Mini-Asa mietintää (suositus, kun kaksi ns riskitekijää täyttyivät)

Syysäityliiini

Puuhakas puhuja
Syyskuiset 2024
Minulle on suositeltu neuvolasta ja lääkärikin tuota aspiriiniin käytön aloitusta pre-eklampsian ehkäisyssä, kun kaksi riskitekijää täyttyi eli ikä yli 40 vuotta ja kahden raskauden väli yli 10 vuotta. Luin tarkemmin noista riskitekijöistä tästä artikkelista: Raskaudenaikainen kohonnut verenpaine ja pre-eklampsia (kaypahoito.fi). Siellä taulukossa 3 esitetään ne kriteerit, milloin suositellaan aloittamaan Mini-Asa ja edellisessä taulukossa on kunkin tekijän riskisuhde, missä ei muuten mainita ollenkaan tuota odotusten väliä.

No taulukossa 3 tuon synnytysten väliin viitataan tutkimukseen, jossa käykin ilmi, että riski on suurentunut, jos ensimmäisen ja toisen odotuksen välillä on yli 10 vuotta. The interaction between history of pre-eclampsia and time interval between the two deliveries was highly significant, and for women with no previous pre-eclampsia the risk of pre-eclampsia in second pregnancy increased with increasing time interval (for intervals longer than 15 years the adjusted OR was 2.11, 95% CI : 1.75-2.53).
Minulla on siis kyse kolmannesta synnytyksestä, vaikka pitkä väli onkin.

Toisessa artikkelissa (mihin ei viitattu tuossa raskauksien väli kohdassa) taas puhutaan toisesta ja kolmannesta raskaudesta eli yli 10 vuotta niiden välillä palauttaa riskin ensisynnyttäjän luokkaan (ensisynnyttäjillä isompi riski kuin toisella jne.) "The risk in a second or third pregnancy was directly related to the time elapsed since the previous delivery. When the interval was 10 years or more the risk of pre-eclampsia was about the same as that in nulliparous women. After adjustment for the presence or absence of a change of partner, maternal age, and year of delivery, the probability of pre-eclampsia was increased by 1.12 for each year increase in the interval (odds ratio 1.12, 1.11 to 1.13)." Eli kun tietyt tekijät vakioidaan/huomioidaan niin riski nousee 1.12 kertaa vuosittain. Artikkelissa ensisynnyttäjän riski taisi olla jotain 2,9.

Samassa artikkelissa kerrotaan myös raskausmyrkytyksen ja autoimmuunisairauden yhteydestä, mutta toisin päin: Chronic autoimmune diseaseIn a matched case-control study Stamilio et al found that women who developed pre-eclampsia were more likely to have an autoimmune disease (relative risk 6.9, 1.1 to 42.3).

Minulla ei ole mitään noita korkean riskin tekijöitä, kuten korkeat verenpaineet tai raskausmyrkytyksiä aiemmissa raskauksissa. Verenpaineet ovat ennemminkin matalat.

Minulla on myös muita riskitekijöitä, joita olen siis eri lähteistä löytänyt mutta niitä ei niissä suositusten riskitaulukoissa mainittu eli siis kilpirauhasen vajaatoiminta (jokin autoimmuunisairaus) ja migreeni. En sitten tiedä, miten kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitotasapainossa oleminen vaikuttaa asiaan ja migreeniäkin on esiintynyt yleensä vain raskauksien aikana ja tässä raskaudessa ei ollenkaan.

Mini-ASAa väitetään turvalliseksi, mutta jotenkin vaan tuntuu kummalliselta, että 1/5 normaalista tulehduskipulääke-annoksesta päivittäin voisi noin vaan olla turvallista. Jos googlaa tulehduskipulääkkeet raskaus, niin eihän niitä suositella. Muutenkin minulla on ollut silloin tällöin taipumusta nenäveren vuotoon ja kai minulla on aika ohuet veret (kolesteroli on hyvä, rasva-arvot hyvät jne).

Ja noihin riskitekijöihin olisi tarkempiakin seulontamenetelmiä, kuten istukan kasvutekijöiden mittausta, istukkavaltimon virtausten mittauksia jne. Mutta niitä ei kliinisessä käytössä ole. Kai se on vaan halvempaa suositella tietyin kriteerein syödä jotain aspiriinia. Mini-Asan hyötykin mietityttää, taisi olla 18 % vähemmän raskausmyrkytyksiä, mutta en muista minkälaisten riskitekijöiden ryhmässä.

Ajattelin kysyä, että onko muita jotka ovat jättäneet ottamatta, vaikka ns kriteerit ovat täyttyneet? Ymmärrän kyllä erinäisiä syitä miksi tätä asperiinia saatetaan syödä, esim. sukurasitukset, aiemmat raskausmyrkytykset, keskenmenot jne. Mutta kun minulle ole mitään näistä ollut.

Suosittelen kysymään lääkäriltä asiasta, näytät vaikka tuota kirjoittamaasi viestiä jo jossa on hyvin koostettu mietintäsi. Voihan olla ettei lääkäri ole huomannut huomioida mainitsemiasi seikkoja. Joka tapauksessa parempi yhteisymmärryksessä keskustella asiasta, mitään lääkkeitähän ei ole tietenkään pakko käyttää. 🤷🏻‍♀️

Mulle kirjoitettiin myös mini-asaan resepti ja nyt kun googlailin asiasta, niin alkoi jännittämään. Kyseessä on ensimmäinen raskaus ja ylipaino, joten ymmärrän kyllä riskitekijät. Tuo 18% vähemmän raskausmyrkytyksiä kuulostaa kyllä pieneltä määrältä. Riskeinä lääkkeessähän tosiaan mainitaan verenvuoto ja istukan irtoaminen, mitkä kuulostaa myös aika rajuilta. Suomeksi en löytänyt hirveästi tutkimustietoa, vaikka tuota jo jonkin aikaa on määräilty.

Lääke neuvottiin aloittamaan 12 viikolla, eli onko se nyt 11+1 vai 12? Hämmentää nämä viikot, kun neuvolassa esimerkiksi puhuttiin että olen nyt viikolla 10 (9+3), mutta verikokeessa täytyy käydä viikolla 10 (esim.10+1) 😅

Hei! Ei ilmeisesti joka paikassa suositella samoilla kriteereillä. Odotin perusterveenä toista lastani 40-vuotiaana ja edellisestä oli yli 20 vuotta, eikä kukaan maininnut tarvetta aspiriinille. Taitaa olla lääkärikohtaisia eroja näissä asioissa. Kysyitkö lääkäriltä lisää Syysäityliini?

Toinen syy siis tähän suositukseen oli pitkä väli (20 v) raskauksissa. Se pitkä väli ikään kuin palauttaa riskin samalle tasolle kuin ensimmäisessä raskaudessa. Luin siis niitäkin tutkimuksia, joissa tämä pitkä väli riskinä oli todettu.

En mä sen kummemmin puhunu, en vaan aloittanut niitä lääkkeitä. Nuo on vaan joistakin tutkimuksista otettuja suosituksia ja voisi parempiakin ennustustekijöitä olla saako sitä pre-eklampsiaa vai ei. Täytyy vaan yrittää jaksaa harrastaa liikuntaa ja syödä terveellisesti. Käypähoito-ohjeen mukaan liikunta saattaa ehkäistä pre-eklampsiaa. Niin-in. Minusta vaan tuntuu että nykyisin vaan haetaan helppoja ratkaisuja asioihin, esim tällainen lääkitys, kun osa ongelmista voisi poistua vaan terveellisimmillä elintavoilla.

Hei! Ei ilmeisesti joka paikassa suositella samoilla kriteereillä. Odotin perusterveenä toista lastani 40-vuotiaana ja edellisestä oli yli 20 vuotta, eikä kukaan maininnut tarvetta aspiriinille. Taitaa olla lääkärikohtaisia eroja näissä asioissa. Kysyitkö lääkäriltä lisää Syysäityliini?
Kylläpä luin huonosti sullakin siis väli yli 20 v eli https://www.kaypahoito.fi/hoi50128

taulukon 3 kriteerit täyttyvät samoin ehdoin kuin minulla. No täällä rutiinisti suositellaan kun nuo taulukon kriteerit täyttyvät. Jännä taas että tuolla ei taidettu mainita mitään autoimmuunisairauksista millainen mullakin on. Tosin jos lääkitys on kunnossa niin se taitaa pienentää merkittävästi riskiä.

Mut mukava kuulla ettei aina välttämättä suositella, vaikka kriteerit täyttyvät.

Minulle sitä on suositeltu (edellisessä raskaudessa myrkytys) ja ajattelin sen aloittaa. Minulla on myös 2 autoimmuunisairautta, reuma ja lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. Eli kilpparilääkkeitä syön vain raskauden yrityksen ja raskauden ajan. Kyllähän tuo hieman mietityttää mutta..
Suositus siis ilmeisesti ainoastaan siksi kun edellisessä raskaudessa myrkytys.

Minulle sitä on suositeltu (edellisessä raskaudessa myrkytys) ja ajattelin sen aloittaa. Minulla on myös 2 autoimmuunisairautta, reuma ja lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. Eli kilpparilääkkeitä syön vain raskauden yrityksen ja raskauden ajan. Kyllähän tuo hieman mietityttää mutta..
Suositus siis ilmeisesti ainoastaan siksi kun edellisessä raskaudessa myrkytys.
Suhteellinen riski on 7-8 kertainen jos edellisessä raskaudessa myrkytys. Totta kai tuollaisessa tapauksessa aloittaisin.

Mulle määrättiinkin asan tilalta primaspan. Oon nyt kolmena iltana ottanut sen, mutta eilen unohdin... Nyt tässä pähkäilen että kannattaako unohtunut ottaa nyt, vai jättää vain välistä.

Mulle määrättiinkin asan tilalta primaspan. Oon nyt kolmena iltana ottanut sen, mutta eilen unohdin... Nyt tässä pähkäilen että kannattaako unohtunut ottaa nyt, vai jättää vain välistä.

Sama vaikuttava lääkeaine noissa. Itse jättäisin välistä ja ottaisin vaan seuraavan illalla. ☺️

Sain myös neuvolasta tiedon, että mini-asaa pitäisi alkaa käyttää viikost 12 alkaen. En osannut siinä paremmin kyseenalaistaa, mutta nyt kun tutkin tarkemmin suosituksia, niin aika hämmentynyt olo. Liikun paljon, lähempänä ali- kuin ylipainoa. Ikää 36, ensimmäinen raskaus. Suvussa on joo tukostaipumusta, mutta itsellä ei veriarvoissa ole ikinä tähän mennessä mitään siihen viittaavaa ollut. Lisästressiä nyt tästäkin miettimisestä, että onko parempi jättää väliin vai aloittaa.

Sain myös neuvolasta tiedon, että mini-asaa pitäisi alkaa käyttää viikost 12 alkaen. En osannut siinä paremmin kyseenalaistaa, mutta nyt kun tutkin tarkemmin suosituksia, niin aika hämmentynyt olo. Liikun paljon, lähempänä ali- kuin ylipainoa. Ikää 36, ensimmäinen raskaus. Suvussa on joo tukostaipumusta, mutta itsellä ei veriarvoissa ole ikinä tähän mennessä mitään siihen viittaavaa ollut. Lisästressiä nyt tästäkin miettimisestä, että onko parempi jättää väliin vai aloittaa.
Täyttyykös sulla nyt edes mikään noista kriteereistä, jotka siinä käypähoito-ohjeessa on annettu? Vai tuliko sieltä tieto että joka tapauksessa pitäisi käyttää?

Laitanpa ne kriteerit tähän (nuo numerot on lähteitä)

Mini-ASAa annoksella 100 mg/vrk iltaisin suositellaan raskausviikosta 12+0(–16+0) alkaen niille raskaana oleville, joilla seuraavat riskitekijäkriteerit täyttyvät 6, 7, 16, 17, 20.Yksikin seuraavista kriteereistä täyttyy:
  • krooninen verenpainetauti 21, 22
  • SLE tai fosfolipidivasta-aineet positiiviset 1) 7, 23
  • krooninen munuaissairaus 24, 25
  • tyypin 1 tai 2 diabetes 26, 27

Aiempaan raskauteen liittyvät riskitekijät:
  • pre-eklampsia 17, 20, 28, 29
  • istukan vajaatoiminnan aiheuttama sikiön kasvuhäiriö (todettu poikkeavalla napavaltimo- tai kohtuvaltimovirtauksella tai PAD:ssä istukan vaikeat iskeemiset muutokset) 30, 31
  • istukkaperäinen sikiön kohtukuolema (istukassa vaikeat iskeemiset muutokset) 32.
TAIVähintään kaksi seuraavista kriteereistä täyttyy:
  • ensisynnyttäjyys 28, 29, 33, 34
  • ≥ 40 vuoden ikä 6, 7
  • BMI ≥ 30 kg/m2 35, 36
  • sukuhistoria 37, 38 (äidillä tai sisarella pre-eklampsia)
  • keinoalkuinen raskaus luovutetulla munasolulla 9
  • raskauksien väli > 10 vuotta 39
  • monisikiöraskaus 40
  • ensimmäisen raskauskolmanneksen yhdistelmäseulonnassa PAPP-A MoM alle 0,4 41, 42.

Täyttyykös sulla nyt edes mikään noista kriteereistä, jotka siinä käypähoito-ohjeessa on annettu? Vai tuliko sieltä tieto että joka tapauksessa pitäisi käyttää?

Laitanpa ne kriteerit tähän (nuo numerot on lähteitä)

Mini-ASAa annoksella 100 mg/vrk iltaisin suositellaan raskausviikosta 12+0(–16+0) alkaen niille raskaana oleville, joilla seuraavat riskitekijäkriteerit täyttyvät 6, 7, 16, 17, 20.Yksikin seuraavista kriteereistä täyttyy:
  • krooninen verenpainetauti 21, 22
  • SLE tai fosfolipidivasta-aineet positiiviset 1) 7, 23
  • krooninen munuaissairaus 24, 25
  • tyypin 1 tai 2 diabetes 26, 27

Aiempaan raskauteen liittyvät riskitekijät:
  • pre-eklampsia 17, 20, 28, 29
  • istukan vajaatoiminnan aiheuttama sikiön kasvuhäiriö (todettu poikkeavalla napavaltimo- tai kohtuvaltimovirtauksella tai PAD:ssä istukan vaikeat iskeemiset muutokset) 30, 31
  • istukkaperäinen sikiön kohtukuolema (istukassa vaikeat iskeemiset muutokset) 32.
TAIVähintään kaksi seuraavista kriteereistä täyttyy:
  • ensisynnyttäjyys 28, 29, 33, 34
  • ≥ 40 vuoden ikä 6, 7
  • BMI ≥ 30 kg/m2 35, 36
  • sukuhistoria 37, 38 (äidillä tai sisarella pre-eklampsia)
  • keinoalkuinen raskaus luovutetulla munasolulla 9
  • raskauksien väli > 10 vuotta 39
  • monisikiöraskaus 40
  • ensimmäisen raskauskolmanneksen yhdistelmäseulonnassa PAPP-A MoM alle 0,4 41, 42.
Ei täyty näiden pohjalta itellä kaikenkaikkiaan kuin tuo ensisynnyttäjyys. Tosin ehkä hätiköin, kun kirjauksia katoin kannasta, ja siellä oli kuitenkin laitettu kysymysmerkillä myöhemmin lääkörin harkittavaksi, koska ensimmäinen ja hoitoalkuinen raskaus (omilla soluilla, joten ei täytä kriteeriä kyl sekään). Jotenkin sain vaan terkalta käsityksen, että tää Mini-Asa nyt olis kovin painavasti suositeltu mun tapauksessa, mut jospa tähän sais lääkäriltä vaikka toisenlaisen mielipiteen.

Mielenkiinnosta kyselen, jos joskus sattuu omalle kohdalle tämä ongelma (ekan kanssa oli ongelmia verenpaineissa, mutta ei myrkytystä missään vaiheessa).. että mitäköhän jos tälle asa-lääkitykselle on pahasti allerginen? 😅 Mulla tämä tilanne siis.. Onko silloin jotain korvaavaa vain vaan oltava ilman.🤔

Mielenkiinnosta kyselen, jos joskus sattuu omalle kohdalle tämä ongelma (ekan kanssa oli ongelmia verenpaineissa, mutta ei myrkytystä missään vaiheessa).. että mitäköhän jos tälle asa-lääkitykselle on pahasti allerginen? 😅 Mulla tämä tilanne siis.. Onko silloin jotain korvaavaa vain vaan oltava ilman.🤔
Ainakin verenohentaja napapiikit sen korvaa. Niitä on sitten kovin eri hintaisia... Päiväannos eli yksipiikki 1-9€ Kela korvausten jälkeen. Valitettavasti en nyt muista sen edullisimman valmisteen nimeä. Voin kaivaa vanhoja reseptitietoja jos tarkempaa tietoa tartet. Itselleni selvisi vasta toisen valmisteen kohdalla (eri lääkärin vaihtoi valmisteen) tuo hintojen suuri ero.

Mullekin suositeltiin mini-Asaa, koska mulla diabetes ja verenpaineiden kans ollut häikkää. Mut jäin miettimään, et alotanko sen sittenkään. Lääkäri oli jo reseptin tehnyt. Varmaan kysyn ens viikolla lääkäriltä vielä tuota asiaa, kun mennään äitiyspolille.

Mullekin suositeltiin mini-Asaa, koska mulla diabetes ja verenpaineiden kans ollut häikkää. Mut jäin miettimään, et alotanko sen sittenkään. Lääkäri oli jo reseptin tehnyt. Varmaan kysyn ens viikolla lääkäriltä vielä tuota asiaa, kun mennään äitiyspolille.
Aloititko? minulle määrättiin myös ja olen nyt reilun viikon syönyt.. Toki nyt tämän keskustelun luettua ja asiaa googletettua tuli vähän epävarma olo..

Aloititko? minulle määrättiin myös ja olen nyt reilun viikon syönyt.. Toki nyt tämän keskustelun luettua ja asiaa googletettua tuli vähän epävarma olo..
Kyllä aloitin, enkä ole huomannut, että lääkkeestä olisi tullut ongelmia. Olen nyt syönyt lääkettä jokusen viikon.

Aloittaja ei siis aloittanut mini-ASAA ja ihan hyvin on mennyt tähän asti rv 31 + 3. Yhtenä aamuna oli vähän tullut nenästä verta eli enneminkin taipumus vuotoihin kuin tukoksiin. Verenpaineetkin olleet ihan hyvissä lukemissa.

Takaisin