Shoppailu

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Millaisia shoppailijoita olette?

Tykkään itse sekä nettikaupoissa, että fyysisissä pyöriä. Yksin tai seurassa, ei kuitenkaan lasten kanssa. Silloin lapset tylsistyy. Ja itse en sitten saa sovitettua vaikka vaatteita. Nuorempi kulkee rattaissa niin käydään kyllä ruokakaupassa yhdessä ja hän valitsee mukana ruokaa.

En voi sietää. 😂 Tavaraa on tässä maailmassa aivan liikaa, mutta silloin harvoin, kun oikeasti tarvitsisi jotain, ei sitä löydy ei sitten mistään. Itselläni on just nyt etsinnässä tietynlainen säilytyskorisysteemi keittiöön, ja ilmeisesti sellainen pitäisi tilata jostain $£%¥% Temusta, koska muualla ei vain ole (edes Ikeassa, josta yleensä löytyy ihan mitä vaan). No, Temuun en mene vaikka aseella uhattaisiin, joten varmaan jään sitten ilman.

Torin olen nyt uutta asuntoa sisustaessa havainnut hyväksi, koska sieltä voi etsiä juuri sitä mitä haluaa eikä tarvitse käyttää energiaa vaihtoehtojen pähkimiseen. Toki tässä on tarpeen selkeät näkemykset siitä, mitä ylipäätään haluaa, mutta niiden näkemysten pitäisi mun mielestä olla selvät aina ennen kuin minkään ostopäätöksen tekee.

Lähinnä ulkomailla saatan joskus vaatekaupoilla retkahtaa, jos on tarjolla jotain mitä ei Suomesta kivijalkakaupoista saa. Nuoresta asti pitkänä ja rotevana naisena mun on ”onneksi” aina ollut sen verran hankala löytää hyviä vaatteita, etteivät mielihyvä- tai nettishoppailu ole muodostuneet tavoiksi.

Muokattu viimeksi:
Mulla sama kuin syllogismilla. En tykkää shoppailusta. Kirppiksiä ja muita käytetyn tavaran liikkeitä tykkään toisinaan kierrellä. Niistä voi tehdä kivoja löytöjä. 😊 Plussaa toki myös hinnasta ja ekologisuudesta. Tosin niissäkin vaatteiden sovittaminen on tukalaa. Jos jotain tarvitsen ostan sen kuitenkin mieluummin kivijalkaliikkeestä kuin verkkokaupasta. Temut ja Sheinit kierrän kaukaa.

Jos kiertelen huvikseni kaupassa, kyseessä on todennäköisemmin kirjakauppa tai esim. Puolenkuun pelit kuin vaatekauppa.

Ite oon ehkä vähän sellainen "hupishoppailija", en välttämättä niinkään kiertele aina ostaakseni, vaan kiertelen ihan vaan katsellakseni. Toki tällä tapaa tarttui turhan helposti heräteostoksia mukaan. Tällä hetkellä vaan sen verran pa. ettei ole pelkoa, että tulisi hirveästi ostettua mitään turhaa. 😂
Kirpparit varmaan tämän vuoksi oma suosikki, mutta tässä pitäjässä vain yksi varteenotettava, niin vähän hiljaisempaa on. Käsityö-tarpeet melkein muutenkin ne lemppari shoppailukohde itsellä ja toki tällä hetkellä tulee lähinnä vaan tytölle ostettua kaikkea kun itsellä taas alkaa vaatteet kohta hajota päälle. 😅
Netistä tulee vähän liian helposti tilattua paljon kerralla (jotta ei tulisi postikuluja) ja aiemmin itellä meni helposti siihen shoppailuun, että tuli tilailtua kun vähän jurppi ja sitten kummasti tavaraa kertyy.

Pyrin kuitenkin enempi aina panostamaan siihen laatuun, kun koen, ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa.

Mitä tällä tarkoitetaan? "Shoppailla" mitä? Ruokaa? Vaatteita? Kirjoja? Vai ehkä ilmastointiputkia? Mulle "shoppailusta" tulee mielikuva, että ostetaan jotain, mitä ei oikeasti tarvitse. Siinä mielessä en "shoppaile" koskaan. Ostan, jos tartten jotain. Yleensä en tartte. Vaatteita ostan pakon edessä, jos vanhat lahoaa päälle, ja muuta tavaraa tarttee ostaa yleensä vielä vähemmän. Lapsille nyt vähän eri juttu, mutta vaihtelevasti kirpputorilta ja prismasta. Netistä en periaatteesta tilaa, ellei joku äärimmäinen pakko ole. Ottaen huomioon tottumukseni, sellaista tilannetta ei käytännössä tule.

Minä inhoan vaatteiden ostamista ( koska olen aikuinen, joka ei ole lyhyt, mutta on kokoa xxs ei löydä Suomesta ikinä mitään). Onneksi koko on pysynyt - raskauksia lukuun ottamatta - samana, niin ei ole ollut hirveästi tarvetta hirveästi shoppailla. Ja jos on tarve jollekin erikoiselle, niin sukulaiset tekevät mittojen mukaan 😊

Lapsille on pakko ostaa vaatteita tarpeeseen, kun kasvavat niin hurjaa vauhtia.

Mies inhoaa myös vaatteiden ostamista, ellei ole ihan pakko. Sen sijaan sitä ja tätä keittiö- ja tietokoneisiin yms. liittyviä juttuja kyllä tykkää ostella.

Mitä tällä tarkoitetaan? "Shoppailla" mitä? Ruokaa? Vaatteita? Kirjoja? Vai ehkä ilmastointiputkia? Mulle "shoppailusta" tulee mielikuva, että ostetaan jotain, mitä ei oikeasti tarvitse. Siinä mielessä en "shoppaile" koskaan. Ostan, jos tartten jotain. Yleensä en tartte. Vaatteita ostan pakon edessä, jos vanhat lahoaa päälle, ja muuta tavaraa tarttee ostaa yleensä vielä vähemmän. Lapsille nyt vähän eri juttu, mutta vaihtelevasti kirpputorilta ja prismasta. Netistä en periaatteesta tilaa, ellei joku äärimmäinen pakko ole. Ottaen huomioon tottumukseni, sellaista tilannetta ei käytännössä tule.

Minä miellän shoppailun tarkoittavan sellaista huvin vuoksi kaupassa pyörimistä. Nettikaupassa shoppaillessa se kai on sitten sellaista hyvän mielen perässä ostelua. Eli joo, useimmiten shoppaillessa ostetaan jotain sellaista, mitä ei oikeasti tarvitse. Vaatteita, vaikka ei ole varsinaista tarvetta tai no, itse varmaan shoppaillut joskus kirjoja, koruja (lähinnä markkinoilta) ja koriste-esineitä. Nykyisin yritän sitäkin välttää. Sanokaa toki, jos ajattelette shoppailun toisin.

En shoppaile. Pikkuputiikkeja on silloin tällöin kiva kierrellä ja fiilistellä tunnelmaa jos tulee vastaan, mutta en ihan shoppailuksi laske. Aika vähän muutenkaan tulee tehtyä enää heräteostoksia. Mieluummin ostan oikeaan tarpeeseen ajatuksella jolloin voin vähän satsatakin. En tiedä onko kukaan kuullut viiden vaatteen vuosi-haasteesta. Se inspiroi itseä kovasti. Mutta jaan ajatukset syllogismin kanssa. Maapallo hukkuu roinaan, joten ostan nykyisin pääasiassa tarpeeseen ja niin että tarkoitus kuluttaa tuote loppuun jos mahdollista. Tykkään kyllä pukeutua siististi ja hyvin. Yleensä heräteostokset liittyvät tietynlaisiin korviksiin. Niitäkin pohdin toki ostohetkellä pitkään ja silloin tulee sentään tuettua suomalaista käsityötä. 😅Plus jaan tunnot myös hankalasta kehosta. Luontaisesti kurviikkaanmallisena on välillä ihan mahdoton löytää istuvia vaatteita..🙄

@AnniMaria viiden vaatteen vuosi tempaus inspiroi muakin, ja tänä vuonna ekaa kertaa pidän kirjaa uutena ostetuista vaatteista 😁 toivon jääväni siihen planetaarisen vaatekapin laskelman seitsemään, sillä nyt on neljä ostosta käytetty. Haastetta omalla kohdalla lisää, kun vaatekoko on pienentynyt niin koko vaatekaappi olis päivittämisen tarpeessa. Täytyy käyttää aikaa torin, vintsun, ja kirpparin kahlaamiiseen. Lastenvaatteiden kohdalla en ole vielä tätä lähtenyt toteuttamaan. Niissä hankin käytettynä enemmistön, mutta uutenakin jotain jos sopivasti tulee vastaan. Mm. viimeksi vauvalle parit sukkahousut tarpeeseen tuli ostettua uutena prisman poistolaarista 3 eurolla pari. Lisäksi lapset saavat lahjaksikin uusia vaatteita aina synttäreillä tai jouluna useampia 🙈

Kaupoissa kiertely on kivaa kyllä, vaan onneksi ei ole pakko ostaa mitään pelkästä ostamisen ilosta. Tykkään myös ihan arkisesta ruokakaupassa käynnistä. Se kaupan kiertely on jotenkin sellainen kattava aistitulva, että siksi se kai tekee niin kivan raukean olon 😅

Samat mietteet kuin monella muullakin vaatteiden kohdalla, omalle vartalolle sopivia vaatteita tuntuu olevan niin vaikea löytää, että tekee niiden hankkimisesta ihan tuskaa, ei mikään nautinto tosiaankaan. Tuleepa toisaalta hankittua uutta vain äärimmäisessä tarpeessa 😅 Toisaalta taas en aina ihan niin hyvin pukeutunut ole, mitä ehkä olisi kiva olla... 😀 Vauvalle taas sitten onkin helppo ja hauska hankkia kaikenlaista, nettikirppistely etenkin on vähän turhankin kivaa. Sitä on pitänyt tietoisesti rajoittaa, ettei kauheasti mene katselemaan, jos ei erityisesti tarvitse mitään.

Tämä on varmaan syy siihen, etten tykkää shoppailusta. 😂 Se valtava aistitulva kuormittaa.
Kirjoittaessa mietinkin että tää on varmasti ihmisiä jakava asia, kun erilaiset ärsykkeet toimii eri tavalla ihmisten aivoissa 😄 toiset rentoutuu jostain mikä itsellä kuormittaa ja päinvastoin

Mun mielestä on parasta käydä sellaisissa pikkuputiikeissa, mistä löytyy esteettisesti kivoja ja jotenkin normaalista poikkeavia juttuja, siis vaatteita tai sisustustarvikkeita. Olen kyllä tarpeeseen ostaja, sekä pihi ja haluan vertailla hintoja, mitä tulee johonkin kalliimpaan. Aika usein se päättyy sit siihen etten osta, kun en raaski ja alan kyseenalaistamaan jonkun asian tarpeellisuutta.. et vähän huono kuluttaja myöskin. Muille on helpompi ostaa kuin itselle.

Minä viihdyn rautakaupoissa ja kirjakaupoissa ja molemmista saatan tehdä heräteostoksia. Rautakaupassa tulee käytyä siten, että sieltä oikeasti tarvitsee jotain, mutta sitten jää katsomaan mitä kaikkea sieltä löytyy. 😅

Vaatteita on aivan arsesta ostaa, kun löydän hyvin vähän sopivia enkä haluaisi pukeutua mustiin. Ennen raskautta löysin jotenkuten vaatteita, kun olin hoikempi, mutta nyt olen sellainen ylikurvikas lyhyt matami. Sanotaanko näin, että vyötärölle on tullut suhteessa paaaljon vähemmän ylimääräisiä senttejä kuin takalistoon tai tisseihin. Ja nyt kun olen innostunut käymään puntilla niin kaikki paidat ja takit ovat jääneet käsistä ja hartioista tiukoiksi. 🙈 Ja mitä teidän muiden viestejä lukenut niin ei taida olla kenenkään kropalle suunniteltuja nuo valmisvaatteet. 🙃

Miulla on temujen yms suhteen sama periaate kuin @syllogismi lla. Ja on todella ärsyttävää, kun yrität löytää jotain mitä tarvitset ja ainoa paikka (kiitos googlen mainosalgoritmien), josta tuntuu haluamaasi löytyvän on temu.

En tykkää kirppareista, mutta kollaan niillä ehkä kerran kahteen viikkoon tai kuukauteen, kun lapselle en raaski ostaa kauheasti uusia vaatteita. Jäävät niin nopeasti pieneksi, että noille pienille löytyy hyväkuntoisia käytettynäkin. Ostan kyllä itsellekin käytettynä, jos vaan löydän, mutta harvemmin löytyy mitään. Nyt tosin löysin kivan mekon ja paidan, kun viimeksi kävin. Mekko oli jo päälläkin ja jos ei muuta niin ainakin haukkui jo hintansa (2€) takaisin. 😅 Tarvitsisin uusia vaatteita, mutta en jotenkin jaksa/raaski aina panostaa, kun en viihdy sovittelemassa. Kuljen sitten aina niissä muutamissa hyvissä (jotka ei enää kauaa ole hyviä tällä menolla 😅) tai verkkareissa. 😅

Edit. Ja minä miellän shoppailun ylipäätään sellaisena, että mennään kauppaan kiertelemään ostettiin jotain tai ei. Eli ajatuksena on, että ostetaan jotain, jos löytyy (oli se sitten tarpeellista tai ei).

Muokattu viimeksi:
Vaatteiden shoppailusta en niinkään pidä, harvemmin löydän ainakaan kivijalkaliikkeistä mitään kaunista (ainakin nykymuoti on puistattavan näköistä) ja tosiaan myös minä en koe, että valmisvaatteet olisivat minulle sopivia. Olen pitkäjalkainen, hoikka, rintava ja leveälanteinen, niin vaatteet on yleensä aina hölmöjä mittasuhteiltaan, vaikka sattuisin jotain kivaa muuten löytämään.

Kirjakaupoissa taas tykkään kierrellä, samaten myös esimerkiksi puutarhamyymälöissä. Nettishoppailusta en ole kovin innostunut, mutta välillä tulee tarpeeseen ostettua jotakin esimerkiksi torista. Olen kuitenkin sellainen joka rakastaa läheisilleen ostaa lahjoja (ihan muuten vain, ei tarvitse olla merkkipäivä) joten ostoksia tulee kyllä välillä tehtyä. Lähiaikoina olen enemmänkin silti myynyt vanhoja tavaroita pois kuin ostanut uusia, nyt lähinnä ostoksia on tullut tehtyä puutarhamyymälöissä näin kesän lähestyessä.

Olen siitä varmaan hieman hirveä, että ei ihan hirveästi kiinnosta katsoa miten tai missä joku tuote on tehty, ellei kyse ole ruoasta. Jos se vastaa tarpeeseen mitä haen ja vaikuttaa kestävältä, se lähtee mukaan. Sen kyllä katson, etten osta pilipalirihkamaa mikä tarvitsee parin kuukauden päästä korvata uudelle.

Riippuu fiiliksestä. Toisinaan rakastan kierrellä kauppoja rauhassa ja toisinaan ahdistun samantien 😅 en oikein osaa sanoa ahdistunko vaatekaupoilla vai jossain muualla. Riippuu niin fiiliksestä, mutta yleensä kyllä tykkään ja viihdyn shoppailemassa 🫣

Takaisin