa.. lääkäri sanoi että munasarjojen koko ja nesteen määrä oli mulla hieman liian vähäinen hyperiin, nuo muut oireet sinänsä passaa. Lepäilyllä ja nesteen nauttimisella tosiaan mulla selkeästi oireet helpottaa, eilen kun valmistelin vähän töihin lähtöä nii vointi selkeesti provosoitu ruuanlaitosta ja muusta. En onneksi tarvinnut mitään lääkityksiä tähän ja saan kotona lepäillä, toki jos vointi pahenis nii sit päivystykseen 😊

Ihana 🤣. Aika kalliit tarjoilut toki meilläkin, tässä kuussa on jo melkein 4000e hoidoista maksettu jos lääkkeet laskee mukaan 😅🙈. Mehiläisessä saatiin privahuone punktion jälkeen, tarjoiluna oli suolakeksejä, elovena välipalakeksi, fazerin sinistä, smoothie, mehua ja vettä. Ja toki automaatista kahvia jos haluais hakea.

Joo Taysissa pääsee kumppani mukaan lepotilaan ja punktioon, siellä on verhoilla eroteltu lepotuolipaikat ja perus tuoli kumppanille siinä vieressä. Omat eväät pitää julkisella olla ja suosittelivat että onkin eväät mukana 😁 Polimaksu on mennyt aina vaan multa paitsi ensikäynnillä meni molemmilta. Siirtoon sais myös tulla kumppani mukaan mutta meillä mies ei oo päässyt kumpaankaan siirtoon. Vähän eroja näköjään näissä julkisten paikoissakin.

Täällä pp4 ja on kyllä piinaa nää päivät, voi apua 😅

Polimaksu on mennyt aina vaan multa paitsi ensikäynnillä meni molemmilta. Siirtoon sais myös tulla kumppani mukaan mutta meillä mies ei oo päässyt kumpaankaan siirtoon. Vähän eroja näköjään näissä julkisten paikoissakin.
Ilmeisesti kullakin alueella omat käytännöt. Husissa munasolukeräyspäivästä tullut lasku molemmille. Tosin vain sen noin 67 euroa, mikä ilmaista yksityiseen verrattuna. Maksoin Dextrassa keräyksestä lähtiessä laskun, niin siinä oli monta nollaa ja seuraavalla viikolla tuli vielä kahden tonnin lasku.

No oon vähän kipeä, turvoksissa, sit alavatsalla alkoi uudelleen kipuilu, päätä särkenyt. Hengästytti portaissa.. lääkäri sanoi että munasarjojen koko ja nesteen määrä oli mulla hieman liian vähäinen hyperiin, nuo muut oireet sinänsä passaa. Lepäilyllä ja nesteen nauttimisella tosiaan mulla selkeästi oireet helpottaa, eilen kun valmistelin vähän töihin lähtöä nii vointi selkeesti provosoitu ruuanlaitosta ja muusta. En onneksi tarvinnut mitään lääkityksiä tähän ja saan kotona lepäillä, toki jos vointi pahenis nii sit päivystykseen 😊
Okei, täällä kanssa kipuilua, erityisesti iltaa kohti pahenevaa turvotusta, lievää hengästymistä ja jaksamattomuutta (en ole siis varma johtuuko flunssasta vai..) estolääkitys tosiaan on käytössä. Jos tämä nykyinen ilta olo olisi esim. aamupäivällä niin olisin varmaan jo soitellut ja kysellyt, et pitääkö käydä näytillä. Toistaiseksi oon siis kotona pärjäillyt ihan lepäillen ja juoden.

Ekasta punktiosta ei siis ollut tällaista olo ja siksi nyt pohdituttaakin.

Takaisin