IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Sain vastauksen, että siittiöiden määrä olikin ollut niin vähäinen, että olivat tehneet ICSI:n 10:lle munasolulle ja loput 20 kypsää normaalilla IVF:llä. 8 hedelmöittynyttä oli saatu vain ICSIllä tehdyistä, eli yksikään munasolu ei hedelmöittynyt normaalisti. :loudlycrying: Mua harmittaa niin sikana, että alunperin päästiin julkiselle miehen arvojen takia, mut sit he päättivät että arvot oli ihan hyvät ja miestä ei ole sen jälkeen enää tutkittu. Tuntuu niin paskalta, että oma valtava effortti valuu ihan hukkaan, kun miehen osuutta ei ole yhtään huomioitu.
Samaan aikaan harmittaa kun mies ei ole panostanut omaan hyvinvointiinsa samalla tavalla, esimerkiksi treenaaminen on häneltä jäänyt kokonaan. Oon yrittänyt koko yrityksen ajan vihjailla hyvällä, et miten tärkeää on omasta terveydestä huolehtiminen, mutta tuntuu ettei vaan uppoa. Oon koko ajan sanonut että esikoinen sai alkunsa, kun oltiin molemmat eletty tosi terveellisesti vuosi sitä ennen, mut silti ei mene perille.

No, onneksi olivat tehneet edes 1/3:lle ICSIn, muuten olisi koko kierto ollut ihan yhtä tyhjän kanssa. Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat ristissä, että suurin osa kehittyis pakastimeen asti, toipuu pakastuksesta ja että kiinnittyminen olis parantunut LDN:n myötä!

Sain vastauksen, että siittiöiden määrä olikin ollut niin vähäinen, että olivat tehneet ICSI:n 10:lle munasolulle ja loput 20 kypsää normaalilla IVF:llä. 8 hedelmöittynyttä oli saatu vain ICSIllä tehdyistä, eli yksikään munasolu ei hedelmöittynyt normaalisti. :loudlycrying: Mua harmittaa niin sikana, että alunperin päästiin julkiselle miehen arvojen takia, mut sit he päättivät että arvot oli ihan hyvät ja miestä ei ole sen jälkeen enää tutkittu. Tuntuu niin paskalta, että oma valtava effortti valuu ihan hukkaan, kun miehen osuutta ei ole yhtään huomioitu.
Samaan aikaan harmittaa kun mies ei ole panostanut omaan hyvinvointiinsa samalla tavalla, esimerkiksi treenaaminen on häneltä jäänyt kokonaan. Oon yrittänyt koko yrityksen ajan vihjailla hyvällä, et miten tärkeää on omasta terveydestä huolehtiminen, mutta tuntuu ettei vaan uppoa. Oon koko ajan sanonut että esikoinen sai alkunsa, kun oltiin molemmat eletty tosi terveellisesti vuosi sitä ennen, mut silti ei mene perille.

No, onneksi olivat tehneet edes 1/3:lle ICSIn, muuten olisi koko kierto ollut ihan yhtä tyhjän kanssa. Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat ristissä, että suurin osa kehittyis pakastimeen asti, toipuu pakastuksesta ja että kiinnittyminen olis parantunut LDN:n myötä!
Ohhoh, onpa kurjia uutisia 🙄 ajatella, jos kaikille olisi tehty icsi. Tsemppiä.

@Sarsabutt aikamoista! Mutta hyvä osuus kuitenkin icsillä hedelmöittyneestä määrästä. Nyt vaan toivotaan että kaikki jaksavat kehittyä eteenpäin :Person With Folded Hands: :Dizzy Symbol:
Joo, ihan hyvä osuus, mutta kun viimeksi 8 hedelmöittyneestä vain 5 jaksoi blastoksi asti, ja vain yksi kiinnittyi keskeytyneeseen keskenmenoon asti, niin nyt ei rehellisesti oo kovin suuret toiveet.
Ohhoh, onpa kurjia uutisia 🙄 ajatella, jos kaikille olisi tehty icsi. Tsemppiä.
Tämäpä, saattais olla pian lähempänä 20 blastoa pakkasessa, jos ICSI olis tehty kaikille.

Joo, ihan hyvä osuus, mutta kun viimeksi 8 hedelmöittyneestä vain 5 jaksoi blastoksi asti, ja vain yksi kiinnittyi keskeytyneeseen keskenmenoon asti, niin nyt ei rehellisesti oo kovin suuret toiveet.

Tämäpä, saattais olla pian lähempänä 20 blastoa pakkasessa, jos ICSI olis tehty kaikille.
Jos vielä täytyisi uuteen hoitoon lähteä, niin sitten vaadit icsi kaikille ☝️

Jos vielä täytyisi uuteen hoitoon lähteä, niin sitten vaadit icsi kaikille ☝️
Me ei todennäköisesti enää ehditä kolmanteen IVF kiertoon julkisella, kun täytän syksyllä 40. :disappointed-face: Ainoastaan jos alkioita tulee niin vähän että ehditään käyttää ne ennen sitä, enkä menekään endoleikkaukseen...Tämänkin takia tää kismittää erityisen paljon, kun kirjaimellisesti meni nyt 20 hyvää munasolua roskiin, eikä uutta mahdollisuutta todennäköisesti tule :loudlycrying: enkä tiedä onko meillä varaa yksityisellä, kun omat tulot on ihan minimaaliset opiskelun takia.

Me ei todennäköisesti enää ehditä kolmanteen IVF kiertoon julkisella, kun täytän syksyllä 40. :disappointed-face: Ainoastaan jos alkioita tulee niin vähän että ehditään käyttää ne ennen sitä, enkä menekään endoleikkaukseen...Tämänkin takia tää kismittää erityisen paljon, kun kirjaimellisesti meni nyt 20 hyvää munasolua roskiin, eikä uutta mahdollisuutta todennäköisesti tule :loudlycrying: enkä tiedä onko meillä varaa yksityisellä, kun omat tulot on ihan minimaaliset opiskelun takia.
Voi ei ☹️ Harmittaa niin sinun puolesta!
Onko sinulle suunniteltu endo leikkausta milloin? Oireileeko endo? Onko aiemmin leikattu? Tehdäänkö lisäksi kuivatus? Kiinnostaa, kun itselle tulossa leikkaus myös nyt keväällä.

Voi ei ☹️ Harmittaa niin sinun puolesta!
Onko sinulle suunniteltu endo leikkausta milloin? Oireileeko endo? Onko aiemmin leikattu? Tehdäänkö lisäksi kuivatus? Kiinnostaa, kun itselle tulossa leikkaus myös nyt keväällä.
Mulle tehtiin kuivatus kesällä, ei apua kipuihin. Kivut on vaihdelleet, mutta pahimmillaan olen maannut lattialla sikiöasennossa ulostuskipujen takia. Ensi kuussa on tapaaminen sen suhteen, enkä tiedä varmaksi milloin leikkaus olisi. Ainut mitä tiedän että jono on n.4kk. Ei oo aiemmin leikattu, kun sain diagnoosinkin vasta 2,5v. sitten.
@Sarsabutt leikkaavatko tietynlaisia endoja ainoastaan? Mun on munasarjoissa ja ei olla puhuttu leikkauksesta tässä yhtään. Ehkä sitten kun ei ole enää lisääntymistoiveita.
Pääsin itse tapaamiseen endospesialistin kanssa, kun sanoin etten kestä enää kipuja.

Niillä on eri luvut testatuille ja testaamattomille, mun mielestä katsoin testaamatonta lukumäärää, kun meillä ei ole testattu. Toki luvut vähän vaihtelee lähteestä riippuen.

Voi mikä pettymyksien pettymys... 28:sta kypsästä munasolusta vain 8 on hedelmöittynyt normaalisti. :disappointed-face: Viimeksi luku oli sama 19:sta. Laitoin viestiä, että osaako biologi sanoa yhtään miksi näin on, onko munasoluissa tai siittiöissä jotain vikaa. Viimeksikin 8:sta luku tippui vielä 5:n, mikä kasvoi blastoiksi asti. Toivoin, että nyt oltais päästy aloittamaan yli 10:stä normaalisti hedelmöittyneestä. :disappointed-face::crying-face: Tottakai ymmärrän että kyse voi olla vain iästä ja tuurista, mutta silti.
Ainakin redditissä keskusteluissa puhutaan nimenomaan kolmesta testatusta/per lapsi (samaa tuntuu vahvistavan Google). Sillloin kumalatiivinen todennäköisyys nimenomaan elävään lapseen alkaa olla lähellä 100. Kliininen raskaus ja elävä lapsi on kuitenkin kaksi eri asiaa.

Muokattu viimeksi:
@Sarsabutt olipas kurja juttu, ja ymmärrän hyvin tuon että menee munasolut ihan hukkaan.

@Kaipuu toivottavasti kaikki jaksaisivat hedelmöittyä ja kasvaa reippaasti!

Täällä on ollut paljon työstressiä, ja olen ovulaatiota metsästellyt. Minulla on siis kirotun lyhyt lh-huippu, parhaimmillaan testi on positiivinen 3h ennen ovulaatiota, ja digitestikin nappaa oviksen vain harvoin. Tarkoitus olisi siis aloittaa noin viikko sen jälkeen progynova (ns. estrogen priming). Minun mittakaavassa (eli muilla olisi nega) testi on ollut positiivinen jo yli vuorokauden, mutta edelleen oireita on. Epäilen, että työstressi on myöhästyttänyt ovista, sillä näin on käynyt ennenkin.

Onneksi tämä ei ole ihan niin tarkkaa kuin inseminaatioissa, että pystyn kyllä myös ei-positiivisen ovistestin ja älykellon arvojen perusteella esittämään tarpeeksi hyvän arvauksen. On mahdollista, että kipujen takia ovulaatio oli eilen illalla/yöllä, mutta odottelen vielä mitä testi sanoo aamulla. Eli nyt siis kp 14 ja ovulaatiota etsitään ja päätellään.

@Enkelinsiipi Mulla taitaa olla tuo sama ongelma kyl, tässä siirron kierroksessa oli vahvistumassa mutta sitten seuraavaksi olikin jo haalea taas. Päädyin menemään ulimääräiseen ultraan jossa pääteltiin limiksen, keltarauhasen ja lopuksi progen tason mukaan että arvaukseni oviksesta oli oikeassa ja pääsin siirtoon vaikka viikonloppuna olin heittänyt kirveen kaivoon jo. Lääkäri sanoi että LH alkaa nousemaan aamuyöstä, jonka takia pitää ensin saada ne yön virtsakertymät pois ja sitten seuraavalla vasta testailla. Muuten ei tosiaan näy testissä.

Tämän päivän kuulumisia: kävin toisessa ultrassa, hyvältä näytti tilanne. Meillä on lääkärin mukaan positiivinen ongelma, folleja oli runsaasti ja sen vuoksi tuoresiirtoa ei nyt tehdä, koska hyperstimulaation riski on läsnä, vaikka nyt ei nestettä vatsaontelossa ollut kuin tilkka ja oikella munasarjassa myös vähän. Punktiopäiväksi valikoitui ens tiistai. Vähän jäi harmittaan kun ei päästä nyt tuoresiirtoon, mutta hän keskusteli toisen lääkärin kanssa ja he tulivat siihen tulokseen että ei kannata sitä nyt tehdä 🤥. Toivotaan että munasolut ei pääse maanantain aikana karkaamaan, kun se oli toinen huolenaihe.

@Enkelinsiipi Mulla taitaa olla tuo sama ongelma kyl, tässä siirron kierroksessa oli vahvistumassa mutta sitten seuraavaksi olikin jo haalea taas. Päädyin menemään ulimääräiseen ultraan jossa pääteltiin limiksen, keltarauhasen ja lopuksi progen tason mukaan että arvaukseni oviksesta oli oikeassa ja pääsin siirtoon vaikka viikonloppuna olin heittänyt kirveen kaivoon jo. Lääkäri sanoi että LH alkaa nousemaan aamuyöstä, jonka takia pitää ensin saada ne yön virtsakertymät pois ja sitten seuraavalla vasta testailla. Muuten ei tosiaan näy testissä.
Tämä progynovan aloitus on onneksi vaan "noin" viikko oviksesta. Siinä on liikkumavaraa. Tein tänään testin em syystä aamun toisesta virtsasta, niin siksi en ole ihan varma.

Mulle on tehty syksyllä kolme inseminaatiota ja jokaisen kohdalla olen arvannut ovulaation ajankohtaa oikein vaikka testi on ollut negatiivinen (minulla letrozolin takia kahdesti pääsi munarakkula jo lösähtämään ennen inseminaatiota, ja tämä nähtiin ultrassa). Joku hyöty siis siitä, että näitä hoitoja on harrastettu sen verran pitkään.

2 hedelmöittyny 3sta. Usko on nyt koetuksella. Mut toivottavasti edes toinen jaksaisi kehittyä ✨
Vaikka määrä ei ole iso niin prosentit ovat kuitenkin hyvät kun kaksi hedelmöittynyt. Toivotaan että ne tiitterästi jaksaisivat kehittyä 🌟. En nyt äkkiseltään muista olitko jo sanonut, mutta oliko teille siirtoa hahmoteltu johonki väliin vai tuleeko esim. se endon leikkaus ensin?

Vaikka määrä ei ole iso niin prosentit ovat kuitenkin hyvät kun kaksi hedelmöittynyt. Toivotaan että ne tiitterästi jaksaisivat kehittyä 🌟. En nyt äkkiseltään muista olitko jo sanonut, mutta oliko teille siirtoa hahmoteltu johonki väliin vai tuleeko esim. se endon leikkaus ensin?
Endon leikkaus ensin nyt keväällä. Aloitan dienogestin kunhan vuoto alkaa.. Toivotaan parasta ❄️

Täällä menossa tänään neljäs pistelypäivä. Viimeksi mulla oli käytössä gonal-f ja lopussa tuli hetkeksi myös menopur rinnalle. Molemmat oli valmiita kyniä ja näiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Nyt on pelkkä menopur ja se on itse sekoitettava. Mutta en meinaa saada neulaa ihon läpi! On pitänyt vaihtaa välillä kohtaa ja ihan todella painaa se ihon läpi. Tämä tietenkin tekee kipeää ja jää myös kipuilemaan senkin jälkeen kun on saanut pistettyä. Ja siitä syystä olen ruvennut nyt jännittämään pistämistä, mikä ei tietenkään helpota tilannetta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa neulojen kanssa, vinkkejä? Lisäksi menkoista asti on tullut pientä tuhrua ja tänään sitten ihan veristäkin vuotoa, mutta viimeksi oli gonalin kanssa sama juttu että tuli päivän-pari veristä vuotoa, joten en siitä vielä huolestu. Maanantaina on toinen ultra niin kysyn sitten asiasta.

ON: Pistelypäivä 10. Tänään pitäis pistellä vielä Gonal f + Ganirelix. Huomenna päivällä Ganirelix ja illalla 2 x Gonapeptyl. Sit olis pistot pistetty ja jään odottaan tiistain punktiota. Tällä hetkellä vähän turvonnut ja kipuileva olo, luulen että maanantain työpäivä jää välistä. Lääkäri sanoi, että herkällä korvalla kuunnella oloja ja hän tarvittaessa kirjoittaa maanantain sairaslomaa. Mun työssä ei pysty hölläileen joten järkevämpää olla kotona. Kävelyllä kävin ja tuikkimisesta huolimatta se teki kyllä hyvää. Muuten menny rentoillessa koko vloppu. Oon yksin kotona nii ei oo pakko tehdä mitään 😄. Se sopii tähän hetkeen ja vointiin aivan mainiosti.
Täällä menossa tänään neljäs pistelypäivä. Viimeksi mulla oli käytössä gonal-f ja lopussa tuli hetkeksi myös menopur rinnalle. Molemmat oli valmiita kyniä ja näiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Nyt on pelkkä menopur ja se on itse sekoitettava. Mutta en meinaa saada neulaa ihon läpi! On pitänyt vaihtaa välillä kohtaa ja ihan todella painaa se ihon läpi. Tämä tietenkin tekee kipeää ja jää myös kipuilemaan senkin jälkeen kun on saanut pistettyä. Ja siitä syystä olen ruvennut nyt jännittämään pistämistä, mikä ei tietenkään helpota tilannetta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa neulojen kanssa, vinkkejä? Lisäksi menkoista asti on tullut pientä tuhrua ja tänään sitten ihan veristäkin vuotoa, mutta viimeksi oli gonalin kanssa sama juttu että tuli päivän-pari veristä vuotoa, joten en siitä vielä huolestu. Maanantaina on toinen ultra niin kysyn sitten asiasta.
Mä en oo koskaan Menopuria pistänyt nii en tiedä kuinka paksu neula siinä on 🤔. Ganirelixissä on paksumpi neula kuin Gonal f ja mulla oli ekan Ganirelixin pistämisessä sen takia toi ettei se mennyt kunnolla kun liian hellästi pistin kun Gonal meni niin helposti. Mulla auttoi se, että vedin keuhkoihin ilmaa ja puhallan hitaasti ulos, samaan aikaan kun pistän Ganirelixin. Neula menee helpommin kun keskittyy muuhun kun siihen että kohta sattuu 😅. Kipukaan ei tunnu samallain kun siihen ei keskity. Tää toimi mulla tosi hyvin 😊.

Takaisin