Oireet

Säikähdin kun eilen ei tullut lähes mitään oireita suurempien oireiden jälkeen. Oon nukkunut paremmin, maha ei ollut oikeastaan kipeä tai mitään tuntemuksia, muuta kun rinnat vähän kipeänä. Tietenkin ehti tulla pelkoja mieleen, mutta tänään taas nippaa mahaa. Sen myötä tuli luottavaisempi olo, vaikka ei oireettomuus välttämättä mitään ilmeisesti kerro.
Ei pitäisi lukea noita keskenmenon oireita. Tuo vaan pelkoa.
Joo oireiden / oireettomuuden tarkkailu saa kyllä ihan sekaisin. 😅 Ja kun siitä ei tosiaan voi oikein päätellä mitään. Tää alkuraskaus on kyllä siinä mielessä tosi piinallista. 🥴

Mulla on rinnat kipeät ja lonkat kipuilee myös. Jälkimmäinen oli ensimmäisiä oireita myös ekassa raskaudessa. En tiedä erittääkö kehoni relaksiinihormonia jotenkin poikkeuksellisen paljon vai olenko sille erityisen herkkä, kun nuo lonkkakivut tosiaan alkoi seuraavana päivänä plussasta.

Syke on valtavan korkea, mutta siihen vaikuttaa toki myös se, että lopetin plussaan beetasalpaajan, jota olen käyttänyt migreenin estolääkkeenä.
Käytitkö propralia?

Mulla on nimittäin tuo lääke migreeniin että korkeisiin sykkeisiin käytöss ja melko korkealla annoksella. Tän käyttö ahdistaa paljon, mutta en uskalla lopettaa.
Käytin erikoisenkin aikaan.

Mutta siis joka paikassa on mulle sanottu et on turvallinen käyttää. Toki vaatii seurantaa rv 36 lähtien.

Mua hämmästyttää, että mulla on ihan valtavaa pahoinvointia ollut pari päivää. Missään raskauksissa ei oo ollut tällaista. Voikohan keltarauhastuki vaikuttaa näin paljon, vai voiko olla vain raskauspahoinvointia?

Käytitkö propralia?

Mulla on nimittäin tuo lääke migreeniin että korkeisiin sykkeisiin käytöss ja melko korkealla annoksella. Tän käyttö ahdistaa paljon, mutta en uskalla lopettaa.
Käytin erikoisenkin aikaan.

Mutta siis joka paikassa on mulle sanottu et on turvallinen käyttää. Toki vaatii seurantaa rv 36 lähtien.
Metoprololia joo. Mulla on migreeniin se käytössä, mutta kieltämättä oon tykännyt myös sykkeen laskusta, kun mun normaali syketaso on siellä lähellä normaalin ylärajaa. Olin jo aiemmin työterveyslääkärin kanssa puhunut tuon soveltuvuudesta raskausaikana ja migreenin estolääkitys raskausaikana ei yleisesti ottaen ole suositusten mukaista, joten lopetin nyt suoraan plussaan ilman mitään keskusteluita. Metoprololin riskiluokitus on gravbasessa kaikista pienin, muttei propranololinkaan muistaakseni ollut paljoa huonompi.

Edit. Mulla siis migreenit loppuivat viime raskaudessa käytännössä kokonaan. Imetys taas sen sijaan olikin sitten toinen juttu. 🫠

Muokattu viimeksi:
Minulla propral korkeaan sykkeeseen ja yrittänyt tällä viikolla lopettaa. Tänään keskisyke 110 ja välillä sykkeet huiteli 120-140 välillä, aika tukalaa..

Yök voiko tää alkaa jo näin aikasin? 😭 mulla oli tää viimeksi, nukuin rullaluisteluun tarkoitetut rannesuojat käsissä, kun kaikki apteekin suojat tuntui liian rimpuloilta 😂 olin täysin unohtanut ton, oli kyllä hirveä oire
Ilmeisesti voi. Aiemmissa muistelen alkaneen vasta paljon myöhemmin, ehkä viimeisellä kolmanneksella. Viimeisimmän synnytyksen jälkeen mulla oireili tää vielä jokusen kuukauden. 😫

Minulla propral korkeaan sykkeeseen ja yrittänyt tällä viikolla lopettaa. Tänään keskisyke 110 ja välillä sykkeet huiteli 120-140 välillä, aika tukalaa..
No tämä itsellä kanssa mietityttää lopettamisessa. En pysty toimimaan esikoisen kanssa mikäli sykkeet ovat korkeat.

Metoprololia joo. Mulla on migreeniin se käytössä, mutta kieltämättä oon tykännyt myös sykkeen laskusta, kun mun normaali syketaso on siellä lähellä normaalin ylärajaa. Olin jo aiemmin työterveyslääkärin kanssa puhunut tuon soveltuvuudesta raskausaikana ja migreenin estolääkitys raskausaikana ei yleisesti ottaen ole suositusten mukaista, joten lopetin nyt suoraan plussaan ilman mitään keskusteluita. Metoprololin riskiluokitus on gravbasessa kaikista pienin, muttei propranololinkaan muistaakseni ollut paljoa huonompi.

Edit. Mulla siis migreenit loppuivat viime raskaudessa käytännössä kokonaan. Imetys taas sen sijaan olikin sitten toinen juttu. 🫠
Okei. Ihan hyvä tietää.

Ekassa raskaudessa kanssa asiaa selvittelin. Äitiyspoliklinikalla sanottiin lääkkeen olevan ihan turvallinen, mutta siitä seuraa se seuranta loppuraskaudessa. Teratologisessa palvelussa Propral oli ihan ok. Neurologi määräsi mulle tuon nimenomaan siksi, että voi käyttää raskauksien kanssa. Toki siinä on omat riskinsä, mutta ne tiedetään tarkkaan ja niitä pystytään seuraamaan. Mutta kamalan ahdistavaa.

Onko teillä ollut repäisykipuja miten paljon? Muistan, että ekassa raskaudessa niitä oli ekalla kolmanneksella paljon, nyt on ollut paljon vähemmän, jotain kuitenkin. Mietin, että onko keho jotenkin tottuneempi, niin niitä ei enää ihan samalla tavalla tule.

Täällä on alkaneet hyvissä ajoin yöheräilyt, vaikeudet nukahtaa ja aikaisin aamulla nouseminen. 😅 Joka kerta tämä sama homma. Hormonit vaikuttaa siihen, että jaksan valvoa vauvan kanssa, mutta ne alkaa jo alkuraskaudessa puskea päälle…

Mä siis en nuku ilman vahvaa melatoniinia, eli olen tosi herkkä yöheräilyille muutenkin.

Levottomia jalkoja en odota. Ne oli molemmissa raskauksissa ja lopulta väänsin itkua öisin vikat viikot, kun nukkuminen oli välillä mahdotonta…mutta luulen, että mulla käynnistetään hyvissä ajoin sit jos voimat loppuu… mulla kokemusta pari viikkoa etukäteen käynnistämisestä ja käynnistys sujui viimeksi niin hyvin, että lääkärikin hämmästeli ja tuli onnittelemaan. 🤣

Mä myös heräilen herkästi aamuyöllä ja useimpina aamuina olen herännyt virkeänä ilman kelloa. Tämä on mulle tosi epätyypillistä, oon aina sanonut että nukkuminen on mun supervoima, nukun missä vaan ja niin pitkään kuin annetaan. 😂 Eli ilman herätystä herääminen ei ole yhtään tyypillistä.

Mulla on myös aamuyön heräilyä raskauksissa ja melkein aina joudun varsinkin loppua kohden nukkumaan korvatulpat korvissa. Jos herään johonkin ääneen, jään siitä hereille ja saatan valvoa parikin tuntia ennen uudestaan nukahtamista. Toivottavasti tätä oiretta saa odotella vielä🫣

Mut voihan paleleminen! Meillä on kotona sisälämpö aina melkein t-paitasillaan sopiva mutta nyt alkaa palelemaan heti jos hetkeksi istahtaa eikä touhua🥶 miesraukka tuli töistä ja olisi halunnu jäähdytellä terassin ovea auki pitämällä ja minä istun fleeceaamutakki vielä paidan päällä ja juon teetä lämmitelläkseni😂
Erikoinen oire, kun ei lämmöt ole noussut luteaalivaiheesta korkeammalle eikä silloin silti palele näin.

Täälläkin heräillään pitkin yötä. Normaalisti en herää kertaakaan jollei ole jotain erityistä häiriötä, mutta nyt heräilen monta kertaa yön aikana ilman mitään ilmeistä syytä.

Onko teillä ollut repäisykipuja miten paljon? Muistan, että ekassa raskaudessa niitä oli ekalla kolmanneksella paljon, nyt on ollut paljon vähemmän, jotain kuitenkin. Mietin, että onko keho jotenkin tottuneempi, niin niitä ei enää ihan samalla tavalla tule.
En edes tiennyt mitä repäisykivut ovat, kunnes eilen pikaisesti nousin nojatuolista ylös ja karjaisin kipua. Oli pakko mennä takaisin istumaan. Pelästyin kamalasti että onko kaikki hyvin vatsassa. Luin netistä että se oli ilmeisesti repäisykipu.
Ensimmäinen raskaus siis itsellä. Siksi en tiennyt.

Täällä on alkaneet hyvissä ajoin yöheräilyt, vaikeudet nukahtaa ja aikaisin aamulla nouseminen. 😅 Joka kerta tämä sama homma. Hormonit vaikuttaa siihen, että jaksan valvoa vauvan kanssa, mutta ne alkaa jo alkuraskaudessa puskea päälle…

Mä siis en nuku ilman vahvaa melatoniinia, eli olen tosi herkkä yöheräilyille muutenkin.

Levottomia jalkoja en odota. Ne oli molemmissa raskauksissa ja lopulta väänsin itkua öisin vikat viikot, kun nukkuminen oli välillä mahdotonta…mutta luulen, että mulla käynnistetään hyvissä ajoin sit jos voimat loppuu… mulla kokemusta pari viikkoa etukäteen käynnistämisestä ja käynnistys sujui viimeksi niin hyvin, että lääkärikin hämmästeli ja tuli onnittelemaan. 🤣
Levottomat jalathan usein johtuu raudanpuutteesta. Tiedätkö oliko sinulla alhainen ferritiini viime raskaudessa?

En edes tiennyt mitä repäisykivut ovat, kunnes eilen pikaisesti nousin nojatuolista ylös ja karjaisin kipua. Oli pakko mennä takaisin istumaan. Pelästyin kamalasti että onko kaikki hyvin vatsassa.
Muistan ekassa raskaudessa kun kävi just noin, enkä tosiaan tiennyt mistään repäsykivuista ja ajattelin vaan, että nyt kävi pahasti 🙈 Mulla on endo niin mietin vaan, että oli varmaan joku kiinnike joka nyt repes ja kohta vuodan sisäisesti kuiviin tmv. Onneks google sitten kerto että ei hätää 😁

Mulla ei oo ollu vielä yhtään tässä raskaudessa. Toki vasta 5+1 menossa mut silti. Mulla aikalailla tasan vuosi edellisestä synnytyksestä, ni ajattelen et ehkä keho ei oo vielä niin hyvin palautunu ja siks "joustaa" paremmin 😅

Levottomat jalathan usein johtuu raudanpuutteesta. Tiedätkö oliko sinulla alhainen ferritiini viime raskaudessa?
Oon varma, että tuohon mennessä olivat laskeneet tosi alas. Ennen raskautta sain ferritiinin tankattua reilu 30 ja varmasti kaikki hupeni raskauden edetessä.

Kiitos tiedosta! Syönkin nyt rautaa tässä kokoajan. 😍

Monilla kuulostaa olevan heräilyä. Samoin täällä! Jäin toukokuussa pois töistä jatkamaan vielä 5/23 syntyneen kanssa hoitovapaata siihen saakka, että hän täyttää 3-vuotta ja olin onnellinen, että saa aamuisin nukkua niin pitkään, kun taapero nukkuu. Mitä vielä hormonit herättävät viiden jälkeen joka aamu😂 ja päivällä olen sitten super väsynyt.

Mulla on omasta mielestä aivan oireeton olo, ja se hermostutta. Tänään vasta 4+4, mutta aika matelee ja pelot korkealla. Ainoa mikä tulee mieleen on, että ajottain mulla on tosi lämmin! Jos ei mitään oireita meinaa tulla, niin varmaan oman mielenrauhan vuoksi käyn mittaamassa hcg:n 🤔

Takaisin