Vanhojen lastenvaunujen uudelleen verhoilu

Suskikitten

Näppärä viestien naputtelija
Oon alkamassa verhoilemaan uudelleen vanhoja lastenvaunuja, veikkaan että malli on emmaljunga ringo combi, vaikken varma ookkaan. Koetan laskeskella että paljonkohan kangasta menisi ja millaista kangasta valitsisi… onko vinkkejä millaista kangasta ja, jos joku on tehnyt samanlaista operaatiota, niin paljonko kangasta upposi?

Muutenkin voi hyviä vinkkejä antaa jos tulee mieleen :)

Olen Instagramissa törmännyt useampaan ruotsalaiseen tiliin, jossa kunnostetaan pääasiassa juuri vanhoja Emmaljungan vaunuja. En valitettavasti muista yhdenkään tilin nimeä, mutta ruotsinkielisillä hashtageilla niitä voisi koittaa etsiä.

IMG_9020.jpeg

Sain piirrettyä kaavat alkuperäisistä taapero osuuksista. Vaunun kupua en vielä purkanut, koska aattelin että se pitää purkaa atomeiksi, ommella ja kasata samaan syssyyn, jotta edes muistan miten se toimisi 😅 Omalla, aika unen puutteisella, matikallani tarvin sisä- että ulkokangasta 230 cm taapero osiin + kupuun.

View attachment 146503

Sain piirrettyä kaavat alkuperäisistä taapero osuuksista. Vaunun kupua en vielä purkanut, koska aattelin että se pitää purkaa atomeiksi, ommella ja kasata samaan syssyyn, jotta edes muistan miten se toimisi 😅 Omalla, aika unen puutteisella, matikallani tarvin sisä- että ulkokangasta 230 cm taapero osiin + kupuun.
Siitähän voisi ottaa kuvia siinä purkamisvaiheessa muistin tueksi.

Ihana kun joku tekee tuollaista. ☺️

Jep, oon kuvannut aikalailla kaikkea tässä samalla… mutta kokemuksesta tiedän että niihin kuviin ei satu tietenkään jotain yhtä asiaa ja sit on sormi suussa myöhemmin 😂 oon koettanut purkaa mahdollisimman fiksusti, jotta voin myöhemmin tarkistaa että miten asiat oli alunperin kiinni.

Päädyin tämän näköisiin kankaisiin. Tuo talo kuosinen on aika ikävä ommella näköjään, mutta onneksi harmaa kangas on niin kiva ommella niin ei mene tyystin moti koko touhusta. Koetan myös kierrättää omista askarteluvarastoistani mahdollisimman paljon materiaalia.

Liitteet

• IMG_9048.jpeg
    IMG_9048.jpeg
    5.9 MB · Katsottu: 67
Tää kappale on varmaan monimutkaisin asia mitä oon koskaan ommellut. Alkuperäisissä vaunuissa ei ollut turvavöitä lapselle, niin kehittelin omani sit niihin. Koska halusin laittaa vaunuihin hyvän määrän pehmustetta niin piti ommella tällainen ihme renkula turvavöiden remmeille 😅 yks valmis, 3 vielä lisää. Teen 5 pisteen kiinnityksen ja onneksi kaksi remmeistä menee saumojen raosta nätisti niin ei tarvi ihan hurjana näitä tehtailla.

Liitteet

• IMG_9052.jpeg
    IMG_9052.jpeg
    2.5 MB · Katsottu: 57
Seuraavaksi vielä turvavyöt niin lapsi pääsee jo istuskelemaan kärryihin. Oon tällä hetkellä poraamassa reikiä remmeille puisiin levyihin, mitkä oli tässä mukana ja vielä hyvässä kunnossa.

Punaiset osat lähtevät vaihtoon heti kun vyöt valmiit.

Liitteet

• IMG_9120.jpeg
    IMG_9120.jpeg
    3.2 MB · Katsottu: 73
  • IMG_9124.jpeg
    IMG_9124.jpeg
    3.1 MB · Katsottu: 88
IMG_9452.jpeg

Viimein remmit etenee kun pääsin vähän paranee taudista. Suosittelen kyllä kaikille etsii jonkun valmiin vanhan viisipistekiinnityksen ja nappamaan siitä lukko-osat. Tää diy viritys on aika säätöä kun lasta laittaa kiinni, vaikka uskon tän pitävän taaperon kärryissä kun on kiinni.

Oma lapseni on kärrykapinaiässä niin hän vetää kauheat riehut kun vöitä laitetaan kiinni. Näyttää ottavan ihan rauhallisesti ja torkahtelee kun kärryt liikkeessä, mutta se hetki on kärryihin istahdetaan on joka toinen kerta hirveä vänkyröinti.

En itse osaa oikein mitään käsitöitä ja ihaillen seurailen tätä siun projektia! Juuri kävin eilen kurkkaamassa ja mietin, että kyselenkö joko on valmista, mutta maltoin mieleni. 😅

Tuli tuosta kärrykapinasta mieleen, kun meillähän ei kauheasti ole remmejä käytetty, kun lapsi on niin rauhallinen. Talvisin välillä laitoin, jos oli liukasta. Ihan sen varalta, että jos kaadun ja kärryt lähtevät mäkeen tai kaatuvat niin lapsi ei lentelisi. Nyt kuitenkin melkein 3v keksi reissussa, että haluaa välttämättä matkarattaiden hihnat kiinni. Veti kilarit, kun niitä ei heti tajuttu laittaa. 😆 Voi näköjään tulla tuollaistakin kärrykapinaa. 😁

Palaamassa nyt takaisin verhoilun pariin kun lusittu *koputtaa puuta* syysflunssat. Hoh kun niitä riittikin, sairastin kuukauden sisällä kolme eri tautia.

Rakas mieheni porasi sisarniitit irti kärryjen kuvusta niin sain edellisen kankaan irti ja palasiksi ja kaavoitettua. Aloitan ainakin sillä että kiinnitän kankaan kupuun ja sit seuraava askel on keksiä miten korvaan pari piloille vääntynyttä osaa, jotka jännittäisi kuvun napakasti ylös.

Kuvassa sivukuva vääntyneistä metalliläpyisköistä, joiden kuuluisi oikeasti olla täysin littanoita. Tässä kärryssä näyttäisi olevan tyyppivika että nuo pienet metalliläpyskät tulee vääntyy rikki ajan kanssa vipuvoiman vuoksi.

Liitteet

• IMG_9455.jpeg
    IMG_9455.jpeg
    1.4 MB · Katsottu: 40
IMG_0281.jpeg

Viimein rohkaistuin ompelee tän kuvun. Tässä se on kiinni nuppineuloilla testisovitusta varten, seuraavaksi pitää ommella käsin paikalleen ja siksakata pari saumaa.

otin vapaudet tehdä kupuun tuollaisen modernimman aurinkolipan, koska en halunnut tehdä kuminauha rypytystä, mikä näyttää olevan vintage emmaljungissa. Samoin valitsemani kangas ei olisi rypyttynyt kivasti.

Nyt kun katsoo tota kuomua niin alkoi huvittaa kangas valinnan ”karuus”. Lapsi nukkuu kerrostalojen katveessa 🤣 noh… sievä se on silti. Oli yllättävän vaikea löytää kivaa kangasta kun kaikessa oli liian isoa kuviota ja halusin ehdottomasti kuviollista kangasta.

Nyt kun katsoo tota kuomua niin alkoi huvittaa kangas valinnan ”karuus”. Lapsi nukkuu kerrostalojen katveessa 🤣 noh… sievä se on silti. Oli yllättävän vaikea löytää kivaa kangasta kun kaikessa oli liian isoa kuviota ja halusin ehdottomasti kuviollista kangasta.
Minusta tuo on aivan ihana! Ja tuossa on varmasti lapselle yksityiskohtia ihailtavaksi. 😊

Minusta tuo on aivan ihana! Ja tuossa on varmasti lapselle yksityiskohtia ihailtavaksi. 😊
Sitä just aattelin valitessa että paljon pientä yksityiskohtaa. Tuossa on sinisiä ilmapalloja siellä täällä mikä oli erityisesti mun mieleen. Ja ehkä sekin että lapsena rakastin katsella piirroksia rakennuksista…

Sitä just aattelin valitessa että paljon pientä yksityiskohtaa. Tuossa on sinisiä ilmapalloja siellä täällä mikä oli erityisesti mun mieleen. Ja ehkä sekin että lapsena rakastin katsella piirroksia rakennuksista…
"Olisinpa saanut itse verhoilla omat rattaani, kun olin lapsi." 🤭

Mie ostan tytölle leluja tuolla samalla periaatteella. 😅 "Olisipa miulla ollut tällainen!"

Unikoulu + uudelleen verhoilu ei oo kyllä hyvä yhdistelmä. Tajusin just äsken että olin eilen viskannut uupuneena keittiön roskikseen pari vanhaa vaunun palasta, joista en ollut vielä tehnyt kaavoja… ei muuta kuin dyykkaamaan ne takaisin sit… 🤡

Takaisin