Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua söi viime raskaudessa kauheasti toi kofeiinittomuus. Nyt oon löytänyt hyvän kofeiinittoman teen ja meen sillä. Kahvia on kofeiinittomana, mutta sitä ei tee niin kovin edes mieli. Sit kun ollaan jossain, niin saatan ottaa ihan tavallisen, kun muuten kofeiiniloudaus tällä hetkellä niin minimaalinen.
Mikä tee se on? Ite juon teetäkin, enemmän siis kun kahvia. Niin jos hankkisi senkin kofeenittomana.

Mikä tee se on? Ite juon teetäkin, enemmän siis kun kahvia. Niin jos hankkisi senkin kofeenittomana.
Tea shopin on mun mielestä.paras ja on twiningsin Earl Grey myös ok.

Liitteet

• Screenshot_20251013_210254_Google.jpg
    Screenshot_20251013_210254_Google.jpg
    224.1 KB · Katsottu: 6
Mulle on vaikeinta lakritsista ja salmiakista luopuminen! Alussa söin molempia vahingossa muutamia kertoja. Maksalaatikon skippaaminen jouluna harmittaa 😂

Mulle on vaikeinta lakritsista ja salmiakista luopuminen! Alussa söin molempia vahingossa muutamia kertoja. Maksalaatikon skippaaminen jouluna harmittaa 😂
Kaupoista saa myös glykyrritsiinitöntä salmiakkia! 🤌

Esikoisen aikaan söin Fasun salta katteneita, silloin niissä ainakin luki suoraan pussin päällä, että glykyrrytsiinitön. Ainakaan lakritsia ei näyttänyt olevan ainesosissa.
Näköjään myös Kouvolan herkulla glykyrrytsiinitön salmiakki micaro merkin alla ja namituvan salmiakkia kaveri joskus lahjoitti ja ne on ollut hyviä. 😋

Esikoisen aikaan söin Fasun salta katteneita, silloin niissä ainakin luki suoraan pussin päällä, että glykyrrytsiinitön. Ainakaan lakritsia ei näyttänyt olevan ainesosissa.
Näköjään myös Kouvolan herkulla glykyrrytsiinitön salmiakki micaro merkin alla ja namituvan salmiakkia kaveri joskus lahjoitti ja ne on ollut hyviä. 😋
Näitä ainakin voi löytyä perus kaupoista, netistä kans voi löytyä jotain muita!

Oon ollut tosi tarkka suositusten suhteen. Ensimmäinen raskaus. Nyt eilen tuli kuitenkin syötyä salaattijuustoa, jonka paketissa lukee maito (EU), mutta ei mainintaa pastöroinnista…Oon lukenut jostain, että Suomessa tulisi olla merkintä, jos tuote ei oo pastöroitu (esim. https://s-kuluttajaneuvonta.fi/usein-kysyttya/raaka-aineet/), mutta mahtaako se pitää paikkaansa kuinka…Eli jos ei lue pastöroitu eikä pastöroimaton, niin sillon se olis pästöroitu? Toivon nyt kovin ettei tästä aiheutuis mitään haittaa.

Oon ollut tosi tarkka suositusten suhteen. Ensimmäinen raskaus. Nyt eilen tuli kuitenkin syötyä salaattijuustoa, jonka paketissa lukee maito (EU), mutta ei mainintaa pastöroinnista…Oon lukenut jostain, että Suomessa tulisi olla merkintä, jos tuote ei oo pastöroitu (esim. https://s-kuluttajaneuvonta.fi/usein-kysyttya/raaka-aineet/), mutta mahtaako se pitää paikkaansa kuinka…Eli jos ei lue pastöroitu eikä pastöroimaton, niin sillon se olis pästöroitu? Toivon nyt kovin ettei tästä aiheutuis mitään haittaa.
Jos helpottaa, niin Suomessa raskaanaolevilla on listerioositapauksia vuosittain vain 0-5 kpl. Itseäni tää huojensi, kun murehdin syötyäni vahingossa juustoa kieltolistalta.

Ja toki jos tuolla noin lukee, niin se todennäköisesti pitää paikkansa!

Mä niin toivoisin, että kaikissa pakkauksissa lukis nää selvästi! Mulla jäi monta juttua lennolla syömättä, kun en voinut olla varma.

Itse vedin tänään vierailulla lidlin paiatopisteen kinkku-juusto croisantin ennen kun ehdin miettiä pidemmälle. Sisältö oli sinänsä ihan sallittua ja kypsennettyä toki, mutta jäin miettimään että säilytetäänkö ne huoneenlämmössä... No toivon, että niitä kypsennetään pitkin päivää ettei ollut ihan koko päivän seisonut eikä tule oireita.

Itse vedin tänään vierailulla lidlin paiatopisteen kinkku-juusto croisantin ennen kun ehdin miettiä pidemmälle. Sisältö oli sinänsä ihan sallittua ja kypsennettyä toki, mutta jäin miettimään että säilytetäänkö ne huoneenlämmössä... No toivon, että niitä kypsennetään pitkin päivää ettei ollut ihan koko päivän seisonut eikä tule oireita.
Kerran paistopisteeseen paistettu, niin ei niitä tietääkseni missään enää uudestaan paistella ennen myyntiä tai häviköintiä. 😅
Mutta toki lisäpaistoa tehdään tarvittaessa, se että saat tuoretta varmasti, niin pitää melkein nähdä se täyttö.

Mä oletin, että paistetaan pakasteesta sinä päivänä, mutta ilmeisesti siis ei. No, oireita ei ainakaan ole vielä tullut.

Mä oletin, että paistetaan pakasteesta sinä päivänä, mutta ilmeisesti siis ei. No, oireita ei ainakaan ole vielä tullut.
Se aina vähä riippuu tuotteesta ja paikasta. Yhdessä paikassa otettiin illalla jääkaappiin sulaan tuotteet mitkä laitettiin aamulla uuniin.
Osa heitetään suoraa pakkasesta uuniin.

Uskon et monen kaupan paistopistelllä on samana aamuna / päivänä paistettuja tuotteita. Ja monesti edellisen pvä tuotteet on erikseen merkattu ja alella

En olis yhtään huolissani itse, paistopistetuotteita tulee syötyä kuitenkin silloin tällöin ja ei niistä ole ikinä mitään tullut. Ja on kuitenkin kypsennetty tuote tosiaan. Harva (etenkään kypsennetty) ruoka-aine menee huoneenlämmössä päivässä niin pilalle, että ei uskaltaisi syödä.

Luulisin, että paistopistetuotteille olis erikseen kielto, jos niitä pidettäisiin vaarallisina. 🤔 Niitä kuitenkin on lähes joka kaupassa myynnissä.

Uskon et monen kaupan paistopistelllä on samana aamuna / päivänä paistettuja tuotteita. Ja monesti edellisen pvä tuotteet on erikseen merkattu ja alella
Mun ymmärtääkseni niitä ei enää saa kaupassa ainakaan seuraavana päivänä myydä, tai ainakaan meillä ei saa eikä edellisessäkään työpaikassa.
Taitaa liittyä jotenkin siihen, ettei ole parasta ennen / viimeinen käyttöpäivää. Hyväntekeväisyyteenkin lahjoitettaessa kaikki pitäisi pakastaa saman päivän aikana.
Toki kahvilat ja sellaiset erikseen.

Ja todellisuudessa lihaa sisältävillä tuotteilla pitäisi kai olla vähän tarkemmat säilytysajat ja lämpötilat, kuin mitä todellisuudessa noudatetaan vertaus esim ärrällä pyöriviin hodarimakkaroihin. 🙈

Nyt on päästy jo maun muuttumisiin todenteolla, ärsyttää jo valmiiksi, että teetä ei enää pysty juomaa (etoo), mutta tuossa aamulla tytölle mandariinia kuoriessa sitten pari palaa maistelin ja totesin, että maistuu ihan yskänlääkkeelle. 🤢

Mua ihmetyttää se, että katkarapuja sais syödä, mutta graavilohta, joka on ensin pakastettu ja sitten itse graavattu, ei sais. Kun mulla oli viime kerralla sellainen käsitys, että sellaisessa graavilohessa ei ole listeriaa, mikä ei ole ollut vakuumissa. Eikä loisia, jos se on pakastettu. Katkaravuista en tykkää muutenkaan ja tuntuu vähän tyhmältä, että jouluna sitten pitäisi tehdä joku katkarapumössö, jos tahtoo tuommoista kalahässäkkää joulupöytään.

Luottaisin siihen, että Suomessa pitää lukea, jos on pastöroimaton. Toisekseen, jostain mun mielestä luin, että fetajuustoa saisi syödä ja salaattijuusto on mun tietääkseni tosi lähellä fetaa. Senkään puolin en hätäilisi.

Takaisin