Järkyttävä nälkä koko ajan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anakin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Anakin

Silmät suurina ihmettelijä
Moi!
Olen ymmärtänyt, että raskauden aikana ravinnon tarve kasvaa _hieman_, ja etenkin pahaa oloa voi helpottaa syömällä pieniä välipaloja.
Itse olen kuitenkin huomannut, että olen jatkuvasti nälissäni, ja syön luultavasti vähintään 1/3 enemmän kuin ennen raskautta. Esim. lounaan jälkeen voi mennä alle tunti, kun taas on pakko syödä. Jos ei syö, tulee huono olo. Ja monesti huono olokin lähtee syömällä jotain pientä, vaikka sillä hetkellä syöminen ällöttäisikin. Onko muilla samaa?
Olen itse luonnostani hoikka, ja mietin että olenko vaan normaaleissa olosuhteissa syönyt liian vähän, ja nyt kroppa sitten pakottaa "normaaliin". Mutta ei tämä tunnu normaalilta. Painokin on noussut jo kolme kiloa, vaikka olen ensimmäisellä kolmanneksella.

Hoikilla painoa tulee enemmän, näinhän se menee! Voihan se olla ettei hoikalla ole varastossa tarpeeksi niin kaikki pitää saada ruuasta, ja kerätä vielä bonustakin. Eipä kai siinä, voihan sitä yrittää valita suuhunpantavansa terveellisesti mutta kuitenkin niin että kaloreita saa tarpeeksi.

Minullakin on taipumus kerätä painoa. Just on eka kolmannes takana ja extraa on jostain pompsahtanut jo se 2,5kg ainakin. Huppista. Mutta se on tätä kun kaikki vaan ei maistu, sitten yhtäkkiä verensokeri laskee niin että on pakko saada jotain tai tulee huono olo. En silti koe huonoa omaatuntoa tästä, raskauden aikana kuuluu tulla kiloja, ja olen ainakin tähän asti onnistunut niistä pääsemään eroon sitten vauvavuoden jälkeen.

Näin omasta kokemuksesta, kyllä, nälkä on lähes koko ajan.
Tosin, kuten olen omilta työkavereilta oppinut "Sulla on aina nälkä", eli oon kyllä koko ajan syönyt ihan reilusti ruokaa ja nyt vähän vielä lisännyt sitä ruuan saantia. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Itse ollut aina normaalivartaloinen ja alussa oli neuvolassa sanottu painon nousun arvioksi 12-15kg, joka alkaa olla jo täynnä kun laskettuun aikaan alkaa olla vain reilu 5 viikkoa.
Omalla kohdalla suurin ongelma on koko ajan ollut se, että herään 3-5 aamulla siihen, että vatsa kurnii tyhjyyttään, ihan sama mitä illalla syönyt. Tai no, ei ihan sama, 3 palaa pannukakkua hillolla ja kermalla piti nälän kyllä aamuun asti poissa, nyt vaan seuraillaan raskausdiabetesta, niin ei tuokaan oikein tule kysymykseen..

Monipuolinen ruokavalio, paljon kuituja, proteiinia, maitotuotteita. Noilla itsellä suht hyvin tasaantunut se jatkuva syöpöttelyn tarve.

Mä kuulun kans niihin, joilla on raskausaikana ollut jatkuva nälkä. Eihän siihen muu auta kuin syödä ja yrittää valita terveellistä ruokaa herkkujen sijaan. Painonnoususta ei kannata olla huolissaan. Itsellä on kaikista kolmesta raskaudesta tullut se +20kg, ja on ne sitten lähtenytkin viimeistään silloin, kun imetys on loppunut. Kannattaa yrittää nauttia raskaudesta vaa'an tuijottelun sijaan! 😊

Minulla painoa tullut myös heti alusta alkaen. Välillä ollut kova nälkä, välillä vaan on ollut tarve syödä kun sillon on olo parempi. Silti kokonaisuutena minulle kaikissa kolmessa raskaudessa tullut n. 15kg, joka on mielestäni ihan kohtuullinen nousu. Kilot olen saanut pois aina raskauksien välissä.

Sama täällä, raskaana oli koko ajan järkyttävä nälkä! 😅 Söin parikin lounasta ja koko ajan jotain ja paino nousi tasaisesti jo alusta alkaen.

Mullakin on kova nälkä koko ajan, vielä ei oo paino lähtenyt nousemaan (nyt 8+2). Luulin että painoa ois tullu kun mahaa turvottaa koko ajan, mutta ei se vaa'alla näy, hassua 😅

Tää on vähän off topic, mutta lisäättekö suolaa ruokaan? Ohjeissa lukee että jodioitua suolaa suositellaan käyttämään, mulla kyllä sitä kotona on, mutta en erityisemmin kaipaa suolaa kun kaikki maistuu hyvälle ilman sitäkin. Mutta ehkä mun ei tarvii välittää tosta kummiskaan, kun on käytössä raskausvitamiini, jossa jodia on 🤔

Minulla oli ensimmäisellä kolmanneksella myös aivan jatkuva nälkä. Olen suhteellisen lyhyt ja hoikahko, ja ensimmäisellä kolmanneksella paino nousi minulla pari kiloa, mutta loppujen lopuksi painonnousu jäi noin viiteen-kuuteen kiloon koko raskausaikana, vaikka tosiaan söin parin tunnin välein koko ensimmäisen kolmanneksen, välillä myös öisin. Toisella kolmanneksella jatkuva nälkä helpotti, ja viimeisellä kolmanneksella pystyin syömään kerralla vain vähän. Missään vaiheessa en painosta stressannut, mutta en myöskään syönyt sen vapaammin kuin ei-raskaanakaan. Erityisesti ensimmäisellä kolmanneksella yritin syödä nälkääni ensisijaisesti ruokaa, koska silloin edes jonkinlainen kylläisyys pysyi yllä varttia pidempään.

Nälän tunne raskaana on aivan eri tavalla läpitunkeva ja jotenkin perustavanlaatuinen, joten siihen kannattaa mielestäni syödä.

Minulla oli ensimmäisellä kolmanneksella myös aivan jatkuva nälkä. Olen suhteellisen lyhyt ja hoikahko, ja ensimmäisellä kolmanneksella paino nousi minulla pari kiloa, mutta loppujen lopuksi painonnousu jäi noin viiteen-kuuteen kiloon koko raskausaikana, vaikka tosiaan söin parin tunnin välein koko ensimmäisen kolmanneksen, välillä myös öisin. Toisella kolmanneksella jatkuva nälkä helpotti, ja viimeisellä kolmanneksella pystyin syömään kerralla vain vähän. Missään vaiheessa en painosta stressannut, mutta en myöskään syönyt sen vapaammin kuin ei-raskaanakaan. Erityisesti ensimmäisellä kolmanneksella yritin syödä nälkääni ensisijaisesti ruokaa, koska silloin edes jonkinlainen kylläisyys pysyi yllä varttia pidempään.

Nälän tunne raskaana on aivan eri tavalla läpitunkeva ja jotenkin perustavanlaatuinen, joten siihen kannattaa mielestäni syödä.
Joo, itekin koen niin olevan, että vaikka muulloinkin oon herkästi nälkäinen, niin nyt raskaana nälkä tuntuu erilaiselta, voimakkaamalta. Aiemmin pystynyt helpommin olemaan syömättä nälässä mutta nyt kyllä pakko vaan syödä, ei kestä sitä oloa.

Hoikilla painoa tulee enemmän, näinhän se menee!

samat oireet kuin AP:lla, mutta lähtökohtaisesti en ole hoikka.
Ilmiö on varmasti vartalotyypistä huolimatta universaali.
Nälkä oli alussa pakottavaa ja jatkuvaa. Lääkkeeksi toimii ainoastaan syöminen ja lisäkiloja ropisi laariin varsinkin 1/3 aikana. Sai heittää romukoppaan samantien suositukset painonnousun suositusrajoista, koska niitä olisi ollut mahdotonta noudattaa, enkä ole ottanut asiasta stressiä koska raskausdiabetes ei kuitenkaan kolkuttele ovella ja kehon viestejä raskaana on aikalailla tahdosta riippumatta noudatettava :)

Muokattu viimeksi:
Alkuraskaudessa koin myös tuota jatkuvaa nälkää, ruokailuväli vaihteli 1,5h-max.3h. Nälkä vain iski tosi kovana ja heti perään sitten huono olo jollei saanut ruokaa heti.
Sittemmin tilanne on taas "rauhoittunut" ja nyt puolivälin tienoilla on ruokailuvälit ja määrät ihan normaalilla tasolla, miten olen ennen raskauttakin tottunut syömään. Nälkä ei iske enää niin aggressiivisesti 😅
Painoa tuli 1/3 aikana n. 2kg, lähtöpainoni on alipainon puolella. Nyt en tiedä tämänhetkistä painoa, en sitä aktiivisesti seuraa. Omat vaatteet menee vielä hyvin päälle (housujen vyötärön kiristämistä lukuunottamatta), joten varmasti ihan maltillisissa luvuissa mennään.

Mulla oli esikoisen raskaus pohjatonta nälkää. Se oli kyllä ihan hullua. Toiset sanoo että imettäessä olisi nälkä, mutta ei kyllä ollut mitään verrattuna tuohon alkuraskauteen. Tässä toisessa ei ole kuin ehkä viikon verran ollut sellainen "nälkäviikko", rv. 9+ tuntumassa. Nyt taas helpottanut, ettei tarvi syödä koko aikaa ja jääkaapillista kerrallaan 😅

Alkuraskauden nälkä on jotain ihan omaa luokkaansa! Mä kerrytin ekan kolmanneksen aikana varmaan viis-seittemän kg painoa, vaikken edes syöny mitään sokerisia enkä herkkuja. Piti yöpöydälläkin olla joku hedelmä varalla, kun keskellä yötä ihan mahaan sattu jos iski nälkä.

Suositus olisi syödä 2-3h välein ihan normaalillakin ihmisellä. Yritin sitä PT:n ohjauksessa, mutta vaikeaahan se on, varsinkin kun jokaisen välipalankin pitäisi noudattaa ravintoaineiltaan lautasmallin jakaumaa. Raskausajan näläntunne ja alun etominen auttoivat tuota rytmiä kohti, vaikka en todellakaan silti ole tuohon tahtiin ja tasapainoon itse päässyt.

Eli tasaisin välein tasapainoisia ruokailuja, tarvittaessa isoimpien ruoka-annosten kokoa vähentäen. Opin esim että ei nopeaa leipää pelkällä juustolla vaan pitäisi siihenkin se kinkku ja kurkku tms lisätä että saa parhaan hyödyn, samoin jugurttiin lisään mysliä. Ja iltasyönti on ihan ok, kun sitäkin oon jotenkin aina ajatellut että pitäisi välttää.

Itse säikähdin kun alussa nousi paino suosituksiin nähden aivan liikaa. Mutta ilmeisesti se nyt vaan jakautuu eri naisilla erilailla, eikä siitä saa murehtia niinkuin moni sanoo. Pitää vaan luottaa oman kropan toimintaan ja kuunnella sen tarpeita. Paitsi jos se huutaa loputonta määrä suklaata ja karkkia 🫣

Takaisin