Itse tehdyt lahjat

Lilyofthevale

Sukkela juttelija
Joulumammat 2018
Olisiko mitään kivoja ideoita itse tehtyihin lahjoihin? Viime. Jouluksi tein pasussta villalangasta muhkupipoja. Ne oli melko nopeita neuloa. Nyt pitäisi keksiä sitten jotain muuta. Sukkia en yleensä tee, koska äitini on hyvin innokas sukan kutoja ja pitää huolen koko suvun villasukkatilanteesta. Joulu on jo aika lähellä, joten kovin suuritöistä ei kerkeä.

Joku yhteiskuva mihin koristelee kehykset, mummoni tykkää minun koristelemastani dosetista 😂😁, itsetehty salaatinkastike kauniissa pullossa, itse tehty sinappi kauniiksi laitetussa lasipurkissa, omatekoinen glögi, leivokset tai keksit. Nimikirjaimilla kirjaillut keittiöpyyhkeet tms. Askartelumassasta tehdyt ja kauniiksi maalatut joulukuusenkoristeet. Mieheni tykkää minun virkkaamasta piposta. Virkkaamalla saa myös kauniita säärystimiä. Osaatko leipoa joululimppua tai saaristolaisleipää? Karjalanpiirakoita?

Joku yhteiskuva mihin koristelee kehykset, mummoni tykkää minun koristelemastani dosetista 😂😁, itsetehty salaatinkastike kauniissa pullossa, itse tehty sinappi kauniiksi laitetussa lasipurkissa, omatekoinen glögi, leivokset tai keksit. Nimikirjaimilla kirjaillut keittiöpyyhkeet tms. Askartelumassasta tehdyt ja kauniiksi maalatut joulukuusenkoristeet. Mieheni tykkää minun virkkaamasta piposta. Virkkaamalla saa myös kauniita säärystimiä. Osaatko leipoa joululimppua tai saaristolaisleipää? Karjalanpiirakoita?
Leivon kyllä, mutta lahjat menevät postitse toiselle puolen Suomea, se vähän lisää haastetta. Keksithän kyllä säilyisi.

Testasin saippuoiden tekoa ja se oli helppoa ja nopeaa! Sopisivat varmasti lahjaksikin. Sai ihan jostain suomalaisestakin saippuamuotteja (ja silikonimuotteja netin blogeissa käytetään myös) ja melt and pour saippuamassaa. Massa sulatettiin (lisättiin mahdollinen väriaine ja tuoksu) ja massa muottiin. Kun jäähtynyt niin pois muotista ja käärittiin vaikka tuorekelmuun.

Ja leivottavia voi antaa myös tee-se-itse muodossa. Keksien/kakun kuiva-aineet purkkiin/pussiin ja kylkeen ohje (lisää rasva tai muuta vastaavaa).

Kirjanmerkkejä on myös nopea tehdä askarrellen pahvista/huovasta tai vaikka virkaten (ja lisäksi vaikka jotain itse tehtyjä marmeladeja ja kirjasuositus).

Testasin saippuoiden tekoa ja se oli helppoa ja nopeaa! Sopisivat varmasti lahjaksikin. Sai ihan jostain suomalaisestakin saippuamuotteja (ja silikonimuotteja netin blogeissa käytetään myös) ja melt and pour saippuamassaa. Massa sulatettiin (lisättiin mahdollinen väriaine ja tuoksu) ja massa muottiin. Kun jäähtynyt niin pois muotista ja käärittiin vaikka tuorekelmuun.

Ja leivottavia voi antaa myös tee-se-itse muodossa. Keksien/kakun kuiva-aineet purkkiin/pussiin ja kylkeen ohje (lisää rasva tai muuta vastaavaa).

Kirjanmerkkejä on myös nopea tehdä askarrellen pahvista/huovasta tai vaikka virkaten (ja lisäksi vaikka jotain itse tehtyjä marmeladeja ja kirjasuositus).
Tota saippuoiden tekoa olen monesti miettinyt!

Sain kerran itsetehtyä siemennäkkäriä! Oli niiiiin hyvää🤤
Entä itsetehty avaimenperä? Laukkukoru?
Patalaput, rusettihiuspanta, mini pehmolelu?

Kynttilät on kanssa nopea valaa muotteihin, valmista sulatettavaa kynttilämassaa saa askartelukaupoista.
Tästä tuli mieleen, että on olemassa myös sellaisia kynttilöiden koristeluvärejä, jos haluaa vaikka koristella ne omatekemät tai sitten valmiit kynttilät!

Kynttilöitäkään ei kannata tehdä, jos niitä kertyy paljon. Meillä on hurjat määrät lahjaksi saatuja kynttilöitä. ( pahimpia ovat hajuste-ylliherkälle tuoksukynttilöt.)

Meillä molemmat mummit kutovat ja virkkaavat niin paljon, että meillä on kymmenittäin villasukkia, ( joita tulee käytettyä aika vähön) lapasia, neuleita.., jotka ovat ihania, mutta joista lapset kasvavat niin nopeasti ulos.

Oma äitini ( se toinen mummi) oli keksinyt tehdä itse fudgea ja tikkunekkuja

Takaisin