Muita synnytyspelkoisia täällä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kannattaa käydä ja varmasti auttaa selvittämään omia ajatuksia kun käy siellä läpi edellisen synnytyksen. Minä oon käynyt kerran aiemmin ennen toisen lapsen syntymää ja käytiin siellä eka synnytys läpi kun en muistanutkaan siitä paljoa. Toinen synnytys olikin sitten paras synnytyskokemus mikä mulla ollut ja luulen että siitä käynnistä oli myös apua että sai jotain itseluottamusta semmoisen synnytyksen jälkeen mikä ei ollut enää omassa hallinnassa.Meidän ihana neuvola terkka sanoi jo tolla ekalla käynnillä, että laitetaan sitten pelkopolilähete lähempänä synnytystä, kun edellinen oli semmonen sekoilu synnytys, missä kävi kaikki ne asiat mitä olin etukäteen pelännyt että tapahtuis. En ollut ite edes ajatellut, että olis mahdollista päästä sinne juttelemaan, kun en mä sillai varsinaisesti synnytystä pelkää, se on vaan tosi ahdistava muisto kaikkinensa. Mutta nyt ajateltuna, nii oikeesti varmasti tosi hyvä käydä etukäteen puhumassa ja suunnittelemassa hommaa, koska en tosiaan halua toistaa viime kerran tapahtumia, jos vaan voin siihen vaikuttaa.
Voi, kuulostaa hurjalta ajatukselta että jos joutuisi monen sairaalan välillä pompottelemaan että mihin mahtuu ja mihin ehtii.Muakin jännittää tuo sairaalaan ehtiminen. Varsinkin, kun olen kuullut, että nykyään täällä HUS-alueella saattaa olla enemmän ruuhkaa, kun Lohjan synnytysosastokin on lakkautettu ja pitää ehkä lähteä kauemmaksi. Mulla kuitenkin myös ollut tosi nopeita synnytyksiä.
On kyllä hurjaa että voi sairaalasta sanoa että sinne ei mahdu.Mulla ei oo synnytyspelkoa, mutta pelkoa siitä ettei mahdu minnekään synnyttämään. HUSin alueella asun ja jo kesäkuisessa narkkari, Järvi oli täynnä. Vaihtoehtoina oli Lohja ja Hyvinkää. Päätettiin tällöin mennä Lohjalle. Jossa olin ainoana synnyttämässä juuri sinä iltana. Sen jälkeen olikin osasto täynnä. Nyt suoraan sanottuna pelottaa ajatus ajaa Hyvinkäälle asti, koska muualle ei mahdu. Tai mitä pahinta autossa/parkkipaikalla![]()
Sama pelko täällä. Naikkari on lähimpänä, mutta sieltä vuodeosaston ja vauvatehon kokemukset ei ole olleet hyviä, mutta synnärikokemuksiin olen ollut tyytyväinen. Esikoisen synnytin Naikkarilla, silloin oli tilaa. Keskimmäisen synnytys käynnistyi vesien menolla ja tiheillä supistuksilla, eikä Naikkarilla ollut tilaa, joten lähdin taksilla yli tunnin päähän Lohjalle peläten, että syntyy matkalle, kun supistuksia oli jo 2-3 minuutin välein. Kolmannen synnytyksen käynnistyttyä jonotin puhelimessa todella kauan Naikkarille, jotta saisin luvan lähteä tulemaan, kun supistukset olivat sietämättömiä. En päässyt läpi, mutta lähdin menemään kohti Naikkaria ja matkalla vastasivat. Ensin olivat käännyttämässä pois, mutta sitten tarkistivat vielä tilanteen ja sain viimeisen vapaan paikan. Saa nähdä missä sitä tällä kertaa synnytetään (jos sinne asti päästään).Mulla ei oo synnytyspelkoa, mutta pelkoa siitä ettei mahdu minnekään synnyttämään. HUSin alueella asun ja jo kesäkuisessa narkkari, Järvi oli täynnä. Vaihtoehtoina oli Lohja ja Hyvinkää. Päätettiin tällöin mennä Lohjalle. Jossa olin ainoana synnyttämässä juuri sinä iltana. Sen jälkeen olikin osasto täynnä. Nyt suoraan sanottuna pelottaa ajatus ajaa Hyvinkäälle asti, koska muualle ei mahdu. Tai mitä pahinta autossa/parkkipaikalla![]()
Mulla jäi lääkkeellisestä kivunlievityksestä kanssa huono mieli. Menin lopulta ottamaan koko yön valvottuani epiduraalin, kun väsytti ja kivut häiritsi lepäämistä sekä mulla oli tylsää yksin huoneessa sairaalassa. Epiduraalin saatuani avauduin kokonaan, mutta mulla meni tuntoa jaloista ja en tuntenut supistuksia, vaikka niitä oli. Tilanne tuntu ihan naurettavalta. Vauva lopulta kuitenkin syntyi alakautta, kun leikattiin tilaa.Minulla todennäköisesti käynti pelkopolilla jossain välissä kunhan viikkoja kertyy enemmän. Tämä luvattiin viime synnytyksen jälkeen mikäli vielä joskus olen tulossa synnyttämään ja neuvolassa oli tästä jo puhetta että laitetaan sitten joskus myöhemmin lähete menemään.
Minun pelkoni kohdistuu lääkkeelliseen kivunlievitykseen. Esikoisen synnytyksessä otin epiduraalin ja se vaikutti minulle niin että synnytys lähti siitä nopeasti etenemään kun kai rentouduin ja vauva joutui ahdinkoon. Minua oltiin alkamassa siirtää leikkuriin mutta sykkeet korjautui vauvalta sen verran että tehtiin nopeasti episiotomia ja vauva otettiin imukupin avulla ulos. Siitä jäi myös sellainen tunne että en edes synnyttänyt vaan vauva vaan kiskottiin minusta ulos. En uskalla edes ajatella että uskaltaisin ottaa epiduraalin tai puudutteita enää, kuitenkin nuorimman ja kolmannen synnytykset ovat olleet toinen toistansa kipeämpiä niin en enää edes uskalla ajatella kuinka kipeä seuraava kerta voi olla.
Pelkään tällä hetkellä myös sitä että mikäli vedet menisi sitten synnytyksen alkaessa kotona niin en välttämättä ehdi sairaalaan. Viime kerralla vedet meni sairaalassa ja siitä puolen tunnin päästä vauva oli syntynyt. Nykyisestä kodista emme siinä ajassa olisi ehtineet edes sairaalaan asti.
Sama pelko täällä. Naikkari on lähimpänä, mutta sieltä vuodeosaston ja vauvatehon kokemukset ei ole olleet hyviä, mutta synnärikokemuksiin olen ollut tyytyväinen. Esikoisen synnytin Naikkarilla, silloin oli tilaa. Keskimmäisen synnytys käynnistyi vesien menolla ja tiheillä supistuksilla, eikä Naikkarilla ollut tilaa, joten lähdin taksilla yli tunnin päähän Lohjalle peläten, että syntyy matkalle, kun supistuksia oli jo 2-3 minuutin välein. Kolmannen synnytyksen käynnistyttyä jonotin puhelimessa todella kauan Naikkarille, jotta saisin luvan lähteä tulemaan, kun supistukset olivat sietämättömiä. En päässyt läpi, mutta lähdin menemään kohti Naikkaria ja matkalla vastasivat. Ensin olivat käännyttämässä pois, mutta sitten tarkistivat vielä tilanteen ja sain viimeisen vapaan paikan. Saa nähdä missä sitä tällä kertaa synnytetään (jos sinne asti päästään).
On kyllä hurjaa että voi sairaalasta sanoa että sinne ei mahdu.Meillä on täällä vaan OYS ja mahduttava on miten päin vaan. Omissa synnytyksissä oon aina päässyt saliin mutta oon kuullut että ruuhka aikoina on jouduttu käytävällä odottamaan vapaata salia. Nythän siellä uusi sairaala missä toivottavasti enemmän tilaa.