Pcos ja yrittäminen

Laitan tännekin niin seuraavakin PCOS-potilas löytää, meillä oli tällä viikolla terveyskeskuslääkärin käynti ja kilppariarvoon 3,9 sain lääkityksen kun siihen kuulemma raskautta toivovalla tavoitellaan 2,5 arvoa. Tekivät myös lähetteen sairaalaan mutta sanoi että se menee 3kk päähän, mikä siis on heinäkuu eli loma-aikaa, pohtikin siinä että todennäköisesti menee syyskuulle. Sillä välin PCO:ta tutkitaan sokerirasitustestillä (sen varasin jo ensi viikolle) ja siihen lääkäri haluaisi määrätä metformiinia, jos kokeen tulos niin näyttää.

Onko muilla ollut metformiinia käytössä? 🤔 Mietin että onkohan se tarpeellinen jos on normaalipainoinen?

Kysyin letrozoleista, mutta sanoi että vain erikoislääri tai gyne voi niitä määrätä. Tää kierto nyt on jo alkanut mutta saatoin äkkiä varata ensi viikolle yksityiselle gynelle ajan jotta voin käydä nappaamassa letrot ensi kiertoon... En jaksaisi ikuisesti 46 päivän kiertoja ja jännitystä siitä, että tuleeko ovulaatiota vai ei! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Metformiinia ei määrätä painon takia vaan nimenomaan tukemaan sitä insuliinin toimintaa. Painon putoaminen on sivuoire mitä ei tapahdu kaikille. Et kyllä mä ottaisin lääkkeen mitä lääkäri määrää.

Metformiinia ei määrätä painon takia vaan nimenomaan tukemaan sitä insuliinin toimintaa. Painon putoaminen on sivuoire mitä ei tapahdu kaikille. Et kyllä mä ottaisin lääkkeen mitä lääkäri määrää.
Joo, ehdottomasti noudatan lääkärin määräystä sitten jos sellainen tulee. Kiinnostaa vaan sivuvaikutukset ja muiden kokemukset, kun ilmeisesti se voi pistää pakin sekaisin ja mulla on jo valmiiksi herkkä vatsa... Ja mietin että miten se toimii muiden lääkkeiden kanssa, yritin selvittää että ilmeisesti letrozolin kanssa sitä voi käyttää mutta progesteronilisän suhteen löysin ristiriitaista tietoa, että progesteronilisä voi mahdollisesti blokata metformiinin vaikutusta. Kun voi olla että tarvitsen progesteronia lyhyen luteaalivaiheen pidentämiseen. Ja tottakai mietin että onko sitä turvallista käyttää raskauden aikana.

Tämä lääkäri oli siis sitä mieltä että lyhyt luteaalivaihe (10pv) ei ole mikään ongelma, mikä tuntui ihan päinvastaiselta siihen mitä taas muiden lääkärit ovat sanoneet (että 12+ pv pitäisi olla tavoite), eikä ollut koskaan kuullut inositolista ja totesi siihen vaan että "turhat ravintolisät kannattaa jättää pois". Optimaalitilanteessa mä haluaisin hillitä oireita ruokavalion, liikunnan ja suht luontaisen ravintolisän kuten inositolin avulla ja saada vaan pientä lääkkeellistä avustusta ovulaatioon niin sen takia vähän emmin tämän asian suhteen. Oon tehnyt paljon töitä elämäntapojen suhteen. Mutta jos metformiini on se mikä parhaiten auttaa oireisiin ja raskautumiseen ja on turvallista käyttää muiden lääkkeiden kanssa, niin ilman muuta alan sitten sitä käyttämään. Kyselenpä näistä kaikista vielä gyneltä sitten kun sinne menen! Olisipa kiva jos kaikki tieto tulisi mustaa valkoisella eikä tulisi eri vastauksia eri lääkäreiltä, mutta taitaa kaikilla olla oma paras arvaus näiden suhteen.

Joo, ehdottomasti noudatan lääkärin määräystä sitten jos sellainen tulee. Kiinnostaa vaan sivuvaikutukset ja muiden kokemukset, kun ilmeisesti se voi pistää pakin sekaisin ja mulla on jo valmiiksi herkkä vatsa... Ja mietin että miten se toimii muiden lääkkeiden kanssa, yritin selvittää että ilmeisesti letrozolin kanssa sitä voi käyttää mutta progesteronilisän suhteen löysin ristiriitaista tietoa, että progesteronilisä voi mahdollisesti blokata metformiinin vaikutusta. Kun voi olla että tarvitsen progesteronia lyhyen luteaalivaiheen pidentämiseen. Ja tottakai mietin että onko sitä turvallista käyttää raskauden aikana.

Tämä lääkäri oli siis sitä mieltä että lyhyt luteaalivaihe (10pv) ei ole mikään ongelma, mikä tuntui ihan päinvastaiselta siihen mitä taas muiden lääkärit ovat sanoneet (että 12+ pv pitäisi olla tavoite), eikä ollut koskaan kuullut inositolista ja totesi siihen vaan että "turhat ravintolisät kannattaa jättää pois". Optimaalitilanteessa mä haluaisin hillitä oireita ruokavalion, liikunnan ja suht luontaisen ravintolisän kuten inositolin avulla ja saada vaan pientä lääkkeellistä avustusta ovulaatioon niin sen takia vähän emmin tämän asian suhteen. Oon tehnyt paljon töitä elämäntapojen suhteen. Mutta jos metformiini on se mikä parhaiten auttaa oireisiin ja raskautumiseen ja on turvallista käyttää muiden lääkkeiden kanssa, niin ilman muuta alan sitten sitä käyttämään. Kyselenpä näistä kaikista vielä gyneltä sitten kun sinne menen! Olisipa kiva jos kaikki tieto tulisi mustaa valkoisella eikä tulisi eri vastauksia eri lääkäreiltä, mutta taitaa kaikilla olla oma paras arvaus näiden suhteen.
No siltä se vähän itellekkin vaikuttaa, että erilääkäreiltä tulee todella erilaisia näkökantoja asioihin.

Ite en ihan ole normaalipainoinen, mutta olen syöny metformiinia joulusta asti. Lääkeannosta nostettiin pikku hiljaa juurikin vatsaoireiden takia. Mulla oli ehkä 2x semmosta ripulia, kun annosta nostettiin. Muuten ei mitään sivuvaikutuksia. Painoa tippu itestään ehkä joku 5kiloa. Toki vaikea sanoa paljonko johtu lääkkeestä vai ihan vaan muusta muutoksesta elämässä. Siivottiin siinä muutenkin miehen kanssa ruokavalio niin varmaan kumpikin asia tuki toisiaan. Itellä on lähtökohtasesti terveet elämäntavat ja harrastan kovaa saliurheilua, juoksua ja pyöräilyä.

Mutta siis en ole nyt ihan varma millä lääkärillä olet käynyt, mutta gyne ainakin varmasti tietää asiasta ja osaa auttaa tässä. Ite kävin aikasemmin työterveydessä missä piti tehä selontekoa lääkityksistä niin hän takertu todella pitkäksi just tähän metformiiniin ja siihen et onko mulla sokeritauti. 🙈😅

Mulle tuli tämmöinen teksti lähetteen palauttamisesta kantaan. Tk-lääköri oli siis tehnyt lähetteen lapsettomuuspolille ihan päin helvettiå ja siks tuli takaisin. Mutta tässä oli mainittu tästä metformiinista, että pitäisi aloittaa kaikille pcos naisille huolimatta sokereista tai painosta.

Liitteet

• Screenshot_20250422-163507_Chrome.jpg
    Screenshot_20250422-163507_Chrome.jpg
    161.3 KB · Katsottu: 115
Kyselisin tuosta metformiinista että voikohan se vaikuttaa mielialaan 😅 musta tuntuu et aina kun yritän aloittaa sitä, mieliala laskee tosi matalalle ja alan saamaan taas ahdistus- ja paniikkikohtauksia😐

Kyselisin tuosta metformiinista että voikohan se vaikuttaa mielialaan 😅 musta tuntuu et aina kun yritän aloittaa sitä, mieliala laskee tosi matalalle ja alan saamaan taas ahdistus- ja paniikkikohtauksia😐
Kai kaikki on mahdollista ja ihmiset on erilaisia. Ite koin, että oli jaksamista enemmän. Toki mulla oli käytössä samaan aikaan muita lääkkeitä (letrot ja terolutit), jotka puolestaan saattavat vetää mielen matalaksi. Ja omallakohalla myös ilman mitään lääkityksiäkin mieli on todella syvissä vesissä tämän lapsettomuuden kanssa.

Hei! Haluaisin kuulla teidän muiden kokemuksia raskauden yrittämisestä pcos:n kanssa. Onnistuiko luomusti vai saitko esim. lääkekuurin tukemaan ovulaatiota?

Minulla on diagnoosi. BMI on normaali (168cm ja 58kg). Elämäntavat ovat muuten terveelliset, mutta tiedän syöväni liikaa sokeria... Makeat herkut ovat paheitani. Kierrot ovat säännöllisen epäsäännölliset. (34-37 päivää). Yksi kierto tänä vuonna oli kuitenkin jopa 54 päivää ja taas mennään jo kp 42... :(

Yritystä takana 3kk. Milloin lääkäriin?
Kuulostaa siltä, että sulla on hyvä pohja kunnossa, ja se on iso plussa! Sokerinhimo on tosi yleinen juttu. Makeat herkut kun palkitsevat nopeasti, mutta pitkällä aikavälillä ne voivat jäädä turhaksi tavaksi. Suosittelisin kokeilemaan terveellisiä herkkuja.

// Viestiä muokattu ylläpidon toimesta

Last edited by a moderator:
@Mimosa_ Tää oli siis tk-lääkäri! Hänellä ei ollut valtuuksia antaa letro-reseptiä niin käyn vielä gynellä erikseen pyytämässä sitä ja voin samalla kysyä vielä häneltäkin mielipidettä. Mutta sokerirasituskoe oli tänään, mielenkiintoista nähdä sitten tuloksista että näkyykö niissä jotain 🤔 Kun oon yrittänyt vältellä makeaa, harrastaa liikuntaa ja syödä myo-inositolia päivittäin että onko se auttanut. Harmi kun ei ole mittausta tehty ennen muutoksia 😅 Mutta ainakin jos se tulos näyttää pahalta, tietää että nää toimenpiteet eivät ole olleet riittäviä!

@Nukkelapsi Oho onpa jännää!! Hyvä tietää että ihan pelkän diagnoosin perusteella voi tulla lääkemääräys! Mua huvittaa että nyt kun on tutkimukset menossa alan ihan epäilemään että onkos mulla nyt kuitenkaan mitään. En tiedä mitä järkeä sitä edes on epäillä, jos ne kierrot kerran on epämääräisiä 45 päivän kiertoja ja ovulaatiot epäsäännöllisiä ja rakkuloita näkyy ultrassa. Kai se diagnoosin lopullisuus alkoi yhtäkkiä pelottaa vaikka oon jo yrittänyt pitää oireita elämäntavoilla kunnossa jo ennenkin sitä?? 🙈

@Mimosa_ Tää oli siis tk-lääkäri! Hänellä ei ollut valtuuksia antaa letro-reseptiä niin käyn vielä gynellä erikseen pyytämässä sitä ja voin samalla kysyä vielä häneltäkin mielipidettä. Mutta sokerirasituskoe oli tänään, mielenkiintoista nähdä sitten tuloksista että näkyykö niissä jotain 🤔 Kun oon yrittänyt vältellä makeaa, harrastaa liikuntaa ja syödä myo-inositolia päivittäin että onko se auttanut. Harmi kun ei ole mittausta tehty ennen muutoksia 😅 Mutta ainakin jos se tulos näyttää pahalta, tietää että nää toimenpiteet eivät ole olleet riittäviä!

@Nukkelapsi Oho onpa jännää!! Hyvä tietää että ihan pelkän diagnoosin perusteella voi tulla lääkemääräys! Mua huvittaa että nyt kun on tutkimukset menossa alan ihan epäilemään että onkos mulla nyt kuitenkaan mitään. En tiedä mitä järkeä sitä edes on epäillä, jos ne kierrot kerran on epämääräisiä 45 päivän kiertoja ja ovulaatiot epäsäännöllisiä ja rakkuloita näkyy ultrassa. Kai se diagnoosin lopullisuus alkoi yhtäkkiä pelottaa vaikka oon jo yrittänyt pitää oireita elämäntavoilla kunnossa jo ennenkin sitä?? 🙈
@Haaveilija25 Okei, jännä, että hänkin suoraan alkoi puhumaan siitä. Itellä mielikuva ettei tk lääkäreillä välttämättä niin tietoa ole näistä, mutta ilmeisesti joillain on. 😊 Määräskö tk sut myös sokerirasitukseen? Jännää sekin🤔 ja ylipäätänsä nämä erot hoitotahoilla mitä täältäkin lukenu.
Itellä ainakin oli jotenkin tosi käänteentekevää saada tietää pcos:ista ja koin jotenkin, että onko mun kaikki ongelmat johtunu just tästä. 😅
Me tosiaan ensimmäitteeksi kokeiltiin letro+terolut yhdistelmää, jotta saataisiin ovulaatio tulemaan. Siihen saatiin tueksi myös erilaisia piikityksiä ja onnistuttiin niillä saamaan yksi raskaus aikaiseksi joka meni kesken. Nyt ollaan siirrytty ivf-hoitoihin kun vaste ei ole pelkillä lääkkeillä ollut riittävä. Jotenkin tuntuu, että tämän pcosista johtuen keho tekee kaikkensa ettei vaan vahingossakaan raskautuisi.

@Haaveilija25 Okei, jännä, että hänkin suoraan alkoi puhumaan siitä. Itellä mielikuva ettei tk lääkäreillä välttämättä niin tietoa ole näistä, mutta ilmeisesti joillain on. 😊 Määräskö tk sut myös sokerirasitukseen? Jännää sekin🤔 ja ylipäätänsä nämä erot hoitotahoilla mitä täältäkin lukenu.
Itellä ainakin oli jotenkin tosi käänteentekevää saada tietää pcos:ista ja koin jotenkin, että onko mun kaikki ongelmat johtunu just tästä. 😅
Me tosiaan ensimmäitteeksi kokeiltiin letro+terolut yhdistelmää, jotta saataisiin ovulaatio tulemaan. Siihen saatiin tueksi myös erilaisia piikityksiä ja onnistuttiin niillä saamaan yksi raskaus aikaiseksi joka meni kesken. Nyt ollaan siirrytty ivf-hoitoihin kun vaste ei ole pelkillä lääkkeillä ollut riittävä. Jotenkin tuntuu, että tämän pcosista johtuen keho tekee kaikkensa ettei vaan vahingossakaan raskautuisi.
Joo! Mä olin ihan positiivisesti yllättynyt että hän tiesi asiasta niin paljon, kun niin monella on kokemus että lääkärit ei välttämättä edes tiedä mikä PCOS on, ja olin varautunut siihen että ei käydä läpi mitään muuta kuin jotain ihan perusasioita ja vasta sitten lapsettomuuspolilla tulisi lisäohjeita. Hän tosiaan määräsi sen sokerirasituskokeenkin! Tuli kyllä sinänsä asiantunteva vaikutelma vaikka inositoli ei ollutkaan hänelle tuttu (tuntuu että englanniksi siihen törmää heti jos yrittää selvittää PCOS-asioita).

Mä kävin jo kurkkaamassa Omakannasta että olisko tullut tulokset ja noihan näyttää hyvältä, 5.0 mmol/l alkutilanne ja 2h jälkeen 5.3 mmol/l. Ei näytä siis ton suhteen epänormaalilta. Onpa hyvä että tulos tuli jo, pääsen kohta gyneltä kysymään lisää! 🙏

Jes sain gyneltä letroreseptin ja progesteronia loppukiertoon! En ees muistanut kysyä glukoosikokeesta kun siellä ne rakkulat edelleen näkyi ultrassa ja halusi jo ihan kierron pituuden perusteella ne reseptit myöntää. Oonpa iloinen että pääsee viimein jotain kokeilemaan! 😍

Jes sain gyneltä letroreseptin ja progesteronia loppukiertoon! En ees muistanut kysyä glukoosikokeesta kun siellä ne rakkulat edelleen näkyi ultrassa ja halusi jo ihan kierron pituuden perusteella ne reseptit myöntää. Oonpa iloinen että pääsee viimein jotain kokeilemaan! 😍
Ihan mahtavaa! Ja toivotaan että näistä olis nyt apua teille. ❤️

Onko kellään kokemusta metformiinista ja siitä että 5pvä aloituksesta näyttää siltä että menkat alkaa? What? Yleensä ei siis toimi oma kierto ilman keltarauhaskuuria mutta onkohan nyt sattumaa sitten 🤔

Hei, mulla tuntuu samalta! Tai siis, olen syönyt metformiinia nyt aika tasan kuukauden. Mielialat ovat laskeneet hurjasti, ahdistus lisääntynyt niin, etten usein saa edes kiinni mistä se johtuu.. Netistä en löydä tietoa, että tuo lääke aiheuttaisi mielialaan. Kysyn ensi viikolla lääkäriltä myös aiheesta.

Käyn vielä tänne huikkaamassa että Ovumian lääkäri antoi virallisen PCOS-diagnoosin kierron pituuden ja rakkuloiden perusteella JA antoi siunauksensa Donafertylle (myo-inositolille), sanoi että on auttanut monia ja että jos se sopii mulle (on ainakin oman kokemuksen mukaan auttanut sokerinhimoon, stabiiliin energiatasoon päivän mittaan ja kaksi kertaa auttanut mua ovuloimaan), niin jatka vaan käyttöä. Ja totesi että kun on jo Donaferty käytössä, ja pian aloitan letrot ja cyclot, niin ei tarvitse metformiinia vielä erikseen aloittaa kun ovulaatiota tulee (vaikkakin harvoin) ja on sokerirasituskokeen tulos normaali ja oon normaalipainoinen. Ainakin tämänhetkisen tietämyksen mukaan näin, voihan olla että tulevaisuudessa ohjeistus muuttuu!

Muokattu viimeksi:
Hei, hiljaista on täällä ollut mutta huhuilenpa silti. Koin juuri kemiallisen raskauden (kk viikon myöhässä ja siitä lähti alamäki), onko kellään kokemusta kuinka kierto on käyttäytynyt tällaisen jälkeen vai mennäänkö vanhalla kaavalla että hiljaista tulee olemaan ovulaation suhteen pitkän aikaa? Mulla testi vielä näyttää hailakkaa plussaa ja odotan kovasti että se nopeasti laskisi ja pääsisi yrittämään uudelleen 🥺

Hei, hiljaista on täällä ollut mutta huhuilenpa silti. Koin juuri kemiallisen raskauden (kk viikon myöhässä ja siitä lähti alamäki), onko kellään kokemusta kuinka kierto on käyttäytynyt tällaisen jälkeen vai mennäänkö vanhalla kaavalla että hiljaista tulee olemaan ovulaation suhteen pitkän aikaa? Mulla testi vielä näyttää hailakkaa plussaa ja odotan kovasti että se nopeasti laskisi ja pääsisi yrittämään uudelleen 🥺
Moikka, mulla viimeisin km oli kemiallinen. En nyt ihan tarkkaa muista päiviä mutta kerkesin n. Viikon varovasti nauttimaan kun alkoi kirkas vuoto. Sitäkään ei montaa päivää muistaakseni ollut. Seuraavat menkat oli muistaakseni aika tarkkaan n.kk keskenmenosta.

Periaatteessa siinähän voi koittaa tikuttaa välissä mut en oo ite lähteny siihen koska oma keho on ollu aina niin solmussa. Onko sulla @Leijonapalmu mitään tukilääkitystä?

Moikka, mulla viimeisin km oli kemiallinen. En nyt ihan tarkkaa muista päiviä mutta kerkesin n. Viikon varovasti nauttimaan kun alkoi kirkas vuoto. Sitäkään ei montaa päivää muistaakseni ollut. Seuraavat menkat oli muistaakseni aika tarkkaan n.kk keskenmenosta.

Periaatteessa siinähän voi koittaa tikuttaa välissä mut en oo ite lähteny siihen koska oma keho on ollu aina niin solmussa. Onko sulla @Leijonapalmu mitään tukilääkitystä?
Kiitos vastauksesta. Toivotaan että keho tekisi jonkin ihme tempun ja ovuloisi tämän jälkeen itsestään. Mulla ei tällä hetkellä ole hoitosuhdetta minnekään, esikoinen aikaansaatu letroilla ja kun näitä oli kaappiin jäänyt niin otin viime kiertoon omin päin minimi annostuksella. (Kun ei aiemminkaan ultrailtu/seurailtu kuin vain yhden kerran).

Okei, pcos on kyllä siitä ikävä et kun siitä ei oikein koskaan taho ottaa selvää. Tai näin ainakin itestä tuntuu. Mä kyllä suosittelen et hommaat jonkun hoitokontaktin mitä kautta saat ne letrot tukemaan kiertoa ja ovulointia. 🤔 Oon tosi pahoillani täst tilanteesta. ❤️

Okei, pcos on kyllä siitä ikävä et kun siitä ei oikein koskaan taho ottaa selvää. Tai näin ainakin itestä tuntuu. Mä kyllä suosittelen et hommaat jonkun hoitokontaktin mitä kautta saat ne letrot tukemaan kiertoa ja ovulointia. 🤔 Oon tosi pahoillani täst tilanteesta. ❤️
Joo, näin täytyy tehdä ja olla varmaankin yksityiselle puolelle yhteydessä että pääsee nopeammin etenemään🙏 kiitos sinulle 🩷

Takaisin