Herkuttelun vaikutus sokerirasitukseen

Ex-ensisynnyttäjä89

Jostain jotain jo tietävä
Kävin tammikuussa (rv 13) sokerirasitustestissä ja arvot olivat tuolloin 4.8-6.8-4.9, eli täysin normaalit. Tämä aikainen/ylimääräinen rasitus johtui BMI:stäni, joka on yli 30. Nyt minulle tehtiin (rv 28) toinen sokerirasitus ja arvot olivat 5.4-8.7-5.2, eli paastoarvo 0,1 yli rajan. Rupesin kuitenkin miettimään onko mahdollista, että edellisiltainen herkuttelu "pilasi" paastoarvon? Olin onnistunut kokonaan unohtamaan sokerirasituksen ja söin ennen nukkumaanmenoa suuren määrän irtokarkkia ja paastoa tuli nippa nappa 10 h täyteen. Googlettamalla löysin mainintoja siitä, miten ennen sokerirasitusta ei pitäisi syödä prosessoitua ruokaa tai sokeripitoisia herkkuja, sillä ne saattavat vaikuttaa tulokseen. Edellisessä raskaudessa rv 28 arvoni olivat 5.0-9.5-7.6, eli 1 h ja 2 h arvot huomattavasti korkeammat kuin nyt, mutta paastoarvo alle viiterajan.

Kyllähän se on mahdollista. Mut sille ei oikein mitään voi. Mullakin kävi vähän sama, paasto oli 5.3 kun edellisen päivän syömiset meni monen asian takia päin mäntyä ja söin käytännössä joka aterialla pelkkää vaaleaa leipää 😅 neuvolassa sanottiin että siitä johtui varmasti paastoarvon ylitys mut mitäänhän asialle ei enää voi, raja pitänyt johonkin vetää ja nyt vain kiltisti kotona mittailla. Kotona ylityksiä ei ole tullut ja neuvolassa tullut palautetta että arvot ollut erinomaisia kotimittauksissa. Mutta koitan ajatella että mittailut on vauvan parhaaksi, vaikka koenkin että diagnoosi saattoi olla vähän väärä mut eipä voi muuta kuin itseään tässä syyttää 😅

Kyllähän se on mahdollista. Mut sille ei oikein mitään voi. Mullakin kävi vähän sama, paasto oli 5.3 kun edellisen päivän syömiset meni monen asian takia päin mäntyä ja söin käytännössä joka aterialla pelkkää vaaleaa leipää 😅 neuvolassa sanottiin että siitä johtui varmasti paastoarvon ylitys mut mitäänhän asialle ei enää voi, raja pitänyt johonkin vetää ja nyt vain kiltisti kotona mittailla. Kotona ylityksiä ei ole tullut ja neuvolassa tullut palautetta että arvot ollut erinomaisia kotimittauksissa. Mutta koitan ajatella että mittailut on vauvan parhaaksi, vaikka koenkin että diagnoosi saattoi olla vähän väärä mut eipä voi muuta kuin itseään tässä syyttää 😅
Miksi tuollaisessa tilanteessa ei voi vaan tehdä uutta sokerirasitusta? 😁

En tiedä, samaa mietin kun mielellään olisin mennyt uusiksi mutta kuulemma rajat on nämä ja jos napsahtaa niin sitte loppuaika kotimittailuja.

En tiedä, samaa mietin kun mielellään olisin mennyt uusiksi mutta kuulemma rajat on nämä ja jos napsahtaa niin sitte loppuaika kotimittailuja.
Onpa tämä kotimittailu jotenkin raskasta, vaikka vasta kaksi päivää mennyt :D Paastoarvot olleet 5,1 ja muut arvot 5,5 paikkeilla, eli reilusti alle sallitun (7,8). Mutta saa kyllä itseään syyttää, ettei siirtänyt sokerirasitusta heti kun tajusi, että oli edellisen illan herkutellut oikein urakalla...

Onpa tämä kotimittailu jotenkin raskasta, vaikka vasta kaksi päivää mennyt :D Paastoarvot olleet 5,1 ja muut arvot 5,5 paikkeilla, eli reilusti alle sallitun (7,8). Mutta saa kyllä itseään syyttää, ettei siirtänyt sokerirasitusta heti kun tajusi, että oli edellisen illan herkutellut oikein urakalla...
Mie vaan skippasin välillä niitä mittauksia (oli radi ja nopeasti opin, että miten ja mistä ne sokerit nousevat). Töissäkään ei todellakaan ollut edes mahdollisuutta mitata aina silloin, kun olisi pitänyt. Ja silti neuvolan terkka kehui miten hyvin olin toteuttanut kotimittausta. 😂

Minulla oli esikoisen raskaudessa radi, kun paastosokeri oli raja-arvo. En usko, että diagnoosi oli oikea, koska mikään mitä söin ei vaikuttanu mitenkään. Kaikki arvot oli reilusti alle sallitun, paitsi aamun paastoarvoa piti tarkkailla vähän tarkemmin. Sekin pysyi alle sallitun aina.

Minulle neuvolan terkka sanoi alun tarkemman mittailun jälkeen, että ei tarvi mitata kun sillo tällöin vaan. Mittasin ihan todella harvoin niitä. Loppu raskaudesta voisi kuulemma lähteä huonontymaan, mut ei muuttunu.

Tsemppiä mittailuun!

Mulle kävi samoin esikoisen odotusaikana! Olin kaverilla grillaamassa edellisenä iltana ja söin tietty siellä kaikkea mitä en normaalisti syö ja tuli liian pitkä paasto.. niin paastoarvo oli rajalla ja diagnoosi siitä napsahti. Harmitti ihan hirveästi ja edelleen harmittaa 😅 kotimittaukset oli kaikki hyviä, mutta minuahan kohdeltiin kuin olisi vakavampikin tilanne.. seuraavissa raskauksissa en suostunut rasitukseen vaan mittasin verensokeria itse kotona ja ne oli kaikki kunnossa. Oikeastaan se oli myös mielenkiintoista seurata miten mikäkin ruoka vaikutti verensokeriin eli se oli sitten samalla ns ihmiskoe 😄 maa-artisokkakeitto oli yllättävä, silloin meni ruokailun jälkeinen raja yli! Mistään muusta ei mennyt, siis missään näistä raskauksista.

Mä oon tykännyt herkutella aika paljon tämän raskauden aikana ja edes suklaapatukat ja sokerilimsa ei ole nostanut ruokailun jälkeistä arvoa yli 5,5. Ainoastaan rasituksen paastoarvo pamahti, kun söin 300 g irtokarkkeja juuri edellisenä iltana 🫣 Eli väittäisin, ettei mullakaan radia oikeasti ole, huono ajankohta vaan rasitukselle...

Sain radidiagnoosin kun en saanut ohjeistusta paaston kestosta ja Terveyskylän sivuilla ohje oli 10-14 tuntia, joten olin varmuudeksi 14h syömättä. Muut arvot olivat erinomaiset, mutta paasto oli 5,5 🙄

Tämän jälkeen kotimittauksissa ei ole mennyt mikään arvo yli paitsi kerran: vedin illalliseksi vegesushia niin, että napa paukkui. Syömisenjä jälkeen arvo oli 6,9 mikä oli mulle tosi korkea ja seuraavana aamuna paastokin oli vielä 5,5 😬

En ole enää juurikaan mittaillut sokereita kuin silloin tällöin, kun neuvolassa todettiin, että on hyvin kontrollissa pelkällä ruokavaliolla. Eikä luvut ole edes pahentuneet näin loppumetreillä, päinvastoin.

Mielenkiintoista omasta mielestäni on se, että esikoisessa ei ollut radia ja tuli neljän kilon vauva. Nyt radia tarkkailua painoarvio on viikolla 39 vielä "vain" 3,4kg. Eli ei pitäisi olla tulossa mitään diabetesmörssäriä vaikka sillä kauheasti peloteltiinkin aluksi.

Sain radidiagnoosin kun en saanut ohjeistusta paaston kestosta ja Terveyskylän sivuilla ohje oli 10-14 tuntia, joten olin varmuudeksi 14h syömättä. Muut arvot olivat erinomaiset, mutta paasto oli 5,5 🙄

Tämän jälkeen kotimittauksissa ei ole mennyt mikään arvo yli paitsi kerran: vedin illalliseksi vegesushia niin, että napa paukkui. Syömisenjä jälkeen arvo oli 6,9 mikä oli mulle tosi korkea ja seuraavana aamuna paastokin oli vielä 5,5 😬

En ole enää juurikaan mittaillut sokereita kuin silloin tällöin, kun neuvolassa todettiin, että on hyvin kontrollissa pelkällä ruokavaliolla. Eikä luvut ole edes pahentuneet näin loppumetreillä, päinvastoin.

Mielenkiintoista omasta mielestäni on se, että esikoisessa ei ollut radia ja tuli neljän kilon vauva. Nyt radia tarkkailua painoarvio on viikolla 39 vielä "vain" 3,4kg. Eli ei pitäisi olla tulossa mitään diabetesmörssäriä vaikka sillä kauheasti peloteltiinkin aluksi.
Minulla samankaltaisessa tilanteessa napsahti radi-diagnoosi viikolla 12, koko raskauden ajan mittasin joka päivä sokereita kuten oli käsketty, en noudattanut mitään ruokavaliota vaan söin mikä itsestä hyvältä tuntui. Koko raskauden aikana tuli vain 2 ylitystä silloin kun olin kovassa kuumeessa flunssan takia. Pari viikkoa ennen synnytystä synnytyspolin lääkäri sanoi vain, että ahaa, tämä oli sitten selvästi väärä diagnoosi.

Minusta ohjeisiin pitäisi merkitä selvästi, että enne sokerirasitusta PITÄÄ syödä kuten normaalisti, paasto 10-12h, ei yhtään enempää eikä vähempää, eikä saa mässätä eikä saa myöskään syödä liian vähän, ja pitää olla täysin terve. Väärin syömisen tai flunssan takia sokerirasitus kannattaa AINA siirtää johonkin toiseen päivään, jotta ei tule vääriä diagnooseja ja turhia mittailuja.

Toisen lapsen kohdalla neuvolassa jaksoivat viikosta toiseen ällistellä sitä, että molemmista sokerirasituksista tuli hyvät tulokset, koska se esikoisen aikana saatu väärä diagnoosi on tiedoissani pysyvästi, sitä ei saa pois. On kuulemma äärimmäisen harvinaista, että seuraavissa raskauksissa ei tule radi-diagnoosia, kun se on aikaisemmassa raskaudessa todettu.

Kumpikin lapsi syntyi lasketun ajan jälkeen, eikä 4 kiloa ollut lähelläkään.

Takaisin