Yleinen keskustelu

Täällä käyty 9+0 varhaisultrassa vielä ja kaikki oli hyvin. ❤️ Tuntuu ihan uskomattomalta, kun oon jo niin monta kertaa ollut ihan luovuttanut tämän raskauden suhteen. Siellä jekkuilija esitteli käsien ja jalkojensa alkuja, vahva syke oli. 💓🥹 Jäi niin epävarma olo siitä 7+1 ultrasta, kun siinä alkio vaan vilahteli nopeasti ruudulla ja sitä ennen koko tyyppi oli piilosilla. Tämä ultra huojensi mieltä, ainakin hetkeksi.

Mulla pahoinvointi ja oksentelut vaan jatkuu ja sekin on lisännyt kyllä toiveikkuutta, että ehkä tämä kaikki tuskailu vielä saakin onnellisen päätöksen. Toivon niin. 💛

Liityn mukaan! Tänään käyty varhaisultrassa, tänään viim. Kuukautisten mukaan 8+0, sikiö vastasi 7+4. Lääkäri löysi kaksi raskaussäkkiä, ylhäällä olevassa löytyi elävä sikiö, mutta alemmassa ei näkynyt mitään, joka viittaisi tuulimunaan. Raskaus siis alkanut kaksosraskautena, mutta toinen ei olekaan lähtenyt kehittymään. Lääkäri sanoi, että raskaussäkki voi jotenkin ”sulaa” pois itsekseen, eikä siitä ole haittaa. Onko kellään kokemuksia? :)

Liityn mukaan! Tänään käyty varhaisultrassa, tänään viim. Kuukautisten mukaan 8+0, sikiö vastasi 7+4. Lääkäri löysi kaksi raskaussäkkiä, ylhäällä olevassa löytyi elävä sikiö, mutta alemmassa ei näkynyt mitään, joka viittaisi tuulimunaan. Raskaus siis alkanut kaksosraskautena, mutta toinen ei olekaan lähtenyt kehittymään. Lääkäri sanoi, että raskaussäkki voi jotenkin ”sulaa” pois itsekseen, eikä siitä ole haittaa. Onko kellään kokemuksia? :)
Mulla kans tosiaan kaksosraskautena alkanut raskaus joista toinen oli menny kesken noin 6+1 tms, ja toinen voi hyvin ainakin vielä 7+3. Samaa sanottiin silloin että luultavasti toinen vaan katoaa, englanniksi tää on vanishing twin syndrome.

Helou! Huhuilen tätä asiaa nyt tänne yleiselle puolelle. Onko teistä muista kukaan ylipainoinen tai tarkemmin ”lihava” (BMI mukaan) odottaja? Oma BMI 33 ja jotenkin tuntuu ettei mua huoleta mikään muu, kun se etten vaan liho liikaa🫠 Näkee noita ”lihava odottaja saa lihota max 5kg ja muut huoletta 20kg” lausuntoja, niin pistää kovasti ahdistamaan. Halusin vaan jakaa tän jonnekkin ja saada vertaistukea ihan vaan jo ajatuksesta, jos joku muukin on ylipainonen🙈💓

Minä olen ylipainoinen ensimmäistä kertaa nyt kun kuudetta odotan. Minua huolettaa myös miten kilot tällä kertaa kertyvät. Aikaisemmissa raskauksissa tullut aina 20-30kg mutta silloin olen ollut normaali painoinen.

Täällä kans reilusti ylipainoinen ja samoja mietteitä täällä ollut. Ennen raskautta sain painoa pois 5kg ihan vaan syömällä säännöllisesti ja pienempiä annoksia yms., ja lääkäri sanoi, että voin jatkaa samaa eli ns. antoi vihreää valoa laihdutukselle, vaikka sitä yleisesti ottaen ei suositella raskauden aikana. Kuitenkin pelottaa, että paino nousee kamalasti, vaikka se ei saisi😬 alkuun paino nousi 3kg, mutta nyt se on lähtenyt taas pois, oli varmaan nesteestä ja turvotuksesta johtuvaa painonnousua. Lääkäri sanoi, että vauva kyllä ottaa omansa/tarvitsevansa, eli pyrin parhaani mukaan syömään ihan normaalisti, mutta terveellisesti ja toivon, ettei paino ainakaan pääsisi paljoa nousemaan.

Saapa nähdä mitä minulle sanotaan neuvolassa ensiviikolla...nyt jo tullut noin 4kg,mutta todennäköisesti nestettä kerääntynyt. Pyrin lenkkeilemään koiran kanssa joka päivä ahkerasti mutta ruokavalio pitäisi saada viilattua paremmaksi. Nyt alkuraskaana on pitänyt syödä tiheästi ettei huono olo iskisi pahasti.

Mulla ylipainoisena ei noussut esikoisen raskaudesta paino kun pari kiloa, toki katsoin syömisiä tarkemmin radin takia. Ja sujui ihan helposti.

Ja olin tosiaan ihan vuodelevossa lähes.

Ruokavaliota voi viilata aina terveellisempään suuntaan, jos huolettaa. Lapsi ottaa kyllä omansa ☺️

Tämäkin liittyy vähän tuohon ylipainoon, että onko muualla ollut vielä ohjeistusta syödä tuplamäärä foolihappoa alkuraskaudessa, jos BMI on yli 30? Silloin ku soitin eka ajan neuvolaan, niin ohjeisti puhelimessa syömään tuplamäärän, jos menee paino tuon bmi:n yli. Oli kuulemma juuri tullut tuo uusi ohjeistus. Itellä on yli tuon niin oon ottanu semmosen mamavitamiinin ja lisäksi erillisen foolihapon. Mutta kiinnostaisi vain tietää onko tämmöistä ohjeistusta muualla? 😊

Tämäkin liittyy vähän tuohon ylipainoon, että onko muualla ollut vielä ohjeistusta syödä tuplamäärä foolihappoa alkuraskaudessa, jos BMI on yli 30? Silloin ku soitin eka ajan neuvolaan, niin ohjeisti puhelimessa syömään tuplamäärän, jos menee paino tuon bmi:n yli. Oli kuulemma juuri tullut tuo uusi ohjeistus. Itellä on yli tuon niin oon ottanu semmosen mamavitamiinin ja lisäksi erillisen foolihapon. Mutta kiinnostaisi vain tietää onko tämmöistä ohjeistusta muualla? 😊
Lääkäri kirjoitti reseptin mulle 1mg foolihappoon juuri tuon takia, itsellä myös bmi yli 30. Otan lisäksi multivitan raskaus ja imetys, jossa foolihappoa 500 mikrog, lääkäri sanoi kysyttäessä että on ok. Tuota 1mg foolihappoa lääkäri suositteli syömään 12 viikolle asti.

Moikka! Mäkin liityn keskusteluihin, meille olisi tulossa toinen. Esikoinen viime vuoden alkupuolella syntynyt ja vielä imetän öisinkin, mutta silti tärppäsi 🥹 Oireita on vähemmän kun esikoisen raskaudessa, mikä vähän huolestuttanut, mutta edelleen rv 11 ultrassa oli karkeasti kaikki ok (nt-ultraa siis vielä odotellaan). Vahva epäily siis oireiden puolesta, että on eri sukupuolta, kun esikoinen, vaikka aika mutuilua noiden sukupuolien kanssa taitaakin olla 😄

Tuun mukaan painokeskusteluun.
Mun BMI on 27,8 eli lievän ylipainon paikkeilla.
Mä olisin halunnut ennen raskautta painaa about 8 kiloa vähemmän (bmi 24,9 eli normaali), mutta tärppäskin heti alkumetreillä, joten mun painonpudotus jäi silleensä mikä harmittaa mua hirveästi.

Syy, miksi mua harmittaa on se, että mulla on ennenkin ollut paino- ja vaaka-ahdistusta ja vähän jo uumoilen ahdistuksen kasvavan raskauden edetessä.

Mulla on nyt menossa 9+6 ja painoa tullut 700g ja jo se ahdistaa kun en tiedä onko siinä liiaksi vai just sopivasti 🥲
Oon yrittänyt netistä kaivella jotakin kaaviota tai vastaavaa raskaudenajan painonnoususta, mutta varsinaisesti en ole löytänyt sellaista mikä mun kysymyksiin vastaisi.

Neuvolaan jo täytettävällä lomakkeella mainitsin, että painonnousu ahdistaa ja siitä olisi hyvä keskustella seuraavilla käynneillä. Lienee ihan hyvä.

Nestettä tuntuu olevan kertynyt ja aivan karsea alavatsaturvotus edelleen 😵
Vedän luumuja satunnaisina aamuina, että saisin vatsaa toimimaan ja välillä tuntuu et oon iltaisin aivan hirveä pierutyyny 😂😭
Raskaushehku kaukana 😂

Tuun mukaan painokeskusteluun.
Mun BMI on 27,8 eli lievän ylipainon paikkeilla.
Mä olisin halunnut ennen raskautta painaa about 8 kiloa vähemmän (bmi 24,9 eli normaali), mutta tärppäskin heti alkumetreillä, joten mun painonpudotus jäi silleensä mikä harmittaa mua hirveästi.

Syy, miksi mua harmittaa on se, että mulla on ennenkin ollut paino- ja vaaka-ahdistusta ja vähän jo uumoilen ahdistuksen kasvavan raskauden edetessä.

Mulla on nyt menossa 9+6 ja painoa tullut 700g ja jo se ahdistaa kun en tiedä onko siinä liiaksi vai just sopivasti 🥲
Oon yrittänyt netistä kaivella jotakin kaaviota tai vastaavaa raskaudenajan painonnoususta, mutta varsinaisesti en ole löytänyt sellaista mikä mun kysymyksiin vastaisi.

Neuvolaan jo täytettävällä lomakkeella mainitsin, että painonnousu ahdistaa ja siitä olisi hyvä keskustella seuraavilla käynneillä. Lienee ihan hyvä.

Nestettä tuntuu olevan kertynyt ja aivan karsea alavatsaturvotus edelleen 😵
Vedän luumuja satunnaisina aamuina, että saisin vatsaa toimimaan ja välillä tuntuu et oon iltaisin aivan hirveä pierutyyny 😂😭
Raskaushehku kaukana 😂
Mulla nousi paino alkuun (eli noille 9+ viikoille) pari kiloa kaikesta nesteestä (verivolyymi + turvotukset jne) ja nyt vähän jopa paino siitä laskenut, vaikka ruokailutottumukset tms ei ole muuttunut ja liikkunutki oon himpun verran vähemmän, viikkoja nyt 12+4. Painoasiasta kannattaa ehdottomasti keskustella neuvolakäynnillä. Sanoin itsekin, että se ahdistaa. Hoitaja sen kirjasi, mutta ei kyllä muutoin siitä puhunut mitään. Pitää koittaa ehkä itse vaan käsitellä sitä, että jonkin asteinen painonnousu kuuluu vaan nyt asiaan ja ajatukseen täytyy totutella. Tärkeintä että vaavilla kaikki hyvin ja saa tarvitsemansa ravinnon kasvaakseen ❤️ ja vatsaongelmat/ilmavaivat on vahvasti läsnä täälläkin!

Joko täällä on keskusteltu alkuraskauden verikokeista? Lienee sikiöseulontakokeet kyseessä.
Mulla on ne tänään ja jäin pohtimaan, et tuleeko ne tulokset jonnekin kantaan ja onko ees kannattavaa itse yrittää niitä tulkita ihan muina Google-lääkäreinä vai kannattaako vaan rauhassa odotella np-ultraan asti jolloin oletettavasti sikiöseulonnan verikokeille saa ultralla lisäinfoa? 🤔

Tuntuu, että aika menee hirveän hitaasti. Sanovat, että odottavan aika on pitkä. Musta tuntuu et np-ultraan on ikuisuus, kun se on vasta kolmen viikon päästä 😵

Joko täällä on keskusteltu alkuraskauden verikokeista? Lienee sikiöseulontakokeet kyseessä.
Mulla on ne tänään ja jäin pohtimaan, et tuleeko ne tulokset jonnekin kantaan ja onko ees kannattavaa itse yrittää niitä tulkita ihan muina Google-lääkäreinä vai kannattaako vaan rauhassa odotella np-ultraan asti jolloin oletettavasti sikiöseulonnan verikokeille saa ultralla lisäinfoa? 🤔

Tuntuu, että aika menee hirveän hitaasti. Sanovat, että odottavan aika on pitkä. Musta tuntuu et np-ultraan on ikuisuus, kun se on vasta kolmen viikon päästä 😵
Meille ainakin sanottiin, että sikiöseulontaan liittyvä NIPT-verikoe otetaan vasta ekan ultran jälkeen :) Toki eri kaupungeissa voi olla eri käytäntö

Kyllä täällä oli jossain ketjussa niistä puhetta, mutta en muista missä ja oliko salaisen ryhmän puolella. Aika paljon tuntui olevan eroa siinä, onko verikokeiden tulokset tulleet omakantaan nähtäville ennen ultraa. Itselläni on huomenna nt-ultra ja tänään kävin aamulla kurkkaamassa näkyykö tuloksia, mutta ei näkynyt. Uteliaisuudesta huolimatta olin itse huojentunut, koska jos ne olisi näkynyt niin olisin aivan varmasti alkanut googlailemaan ja tekemään omia tulkintoja 😄 tai mulla siis näkyy siellä ne kaikki muut tulokset mutta ei sitä hcg eikä pappa arvoja. Neuvolassakin th taisi sanoa, että ne saa sitten ultrassa/sen jälkeen tietoon. Mutta joillain alueilla taitaa olla erilaiset käytännöt.

Kyllä täällä oli jossain ketjussa niistä puhetta, mutta en muista missä ja oliko salaisen ryhmän puolella. Aika paljon tuntui olevan eroa siinä, onko verikokeiden tulokset tulleet omakantaan nähtäville ennen ultraa. Itselläni on huomenna nt-ultra ja tänään kävin aamulla kurkkaamassa näkyykö tuloksia, mutta ei näkynyt. Uteliaisuudesta huolimatta olin itse huojentunut, koska jos ne olisi näkynyt niin olisin aivan varmasti alkanut googlailemaan ja tekemään omia tulkintoja 😄 tai mulla siis näkyy siellä ne kaikki muut tulokset mutta ei sitä hcg eikä pappa arvoja. Neuvolassakin th taisi sanoa, että ne saa sitten ultrassa/sen jälkeen tietoon. Mutta joillain alueilla taitaa olla erilaiset käytännöt.
Joo ehkä se on ihan hyvä, että niitä ei siellä näkyisi ennakkoon ja sit spekulois itsensä unettomaksi ennen ultraa 😂😭

Meille ainakin sanottiin, että sikiöseulontaan liittyvä NIPT-verikoe otetaan vasta ekan ultran jälkeen :) Toki eri kaupungeissa voi olla eri käytäntö

Meillä täällä PHHYKYn alueella oli jo ensimmäinen ultra (mulla silloin 9+1).
Eikä tietoa otetaanko täällä automaattisesti NIPT vai otetaanko se sitten tarvittaessa jos seulontakokeissa olis joku arvo turhan korkea. Ilmeisesti HUSn alueella NIPT otetaan kaikilta. On niin eri käytäntöjä kaikkialla ettei perässä pysy.😵

Seuraava ultra tosiaan np-ultra, mulla silloin viikot 12+6.

Kyseessä kun on ensimmäinen raskaus niin saa olla koko ajan ihan hoo moilasena miten tässä nämä asiat etenee 😅

Meillä neuvolassa erikseen sanottiin, että noi riskiluvut ei tuu täällä enää äideille näkyviin juurikin siitä syystä, ettei sitten googlaa itteään ihan tiloihin🙈 Nt ultran jälkeen seuraavana päivänä tuli yhdistelmäseulan tulos ja ne tarkat riskiluvut näytettiin vasta sitten siitä seuraavassa neuvolassa!

Tohon NIPTiin, niin ite oon HUS alueella ja ei kuulu kaikille se, vaan juurikin jos on jotain riskejä tai epäilyksiä😇 Jollain hyvinvointialueella se nyt uutena kuuluu kaikille halukkaille, mutten millään muista missä🙈

Takaisin