Yleinen keskustelu

Meillä neuvolassa erikseen sanottiin, että noi riskiluvut ei tuu täällä enää äideille näkyviin juurikin siitä syystä, ettei sitten googlaa itteään ihan tiloihin🙈 Nt ultran jälkeen seuraavana päivänä tuli yhdistelmäseulan tulos ja ne tarkat riskiluvut näytettiin vasta sitten siitä seuraavassa neuvolassa!

Tohon NIPTiin, niin ite oon HUS alueella ja ei kuulu kaikille se, vaan juurikin jos on jotain riskejä tai epäilyksiä😇 Jollain hyvinvointialueella se nyt uutena kuuluu kaikille halukkaille, mutten millään muista missä🙈
😂 Ehkä se on oikeesti ihan hyvä että ne tulokset ei tuu nähtäville ettei pääse niitä spekuloimaan 🙈

Ja joo muistelisin kuulleeni, että täälläkin otetaan NIPT vain jos koetaan tarpeelliseksi. Lienee hinnakkaampi koe se 😄
Verikokeissa käyty ja järkytyin siitä määrästä mitä ottivat. Ihan ku ois verenluovutuksessa ollut😅

NIPT on vissiin tulossa HUSissa (tai ihan just tuli?) kaikille. Ei asuta HUS alueella niin ei itselle kyllä 😅

Mulla tuli esikoisen raskaudessa painoa vähän yli +20kg, tekemättä mitään eri tavalla, ja olin muistaakseni BMI mukaan lievän ylipainon puolella ennen raskautta. Siitä mainittiin, mutta en ollut itse huolissaan. Paino sitten laskikin siitä myöskin tekemättä mitään (toki imetys) tai katsomatta ruokia sen 20kg ja vielä n. 6kg lisää. Nyt rv 12 tullut jo 5kg, ja vatsa näkyy. Luulen, että suurin osa kudosturvotusta tosin.

NIPT on ollu tarjolla täällä Helsingissä nyt maaliskuusta alkaen (eli siis ei koko HUS alueelle vaan vain Helsinki) niille kelle se sopii niin ihan ensisijaisena muotona. Asutaan Helsingissä ja meillä ei siis otettu ollenkaan noita toisia riskiluku-verikokeita (pappa tms) vaan tulee ”pelkkä” NIPT kun on kuitenkin sitten tarkempi.

Helsingissä NIPT lähetteen saa ultakäynnillä ja verikokeen tuloksissa saattaa kätilön mukaan kestää jopa 4 viikkoa.. Hirveän pitkä aika odottaa! 🫣

Muokattu viimeksi:
Sen verran osaan NIPTin tuloksista sanoa, että nehän testataan kaikki Turussa ja tulokset tulee sitten oman lähettävän tahon kautta. Mulle sanottiin Taysissa että kestää 1-2 viikkoa. Tulivat neljäntenä arkipäivänä labrassa käynnistä. Kävin to ja tulokset sain ke. Samoin oli kaverille tullut 4-5 pv päästä. Riippuu paljon onko Turun päässä ruuhkaa mutta ehkä sanovat odotusajan varuiksi tosi yläkanttiin.

Joo, mulle täällä Turussa sanoi kätilö tiistaina että viikon sisään pitäs tulla tulokset tällä hetkellä. Labrahoitaja puhui yleisesti n. 10 päivästä, mutta ainakaan just nyt ei siis ilmeisesti oo ruuhkaa.

Meillä neuvolassa erikseen sanottiin, että noi riskiluvut ei tuu täällä enää äideille näkyviin juurikin siitä syystä, ettei sitten googlaa itteään ihan tiloihin🙈 Nt ultran jälkeen seuraavana päivänä tuli yhdistelmäseulan tulos ja ne tarkat riskiluvut näytettiin vasta sitten siitä seuraavassa neuvolassa!

Tohon NIPTiin, niin ite oon HUS alueella ja ei kuulu kaikille se, vaan juurikin jos on jotain riskejä tai epäilyksiä😇 Jollain hyvinvointialueella se nyt uutena kuuluu kaikille halukkaille, mutten millään muista missä🙈
Mä kävin just kattomassa nii mulla näkyi nämä tulokset omakannassa, vaikka vasta ensi viikolla nt-ultra! Mutta aika turha niitä on lähteä tulkitsemaan ellei oo sitä laskuria/laskukaavaa.

NIPT on ollu tarjolla täällä Helsingissä nyt maaliskuusta alkaen (eli siis ei koko HUS alueelle vaan vain Helsinki) niille kelle se sopii niin ihan ensisijaisena muotona. Asutaan Helsingissä ja meillä ei siis otettu ollenkaan noita toisia riskiluku-verikokeita (pappa tms) vaan tulee ”pelkkä” NIPT kun on kuitenkin sitten tarkempi.

Helsingissä NIPT lähetteen saa ultakäynnillä ja verikokeen tuloksissa saattaa kätilön mukaan kestää jopa 4 viikkoa.. Hirveän pitkä aika odottaa! 🫣
Joo tosiaan kaikille Helsingissä asuville astu voimaan NIPT, jos ensikäynti neuvolaan oli 3.3 jälkeen :)

Mä kävin just kattomassa nii mulla näkyi nämä tulokset omakannassa, vaikka vasta ensi viikolla nt-ultra! Mutta aika turha niitä on lähteä tulkitsemaan ellei oo sitä laskuria/laskukaavaa.
Joo siis neuvolan osalta en voi sanoa kun hyvinkään alueelta! Että täällä tehty tuollainen päätös🙊

Joo siis neuvolan osalta en voi sanoa kun hyvinkään alueelta! Että täällä tehty tuollainen päätös🙊
Joo varmasti voi olla eroja, mutta oletin kyllä itsekin et ei näkyisi 😅 Minusta ihan järkevä päätös ja voisi olla kaikkialla noin. Itse siis LUVN alueelta 😊

Noniin aamusta kävin tsekkailemassa omakantaa ja siellä näkyi vaan nämä HIV/kuppa/hepatiitti testien tulokset negatiivisina. Lopuista luki vain "tehty", eikä tuloksia nähtävillä. Ne lienee siis menee suoraan jonnekin sisäiseen kantaan ja sieltä sitten np-ultran tekijä ne näkee.

Mulla on vielä pari viikkoa tohon ultraan niin vitsi, että jännittää ihan koko ajan. Kun on loppujen lopuksi niin oireeton niin pelottaa hulluna, että tämä menis kesken. Tai tulisi keskeytynyt keskenmeno.

Oon kyllä pohtinut myös sitäkin, että ilmeisesti edelleen koko raskausajan on mahdollista, että sikiön sydän lakkaa lyömästä. Että milloin näistä omista pelkotiloista pääsee eroon 🥲

Takaisin