Nukkumisratkaisu 2 lapselle? Kerrossänky tms?

Liliann_

Piirimestaruustason postaaja
Elokuiset 2025
Millaisia nukkumisratkaisuja teillä on, jos on 2 pientä lasta? Meillä vauva siirtyisi kohta isompaan sänkyyn sivuvaunusängystä, ja taaperolla on oma pinnasänky. Eli nyt yksi lapsi jää ilman sänkyä..

Eli mitä ratkaisuja teillä on? Kerrossänky? Molemmille omat sängyt? Levitettävä sänky? Siskonpeti? Tuntuu että kaksi isoa pinnasänkyä/ lastensänkyä vie aika paljon tilaa..

Lähinnä etsin nyt muita ratkaisuja kuin perhepeti, eli tarkoitus olis että lapset ei nuku vanhempien sängyssä.

Ja linkeistä olisin myös kiitollinen, eli linkatkaa jos teillä on hyviä/toimivia sänkyjä!

Meillä siirryttiin kesällä kerrossänkyyn. 2v alhaalla ja isompi 4v yläsängyssä. Aikasemmin pienempi oli pinnasängyssä ja isompi lastensängyssä, tosin siis semmosessa jatkettavassa mallissa, mahdollisimman pieneksi kasattuna.

Niin ja vielä se että taapero kierii usein meillä pinnasängystä lattialle yöllä.. Että kuinka hyvinhän siellä kerrossängyssä pysyy.. 😮

Roope-Riikka jatkettava kerrossänky oli meillä tosi hyvä. Sen saa tosi lyhyeksi, jolloin ulostuloaukko on myös pieni. Eikä ole kovin korkea sänky. Meillä esikoinen oli n. 3,5 v kun siirtyi yläsänkyyn keskimmäisen (silloinen kuopus) ollessa vähän yli 1v pinniksestä alasänkyyn siirtyessä. Näitä löytyy käytettynäkin ihan hyvin. Ainakin silloin löytyi, kun me etsittiin.

Minulla 7v & 9v nukkuvat kerrossängyssä omassa huoneessaan, ja nuoremmat 5v, 3v, ja nyt 1,5v juniorisängyissä. On siirrytty juniorisänkyyn suoraan perhepedistä ja nukutustekniikka menee tällä hetkellä niin et torkun nuorimmaisen vieressä kunnes hän nukahtaa. Samalla kannustan noita 3v ja 5v:tä pysymään sängyissään, kunnes rauhoittuvat nukkumaan. Nuorimmaiset jakavat makkarin just siksi et nukuttaminen on yksinkertaista.

Meillä jysk vestervig lastenhuoneessa leveän alaosan omaava kerrossänky. Se on kolmelle tai sitten sinne mahtuu kaksi nukkujaa alas. Varsinkin lapset saattaa haluta nukkua yhdessä. Toi Roope ja Riikka kerrossänky kuullosti kyllä hyvältä.

@Pingviiniemo se on kyllä hyvä. Plussaa myös siitä, että ne on kotimaisia, täyspuisia, kestää myös aikuisen painon ja niihin mahtuu venytettynä tavallinen 80cm patja. Eli mun mielestä paljon pidempi käyttöikä kuin monilla muilla juniorikerrossängyillä. Ja tietysti ne saa myös erilleen, meillä 9- ja 7-vuotiaat nukkuu niissä vieläkin, mutta ei enää kerrossänkynä. Muuton jälkeen lastenhuone on isompi, kumpikin sänky mahtuu lattialle.

Muokattu viimeksi:
@Pingviiniemo se on kyllä hyvä. Plussaa myös siitä, että ne on kotimaisia, täyspuisia, kestää myös aikuisen painon ja niihin mahtuu venytettynä tavallinen 80cm patja. Eli mun mielestä paljon pidempi käyttöikä kuin monilla muilla juniorikerrossängyillä. Ja tietysti ne saa myös erilleen, meillä 9- ja 7-vuotiaat nukkuu niissä vieläkin, mutta ei enää kerrossänkynä. Muuton jälkeen lastenhuone on isompi, kumpikin sänky mahtuu lattialle.
Siis just sen takia ostettiin kun vertailtiin mikä kestäisi meidät aikuisetkin ja tossa oli riittävän iso painoraja. Ollaan oltu tyytyväisiä kyllä omaan. ❤️

Mutta toi teidän kuullosti todella hyvältä varsinkin kun kestää aikuisen 🤩 ja lasten kanssa ei koskaan tiedä tarviiko sen kestää aikuinen kun lapset ei nuku tosiaan aina keskenään jos möröt pelottaa. 😂 Eli Roopelle ja Riikalle ääni.

Saako tuota roope-riikka kerrossänkyä enää mistään? Nopealla googlailulla vain käytettynä tuli vastaan. Itse olen veljeni kanssa sellaisessa lapsuuteni nukkunut, ja vanhemmilta nuo sängyt kotoa vielä löytyvätkin, mutta enpä taida heiltä ruveta kinuamaan kun joutuisivat uudet vierassängyt hommaamaan 😅

Saako tuota roope-riikka kerrossänkyä enää mistään? Nopealla googlailulla vain käytettynä tuli vastaan. Itse olen veljeni kanssa sellaisessa lapsuuteni nukkunut, ja vanhemmilta nuo sängyt kotoa vielä löytyvätkin, mutta enpä taida heiltä ruveta kinuamaan kun joutuisivat uudet vierassängyt hommaamaan 😅
Googlasin pikaisesti ja huomasin saman, ettei enää varmaan uutena saa. Ostettiin mökille toinen muistaakseni vuonna -20 ja mielestäni silloin vielä olisi uutenakin saanut. Tässä välissä tainnut loppua tuotanto. Harmin paikka.

@Pingviiniemo Mietin just tuota et tykkäisivätköhän nukkua vierekkäin samassa sängyssä. Onko tästä kokemusta muilla? Ennenhän varmaan lapset nukkui usein noin, siskonpedissä.. Mietin vaan kun aikuisetkin tykkää nukkua vierekkäin. Oisko läheisyys hyvä vai menisköhän vain kinasteluksi 😄

@Pingviiniemo Mietin just tuota et tykkäisivätköhän nukkua vierekkäin samassa sängyssä. Onko tästä kokemusta muilla? Ennenhän varmaan lapset nukkui usein noin, siskonpedissä.. Mietin vaan kun aikuisetkin tykkää nukkua vierekkäin. Oisko läheisyys hyvä vai menisköhän vain kinasteluksi 😄
Riippuu ihan lapsista. Meillä menee nahisteluksi, jos aikuinen ei ole välissä, tai sänkyjen välissä ei ole tarpeeksi hajurakoa. Lisäksi jos toinen on levoton nukkuja, hän herättelee potkimisella sisarustaan. Toki lapset saavat tukea sisaruksesta samassa huoneessa, just jos pelottaa vaikkapa möröt sun muut.

Meillä ei tulisi mitään jos nämä kaksi olisi samassa huoneessa. Omat rytmit ja omat jutut niin erilaiset. Hehän tappelee aina sillä samalla sekunnilla, kun yritän mennä yksin vaikka wc. 😆

Meillä 5 v kaksoset on kerrossängyssä, ihan hyvin toimii. Tosin aina silloin tällöin ne saa aamulla herättää samasta sängystä.

Takaisin