Raskaaksi 2025

Voin kyllä uskoa että hämmentää! Oliko normaaliin aikaan myös ovulaatio?
En saanut ovulaatiota kiinni alku kierrosta, aloin tikkuttamaan vasta siinä vaiheessa kun ovistestit alkoi himmetä ja oli negatiivisia. Yleensä olen alkanut tikuttaa ekoista limoista, nyt kun niitä ei alkanut ilmetä niin tein ekan testin kp 17 mutta sekään ei ollut enää selvä plussa. Yleensä ovuloin kp18-20 välillä ja mulla on aina selvät oireet muutama päivä ennen ovisplussaa. Kp20 testissä näky hädin tuskin toista viivaa… Eli jos ovuloin niin se tapahtu joskus kp15-17 välillä ilman limoja tai mitään oireita. Tai sitten en ovuloinut ja se tapahtuu nyt? Vaikka eilisen jälkeen ei mitään ovisoireita eikä limoja yms edelleenkään. Kuitenkin ovistesti on tosi vahva plussa että en oikein tiedä mitä ajatella…

Täällä pitäis olla kahden päivän päästä ovulaatio. Mutta tänään lapsi oksentanu pariin kertaan ja mies pakeni autotalliin lapsuuden traumojen siivittämänä. Katotaan ny saadaanko hyödynnettyä vai miten käy. Lapsen olo onneksi tasaantunut ja muutama mustikka pysynyt sisällä. Toivom todella että tämä nyt oli vaan se eilinen raaka taikina mitä onnistui nappaamaan liikaa eikä muut sais mitään. Muuten jää tän kuun yritykset pois.

En saanut ovulaatiota kiinni alku kierrosta, aloin tikkuttamaan vasta siinä vaiheessa kun ovistestit alkoi himmetä ja oli negatiivisia. Yleensä olen alkanut tikuttaa ekoista limoista, nyt kun niitä ei alkanut ilmetä niin tein ekan testin kp 17 mutta sekään ei ollut enää selvä plussa. Yleensä ovuloin kp18-20 välillä ja mulla on aina selvät oireet muutama päivä ennen ovisplussaa. Kp20 testissä näky hädin tuskin toista viivaa… Eli jos ovuloin niin se tapahtu joskus kp15-17 välillä ilman limoja tai mitään oireita. Tai sitten en ovuloinut ja se tapahtuu nyt? Vaikka eilisen jälkeen ei mitään ovisoireita eikä limoja yms edelleenkään. Kuitenkin ovistesti on tosi vahva plussa että en oikein tiedä mitä ajatella…
Onpas tosi erikoista. Jännä nyt kyllä nähdä että mitä tulevat päivät tuo tullessaan. Tuo hämmennys ja tiedoton tila on raastavaa, tsemppiä :red-heart:

taas pikainen oma napa… Mulla tuli eilen ihan tyhjästä ovislimoja vaikka kp27 tein sit tänään aamulla ovistestin ja se on vahva plussa🫣 Kai mä sit ovuloin tähän vaiheeseen kiertoa… menkkojen alkuun on 4 päivää?? Tein sit heti raskaustestin kanssa mutta se oli kuitenkin puhdas nega. Oon oireillu tässä jo viimeset 5 päivää ni kyllä meinaa turhauttaa kun en tiiä että ovuloinki, ootanko menkkoja vai piinailenko. Oon ihan pihalla mitä mun kropassa tapahtuu ja yritän sit puolisolta tentata ja lähetellä testikuvia ihan kun se vois tietää😂
Onko ollu esim. flunssaa tai stressiä tai onko ovikset välillä muutoin tullu vähän myöhään? 🤔
Mäkin siis ovuloinut välillä vasta KP25-27 aikoihin mutta mulla syynä PCOS. Välillä mun keho yritti ovuloida aiemmin (KP16 aikoihin), tuli ihan limojakin, mutta gynen ultrassa sit näkyi että ei siellä ole mitään follia irtoamassa kummallakaan puolella. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Sit keho yritti myöhemmin ovuloida uudestaan ja silloin se folli viimein irtosi.
Eli todennäköisesti myöhäinen ovulaatio. Siihen voi tosiaan olla useitakin syitä, oli se sitten sairastelua tai stressiä tai PCOS tai hormoneissa jotain muuta heittoa tai tosiaan että se aiempi ovulaatio ei mennytkään loppuun asti niin että olisi munasolu irronnut ja keho yrittää nyt uudestaan.
Tästä nyt sitten voi 10-15pv päästä menkkoja odottaa, riippuen että kuinka pitkä sun luteaalivaihe yleensä on. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Tiedättekö sen ristiriidan kun yhtäaikaa pelottaa mennä vessaan ja toisaalta haluaa käydä kattomassa?

Dpo10 ja eilen aamuna tuli himppu vaaleanpunaista sävyä muun liman joukossa ja nyt taas. Ajattelin että jos ei tänään enää tulisi niin olisi hyvä merkki, mutta kun vielä tänäänkin näkyy vähän pyyhittäessä niin vähän mietityttää. Normaalia kai olisi raskaudessakin, mutta itsellä useampi kierto mennyt niin että tiputtaa muutaman päivän (ruskeaa tai punertavaa töhnää) ennen varsinaista vuotoa. Ei auta kun odottaa, piinaavaa! 😶‍🌫️

Onko ollu esim. flunssaa tai stressiä tai onko ovikset välillä muutoin tullu vähän myöhään? 🤔
Mäkin siis ovuloinut välillä vasta KP25-27 aikoihin mutta mulla syynä PCOS. Välillä mun keho yritti ovuloida aiemmin (KP16 aikoihin), tuli ihan limojakin, mutta gynen ultrassa sit näkyi että ei siellä ole mitään follia irtoamassa kummallakaan puolella. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Sit keho yritti myöhemmin ovuloida uudestaan ja silloin se folli viimein irtosi.
Eli todennäköisesti myöhäinen ovulaatio. Siihen voi tosiaan olla useitakin syitä, oli se sitten sairastelua tai stressiä tai PCOS tai hormoneissa jotain muuta heittoa tai tosiaan että se aiempi ovulaatio ei mennytkään loppuun asti niin että olisi munasolu irronnut ja keho yrittää nyt uudestaan.
Tästä nyt sitten voi 10-15pv päästä menkkoja odottaa, riippuen että kuinka pitkä sun luteaalivaihe yleensä on. :Smiling Face With Smiling Eyes:
Mulla on ollu aina tosi selvä ja säännöllinen kierto ja aina ovis ja kaikki tapahtunu melkein päivän tarkasti joka kierrossa, siks myös ehkä oon niin hämmentyny😅 En nyt äkkiseltään keksi mitään syytä kun en oo nyt stressannu ja olen ollu terveenä mutta toisaalta eipä näistä aina voi tietää… Oon vaan malttamaton enkä yhtään kestä tätä kun ei tiedä mitä tapahtuu😂 täytyy nyt varmaan vaan antaa ajan kulua ja kattoa mitä tapahtuu. Kiitos kun sanoit että voi olla että nyt vasta se folli irtoaa ni osaan jo valmistella itteäni siihen että menkat ei ala sillon 4 pv päästä, mutta että se ei johdu raskautumisesta ni en oo taas täällä levittelemässä käsiä että mitä tapahtuu kun testit näyttää negaa eikä oo menkoja😂

Tiedättekö sen ristiriidan kun yhtäaikaa pelottaa mennä vessaan ja toisaalta haluaa käydä kattomassa?

Dpo10 ja eilen aamuna tuli himppu vaaleanpunaista sävyä muun liman joukossa ja nyt taas. Ajattelin että jos ei tänään enää tulisi niin olisi hyvä merkki, mutta kun vielä tänäänkin näkyy vähän pyyhittäessä niin vähän mietityttää. Normaalia kai olisi raskaudessakin, mutta itsellä useampi kierto mennyt niin että tiputtaa muutaman päivän (ruskeaa tai punertavaa töhnää) ennen varsinaista vuotoa. Ei auta kun odottaa, piinaavaa! 😶‍🌫️

Tsemppiä sinne❤️ Toi on kyllä inhottavaa jos alkaa vuoto. Aina kun sitä googlettaa ni jokapaikassa lukee että on kiinnittymisvuotoa ja sit sitä itekkin haluaa ajatella niin vaikka samaan tiedostaa että sitä vuotoa on tullu ennenkin ennen menkkoja. Jospa se olis kiinnitymisen merkki tällä kertaa!!

Pieni kevennys toivottavasti hauskan tarinan muodossa

Mä oon keittelemässä maitoa mikrossa, jotta saisin siihen tehtyä minttu teen ja aioin lisätä vielä kaakaota… eli siis tee-kaakao tehtynä maitoon. Mä en tiiä miks kaikki joille oon kertonut tästä kattoo mua kuin sekopäätä kun ei tää nyt niin outo homma oo. Mies on sitä mieltä että oon raskaana ja kuulemma tää on oksettavin asia mitä se on kuullut 🤣

Edit jopa mun paras kaveri oli sanaton kun kerroin mitä oon tekemässä… ja tää kaveri syö kautapuuron tonnikalalla, mikä on omasta mielestäni hurjaa touhua

Pieni kevennys toivottavasti hauskan tarinan muodossa

Mä oon keittelemässä maitoa mikrossa, jotta saisin siihen tehtyä minttu teen ja aioin lisätä vielä kaakaota… eli siis tee-kaakao tehtynä maitoon. Mä en tiiä miks kaikki joille oon kertonut tästä kattoo mua kuin sekopäätä kun ei tää nyt niin outo homma oo. Mies on sitä mieltä että oon raskaana ja kuulemma tää on oksettavin asia mitä se on kuullut 🤣

Edit jopa mun paras kaveri oli sanaton kun kerroin mitä oon tekemässä… ja tää kaveri syö kautapuuron tonnikalalla, mikä on omasta mielestäni hurjaa touhua
Hemmetti, tätä joutuu ehkä testata :rolling:

Pahoittelut avautumisesta mutta pakko purkaa…

Jep… kysyinpä mieheltä niin saan vain otsapusuja. Tämä ahdistus kestää yleensä siihen asti että on varmasti parannuttu tai näyttää että tauti vältetty. Jos ennustus pitää paikkansa niin huomenna tai ihan viimeistään ylihuomenna pitäis mies kellistää. Näyttää aika epätodennäköiseltä kun on valmis vain otsapusuihin…

Mies ei enää nykyään ahdistu sairastelusta kuin ennen. Aiemmin jopa valahti valkoiseksi kun kuuli että joku talossa kipeänä. Sairasteli pienenä paljon ja sairaala tullut tutuksi. Melkein 20 vuoteen ei ole toki sairastanut juuri yhtään ja aina tosi lievästi. Mutta pelko juurtunut syvälle.

Lapsi onneksi vaikuttaa olevan ok. Nyt ruoka jo maistuu eikä tule ylös. Toivottavasti pysyykin näin, yölliset lakananvaihdot ei ole kivoja!

Pahoittelut avautumisesta mutta pakko purkaa…

Jep… kysyinpä mieheltä niin saan vain otsapusuja. Tämä ahdistus kestää yleensä siihen asti että on varmasti parannuttu tai näyttää että tauti vältetty. Jos ennustus pitää paikkansa niin huomenna tai ihan viimeistään ylihuomenna pitäis mies kellistää. Näyttää aika epätodennäköiseltä kun on valmis vain otsapusuihin…

Mies ei enää nykyään ahdistu sairastelusta kuin ennen. Aiemmin jopa valahti valkoiseksi kun kuuli että joku talossa kipeänä. Sairasteli pienenä paljon ja sairaala tullut tutuksi. Melkein 20 vuoteen ei ole toki sairastanut juuri yhtään ja aina tosi lievästi. Mutta pelko juurtunut syvälle.

Lapsi onneksi vaikuttaa olevan ok. Nyt ruoka jo maistuu eikä tule ylös. Toivottavasti pysyykin näin, yölliset lakananvaihdot ei ole kivoja!
Voi että mikä ajoitus taas… miten se tuntuukin että aina ovulaation aikaan on kaikkea ylimääiräistä esteenä… Tsemmpiä sinne❤️ Varmasti on turhauttavaa!

Pieni avautuminen tänne pitkästä aikaa... viime talvi meni endometrioosikivuissa, sit kevät ja kesä ja alkusyksy jatkuvissa migreenissä ja kun ne helpotti niin endometrioosi oireili tosi rajusti ja kävin päivystyksessäkin kun olin niin kipeä ja en edes menkkojen aikaan... päivystyksessä ne sulki kaikki vakavammat pois ja laittoi kotiin. Kävin sit sen jälkeen gynellä ja totesin että omituinen kysta ja vatsaontelossa tulehdusta. Joten nyt on sitten progesteronilääkitys ja tommonen tuhti tulehduskipulääkitys päällä.
Kahden kuukauden jälkeen sitten pitäisi varata uusi aika ja katsotaan missä se kysta menee.
Tämä kuulemma kannattaa nyt hoitaa pois ennenku yrittää raskautumista.
Ei pääse edes piinailemaan kun koko ajan on jotain.

Lisäksi mun ferritiinit ei oo nousseet tässä vuoden raudan syömisellä kuin marginaalisesti. Endo syö kaiken raudan mitä saan sisälle. Ferritiinit on kuitenki jopa huikeat vähän päälle 20 joten infuusiota ei saane mistään varsinkin kun hemoglobiini on hyvä.

Voi että mikä ajoitus taas… miten se tuntuukin että aina ovulaation aikaan on kaikkea ylimääiräistä esteenä… Tsemmpiä sinne❤️ Varmasti on turhauttavaa!
Kiitos. Tympii kun olisi ollut hyvä aika tallettelulle, mutta niin. Itsepäinen mies, mutta aion kopistaa kepillä jäätä kunnes tunnen että ovulaatio tuli ja meni.

@Feronia tuli vielä mieleen että onko tää myöhempi ovulaatio ihan siis samanlainen kuin se mikä tulee ns. ”Ajallaan”? Että kun talleteltiin tänään kun sain ovisplussan ni voiko siitä raskautua myös🫣 Siis mä nauran itelleni jo kun kirjotan tätä kysymystä mutta jotenki haluan kai hakee varmistusta😂

@Feronia tuli vielä mieleen että onko tää myöhempi ovulaatio ihan siis samanlainen kuin se mikä tulee ns. ”Ajallaan”? Että kun talleteltiin tänään kun sain ovisplussan ni voiko siitä raskautua myös🫣 Siis mä nauran itelleni jo kun kirjotan tätä kysymystä mutta jotenki haluan kai hakee varmistusta😂
Kyllä sen periaatteessa pitäis olla! 😆 En ole terveydenhuollon ammattilainen mut mitä luin eri lähteistä yli vuoden yrityksen aikana ja jututin gynejä lapsettomuuskäynneillä, niin pitäis edelleen onnistua myös myöhäisemmällä ovulaatiolla.

Myöhäinen ovulaatio voi lähinnä aiheuttaa haasteita tärppäämiseen sen takia kun sitten helposti missaa sen ovulaation kun luuli sen jo tulleen (mutta näit sen testistä). Tai jos se juurisyy myöhästymisen taustalla on esim. kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ne kilppariongelmat voi sit myös aiheuttaa hedelmällisyysongelmia ja varhaisia keskenmenoja. Eli se myöhäinen ovulaatio välttämättä ei ole ongelma, mutta se mikä sen aiheutti voi olla. Huonolaatuiset munasolut voi myös jäädä irtoamatta, mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän niitäkin on joukossa, jolloin keho voi päätyä ovuloimaan toista kertaa kun se eka ei ollutkaan hyvä.

Tää oli musta hyvä linkki, siinä listattiin kaikenlaisia mahdollisia syitä myöhäiselle ovulaatiolle ja ainakin sivulla luki että sisältö on lääkärin tarkistama:

Mutta en nyt yhden myöhäisen ovulaation vuoksi panikoisi, voihan hyvin olla tollanen yksittäinen outo kierto eikä mitään sen kummempaa! 😊 Kierroissa voi olla normaalistikin kaikenlaista vaihtelua! Sit jos myös seuraavissa kierroissa alkaa ovulaatio jatkuvasti viivästymään, menisin lääkärillä käymään 🤔 Mulla tärppäsi heti kun kilppariarvo oli saatu suositusrajalle ja PCOS:än ovulaatiohaasteisiin sain letrozolia, eli kyllä se juurisyy kannattaa selvittää sit jos siitä tulee toistuva oire! Mutta toivon mukaan sulla oli vaan yhden kerran vaihtelua kierrossa, kehot on niin ihmeellisiä että kaikki on mahdollista! 😆

Mutta eikös se ole myöhäisessä ovulaatiossa riskinä ettei luteaalivaihe ole tarpeeksi pitkä ja siten hedelmöityminen/kiinnittyminen ei ehdi tapahtua ennenkuin vuotaa ulos?

Mutta eikös se ole myöhäisessä ovulaatiossa riskinä ettei luteaalivaihe ole tarpeeksi pitkä ja siten hedelmöityminen/kiinnittyminen ei ehdi tapahtua ennenkuin vuotaa ulos?
Luteaalivaihe alkaa ovulaatiosta ja sen pituus pysyy yleensä suurin piirtein samana (voi toki esim. 1-3 päivällä vaihdella tai vaikka jonkin lääkekuurin mukana tulla isompaakin vaihtelua, mutta yleisesti pysyy lähes samana).

Eli jos esim. normaalisti ovuloi KP14, ja menkat alkaa KP28, silloin se tyypillinen luteaalivaihe on 14 päivää. Jos sitten jossain kierrossa ovuloi vaikka KP25, niin ei menkat ala 3 päivää ovulaation jälkeen vaan sen luteaalivaiheen jälkeen, eli 25 + 14 = noin KP39. Eli jos tulee ovulaatio myöhemmin, myös menkat tulee myöhemmin.

Esim mulla luteaalivaihe oli aina 10 pv (vähän liian lyhyt, ei pidentynyt progesteronituella mutta onneksi riitti tärppiin kun oli aikainen kiinnittyjä), ja riippumatta siitä tapahtuiko ovulaatio KP27, KP22 vai KP16, niin menkat alkoi aina 10 pv päästä siitä ovulaatiosta. Kun kerran ovuloin KP34, tuli siitä sit 44 pv kierto. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Follikulaarivaiheen pituudessa voi siis olla enemmän vaihtelua riippuen milloin ovulaatio tapahtuu, mutta luteaalivaihe on yleensä muutaman päivän tarkkuudella sama! :Smiling Face With Smiling Eyes:

Muokattu viimeksi:
Kyllä sen periaatteessa pitäis olla! 😆 En ole terveydenhuollon ammattilainen mut mitä luin eri lähteistä yli vuoden yrityksen aikana ja jututin gynejä lapsettomuuskäynneillä, niin pitäis edelleen onnistua myös myöhäisemmällä ovulaatiolla.

Myöhäinen ovulaatio voi lähinnä aiheuttaa haasteita tärppäämiseen sen takia kun sitten helposti missaa sen ovulaation kun luuli sen jo tulleen (mutta näit sen testistä). Tai jos se juurisyy myöhästymisen taustalla on esim. kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ne kilppariongelmat voi sit myös aiheuttaa hedelmällisyysongelmia ja varhaisia keskenmenoja. Eli se myöhäinen ovulaatio välttämättä ei ole ongelma, mutta se mikä sen aiheutti voi olla. Huonolaatuiset munasolut voi myös jäädä irtoamatta, mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän niitäkin on joukossa, jolloin keho voi päätyä ovuloimaan toista kertaa kun se eka ei ollutkaan hyvä.

Tää oli musta hyvä linkki, siinä listattiin kaikenlaisia mahdollisia syitä myöhäiselle ovulaatiolle ja ainakin sivulla luki että sisältö on lääkärin tarkistama:

Mutta en nyt yhden myöhäisen ovulaation vuoksi panikoisi, voihan hyvin olla tollanen yksittäinen outo kierto eikä mitään sen kummempaa! 😊 Kierroissa voi olla normaalistikin kaikenlaista vaihtelua! Sit jos myös seuraavissa kierroissa alkaa ovulaatio jatkuvasti viivästymään, menisin lääkärillä käymään 🤔 Mulla tärppäsi heti kun kilppariarvo oli saatu suositusrajalle ja PCOS:än ovulaatiohaasteisiin sain letrozolia, eli kyllä se juurisyy kannattaa selvittää sit jos siitä tulee toistuva oire! Mutta toivon mukaan sulla oli vaan yhden kerran vaihtelua kierrossa, kehot on niin ihmeellisiä että kaikki on mahdollista! 😆
Kiitos!!! Täytyy nyt seurata siis tilannetta… tosissaan ekaa kertaa on näin epäsäännöllinen kierto mutta täytyy seurata palaako ennalleen vai muuttuuko epäsäännölliseksi ja sen mukaan hakeutua tutkimuksiin. Onneks oon niin koukussa kaikkien testien tekoon ja ylianalysoin kehon toimintaa ni sain vahingossa kiinni tänki ovulaation😆 Meen heti lukee iltasaduks ton sun linkkaaman sivun ni jospa se tästä selkiää!

Dpo 12, kaikissa testeissä jotain hailuraa, mutta olivat tänään kaikki onesteppejä niin en tiedä ovatko vain viivanpaikkoja. Ostin huomiselle myös rfsu herkän, tosin siitäkin on parjattu, mutta kaupassa ei ollut vaihtoehtoja. 😅

Eilen tosiaan loppui "raskausoireet" kuin seinään illalla. Sama oireettomuus jatkui tänään pitkälle päivään, kunnes alkoi rinnat kipeytyä ja olo olemaan hyvin turvonnut. Siis perus menkkoja edeltäviä oireita, jotka ovat tulleet tällä kertaa kolmisen päivää viiveellä. Aion testailla menkkoihin asti kuitenkin. 😆 Mistäs sen tietää jos onkin raskausoireilua, kunnes siis menkat alkaa. 🤪
Vatsallaan maatessa tuntuu keskellä alavatsaa, ihan alhaalla, pieni ikään kuin kiinteämpi kohta, on jo pari päivää tuntunut. Samaan alueeseen on kohdistunut jo viikon kaikki nippailut ja vihlaisut. Jos menkat alkaa niin veikkaan monsuunimenkkoja.

Luteaalivaiheeseen vaikuttaa vahvasti progesteronin määrä kehossa, jota alkaa tulla munasolun irtoamisesta. Periaatteessa myöhäinen ovulaatio ei pääse vaikuttaa luteaalivaiheen kestoon kuten @Feronia kertoi ylempänä.

Mun luteaali on tosi tarkkaan sen 7 päivää, mutta oon arvaillut sen johtuvan siitä että imetys häiritsee pahasti eka munasolun irtoamista (mun ovulaatiokivut sahaa noin viikon ennen irtoamista) ja sen jälkeen progesteronin määrän tuottoa. Joten nyt kun oon hihkunut että ”ovulaatio tapahtuu ajoissa” niin oikeasti oon toiveikas että se tarkoittaisi epäsuorasti sitä että imetys ei häiritse yhtä vahvasti mun hormonien toimintaa. Tässä kierrossa oli vain parin päivän lievän puoleiset ovulaatiokivut ja nyt keho käyttäytyy kuin olisi jo luteaalivaihe, joten tää on joko anovulaatiokierto tai sit ovuloin laskennallisesti oikeaan aikaan kierron pituuteen verrattuna.

Takaisin