Sairaalakassi

Kultakataja_

Vauhtiin päässyt keskustelija
Helmikuiset 2026
Joko ootte miettineet mitä pakkaatte sairaalakassiin? Joko joku innokas on pakannut alustavasti? :Smiling Face With Smiling Eyes:
Onko jossain jotain sun mielestä hyvää valmista listaa, vai haluatko jakaa oman listan tässä ketjussa?

Ajattelin ite ainakin sisällyttää tuplasuklaapatukoita (+ muita herkkuja) ja omat kroksit sairaalassa tallusteluun. Mies sitten hakee lisäksi arnoldsista donitseja, kun synnytyksessä ei tarvi enää radia miettiä :tears:
  • Itelle:
    Äitiyskortti
    Synnytystoiveet ihan myös paperilla
    Hygieniatarvikkeet (shampoo, hoitoaine, dödö, kasvorasva, vaseliini, hammasharja ja tahna, harja)
    Lompakko, kännykkä, laturi
    Kroksit ja villasukat
    Puhtaat vaatteet kotimatkalle
    Herkkuja
    Saako äiti sairaalasta siteet ja sellaset synnytyksen jälkeen? Pitääkö sellasia ìte ottaa mukaan?

• Mies:
    Pakkaa omat eväät ja vaihtovaatteet, laturit, henkkarit ym.
    Ajattelin vinkata, että pakkaa oman tyynyn kaiken varalta
    Vinkkejä, mitä mies vois kaivata synnytyksen aikana / perhehuoneessa?

• Vauvalle:
    Vaatteet kotimatkalle: body, potkuhousut, kypärälakki, lapaset, sukat, ne äitiyspakkauksen valkoset päälytossut ja tumput, pipo ja toppahaalari
    Telakka ja turvakaukalo + vauvapeitto
    Tarviiko jotain muuta?
Tuleeko jotain selkeää mieleen, mitä mun listoista puuttuu tai en oo huomannu ajatella?
Tai jotain, mikä ois jotain kivaa ekstraa mitä suosittelet muuten vaan mukaan?

En oo vielä tehnyt listaa, mutta takaraivossa on, että jotain pillimehua olis ilmeisesti hyvä olla ja ehkä jotain pillilläjuotavaa proteiinijuomaa. Ja noista eväistä muistan sellasen ohjeen, että synnytyksessä tarvii sekä suolaa että sokeria. Otan varmaan taatelia, kuivattuja aprikooseja, jotain herkkua (tupla ja donitsit kuulostaa aina hyvältä) ja sit varmaan jotain suolapähkinöitä tai kaura/linssisipsejä. Ehkä kertoo jotain että oon lähinnä miettinyt mitä syötävää tarvin mukaan. 😅 En osaa sanoa, mitä tuosta sun listasta puuttuisi, näyttää mun silmään ihan kattavalta. Mutta toki eka kerta mullakin niin ei silleen hajua mistään.

Mä en oo vielä uhrannut ajatustakaan oikeastaan tälle. Onhan noita listoja ja videoita yms. tullut lueskeltua ja katseltua, mitä ihmiset on pakanneet mukaan. Olen kaikessa niin mattimyöhäinen, että varmaan siellä tammikuussa alkavalla lomalla mietin näitä sitten. Nyt näin 3vk ennen joulua olen alkanut vasta mietiskellä joululahjoja ja sen jälkeen taitaisi olla vuorossa tuo vauvan huoneen remontointi ja sitten listalla ehkä tämä sairaalakassi 🙈

Lista on ollut kännykässä jo kuukausia valmiina, mutta varmaan lähinnä sen takia kun esikoisen kohdalla jäi mun ja miehen välisen väärinymmärryksen takia kotiin kaikki, KAIKKI kosmetiikka yms jutut pl. hammasharja (sentään!). Mä siis lähdin lapsivedenmenon takia ”hakemaan negatiivisen streptokokkituloksen” ja sit takas kotiin, mut sepä olikin posi ja jouduin jäämään käynnistykseen 😩 huonosti sitten viestitin miehelle, mitä pitäisi napata vielä reppuun…

Mulla on listalla itselleni aika pitkälti samat kuin @Kultakataja_ . Pari lisäystä tekisin:
- ponnareita/klipsejä, mitä ikinä millä erityisesti pitkät hiukset saa pidettyä kurissa. - huulirasva!! Mulla kuivui huulet tosi paljon viimeksi (kultakatajalla toki ehkä vaseliini oli tähän?)
- vesipullo
- omia vaatteita enemmän kuin viimeksi, koska toiveena perhepesähotelli. Jos ei päästä sinne, aion todellakin luuhata sairaalamekossa
- ipad, JOS joudun taas käynnistykseen 😂
- unimaski, korvatulpat ja purukisko
- saatan ottaa myös pienet patterivalot, oman guashan / hierontajuttuja
- henkkari on mulla myös erikseen listalla, koska pidän harvoin lompakkoa mukana🙈

Vauvaa varten otan mukaan mahdolliset kerätyt ensimaidot sekä pari tetraa myös korviketta, koska vaikka viimeksi oltiin lisämaidoilla, oli ihan hoitsusta kiinni miten ja millon sitä lisämaitoa sai ja asenne oli osalla megatympeä enkä tällä kertaa aio olla yhtään ylimääräistä yötä sairaalassa matalien sokerien takia🤷🏼‍♀️

Mies pakkaa omansa ja toki mulla on vielä erikseen lista, mitä pitää pakata esikoiselle, kun lähtee hoitoon.

Pakkaan sairaalakassin varmaankin äitiysvapaiden ekoina päivinä ja samalla valmiiksi esikoisen kassin, niin onpahan sitten. Aion myös laittaa omaan kasssiin päälle lapun, mitä sieltä mahdollisesti puuttuu ihan varmuuden vuoksi 😂 mulla oli viime synnytyksen aikaan vyötärölle asti hiukset ja ne oli vajaan viikon verran likaiset ja takussa, koska ei ollut shampoota, harjaa, ponnareita eikä kotonakaan eka ajatus ollut alkaa setviä sitä rastakasaa. Toki oli myös korona eli mitään ei päässyt hakemaan kaupasta, nythän ei olisi oikeasti mikään maailmanloppu, jos jotain jäisi 😁 mutta se fiilis oli vaan niin hirveä siinä muutenkin ”hehkeässä” olotilassa.

@Tyrnimarja Hyvät lisäykset sulla, kiitos vinkeistä! Joo mulla vaseliini on juurikin huulille tarkotettu :Grinning Face: (TMI mutta oon käyttäny vaseliinia myös perapukamien takaisin sisälle työntämiseen, varsinkin miedoissa pukamissa auttaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:) En tiedä kuinka pahat pukamat synnytyksessä tulee :Grinning Face With Smiling Eyes:

Mulla tulee synnytys oleen OYSissa ja sisko, joka on siellä käyny jo 5 kertaa synnyttämässä anto vinkin, että siellä on aina kylmä ja ohuet peitot, että kannattaa ottaa joku oma fleece aamutakki tai sellanen mukaan ja kun neulon harrastuksena, niin kutimet kannattaa ottaa mukaan kuulemma, kun on paljon tylsiäkin hetkiä sitten synnytyksen jälkeen osastolla. (Hän on tosin käynyt vanhalla synnärillä, että en tiedä onko uudella puolella miten vaihtunu petivaatteet ja onko paksummat peitot ku ennen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:)

Hei hyvä pointti! Mä kanssa itse asiassa just muistelin naistenklinikan ”peittoja” tässä eilen tai tänään. Ne on siis kuin pyyhkeitä. Eli varmaan ihan missä vaan sairaalassa on synnyttämässä, kannattaa ottaa myös jotain lämmintä mukaan, erityisesti jos on palelevaa sorttia. Onhan siellä sit niitä varsinaisia lämpöpeittoja, jos oikeesti meinaa horkka iskeä, mutta sellasen alla ei voi pitää sit vauvaa (tai ainakin oli ohjeistus vielä, kun itse jouduin sairaalan meidän esikoisen ollessa kuukauden ikäinen).

Ja itekin mietin tota kudinta, mutta luulen että vauvan toljottelu/nukkuminen vie itellä voiton sillä hetkellä 😂 mutta ehdottomasti hyvä idea!

Itse kun sairaalassa työskentelen, niin ällöttää ajatuksena kaikkien omien juttujen vienti sinne ja sitten vielä kotiin 🙈 Inhottava ajatus tuoda esim se peitto takaisin kotiin ja työntää omaan pesukoneeseen. Tai sitten se, että siellä liikuskelisi omissa vaatteissa tai sukkasillaan pitkin lattioita. Itselle tulee olemaan kova paikka, kun pitää jotain yhteistä vessaa ja suihkuakin käyttää, jos päätyy jonnekin isompaan huoneeseen. Kun tietää kuinka paljon ihmisillä on kaikenmaailman resistenttejä bakteereita yms. Tässä ehkä tieto lisää liikaa tuskaa 😅 Joten luultavasti aion pakata vain ja ainoastaan ihan pakolliset mukaan tarvittavat, mahdollisimman vähän käyttää mitään omaa osastolla ja kotiin palautuvat sellaisia, että ne voi puhdistaa kunnolla.

@Taateli88 joo voin vaan kuvitella! Ite yritän minimoida omien asioiden viemisen, ja oon jopa vähän kipuillut ton perhepesähotellin kanssa, että haluunko ees sinne kun sit pitää kantaa niitä vaatteita, kun siellä ei sairaalavaatteita oo tarjolla. Se oli oikeastaan ainoa positiivinen asia mun mielestä sairaalassa olossa, että kaikki vaatteet ja muut pyykit sai vaan jättää jonkun muun ongelmaksi😂

@Taateli88 joo voin vaan kuvitella! Ite yritän minimoida omien asioiden viemisen, ja oon jopa vähän kipuillut ton perhepesähotellin kanssa, että haluunko ees sinne kun sit pitää kantaa niitä vaatteita, kun siellä ei sairaalavaatteita oo tarjolla. Se oli oikeastaan ainoa positiivinen asia mun mielestä sairaalassa olossa, että kaikki vaatteet ja muut pyykit sai vaan jättää jonkun muun ongelmaksi😂
Me ollaan vähän päädytty luultavasti siihen ratkaisuun, ettei pyydetä perhehuonetta edes. Asutaan noin 15-20min ajomatkan päässä sairaalasta, niin miehen on aika helppo kulkea kodin ja sairaalan väliä. Toki täytyy tilannetta sitten katsoa, jos esim tulee sektio eteen ja tietää sen jälkeen olevansa luultavasti aika kipeä. Meillä ei täällä ole vaihtoehtona mitään noita perhehotelleja tms. Ja tuon lyhyen ajomatkan takia tuntuu vähän turhalta maksaa molempien majoittumisesta sairaalassa.

Takaisin