Vanhempainvapaat

Haaveenavauva

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa, onko kukaan vielä saanut päätöksiä vapaiden suhteen kelalta? Raskausvapaa alkaisi noin kuukauden päästä ja vielä ei ole päätöstä tullut. Esikoinen kyseessä niin ei tiedä yhtään kuinka kauan noita saa odotella 🫠

Pitääkö puoliso myös omat vapaansa putkeen kun omasi loppuu vai millaisia järjestelyitä olette tehneet?

Sain viime viikolla juuri päätöksen ja vapaat alkaisi reilun 6 viikon päästä. Odottaako Kela sinun kohdalla ilmoitusta työnantajalta heidän maksamista vanhempainvapaapäivistä? Olen kuullut, että jollakin on kestänyt sen takia, ettei työnantajalta olla annettu ilmoitusta ajoissa.

Meillä on suunnitteilla juurikin noin, että minä pidän ensin omani ja puoliso sitten heti perään omansa. 🙂

Joo on muuten vieläkin siinä kohtaa että odottaa tietoja työnantajalta. Tästäkin kysytty jo muutama viikko sitten töissä niin ilmeisesti odottaa kelalta vastausta johonkin.

Mulla sama, et raskausvapaa alkaa jo alle kk päästä (15.8.) eikä oo päätöstä kuulunut.

Mulla alkaa 1.9 raskausvapaa ja hakemuksen tein alle kaksi viikkoa sitten. Veikkaan siis samaa kun ylempänä, että jos teillä kestää päätöksen saaminen niin mahdollisesti työnantajan päässä laahaa

Vanhempainvapaa päätösten kesto oli kelan sivujen mukaan 40pv. Mulla on alkanut raskaus vapaa jo 4 vkoa sitten, eikä päätöstä ole vielä. (Sivusta huutelen)

Laitoin viime viikolla torstaina kyselyä töihin varmuuden vuoksi, että onko varmasti hakemus ja tiedot lähteneet sieltä eteenpäin. Onneksi kyselin perään, sain vastauksen että tiedot lähtevät 17.7. eli perjantaina 🫠

Mutta nyt hakemus on käsittelyssä Kelan päässä niin asia vihdoin etenee. Sikäli vähän tylsää työnantaja puolelta, kun olen pyynnön sinne tehnyt jo toukokuussa mutta onneksi varmistin asian.

Vanhempainvapaa päätösten kesto oli kelan sivujen mukaan 40pv. Mulla on alkanut raskaus vapaa jo 4 vkoa sitten, eikä päätöstä ole vielä. (Sivusta huutelen)
Kannattaa olla Kelaan/töihin yhteydessä, varmuuden vuoksi. 40 päivää on varmaan sellainen arvio siitä miten yleensä kestää, mutta itse sain kahdessa päivässä päätöksen siitä kun työnantaja oli lähettänyt omat hakemuksensa.

Hämmenyttiin puolison kanssa, kun Kelan hakemuksessa oli että ei-synnyttävä osapuoli hakee vapaat vasta syntymän jälkeen, vaikka olisikin vapaalla sallitut kolme viikkoa heti syntymästä. Mikähän järki siinäkin on, että tuet haetaan vasta sen jälkeen kun ne on jo käyttänyt 🤔

Pitääköhän alkaa myös kysellä perään, kun vapaat alkaa 25.8. ja hakemus toimitettu 27.5. ja työnantajalta tullut tieto Kelaan 2.6., eli työnantajan tietojen toimittamisestakin on kulunut jo yli kaksi kuukautta. Palkallista vapaata toki aluksi, joten Kelan hitaus on enemmänkin työnantajan ongelma, mutta olisi tietysti kiva tietää vanhempainrahan suuruus sitten, kun palkalliset vapaat loppuvat.

Hämmenyttiin puolison kanssa, kun Kelan hakemuksessa oli että ei-synnyttävä osapuoli hakee vapaat vasta syntymän jälkeen, vaikka olisikin vapaalla sallitut kolme viikkoa heti syntymästä. Mikähän järki siinäkin on, että tuet haetaan vasta sen jälkeen kun ne on jo käyttänyt 🤔
Siinä on varmaan se, kun sitä syntymäpäivää ei etukäteen tiedetä ja kun ei-synnyttävä puoliso jää yleensä vapaille vasta siitä syntymäpäivästä, niin sitä ei oikein voi hakea etukäteen. Synnyttävä osapuoli taas jää viimeistään 2vk ennen laskettua aikaa, jolloin se on ennakoitavissa, kun sillä todellisella syntymäpäivällä ei ole merkitystä.

Pitääköhän alkaa myös kysellä perään, kun vapaat alkaa 25.8. ja hakemus toimitettu 27.5. ja työnantajalta tullut tieto Kelaan 2.6., eli työnantajan tietojen toimittamisestakin on kulunut jo yli kaksi kuukautta. Palkallista vapaata toki aluksi, joten Kelan hitaus on enemmänkin työnantajan ongelma, mutta olisi tietysti kiva tietää vanhempainrahan suuruus sitten, kun palkalliset vapaat loppuvat.
Mulle tuli eilen päätös ja hakemuksen tein 2.7. Olin ihan yllättynyt, että tuli jo nyt, ajattelin että olin niin myöhään liikenteessä, että syyskuulle kerkee varmaan jo vaihtumaan 😄

Moikka! Itselläni päätöksen saamisessa meni noin 3 viikkoa, eli kannattaa vielä hetki odotella, mutta voit halutessasi soittaa Kelaan ja kysyä tilanteesta. Puolison vapaat voi pitää heti perään tai myöhemmin, meillä sovittiin, että pitää putkeen mun vapaiden jälkeen.

Mulla on nyt mennyt kuukausi hakemuksen jättämisestä, työnantaja oli toimittanut tiedot jo etukäteen (näkyy myös Omakelassa), raskausvapaa jo periaatteessa alkanut muutama päivä sitten - vaan Kelan päätöstä ei kuulu ei näy.

Lähinnä huolehdin siitä, suostuuko työnantaja ylipäätään maksamaan palkallisen jakson palkkaa, jos ei saa Kelasta ensin päätöstä??? (meillä 3 kk palkallista vanhempainvapaata siten, että työnantaja maksaa täyden palkan ja Kela tuen työnantajalle).

Se ainakin jossain työehtosopparissa yms. todettiin, että jos työntekijälle ei jostain syystä Kelan tukia vanhempainvapaan ajalle myönnetä tai ne myönnetään pienempänä, palkalliselta jaksolta maksettavaa palkkaa vähennetään samassa suhteessa…

Mulla on nyt mennyt kuukausi hakemuksen jättämisestä, työnantaja oli toimittanut tiedot jo etukäteen (näkyy myös Omakelassa), raskausvapaa jo periaatteessa alkanut muutama päivä sitten - vaan Kelan päätöstä ei kuulu ei näy.

Lähinnä huolehdin siitä, suostuuko työnantaja ylipäätään maksamaan palkallisen jakson palkkaa, jos ei saa Kelasta ensin päätöstä??? (meillä 3 kk palkallista vanhempainvapaata siten, että työnantaja maksaa täyden palkan ja Kela tuen työnantajalle).

Se ainakin jossain työehtosopparissa yms. todettiin, että jos työntekijälle ei jostain syystä Kelan tukia vanhempainvapaan ajalle myönnetä tai ne myönnetään pienempänä, palkalliselta jaksolta maksettavaa palkkaa vähennetään samassa suhteessa…
Mä tein hakemuksen kesäkuun lopussa, aloitin raskausvapaan 5.8. ja työnantaja oli laittanut tiedot Kelaan vasta 14.8. 😵 En ole saanut vielä Kelalta päätöstä, mutta yllättäen sain palkan elokuulta 🤣

Nyt jännittää, että millainen sotku tästä tulee. Etenkin kun oon vielä kunnalla töissä ja pitäisi olla aika selkeät sävelet puolin ja toisin. Eli I feel you...

Tosin työkkärin puolella työskentelevä kaveri sanoi, että heillä on kesä aina sijaisten ja opiskelijoiden aiheuttamien ekstratöiden takia tosi tukkoista, joten vaikuttanee samoin Kelan toimintaan?

Takaisin