Meillä mies haluaa ehdottomasti että jaetaan 50-50, kun esikoisen kanssa oli hyvät kokemukset vauva-ajasta. Näin varmaan siis tehdään lähtökohtaisesti tehdään, jos ei tule suuria muuttujia.

Esikoisen osalta mä menin töihin osa-aikaisesti kun vauva oli 6 kk, tein alkuun vain 2 PV viikossa ja mies 3 PV, tätä jatkettiin 2 kk ja sitten kun vauva oli 8 kk niin mies otti 100 % hoitovastuun ja mä palasin 100% töihin. Päiväkotiin meni 1 v 3 kk iässä, käytettiin sit kans kesälomia ym hoitoon. Tuo osa-aikainen vanhempainvapaa oli itellä super, sain pehmeän laskun takaisin töihin. Kaikille työnantajille tämä ei toki sovi.
Mä kannustan lämpimästi jakamaan mahdollisimman tasan vapaat. Edelleen joku 90 % miehistä luovuttaa vapaat ja hoitovastuut jää naiselle (heterosuhteista puhe nyt siis) ja tää on musta iso yhteiskunnallinen kysymys. Meillä oli superjuttu että myös mies oli niin aikaisin täysin vastuussa lapsesta, kehittyi ihan omanlainen suhde kun mä en ollut sotkemassa ja päsmäröimässä miten hommat pitää tehdä. Pitkään oli myös niin että isi oli ykkönen (nykyään on taas paljon äiti äiti äiti äiti), varmasti kiitos varhaisen hoidon. Mun kohdalla imetys epäonnistui, joten en osaa siitä sanoa, mutta näkisin että monet muut hyödyt (tasa-arvo, talous, lapsi-ei-synnyttävä suhde) ovat niin isot että kannattaa harkita. Jos vapaat laittaa tasan niin imettääkin ehtii kuitenkin yli puoli vuotta ja siinä vaiheessa vauvan ravinnon pääpaino alkaa joka tapauksessa siirtyä muuhun kuin maitoon.