Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No eipä tullut vieläkään sitä huippu lukemaa ovulaation testauksessa. 🥴 Pitäisiköhän luovuttaa ettei testaa enään tässä kierrossa niin säästyisi edes se 10 testiä ensi kerralle??

Muutenkin keksin loistavan kuvauksen tähän meidän yrityksen suhteen. Se on se hulluuden määritelmä, kun toistetaan samaa asiaa yhä uudelleen toivoen eri lopputulosta. Ja se on se kun yritetään uusia raskauksia siinä toivossa että ei mene kesken, vaikka kaikki merkit viittaavat että ei se onnistu. Tuntuu kyllä aivan hullulta jatkaa tätä kun tuolla lailla tajusin ajatella tätä yritystä... 🙄

Auttaisko @Kali jos ottaisitte tauon yrittämisestä? Et pari kuukautta vaikka vaan tunnustelisitte, haluutteko jatkaa yrittämistä edelleen?

Mähän silloin syksyllä mental breakdownin aikoihin mietin, et haluanko edes vauvaa, mutta sitten kadutti, kun ei yritetty siinä kierrossa 🙄

Auttaisko @Kali jos ottaisitte tauon yrittämisestä? Et pari kuukautta vaikka vaan tunnustelisitte, haluutteko jatkaa yrittämistä edelleen?

Mähän silloin syksyllä mental breakdownin aikoihin mietin, et haluanko edes vauvaa, mutta sitten kadutti, kun ei yritetty siinä kierrossa 🙄
Niin en tiedä, tiedän miehen kannan että haluaisi jatkaa kun ollaan siitä paljon puhuttu varsinkin viimeisen keskenmenon jälkeen enemmän vielä puhuttu. Hän sitä mieltä että kun me halutaan lapsia tai 1 edes, niin ei me tästä nuoremmiksi muututa niin aika ei ole meidän tai lähinnä mun puolella. 🥴 Hänhän voisi saada myöhemminkin lapsia jos jättäisi vaan mut ja etsisi jonkun toisen. Ja siis ei ole tuota sanonut mulle tai vihjaillut edes, nuo on mun ajatuksia että mietin välillä miksi on edes mun kanssa kun haluaa lapsia ja mä en tunnu niitä hänelle pystyvän saamaan. 😟

Se on lähinnä mullekkin joko nyt tai ei koskaan jos kerran yritetään. Tarkoitin vain tuolla lauseella tuosta hulluuden määritelmästä että se sopii hyvin tähän meidän yritykseen. 😖 Jotenkin konkretisoitui että hulluahan tämä kyllä toisaalta on...

//Niin ja lähinnä nyt haluaisin vain tulla raskaaksi mahdollisimman nopeasti ja että kestäisi edes yli 6+0 viikoille jotta päästään niihin tutkimuksiin kun seuraavasta keskenmenosta tulisi se 3 täyteen joka vaaditaan.

Mäkin esittäydyn täällä!

Oon 29v nainen, puoliso on 38v. Esikoinen saatiin syyskuussa 2024, yritystä sillon 5kk ajan (toki mies asu toisella paikkakunnalla ja oli vaan viikonloput paikalla, joten ei optimitilanne). Nyt toiveissa toinen lapsi, jätin Slindat pois joulukuussa ja yritys alotettiin tammikuun alkupuolella pari viikkoa sitten 🤩

Clearbluen ovistestejä tehdessä vilkkuva hymynaama (ovis lähellä, aloita yrittäminen) 8.1. - 12.1. eli to-ma, sit tiistaina 13.1. pysyvä hymynaama eli ovis. Selkeät ovisoireet oli 13.1.-14.1., kunnon ovislimat, halut ja nippailut alavatsalla 😄 tallettelut oli la 10.1. ja ke 13.1., tiistain eli ovispäivän yritys jäi vähän ohkaseksi 😄 Nyt piinapäivät meneillään eli dpo6 ja testailen dpo9, kun edellisessä raskaudessa sillon tuli plussa.

Eli täällä jännittämässä muiden kanssa ja lukemassa juttuja, terve vaan 😆

@Kali
Eihän mikään tarkoita että keskenmenot sinusta johtuisivat. Syynä voi olla myös A) huono tuuri tai B) miehen siittiöt (kts siittiöiden DNA -fragmentaatio).

Meillä miehessä vika enkä ole kertaakaan harkinnut jättämistä enkä edes luovutussiittiöitä. Mun mies sanoi jokin viikko sitten: Silleen hyvä että se vika on minussa, koska (mun lempinimi) varmaan ajattelisi muuten että minä haluan ottaa eron.
Niinhän minä olisin kyllä ajatellut! 🫣 Ja kyllä, mies jostain syystä puhuu välillä minulle kolmannessa persoonassa, en tiedä mikä homma. Mutta siis todennäköisesti sun mieskään ei mieti jättämistä.

Samaa täällä pohtinut rauta-arvojen kanssa. Ferritiini oli vuosi sitten alle 30, sen jälkeen tankannut rautaa ja vuoto niukentunut sellaiseen sidemainoksen nättiin niukkaan vuotoon 😁 ehkä hyvä merkki? Voisi kyllä käydä taas tarkistamassa sen ferritiinin kun se aina lähtee valumaan alaspäin
Itsellä oli ennen synnytystä ferritiini 13, synnytyksessä lähti litra verta, mutta ei ketään ole asia enää sen jälkeen kiinnostanut. 😅
Pari vuotta tankannut rautaa ja samalla syönyr kaikki pois kaapeista pyörimästä, niin olisi kiva tietää, että onko noussut.
Kunhan tässä saa aikaiseksi jossain vaiheessa käydä terveystalolla testeissä, niin selviää; ostin e-passilla raskauttatoivovan labrapaketin ennen vuoden vaihdetta. 🙃

Täällä alkoi tänään yk7 😮‍💨 Olin taas liian toiveikas kun kävin ennen ovista vyöhyketerapiassa (olen käyny muutenkin, mutta nyt yritettiin eritoten hormonipisteitä aktivoida) ja tunsin oviksen pitkästä aikaa oikealla puolella. Ihan valtava stressi (jatkuva ja pitkäaikanen ongelma) elämässä muuten ja toivottomalta olo tuntuu ihan kaikin tavoin, ei ainoastaan tämän asian suhteen. Ehkä syy miksi ei onnistu...
Alkaa itselläkin toiveet suuntaamaan tuonne yksityiselle labroja jne. ajatellen. Labroja otettiin nyt vasta muusta syystä, mutta niissä ferritiini hyvällä tasolla, hb laskusuuntainen syystä x? ja leukkarit koholla syystä x? Mut kiinnostais noiden hormonitasojen mittauttaminen kyllä. Tässäkin kierrossa oviksen sain kiinni testeihin ja oireet täsmäs, tallettelutkin onnistui viimeisen päälle, vaan ei.

Ja muoks. Siis hb ollut tässä puolen vuoden aikana runsaammin laskusuuntainen -~20pykälää, mutta lähtötaso ollut niin hyvä, että edelleen viiterajojen sisällä kuitenkin.

Muokattu viimeksi:
Täällä alkoi tänään yk7 😮‍💨 Olin taas liian toiveikas kun kävin ennen ovista vyöhyketerapiassa (olen käyny muutenkin, mutta nyt yritettiin eritoten hormonipisteitä aktivoida) ja tunsin oviksen pitkästä aikaa oikealla puolella. Ihan valtava stressi (jatkuva ja pitkäaikanen ongelma) elämässä muuten ja toivottomalta olo tuntuu ihan kaikin tavoin, ei ainoastaan tämän asian suhteen. Ehkä syy miksi ei onnistu...
Alkaa itselläkin toiveet suuntaamaan tuonne yksityiselle labroja jne. ajatellen. Labroja otettiin nyt vasta muusta syystä, mutta niissä ferritiini hyvällä tasolla, hb laskusuuntainen syystä x? ja leukkarit koholla syystä x? Mut kiinnostais noiden hormonitasojen mittauttaminen kyllä. Tässäkin kierrossa oviksen sain kiinni testeihin ja oireet täsmäs, tallettelutkin onnistui viimeisen päälle, vaan ei.

Ja muoks. Siis hb ollut tässä puolen vuoden aikana runsaammin laskusuuntainen -~20pykälää, mutta lähtötaso ollut niin hyvä, että edelleen viiterajojen sisällä kuitenkin.
Oletko laihtunut/lopettanut tupakoinnin? Mietin tuota Hb-laskua. Raudanpuutteeseen viittaisi pienentynyt MCV. Jos MCV on kasvanut niin voi olla folaatin puute. Toisaalta jos Leuk koholla ja Eryt matala niin voi olla jotain tulehduksen tyyppistä. Mulla kuukautiset on laskeneet hb:tä melkein kymmenen yksikköä (saman verran kuin veripussi nostaa).

Hb voi periaatteessa vaihdella riippuen näytteenottoasennosta (makuultaan vs istualtaan) ja nesteyksestä riippuen. Kuitenkin voisi yrittää pyytää verikokeiden pyytävältä yksiköltä hb-kontrollia jonkin kuukauden päähän, varsinkin jos ei ole mitään kunnon syytä tuolle laskulle keksitä. Kannattaa hoksauttaa että on tosiaan matalampi verrattuna edelliseen, varsinkin jos on useampia näytteitä otettu ja niissäkin suunta ollut laskeva.

@Kali Tuntuu pahalta sun puolesta, kun uit noin syvissä vesissä. 💔 Kuten todettu, eihän mikään osoita syyn olevan sinussa. Eikä ole muutenkaan kiveen hakattua, ettet koskaan voisi saada lasta. On myös turhaa itsensä kiusaamista ajatella tuollaista, että puoliso saisi lapsia jos jättäisi sinut... Itse mietin, vaikka lapsi onkin omalla kohdalla se suurin haave, niin puoliso on niin rakas ja tärkeä, että valitsisin kyllä elämän lapsettomana hänen kanssaan kuin jättäisin hänet etsiäkseni toisen isän mahdollisille tuleville lapsilleni.

@Venkula Tsemppiä uuteen kiertoon! Se on aina suuri pettymys ja surun aihe, kun on toivonut ja jännittänyt. 🥺 Voimakas stressi kuulostaa huolestuttavalta. Mistä suuri stressisi johtuu, pystytkö mitenkään vaikuttamaan siihen? Ja suosittelisitko vyöhyketerapiaa noin muuten?

Itsekin olen täällä kirjoittanut, että harkitsen noita labratestejä. Hinta vähän kuitenkin kauhistuttaa, kun just nyt on ollut muita isoja menoja. Ehkä nyt mittautan vaan ferritiinin, ja joskus myöhemmin muut asiat, jos on edelleen tarvetta? Sitten näkisi myös sen, onko ferritiini lähtenyt nousuun. Mulla on ferritiini mitattu joskus 5 v sitten, jolloin se oli 11. Nykyään tosin syön lihaa, niin olisikohan voinut siitä nousta? Toisaalta on lyhyt kierto ja viikon pituiset kuukautiset, niin tuntuu että vuodan paljon ja usein... 😅 Oon kuitenkin nyt aloittanut rautakuurin (Sideral Forte)! En usko, että siitä voi olla omalla taustalla haittaa.

Mä sain tänään itseasiassa opiskeluterveydenhuollon kautta ruinattua itelleni ferritiinitestin (oon vielä opiskelijakin kun jäänyt oppari roikkumaan...), mutta eivät suostuneet ottamaan herkkä CRP samalla niin mistä sitä sitten tietää, onko se lukema oikea 🫠

Tuli mieleen tuosta @Venkula n viestistä; tunnetteko yleensä oviksen vuorotellen jommalla kummalla puolella, vai vain toisellla? Mulla tuntuu lähinnä aina vasemmalla, joskus harvoin jotain oikeallakin. Mietin, et onko jokin pielessä, hämääkö mun kroppa mua vai ovuloinko joka kerta oikeasti vasemmalta.

Mä sain tänään itseasiassa opiskeluterveydenhuollon kautta ruinattua itelleni ferritiinitestin (oon vielä opiskelijakin kun jäänyt oppari roikkumaan...), mutta eivät suostuneet ottamaan herkkä CRP samalla niin mistä sitä sitten tietää, onko se lukema oikea 🫠

Tuli mieleen tuosta @Venkula n viestistä; tunnetteko yleensä oviksen vuorotellen jommalla kummalla puolella, vai vain toisellla? Mulla tuntuu lähinnä aina vasemmalla, joskus harvoin jotain oikeallakin. Mietin, et onko jokin pielessä, hämääkö mun kroppa mua vai ovuloinko joka kerta oikeasti vasemmalta.
Mä oon miettinyt tuota ihan samaa! Mulla tuntuu ovulaatio myös melkein aina vasemmalla. Joku kuukausi oli oikeallakin jotain tuntemuksia mutta kovemmat kivut oli silloinkin vasemmalla. Ja oon kanssa miettinyt että kertooko siitä, että toinen munasarja on jo poissa pelistä vai mikä homma? Vai säteileekö kipu vaan jostain syystä aina tonne vasemmalle? Että jos jollakin on jotain tietoa/kokemusta tästä niin kiinnostaisi tietää. ☺️

Mä oon miettinyt tuota ihan samaa! Mulla tuntuu ovulaatio myös melkein aina vasemmalla. Joku kuukausi oli oikeallakin jotain tuntemuksia mutta kovemmat kivut oli silloinkin vasemmalla. Ja oon kanssa miettinyt että kertooko siitä, että toinen munasarja on jo poissa pelistä vai mikä homma? Vai säteileekö kipu vaan jostain syystä aina tonne vasemmalle? Että jos jollakin on jotain tietoa/kokemusta tästä niin kiinnostaisi tietää. ☺️
ChatGPT selitti, että kipu voisi olla heijastumaa oikealta, ja että vasemmalla puolella voi olla vain erilainen hermotus, mutta en sitten tiedä 🤔 hämmentävää joka tapauksessa

Täältä taustalta huutelen (vauvatoiveita ilmassa 🩷), että mulle lapsettomuuteen erikoistunut lääkäri sanoi (ennätettiin ensikäynnille juuri kun plussasin esikoisesta) kun ultratessa osasi kertoa kummalta puolin raskaus oli alkanut ja ihmettelin, että oviskipu tuntui kyllä juuri vastakkaisella puolella siinä kierrossa, niin tosiaan totesi että kivut voivat heijastella vastakkain tai paikallisesti vähän miten sattuu. Sen jälkeen en oo enää yhtään yrittänytkään ymmärtää kummalta puolin ovuloin kun tuntemukset on milloin miltäkin puolelta 😅

Niin enhän mä vaikka saisin tietää (epäilen kyllä että ei voi miehestä meidän tilanteessa johtua) että johtuisi miehestä keskenmenot ja kemialliset en häntä jättäisi, olisin mieluummin lapsettomana silloin koska ainakin silloin tietäisi että on syy miksi ei onnistuta. Mutta kuten sanoin olen lähes varma että syy minussa ennemminkin niin olen ajatellut että jos hän haluaisi hän voisi etsiä jonkun muun jos haluaisi lapsia ja ei edes pidemmän kuin tämän vuoden yrityksen jälkeen onnistuttaisi. Hän on kyllä sanonut että ei tekisi niin, kun olen tästä kysynyt häneltä, mutta vaikea vaan uskoa sitä ja tämä nyt menee ihan eri ongelman piiriin nämä ajatukset kuin vain epäily että kaikki raskaudet menee kesken yms. Mulla vaikeuksia uskoa aina ihmisiä, luottamus ongelmia siis aika pahoja vuosien huonojen suhteiden ja lapsuudenkin takia. 🥴 Mutta ei siitä sen enempää koska ei liity tähän aiheeseen mitenkään...

Ja tosta ovulaation tuntemisesta, mä oon luullut tuntevani ovulaation jommalla kummalla puolella muutamassa kierrossa.. Ainakin ennen tätä kiertoa, nyt ollut tuntemuksia molemmilla puolin vuorotellen jo kolmatta päivää. Toki eihän välttämättä ovulaatiosta nuo johdu sittenkään kun testit tai lämmöt ei viittaa että ovulaatio mulla edes tulossa saati ollut. 🙄

Oletko laihtunut/lopettanut tupakoinnin? Mietin tuota Hb-laskua. Raudanpuutteeseen viittaisi pienentynyt MCV. Jos MCV on kasvanut niin voi olla folaatin puute. Toisaalta jos Leuk koholla ja Eryt matala niin voi olla jotain tulehduksen tyyppistä. Mulla kuukautiset on laskeneet hb:tä melkein kymmenen yksikköä (saman verran kuin veripussi nostaa).

Hb voi periaatteessa vaihdella riippuen näytteenottoasennosta (makuultaan vs istualtaan) ja nesteyksestä riippuen. Kuitenkin voisi yrittää pyytää verikokeiden pyytävältä yksiköltä hb-kontrollia jonkin kuukauden päähän, varsinkin jos ei ole mitään kunnon syytä tuolle laskulle keksitä. Kannattaa hoksauttaa että on tosiaan matalampi verrattuna edelliseen, varsinkin jos on useampia näytteitä otettu ja niissäkin suunta ollut laskeva.
Tupakoinnin olen lopettanut kesällä, voi hyvin johtua siitä. Toki nyt tarkemmin katseltuna lähtenyt tuo hb laskuun jo ennen sitä, mutta tuskin tuohon puututaan perusterveydenhuollossa sen tarkemmin kun tuo leuk nousukaan ei ole kraavi. Mulla on jatkuvia niveloireita mut reumalabrat ok. Lääkäriaika menee johonkin hamaan tulevaisuuteen 😅
@Venkula Tsemppiä uuteen kiertoon! Se on aina suuri pettymys ja surun aihe, kun on toivonut ja jännittänyt. 🥺 Voimakas stressi kuulostaa huolestuttavalta. Mistä suuri stressisi johtuu, pystytkö mitenkään vaikuttamaan siihen? Ja suosittelisitko vyöhyketerapiaa noin muuten?
Kiitos!
Pitkä tarina tuo stressi 😮‍💨 Psyykepuolen juttuja: traumatausta, hoitovastuun pompottelua, turhia diagnooseja, epäsopivia lääkkeitä, epäonnistunut terapiaprosessi, merkityksettömyyttä, toivottomuutta, ”syviä vesiä”, yksinäisyyttä, häpeää, suuria muutoksia jatkuvasti mm. työrintamalla ja elämässä muutenkin. Mutta vihdoin on hoitovastuu oikeassa paikassa sen osalta, mutta hidasta on. Jaksaminen ei oikein saa tilaa toipua. Noh se siitä.

Vyöhyketerapia on mun mielestä aika matalankynnyksen hoitomuoto. Jakaa varmasti mielipiteitä. Toivottavasti siitä jollekin apua on. Mulle myös rentoutumiskeino. Akupunktiota haluaisin myös kokeilla 😊

@Nellinen Mulla ovis tuntuu yleensä aina oikealla puolella 😅

Täällä pientä ovisjomottelua jo on mutta plussaa ei näy eikä viiva oo ees vahvistunut yhtään. Flo ennustaa ovista kuitenkin jo keskiviikolle. Saas nähä... Jotenkin hassua et aina sillo oviksen aikoihin on niin paha olo ja kivut et ei sillo kyllä tee mieli yhtään heilutella peittoa 😆

Mulla tuntuu yleensä oikealla ja välillä vasemmalla 😄 ei kai sen tarviikaan mennä 50/50. Hyvä että sait ton ferritiinin pyydettyä! Harvoin perusterveillä se CRP on semmonen että merkittävästi siihen vaikuttaa, et hyvä käydä toi ees kattomassa! 🥹

Omanapailua taas, koska mies ei kuitenkaan ymmärrä mun kierron oikkuja (enkä minäkään ymmärrä). Mun menkat ei ihan oo löytäny vielä omaa tahtiaan raskauden jälkeen, ennen raskautta on ollut 29 päivän kierto. Viime kierto oli onneksi jo 30 päivää, että ehkä nää tästä alkaa hakeutua uomiinsa eikä enää huitele siellä 34-36 päivän kierroissa. Nyt kp 26 ja kolmatta päivää ihan menkkamaisia kipuja, välillä kovempia, mut mitään ei näy ei kuulu. 🫣 Oon heittäny toivon että sieltä mitään muuta olisi tulossa kun menkat, mutta nää kivut hämmentää, kun raskaustestit näyttää negaa ja kuukautisiin on vielä aikaa. Turvottaa alavatsaa ja tänään kun sain lapset nukkumaan niin tietysti sitä alkaa miettimään mikä nyt on vialla, kun oireita on mutta oikeasti mitään ei tapahdu. 😅 Mitähän tää nyt taas on? 😵‍💫

Takaisin