Millä ja milloin synnyttämään? (GBS posi)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SBO
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

SBO

Oman äänensä löytänyt
Varmaan tyhmä kysymys, mutta en ole saanut tietoa/ymmärtänyt kysyä neuvolassa tai äitipolilla, ja tälleen vajaa 3vk laskettuun juolahti mieleen tuo kyytipolitiikka ja muu lähtöön liittyvä.

Saako kyydiksi miten helposti kela taksin vai velvoitetaanko käyttämään julkisia jos se ajankohdan puolesta on mahdollista? Kela taksia kysyn siksi, koska matkaa on sen verran, että se tulisi kustantamaan helposti semmoisen 150-200€ joka on työttömälle melkoinen lovi lompakkoon. Myös julkinen liikenne kulkee harvakseltaan ja vaatii jonkinmoisen taaperruksen lähtöpaikoille.
Vai missä tilanteissa kyse on ambulanssi kyydistä? Olin aiemmin siinä käsityksessä, että synnytys olisi ehdottomasti joko lanssi tai omalla autolla hommia, mutta sen verran jo googlettamalla ymmärsin, että olen ollut totaalisen väärässä luulossa. :D

Missä vaiheessa sitä taksia sitten kannattaa soitella? Ihan ensisupistuksista ei ilmeisesti edes oteta sisään, mutta miten/kuka sen sitten arvioi missä vaiheessa on jo kiire? Jos huono tuuri käy ja yöllä pitäisi mennä, niin täällä ei aja yksikään paikkakunnan taksi yöaikaan eli se pitäisi tilata muualta, ja viime kesäisellä kokemuksella (jouduin menemään pienen onnettomuuden seurauksena kela taksilla paikattavaksi ja tsekattavaksi) sitä kyytiä voi joutua odottamaan useamman tunnin (taitaa olla etteivät aja öisin nekään) ja jo matka sairaalaan kestää myös sen tunteroisen.

Joo, tiedän kyllä, että neuvotaan ja ohjeistetaan sitten kun on ajankohtaista ja soittaa sairaalaan, mutta kun aloin nyt tämän ressaamisen niin toivoisin kovasti jotain tietoa jo ennakkoon.

Taustatietona, että olen ensikertalainen, omaa autoa ei ole sekä GBS positiivinen, eli kuulemma jos vedet menee niin pitäisi olla yhteydessä heti synnärille, mutta sitä ei kerrottu enkä ymmärtänyt kysyä, että onko silloin mimmoinen hoppu vai vieläkö sen jälkeen odotellaan tiheitä supistuksia.

Tuohon gbs-asiaan, että sehän on sellainen bakteeri, joka kuuluu ihmisen elimistöön ja se tulee ja menee eli ei ole automaattisesti mikään hengenvaarallinen juttu vauvalle. Tilanne voi myös muuttua eli jos se sulla on nyt todettu positiiviseksi, se voikin olla negatiivinen synnytyksen hetkellä ja vaikka se olisi positiivinen, on silti vain pienen pieni mahdollisuus että se tarttuu vauvaan syntymän hetkellä. Eli sitä ei kannata panikoida 😊 jos haluaa antibioottitiputuksen, se on ainakin Taysin alueella ollut että 4h ennen syntymää se pitäisi tiputtaa. Itse olen kerran synnyttänyt gbs-positiivisena niin nopeasti, ettei antibioottia ehditty edes tiputtaa ja kahdella seuraavalla kerralla en sitä näytettä edes ottanut. Juurikin siksi, että se tulos voi vaihdella. Joissain sairaaloissa se otetaan pikatestillä sairaalaan tullessa, mutta Pirkanmaalla on hassu tapa ottaa se viikkoja ennen laskettua aikaa.

@pilvikirsikka Aaa okei, ymmärsin sitten lukemani väärin että se ab on automaatio, kiitos tiedosta! Aina parempi jos ei tarvi hätäillä lähdön kanssa, mukavampi kivuissa ehkä kotona olla odottamassa, varsinkin jos käy niin että lähettäisivätkin takaisin kotiin.

Mulla otettiin näyte vk 36, kuulemma rutiinijuttu tuolla, eli riippunee ajankohta siitä miten viimeinen lääkärikäynti ajoittuu. Tosin minulle laitettiinkin vielä yksi käynti 39+6, en tiedä miksi, voin kertoa, että ketuttaa tuolla asti ravata kun menee koko päivä siinä touhussa.

Kela-taksilla voi mennä synnyttämään. Ongelma vaan on, että saako sen tarpeeksi nopeasti sitten vai joutuuko odottamaan tunteja...

Onko sun mahdollista saada muuta kyytiä tai mennä asustelemaan vaikka jonkun tutun luo sairaalaan lähelle?

Ambulanssiin pääsee jos oikeasti alkaa olla kiire että omalla kyydillä ei ehdi sairaalaan tai on napanuora luiskahtanut ulos tms.

Mulla oli toisen lapsen aikana tuo bakteeri, en ehtinyt saada antibioottia, joten vauvaa seurattiin synnytyksen jälkeen lapsivuodeosastolla (lämmöt, hengitys yms) olisiko vuorokauden? En muista kun raskausdiabeteksen takia oli vuorokauden sokeriseuranta.

@geep<3 Ei ole muuta kyytiä tai muutakaan esim. asumismahdollisuutta.

Sitä minäkin mietin, että huonolla tuurilla (ja se on tuntunut tässä viime aikoina olevan sellainen kantava teema, että en edes yllättyisi) sitä taksia saattaa joutua odottamaan pitkään. En ole edes varma siis ajavatko/päivystävätkö öisin, mutta viime kesäisellä kokemuksella sanoisin, että ei edes tuolla naapurikaupungissa, vaan purkavat sitten aamusta tilauksia. Normitaksia tänne ei yöllä ainakaan saa.

/edit Mutta siis, ei minua se odottelu kai sinänsä niinkään jännitä, jos kerran tuon GBS:n suhteen ei olekaan kiirettä.

Kela-taksistahan maksetaan vain omavastuu 25 €/suunta, jos on pätevä terveydellinen syy taksin käytölle (luulis että käynnistynyt synnytys kelpaa 😂). Matkan pituudella ei pitäisi olla väliä.

@syllogismi Joo tän takia juuri sen käyttö, jos vain on mahdollista, olisi tässä tilanteessa hyvä. Mutta tosiaan en ollut varma onko käynnistynyt synnytys sellainen asia johon se myönnetään. Täytyy vaan toivoo, ettei tuo tuolta sitten yöaikaan halua puskee pihalle. :D

Voihan siitä tulla eri mielenkiintoinen matka kaikin puolin olipa kyyti mikä hyvänsä. Mulla on kokemusta yhdestä keskenmenosta ja supistusten takia en voinut muuta kuin maata sikiöasennossa lattialla, oksentaa ja paskantaa. Vähän samat vibat, toki lievemmät, myös menkkojen kanssa.

Täällä kyllä sanotaan että raskaus ja synnytys kelpaa perusteeksi sikäli kun julkista liikennettä ei ole järkevästi käytettävissä. Mutta sen opin nyt itsekin, että tilaus pitää tehdä viimeistään edellisenä päivänä, jos haluaa vain sen omavastuun maksaa! XD Eli toisin sanoen jos on tilanne päällä kun taksin tilaa, se korvaus täytyy sitten hakea Kelasta jälkikäteen. Kannattaa varmaan kysyä Kelasta suoraan tästä, jos asia kovasti mietityttää.

Mulla kulkee bussi käytännössä ovelta ovelle Naistenklinikalle, jonne tiedän olevani menossa synnyttämään, mut nyt alkoi tämä aihe pohdituttaa itseäkin. Toivottavasti tulis suunniteltu käynnistys XD

Mutta sen opin nyt itsekin, että tilaus pitää tehdä viimeistään edellisenä päivänä, jos haluaa vain sen omavastuun maksaa!
Hmm, viime kesänä kyllä kun tarvitsin kela taksia, niin ambulanssikuskit sen soitti ja ihan pelkällä omavastuulla selvisin. Voikohan se sitten riippua siitä joutuuko sen kyydin soittamaan itse vai soittaako sen joku ammattilainen. Mutta! Jos nyt lähempänä laskettua haluaa syntyä, niin pitäisi olla tilillä katetta maksaa tuo matka ja hakea korvaukset sitten perästä, jospa odottelisi sinne. :)

Kieltämättä kun tässä oli jo sellainenkin visio, että menisi sektioon perätilan takia, niin olisihan se ollut sillä tavalla ihanan suunnitelmallista ja voisi vaikka sitten huoletta bussilla hurauttaa sairaalan pihaan. Saivat kuitenkin toisella yrittämällä babyn suostuteltua kääntymään.

Neuvolassa ehdotettiin käynnistystä nyt tähän kyytitilanteeseen ratkaisuksi. 🤔
En älynnyt siinä kysellä kauheasti, mutta siis onkohan ajatuksessa järkeä? Voiko se esim. aiheuttaa komplikaatioita vs. normaali synnytys? Tai ennen kaikkea kiinnostaisi onko mahdollista, että se venyttää sitten sairaalassa oloa turhan päiten? Ei huvittaisi maksella useamman päivän visiitistä ns turhaan, mutta toisaalta helpottaisi kovasti jos voisi vaan hurauttaa julkisilla paikalle aikaan X.

Käynnistykseen varattu aika, ihme että sain vaikka sanoivat että yleensä ei tällaisesta syystä lähdetä käynnistämään.
Nyt sitten toivotaan että se myös käynnistyy sitten ripeästi 🤦 Menee vähän pointti jos sitten kuitenkin saa edestakaisin suhata. Eikä nuo riskeistä mitäön taaskaan sanoneet vaikka kysyin.

Käynnistykseen varattu aika, ihme että sain vaikka sanoivat että yleensä ei tällaisesta syystä lähdetä käynnistämään.
Nyt sitten toivotaan että se myös käynnistyy sitten ripeästi 🤦 Menee vähän pointti jos sitten kuitenkin saa edestakaisin suhata. Eikä nuo riskeistä mitäön taaskaan sanoneet vaikka kysyin.

Käynnistykseen liittyy aina enemmän riskejä kuin spontaanisti käynnistyneeseen synnytykseen. Tosi erikoista ettei riskeistä mainittu mitään! Mm sektion riski käynnistetyssä synnytyksessä on korkeampi ja ns nollasta kun aloitetaan, on se usein paljon pidempi ja vaikeampi saada synnytys käynnistymään.

Minä varmaan vitkuttelisin pitkään kotona ja tilaisin sitten ambulanssin 😅 kerran olen näin mennyt sairaalaan, mutta tietysti siinä on se pieni riski että mitä jos vauva syntyykin matkalle.. ehkä ei ensikertalaiselle niin mahdollista, mutta mahdollista kuitenkin! Tosi kinkkinen tilanne sulla kyllä!

Käynnistykseen liittyy aina enemmän riskejä kuin spontaanisti käynnistyneeseen synnytykseen. Tosi erikoista ettei riskeistä mainittu mitään! Mm sektion riski käynnistetyssä synnytyksessä on korkeampi ja ns nollasta kun aloitetaan, on se usein paljon pidempi ja vaikeampi saada synnytys käynnistymään.

Minä varmaan vitkuttelisin pitkään kotona ja tilaisin sitten ambulanssin 😅 kerran olen näin mennyt sairaalaan, mutta tietysti siinä on se pieni riski että mitä jos vauva syntyykin matkalle.. ehkä ei ensikertalaiselle niin mahdollista, mutta mahdollista kuitenkin! Tosi kinkkinen tilanne sulla kyllä!
Joo, neuvolassa sitten kyllä kun häneltäkin kysyin niin sanoi, että voipi pitkittyä se prosessi ja voi olla, että huonossa tapauksessa joudut takasin kotiinkin välillä. Joka kyllä sitten vähän niinkuin syö koko idean. Mutta se lääkäri ei tuumannu oikein muuta kuin, että näillä viikoilla (käynnistys suunniteltu mulle 41+0 ja olen nyt 40+2) se on varsin riskitön eikä sinänsä sisällä enempää ongelmia kuin normaalisynnytyskään.

Tuota vitkuttelu + ambulanssi asiaa olen myös miettinyt, varsinkin kun nyt kysyessä sanoivat että tuon GBS asian takia sanoivat nyt, että haluaisivat mut sairaalaan noin parissa tunnissa siitä kun on tarpeeksi tiheät, säännölliset supistukset ja/tai vedet menee. Mutta tiiäkkö mun moraali sit täällä huutaa eheiii et sä voi noin tehdä ihan vaan oman mukavuutes tähen. :tears:

Takaisin